Olin 15 vuotiaan kanssa Triplassa ostoksilla ja meni 405€
Ostettiin tarvittavat asiat kouluun palaamiseen
2 uudet rintaliivit
10 kpl sukkapareja
3 t paitaa
2 farkut
1 lökärit
1 juoksuhousut
Uudet vanssit
2 hupparia
Meikkejä noin 40 €
muutama kynä sekä pyyhekumi.
Ja sit syötiin sushi buffetissa.
Tämä ihmisille joista teinin kasvattaminen on halvempaa kun vauvan koska vauvat tarvitsee uusia vaatteita kokoajan
Kommentit (695)
Tässäkö on taustatarina sille lähes jokaviikkoiselle "Tilillä on rahaa 20 euroa ja sillä pitäisi pärjätä 3 viikkoa"?
Ei stringejä ostoslistalla ollenkaan.
Vanssi-teinit räkii ostareilla nuuskat huulissa, ovat kovia mölyämään ja tiktokkaamaan toilailujaan.
Ei mulla ole vara tällä palkalla yhteenkään lapseen jos meinaa ruokaakin ostaa. Bottom line: Corona hoitaa nyt väestön liikakasvua luonnon haluamaan suuntaan.
Suomessa vain puuttuu nuoria työntekijöitä jo lukuisilta jokapäiväisiltä tärkeiltä aloilta kun seniorit alkaa eläkkeille viimein päästä. Ko. töitä jää ilman tekijöitä kun vanssi-teinit haluaa vain somettaa ja pelailla väkivaltapelejä. Käden taitoja ei ole juuri nykynuorilla silti kaikille heille ei tule iisiä puhe- tietokonetyötä löytymään vaikka miten asiaa kaunistelisi.
IRL lapsista jotka saa kaiken vastikkeetta mitä keksivät kasvaa nar-sistisia minäminä-tyyppejä. Siis menestyjiä jotka puhuu muut suohon ja kahmivat menestystä myös muilta.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä tätä negatiivista kommentointia. AP kuitenkin osti aika paljon kaikkea. Mä ostan pojille vaatteita ja huppari yksin on helposti 60e. Kengät on kalliita. Meillä ainakin halpismerkit jää kaappiin pitämättömiksi, mielestäni se on kallista. Esim Adidaksen huppari pidetään loppuun tai se siirtyy pikkuveljen kaappiin. Itsekin ostan kerralla ison määrän ja sitten ei tarvitse mennä pitkään aikaan kauppaan.
Merkkivaatteet on aina muodissa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin edes suunnittelee lasten hankkimista, pitää miettiä, onko varaa elättää heidät. Lapsille pitää ostaa heidän tarvitsemansa vaatteet ja tavarat, olivatpa he minkä ikäisiä hyvänsä. Lapsille ja teineillekin on elämänlaatua se, ettei aina tarvitse ostaa kaikkein halvinta. Laatu maksaa aina. On ihan normaalia, että käydään ennen koulun alkua ostoksilla yhdessä tai hankitaan kotoa pois muuttavalle nuorelle tämän tarvitsemat asiat uuteen kämppään. Itse olen omilleni ostanut tupaantuliaislahjaksi kaikki siivousvälineet ja pesukoneen jokaiselle kolmelle. Olen myös maksanut toisinaan kampaajakäyntejä ym. hieman kalliimpia ostoksia heille, koska ovat vielä opiskelijoita ja itse olen hyväpalkkaisessa työssä.
Ja lapset tietenkin päättävät, että näiden tavaroiden on oltava kalleimpia mitä löytyy? Iphonet jne.
Ei noi vans kengät kovin kalliita ole ja näyttää olevan uudestaan muodissa vai onko ne aina muodissa. 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on todella vääristynyt kuva siitä, mitä vaatteiden kuuluu maksaa, jos 405€ tuntuu kohtuuttoman isolta summalta. Varsinkin, kun siitä meikkeihin meni 40€, eli vaatteisiin ja Vansseihin upposi vain 365€.
Laskin että jos saman satsin olisi ostanut sustainable merkeiltä (Nosh, Globe Hope, Dedicated, People Tree) niin hintaa olisi tullut 680€ ilman niitä Vansseja (suurin kuluerä tuossa laskelmassa oli kahdet farkut yhteensä 260€).Osatajalla on kyllä nyt sika vääristinytnkuva, jos farkkujen kuului maksaa 130e/kpl.
Juuri Prismassa farkkuja 20 eurolla alkaen..
Niinpä.
Aiheen sivusta. Mutta mies käyttää vallan Prisman House farkkuja töissä. Tekee paskasia hommia ja ovat joka päivä käytössä. Ei ne enää kunnolla puhtaaksi lähde mutta eipä ole rikkikään. Turha siis ainakaan halpis vaatteiden kestävyyttä yleistää. Kasvattakaa ne lapsenne kunnollisiksi ja opettakaa niille käytöstapoja niin meidän köyhempienkin lapset saavat käydä koulunsa rauhassa.
Oikeastiko vanhempien pitää nykyään kustantaa yliopistoon menevien lastensa kodin tarvikkeet? Minä sain reilu 10v sitten kyllä kotoa omasta huoneestani kalusteet ja omat lakanani ja pyyhkeen, mutta ei vanhemmat minulle mitään ostaneet, todella vieras ajatus. Ei paitsi osti isä semmoisen keittiöjakkaran, hinta 35e! Pidin ja pidän vanhempiani edelleen huolehtivaisina ja kannustavina vanhempina, mutta kyllä kai omilleen muuttava itse kustantaa elämänsä eikä kaikkea ole pakko ostaa heti.
10 vuotta sitten on sama kuin nykyään. Niin vähän aikaa.
Perheillä on erilaiset tilanteet. Minäkin sain aikoinani vanhoja kalusteita ja tavaroita sieltä täältä. Silti vanhemmat ostivat pyytämättä myös uutta, mm
mattoa, imurin ja astioita. Duunariperheestä tulin. 35€ taas on mielestäni jo aika paljon jakkarasta, mutta on varmasti ollut sinulle tarpeellinen.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko vanhempien pitää nykyään kustantaa yliopistoon menevien lastensa kodin tarvikkeet? Minä sain reilu 10v sitten kyllä kotoa omasta huoneestani kalusteet ja omat lakanani ja pyyhkeen, mutta ei vanhemmat minulle mitään ostaneet, todella vieras ajatus. Ei paitsi osti isä semmoisen keittiöjakkaran, hinta 35e! Pidin ja pidän vanhempiani edelleen huolehtivaisina ja kannustavina vanhempina, mutta kyllä kai omilleen muuttava itse kustantaa elämänsä eikä kaikkea ole pakko ostaa heti.
Perheillä on erilaiset tilanteet. Minäkin sain aikoinani vanhoja kalusteita ja tavaroita sieltä täältä. Silti vanhemmat ostivat pyytämättä myös uutta, mm
mattoa, imurin ja astioita. Duunariperheestä tulin. 35€ taas on mielestäni jo aika paljon jakkarasta, mutta on varmasti ollut sinulle tarpeellinen.
Mulla kustansi ja 2000e niihin kului.
Mää jaksan aina ihmettellä miten wanhanaikaista porukkaa täällä on siis oikeesti? :O Kyllä nuoren vaatteisiin menee rahaa ei kait kukaan nykyään muutamalla paidalla ja puserolla vedä lukukautta? Etenkin kun on tää sosiaalinen media mihin kuvataan päivittäin itseään ja on ihan must juttu nuorten keskuudessa. Koulu kiusaamista on muutoinkin ihan tarpeeksi pitääkö lapsi tulla kiusatuksi vaatteiden vähyyden=vanhempien köyhyyden vuoksi menkää itseenne ja tehkää niitä oikeita elämän valintoja jotta teillä on varaa lapsiinne.
Vierailija kirjoitti:
Pidä? Ei kai kukaan ole sanonut, että pitäisi, en ainakaan minä jonka listaan ostoksista kommentillasi viittaat.
Homman nimi on se, että me voimme/haluamme hankkia hänelle kys tavaroita (itse valinnut ja kaikista olisi ottanut halvinta mahdollista, mutta sehän ei pidemmälle ajateltuna olisi fiksua), jotta hänen ei tarvitse kärvistellä ja miettiä niiden hankkimisia sitten syksyn/talven ja opiskelujen alkaessa. Hän käyttää opintotukensa muuhun elämiseen ja asumistuen vuokraan, me osallistumme vuokraan 100€/kk.
Itse lähdin kotoa päiväkirjat kainalossa, kituuttaen seuraavat vuodet mitään tukea/apua koskaan kotiväeltä saamatta, asia jota omat lapseni eivät tule kokemaan, koska se, että miettii mistä saa rahaa muuhunkin kuin makarooniin tai maksaisiko hammaslääkärin vai ruokaostokset tai saisiko 12 osamaksuun, korkojen kera, jyvitettynä itsellensä yhden kodinlaitteen, ei millään muotoa jalosta ihmistä eikä ainakaan auta jaksamaan opiskelujen lomassa.
Siksi.
Vierailija kirjoitti:
Älykääpiö saa kyllä rahaa palamaan "tärkeisiin" ostoksiin kuten ap:sta huomataan.
Juuri näin. Ei puhettakaan, että omassa nuoruudessani vanhemmillani olisi ollut varaa tuollaisiin summiin vaatehankinnoissa per teini.
Ei heillä ollut varaa antaa neljälle lapselleen kuukausirahaa. Viikkorahaa saatiin parin kuukauden ajan 20 markkaa/pää, joilla sai ostaa mitä halusi. Joskus sitä säästi, joskus ostettiin karkkipäivänä - viikossa yksi päivä oli karkkipäivä - vain makeisia. Kun nyt miettii, mistä kaikesta äidin ja isän piti pihistää, voi vain ihmetellä, ettemme nähneet suoranaista nälkää. 🤔
Köyhän perheen teini voi vain haaveilla tuollaisista summista, tai sitten olla oksettavan itsekäs ja haluta kaiken, minkä vanhempiensa selkänahasta irti saa. Että onnittelut vaan.
Minulla on ihan päinvastainen ongelma, eli teinejä ei saa millään ostamaan mitään. Kulkevat mielestäni liian kuluneissa vaatteissa, mutta ei ole järkevää pakottaakaan ostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen omalle teinilleni ostanut viimeisen 2vkon aikana..
Imurin
Paahtimen
Grillimikroaaltouunin
Sängyn+sijauspatjan+petivaatetta+päiväpeitto
Säädettävän työpöydän+tuolin siihen (säädettävä/ergonominen)
Ruokapöydän+4 tuolia
Hyllykön
Sivupöydän (sängyn viereen herätyskellolle yms)
Mattoja x 3
Astiat laseja, mukeja
Aterimet
Kattilan 2 eri kokoa
Paistinpannun
Fiskarsin yleis-ja kynsisakset
Fiskarsin veitsiä 3 eri tarkoitukseen
Keittiövälineistöä
Kaihtimet x 4
Verhot x 4
Wc-tarvikkeita (suihkuverho, pyttyharja jne)
Kylpypyyhkeitä x 4
Käsi pyyhkeitä x4
Keittiöpyyhkeitä x4
+Ruokakaupassa haemme vielä täydennystä tyhjiin kaappeihin esim.pasta, riisi, mausteet, pesuaineet, tonnikalaa, maapähkinä voita, talous-ja wc-paperi jne.jneLisäksi maksamme ensivkolla erääntyvät elokuun vuokran asunnostaan.
Rahaa mennyt n.2000€, muuttaa omilleen ja aloittaa yliopiston.
Eikö saanut ylioppilaslahjaksi mitään? Ai niin, oli toivonut vaan rahaa ja kuluivat festareilla? Näin sitä opetetaan jälkikasvua rahan käyttöön...
Kyllä on ensimmäisen maailman ogelmat tällaisilla ihmisillä ja perheillä. uomaa, ettei maaimassa ole mitään aidosti vaarallista kulkautia käynnissä.
Turhake perhe olette kyllä ja kasvatatte nimenomaan maaimaa tuhoavaa uutta sukupolvea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imurin
Paahtimen
Grillimikroaaltouunin
Ruokapöydän+4 tuolia
Hyllykön
Mattoja x 3
Astiat laseja, mukeja
Aterimet
Kattilan 2 eri kokoa
Paistinpannun
Keittiövälineistöä
Kaihtimet x 4
Verhot x 4
Kylpypyyhkeitä x 4
Käsi pyyhkeitä x4
Keittiöpyyhkeitä x4
+Ruokakaupassa haemme vielä täydennystä tyhjiin kaappeihin esim.pasta, riisi, mausteet, pesuaineet, tonnikalaa, maapähkinä voita, talous-ja wc-paperi jne.jneLisäksi maksamme ensivkolla erääntyvät elokuun vuokran asunnostaan.
Eikö saanut ylioppilaslahjaksi mitään? Ai niin, oli toivonut vaan rahaa ja kuluivat festareilla? Näin sitä opetetaan jälkikasvua rahan käyttöön...
Juu, sai yo-lahjaksi rahaa. Se raha on tilillään, muiden tahojen kanssa. Ei hypi festareilla eikä baareissa tmv, koska korona ja toisaalta ei ole sen luontoinenkaan.
Oliko muuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imurin
Paahtimen
Grillimikroaaltouunin
Ruokapöydän+4 tuolia
Hyllykön
Mattoja x 3
Astiat laseja, mukeja
Aterimet
Kattilan 2 eri kokoa
Paistinpannun
Keittiövälineistöä
Kaihtimet x 4
Verhot x 4
Kylpypyyhkeitä x 4
Käsi pyyhkeitä x4
Keittiöpyyhkeitä x4
Juu, sai yo-lahjaksi rahaa. Se raha on tilillään, muiden tahojen kanssa. Ei hypi festareilla eikä baareissa tmv, koska korona ja toisaalta ei ole sen luontoinenkaan.
Oliko muuta?
Siis muiden rahojen.
Minä olin 16 vuotiaan kanssa sängyssä ja meni 150e
Jaa. Miksi ostit. Kun teini pyysi?
Ei sitä ymmärrä vasta kun itsellä on teini-ikäisiä lapsia että miten paljon rahaa menee. Kyllä meillä ainakin menee todella paljon rahaa teini-ikäisten lasten vaatteisiin.