Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin 15 vuotiaan kanssa Triplassa ostoksilla ja meni 405€

Vierailija
28.07.2021 |

Ostettiin tarvittavat asiat kouluun palaamiseen
2 uudet rintaliivit
10 kpl sukkapareja
3 t paitaa
2 farkut
1 lökärit
1 juoksuhousut
Uudet vanssit
2 hupparia
Meikkejä noin 40 €
muutama kynä sekä pyyhekumi.
Ja sit syötiin sushi buffetissa.
Tämä ihmisille joista teinin kasvattaminen on halvempaa kun vauvan koska vauvat tarvitsee uusia vaatteita kokoajan

Kommentit (695)

Vierailija
281/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan jees. Meillä 2 päiväkoti-ikäistä ja uusittiin kans tulevalle syksylle/talvelle vaatetusta ja meni varmaan ihan saman verran rahaa. Olen varautunut siihen, että teininäkin menee saman verran rahaa, kun nytkin jo shoppaillaan lapsille Primarkin lisäksi myös Lacostelta, Tommylta, Ralph Laurenilta jne :)

Myykö Primark Suomene vai asutteko ulkomailla?

Vierailija
282/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä, kasvaa vielä niin mikä järki ostaa kauppakeskuksesta, jossa kalliit hinnat. Netistä olisit ostanut ja säästänyt. Hyvä puoli on se, jos käyttää vaatteet hyvin ja siististi, voit myydä Torissa, Huuto.netissä tai kirpparilla, kunhan tai jos kasvaa vielä, eikä sovi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein omat nuoret 13,15 ja 17vuotiaat kaupoille.

Saivat ostaa mitä tarvitsivat. Hintalappu yhteensä oli n.270€ +ruuat.

Rahan arvo on meillä selvästi ymmärretty.

Vierailija
284/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tjaa minä tulin juuri teinin kanssa ostoksilta Seinäjoen Ideaparkista ja ostin hänelle housut ja kauluspaidan juhliin ja neljä t-paitaa ja maksoi noin 55 euroa.

Jossain Seinäjoella varmaan on teineillä aika eri kriteerit pukeutua kuin pk-seudulla. Pk-seudulla panostetaan selkeästi enemmän ulkonäköön kuin muualla. Tämä siis ihan vaan toteamuksena yrittämättä todistaa kumpi on parempi.

Jotenkin säälittävää minusta tuollainen jos totta. Me olemme asuneet isossa suurkaupungissa erittäin varakkaiden ihmisten alueella, ja se, mistä siellä pidin, oli lasten huoleton suhtautuminen vaatteisiin ja merkkeihin. Ei niillä kilpailtu, eikä niitä hirveästi ollut. Ihan tavallisissa urheilumerkeissä kulki kaikki teinit. Asuivat usean miljoonan taloissa, ja saattoivat kortin saatuaan ajaa esim Teslalla, mutta kukaan ei esiintynyt vaatteilla. Se oli minusta tosi kiva juttu. Ja ulkonäössä sen alueen nuorilla ei tosiaan ollut mitään vikaa.

Saanko kysyä mistäköhän kaupungista on kyse? Tuskin ainakaan Euroopassa missään. Olen asunut aika monessa eurooppalaisessa kaupungissa viimeisen kymmenen vuoden aikana ja niissä kaikissa varakkaampien perheiden nuorilla vaatteet ovat säännöstään kalliita tai äärettömän kalliita. Ne voivat toki näyttää ”ihan tavallisilta urheilumerkeiltä”, mutta ovat tavallisesti jonkun suunnittelijan merkille suunnittelemasta mallistosta.

Oikeastaan Euroopassa ei niin pientä kaupunkia olekaan, etteikö siellä olisi suomalaisten ökymerkkeinä pitämien vaatteiden kauppaa tai kahta. Eikä kyse silti välttämättä ole mistään kerskakulutuksesta (toki sitäkin esiintyy paljon) vaan estetiikasta. Kauniita vaatteita hoidetaan ja huolletaan hyvin, mikä näkyy sitten suoraan esim pesuloiden hinnoissa. Siinä missä Suomessa peset vaikkapa yhden miesten kauluspaidan saa kaikkialla muualla pestyä jo koko viikon paidat. Hyvin hoidettuna laadukkaat vaatteet kestävät pitkään niin nuorilla kuin aikuisillakin.

Jotenkin tämä ajatus siitä, etteivät vaatteet saisi maksaa mitään on kovin suomalainen. Säällisissä työolosuhteissa, kestävästi tuotetut vaatteet ovat kalliita, mutta Suomessa ne eivät saisi maksaa kymppiä enempää. Yhtälö on mahdoton, eikä kirppareilta muiden hankkimien riistoon ja ekologisesti kestämättömään liiketoimintamallin perustuvien vaatteiden ostaminen sitä muuksi muuta. Jos vaatteet saisivat Suomessakin maksaa jotain ja niitä ostettaisiin muualta kuin marketista ruokaostosten yhteydessä, tulisimme samalla työllistäneeksi koko joukon ihmisiä. Sen sijaan ylpeilemme sillä, että ostamme mahdollisimman paljon mahdollisimman halvalla.

Ei ollut Euroopassa. Ja kyllähän ne urheilumerkkienkin vaatteet jotain maksavat, perusniket ym. Mutta minusta oli tosi kiva, että lapset eivät päteneet vaatteilla. Ei tietenkään ollut mitään syytäkään, kyllä kaikki tiesivät, että kaikilla olisi ollut halutessaan varaa mihin vaan merkkijuttuihin.

Tällaiset haisee niin provolle. En usko hetkeäkään, että joku oikeasti ulkomailla yläluokkaista elämää viettänyt kirjoittelisi vauva-palstalle.

Miksi ihmeessä ei? En valehtele tuossa elämästäni yhtään. Kuvitteletko sinä oikeasti, että raha tai asema tekee ihmisestä ylevän, jolla ei ole koskaan tylsää tai yksinäistä? Ihan hassu ajatus.

Vierailija
285/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan ole niin älykääpiö, että väittäisi vauvan tavaroiden ja vaatteiden tulevan kalliimmaksi kuin teinin? Vauvoissa maksaa se, että toisen vanhemman pitää olla kotona hoitamassa. Ja pikkulapsilla päiväkotimaksut on satoja euroja kuussa. Näihin ei oikein voi vaikuttaa, vaate- ja tarvikemenoissa sekä harrastuksissa voi säästää jos haluaa. Uskon silti, että keskimäärin teiniin menee enemmän rahaa kuin päiväkoti-ikäiseen, jos haluaa tarjota mukavan elintason.

Vierailija
286/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joidenkin kommentit kuulostaa niiiin oudoilta..

Meillä olisi ollut/olisi ns varaa myös niihin merkkivermeisiin joista teinien vanhemmat täällä puhuu, mutta kun ne ei ole koskaan meidän teineille kelvanneet, päinvastoin tuumanneet toistuvasti, että "mitä järkeä maksaa vaatteesta tai jostakin merkistä vaatteessa jokin isohko summa, kun halvemmallakin saa".

Mitäpä siihen sitten sanomaan, ostaneet sitten muuta eivätkä ole kärsineet.

Kengissä en ole antanut periksi vaan satsattu nahkaan ja goreteksiin yms, mutta kaikki muu, ei ole minun makuni/asiani joka päätöksen tekee.

Toisaalta eivätpä ole olleet lampaina nilkatkaan paljaana pakkasilla, koska "mikä järki". Niin-in.

Mulla on fiksut (aikuis)teinit 😍.

Meillä kans panostetaan hyviin kenkiin ja ulkovaatteisiin. Muut vaatteet nuo haluaa ostaa perus H&M, Lindex jne. Ei tartte olla mitään merkkiä. Mutta kyllä kengät ja ulkovaatteet pitää olla semmoset, että pärjää. 👍

Vierailija
287/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan jees. Meillä 2 päiväkoti-ikäistä ja uusittiin kans tulevalle syksylle/talvelle vaatetusta ja meni varmaan ihan saman verran rahaa. Olen varautunut siihen, että teininäkin menee saman verran rahaa, kun nytkin jo shoppaillaan lapsille Primarkin lisäksi myös Lacostelta, Tommylta, Ralph Laurenilta jne :)

Myykö Primark Suomene vai asutteko ulkomailla?

Asutaan ihan Suomessa, mutta ostetaan aina näin kesäisin ulkomaanreissuilta ja outleteista pitkälti tulevan vuoden vaatetarpeet. Kiva myös ostaa ulkomailta niin ei pk:ssa ole kaikilla samanlaiset vaatteet :)

Vierailija
288/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sillä em.saa on kaltaistensa joukossa ja itsetunnolla ei mitään tekoa siinä idioottilaumassa.

Voisiko joku vähän ohi aiheen valaista, koska ja miksi tämä kilpavarustelu alkoi ?

Omat jo kolmenkympin tienoilla enkä silloin tähän ilmiöön törmännyt , omasta nuoruudesta puhumattakaan.

Huvittavaahan tässä on myös se , että samassa hikipajassa Pakistanissa ne kaikki rätit tehdään.

Juuri näin. Ostan mieluummin vaikka H&M:ltä rehellisiä paskarättejä halvalla kuin maksan ylihintaa jostain "ADIDAS" -tekstistä ja kolmesta raidasta. En halua olla kävelevä mainosteline jollekin ylikansalliselle riistäjäfirmalle. H&M -vaatteissa ei sentään yleensä lue mitään.

Eli tuet juuri sitä eniten ympäristöä kuluttavaa vaateteollisuuutta.

Vierailija
289/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äh, olisi se hienoa, jos voisin panna teinieni koulunaloitukseen 400e per naama. En pysty. Mutta mun teinit eivät haluakaan uusia vaatteita, eivätkä varsinkaan alistua tuotemerkkimainoksiksi. Eli ei ongelmaa. Jos voisin antaa kullekin 400, antaisin. Kengät käskisin ostaa, mutta muuten raha taitaisi mennä tietsikanosiin.

Kaikkein kalleimmissa vaatteissa muuten ei ole näkyvillä isoja tuotemerkkejä.

Vierailija
290/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joidenkin kommentit kuulostaa niiiin oudoilta..

Meillä olisi ollut/olisi ns varaa myös niihin merkkivermeisiin joista teinien vanhemmat täällä puhuu, mutta kun ne ei ole koskaan meidän teineille kelvanneet, päinvastoin tuumanneet toistuvasti, että "mitä järkeä maksaa vaatteesta tai jostakin merkistä vaatteessa jokin isohko summa, kun halvemmallakin saa".

Mitäpä siihen sitten sanomaan, ostaneet sitten muuta eivätkä ole kärsineet.

Kengissä en ole antanut periksi vaan satsattu nahkaan ja goreteksiin yms, mutta kaikki muu, ei ole minun makuni/asiani joka päätöksen tekee.

Toisaalta eivätpä ole olleet lampaina nilkatkaan paljaana pakkasilla, koska "mikä järki". Niin-in.

Mulla on fiksut (aikuis)teinit 😍.

Mahtavat teinit! Itse olin ihan samanlainen: kasarin/ysärin vaihteessa Levikset oli muotia jalassa ja mä en voinut ymmärtää miksi joku ostaa tosi kalliita farkkuja kun halvempiakin oli tarjolla. Yhdet levikset mulla tosin oli, mutta sain ne ilmaiseksi kaverin siskolta :D

Vierailija
291/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin aikoinani kouluunpaluuvaatteet kirppareilta tai otin jotain äitini vanhoja, jos hän itse niitä ehdoti ja satuin tykkäämään.  Oli melkoinen ihme jos sain vaatteisiin kulumaan edes 20 e.

Vierailija
292/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herranjestas 😳

Muistan kun sai yläasteella itselleni vaatteisiin kerran 200 markkaa ja se tuntui älyttömän isolta rahalta enkä meinannut millään haluta ja kehdata käyttää sitä vain itseeni.

Missä vaiheessa nuorista tuli tämmöisiä?

Tuo on mun kuukauden vuokra.

200 markkaa= n. 40€. Se nyt on tyly tosiasia, ettei tuolla summalla saa edes yhtä hupparia. 

No saa vaikka kaksikin, jos kelpaa muut kuin merkkivaatteet.

Vierailija
293/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi nyyh! On teillä ongelmat. Maailma hukkuu muoviin, roskaan ja paskaan. Meret saastuu, jäävuoret sulaa, ilmasto lämpenee. Mutta me täällä kinataan minkähintaisia vaatteita kakaroille voi ostaa että kehtaavat ovesta ulos astua. Ou jee ! 

Vierailija
294/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sitä kaikkia vaatteita kannata uusia kerralla. Ostaa vaikka joka kuukausi jonkun paidan tai housut, jos vanhat rikki tai liian pienet. Ei omassa lapsuudessani ainakaan ollut tuollaista. Olen nyt kolmekymppinen ja vielä muutama vuosi sitten omistin vaatteita, jotka olin ostanut teininä. Ja kannattaa antaa teinien ostaa omat vaatteensa, niin oppivat rahan arvon ja säästämisen. Tuollainen kertatörsääminen ei anna hyvää esimerkkiä.

Vierailija
295/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitin isin prinsessalle meni 1000 euroa tänään uusiin vaatteisiin jne mutta onneksi isillä on millä mällätä 👍😆

syssyllä mennään rinsessan kanssa sitten ulkomaille ja hienoon hotelliin tottakai

iskä vm 83

Vierailija
296/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tripla kallis . Vai 15v . Vai köyhä.

Voihan tota ostaa vaikka mitä, kyse onko rahaa ja kuinka pitkäksi aikaa.

Vierailija
297/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmät kuluttaa rahansa juuri näin. Ostareilla shoppailemalla. En ikinä tekisi tuollaista alkeellista munausta. Ei ihme, että taskunpohjat usein tyhjän oloiset.

Vierailija
298/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei niitä vaatteita osteta  pitkin vuotta.  Ihan  kuin ennen vanhaan.  Syksyllä  kouluvaatteet. Vieläkö   noin tehdään ?

Onhan se helpompaa ostaa perusjutut kerralla. Vuoden mittaan joutuu kuitenkin päivittämään joitain vaatteita. Esim. meidän teinin kohdalla T-paitoja. Hien haju pinttyy paitojen kainaloihin teinillä, joten päivitetään hupparin alla olevat paidat 2-4kk välein.

Teillä on kyllä pyykinpesutavoissa tai koneessa jotain vikaa, jos hienhaju tuolla lailla pinttyy vaatteisiin. Ei ole normaalia. Vai käytättekö jotain polyesteripaitoja jotka ei kestä kunnon pesua? Puuvillaiset voi pestä välillä yhdeksässä kympissä niin lähtee hajut ja etikkaa huuhteluaineeksi. Hupparin alle luulisi kelpaavat perus puuvillaiset yksiväriset.

Vierailija
299/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähällä olet ap. päässyt. Meillä meni teinille 3500€. Jo pelkkä huppari maksoi 320€, farkut 280mk.

Sitten meillä ei ollutkaan teinin kanssa varaa

sushi buffettiin.

Mistä ihmeen liikkeestä sai ostaa farkut markoilla?

Vierailija
300/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen omalle teinilleni ostanut viimeisen 2vkon aikana..

Imurin

Paahtimen

Grillimikroaaltouunin

Sängyn+sijauspatjan+petivaatetta+päiväpeitto

Säädettävän työpöydän+tuolin siihen (säädettävä/ergonominen)

Ruokapöydän+4 tuolia

Hyllykön

Sivupöydän (sängyn viereen herätyskellolle yms)

Mattoja x 3

Astiat laseja, mukeja

Aterimet

Kattilan 2 eri kokoa

Paistinpannun

Fiskarsin yleis-ja kynsisakset

Fiskarsin veitsiä 3 eri tarkoitukseen

Keittiövälineistöä

Kaihtimet x 4

Verhot x 4

Wc-tarvikkeita (suihkuverho, pyttyharja jne)

Kylpypyyhkeitä x 4

Käsi pyyhkeitä x4

Keittiöpyyhkeitä x4

+Ruokakaupassa haemme vielä täydennystä tyhjiin kaappeihin esim.pasta, riisi, mausteet, pesuaineet, tonnikalaa, maapähkinä voita, talous-ja wc-paperi jne.jne

Lisäksi maksamme ensivkolla erääntyvät elokuun vuokran asunnostaan.

Rahaa mennyt n.2000€, muuttaa omilleen ja aloittaa yliopiston.

Minä kyllä vähän järkytyin. Oma teinini myös muuttaa omilleen ja aloittaa yliopiston. Rahaa on mennyt alle 400 euroa hankintoihin (=alesta sohvasänky ja työpöytä, jonkin verran astioita ja keittiötarvikkeita Ikeasta). 

Ottaa kotoa mukaan vanhan työtuolinsa, mattonsa ja kaapista löytyi vanhat verhot, jotka hyväksyi uuteen kotiin. 

Mummo on antanut aiemmin lakanoita ja pyyhkeitä lahjaksi (on kysellyt lahjavinkkejä jouluisin, ja ollaan pyydetty noita just omaan kotiin muuttoa ajatellen).

Annan kotoa ylimääräisen paistinpannun ja kierrätyskeskuksesta mennään katsomaan pari kattilaa. Lisäksi saa ottaa oman peittonsa ja tyynynsä kotoa, ja joitakin valaisimia.

Asunto on soluasunto, jossa ei välttämättä ole vielä muita asukkaita, eli ehkä joutuu jonkin keittiönpöydän tms . hakemaan vielä kierrätyskeskuksesta tai ostamaan Tori.fi:stä. Muuten nuori saakin sitten miettiä loput sisustukset itse tai uusien kämppistensä kanssa.

Ei nuorelle mun mielestä kannata ihan koko elämää pedata valmiiksi, eikä tulisi mieleenkään laittaa 2000 euroa haisemaan pelkästään sisustukseen. Mieluummin annan sitten vaikka ruokarahaa jos nuorella rahat vähissä. 

Meillä tähän asti mennyt teinin kotoota muutossa -

-Asunto 91 000€

-Paistinpannu 140€

-Puhelin 440€

-Läppäri 1650€

-imuri 170€

Saatuja

Astiasto

Keittiön pöytä

Muutto kuukauden päästä

Pakko ostaa noin kallista?

Ite löysin paistinpannu tokmanni 10 eurolla, kestänyt hyvin3 v

läppäri 600e

keittiö pöytä tori.fi 25 e

puhelin 200e

imuri 60 . kestänyt nyt 4v

No jos muuttaa kotoota, niin ei silloin voi liikoja odottaa. 

Oma nuori muutti kans opiskelemaan, itselläni meni tasan nolla euroa. Ihan itse teki muuton ja muut hommat sai rahaa muilta sukulaisilta. Yliopistoon menee. Käyn ehkä katsomassa syksymmällä jos jaksan, kuhan on muuttanut. Ihanaa kun on itsenäiset lapset.

Oikeastiko vanhempien pitää nykyään kustantaa yliopistoon menevien lastensa kodin tarvikkeet? Minä sain reilu 10v sitten kyllä kotoa omasta huoneestani kalusteet ja omat lakanani ja pyyhkeen, mutta ei vanhemmat minulle mitään ostaneet, todella vieras ajatus. Ei paitsi osti isä semmoisen keittiöjakkaran, hinta 35e! Pidin ja pidän vanhempiani edelleen huolehtivaisina ja kannustavina vanhempina, mutta kyllä kai omilleen muuttava itse kustantaa elämänsä eikä kaikkea ole pakko ostaa heti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi