Ystävien lapset tuhoaa mun asunnon :(
Piilottelen taas tavaroita, kolmilapsinen ystäväperhe on tulossa kylään. Koriste-esineet, urheiluvälineet, kirjat, levyt ja elektroniikka yläkaappeihin. Kännykkä on tiskikaapissa. Läppäri pitää vielä kohta jemmata johonkin, varmaankin vaatekaappiin. Tv:n kaukosäädin myös. Kerta kerralta on onneksi vähemmän mitään mitä tarvitsee piilottaa, kun joka kertaa tuhoavat jotain. Millähän saisi vielä lipaston laatikot lukkoon, etteivät menisi taas tonkimaan kaikkia mun alusvaatteita ja henkilökohtaisia tavaroita sieltä kaikkien ihmeteltäviksi? Lapset myös mielellään heittelevät mitä tahansa painavia tavaroita parkettiin, mitä kovempi ääni, sen kivempaa. Vanhemmat eivät kiellä mitään.
Eipä tässä kirjoituksessa sen enempää pointtia ollutkaan. Kunhan nyt purkauduin. Ärsyttää tosi paljon. Mulle opetettiin pienenä, että kylässä ei saa koskea toisten tavaroihin ilman lupaa.
Kommentit (90)
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 20:47"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 20:45"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 20:43"][quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 20:39"]
Ei kuulu mun tapoihin haukkua ketään, se on sun tapasi , enkä riidellyt täällä , ihmettelen vaan miks sulla olis muka joku etuoikeus puhua jostakin ja kaverillasi ei, ymmärrän sitä hyvin, kun on keskittynyt omiin lapsiin, itsellä meni 3 vuotta kuin unessa, en ole kerinnyt lukea siinä ajassa yhtäkään lehtiä, eikä ollut mitään uutta puhuttavaa kun omista lapsista, sit vasta kun pääsin takas työelämään niin elämään tuli muutakin ajateltavaa
[/quote]
Lueppa nyt oikein tarkasti ja ajatuksella. Kun nyt ei ole kyse mistään etuoikeuksista, kuka saa puhua mitäkin. Jos nähdään esim kahden tunnin ajan, niin sekö on liikaa vaadittu että siitä ajasta pieni hetki juteltais muusta kuin lapsista? Ja tämä ihminen on työelämässä ja pääsee myös harrastuksiin miehensä ansiosta, joten kyse ei ole siitä ettei hänellä ehtisi olla muuta elämää kun lapsi.
[/quote] sano se sille suoraan? Vai oletko lapsellinen ?
[/quote]
En ole, toisin kun jotkut täällä tuntuvat olevan. Ja olen kyllä asiasta sanonut useampaan kertaan, mutta hän ei ilmeisesti osaa puhua muusta.
[/quote]
Ja jos yritän vaihtaa puheenaihetta, ei mene kuin pieni hetki kun se keskustelu taas kääntyy sinne lapsiin.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 20:18"]
Jos olet noin katkera sun ystävälle niin älä kutsu sitä kylään!
[/quote]
Katkera siitä, ettei itsellään ole tottelemattomia kakaroita, jotka eivät omaa edes alkeellisimpiakaan käytöstapoja?
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 20:47"]
Menepä perheeni luo<3 en jaksa tätä oravanpyörää. Toivoisin omilta kavereilta kuitenkin sitä , et puhuisivat suoraan mulle, eikä selän takana palstalla
[/quote]
Erittäin hyvä idea. Heippa! Eiköhän sitten me muut taas palata alkuperäiseen aiheeseen.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 20:16"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 20:13"][quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 20:11"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 19:31"]Mulla on kanssa yks tosi hyvä kaveri (tai ainakin oli sitä ennen kun sai lapsen). Nykyään ei osaa puhua mistään muusta kun lapsista kun nähdään, ja mulla kun ei niitä ole eikä tule niin vaikea esittää kiinnostunutta. Jotenkin anteeks vaan ei jaksa kiinnostaa kuinka enää öisin pidetään vaippoja ja montako vahinkoa päivällä ilman vaippaa on tullut. Mutta siis sama meno, mä olen joutunut kieltämään tulemasta meille. Meillä ei yksinkertaisesti ole kotia mietitty lapsen kannalta koska sille ei ole tarvetta, enkä ala nostelemaan tavaroita sen takia että he kyläilevät puoli tuntia. Yksi televisiokin siinä meni, he kyllä sen korvasivat mutta ei se sitä vitutuksen määrää korvannut mikä siitä alkuun tuli. Ihan siis yhtäkkiä hyppäs tv-tasolle, ja noi nykyiset telkkarit kun ei paina edes niin paljon että sitä ei lapsikin alas saisi työnnettyä. Ja koko ajan kiljutaan täysillä! Ei vaan jaksa kuunnella. Sekin on aivan sama kieltääkö äitinsä tai kiellänkö minä, kaikuu kuuroille korville kaikki. Epäily on että olis mahdollisesti ylivilkas lapsi, adhd tai jotain.
[/quote]munkin on vaikea esittää kiinnostunutta kun kerrot baarireissuista ja yhden illan jutuista:)
[/quote]
... koska lapsettomien elämähän on varmastikin pelkästään baarissa käyntiä ja yhdenillan juttuja? Mä en myöskään voi saada lapsia, ja sun kommentti tuntuu todella loukkaavalta. Ap
[/quote] eli se oikeuttaa sua olla kiinnostumatta mun jutuista ja mun pitää kuunnella sun juttuja suu auki?
[/quote]
Normaalit ihmiset varmaan osaa puhua silleen normaalisti. Ettei pelkistä vauvajutuista tai lapsettomuudesta, vaan ihan niinku monenlaisista asioista. Todella alhaista olettaa että lapsettomat ovat automaattisesti jotain bile-elukoita joilla ei ole lapsia ihan vaan siksi kun eivät bailaamiseltaan ehdi niitä hankkia. Älä kommentoi enää, olet ilkeä ihminen.
[/quote]
En ole aiemmin kommentoinut tähän ketjuun mutta mielestäni kun ystävän kanssa keskustellaan, keskustellaan tasapuolisesti. Eli sinä kuuntelet ystävän lapsijuttuja koska Se on nyt ystäväsi elämän keskipiste ja ystäväsi kuuntelee sinun juttujasi, liittyivät ne sitten työhön, harrastuksiin, miehiin tai mihin vaan. Jos tämä ei onnistu MOLEMMILTA jää ystävyys yksipuoliseksi. Ei ole ystävyyttä kieltää ystävää puhumasta ja purkamasta omaa asiaansa ja sitten olettaa että sama ystävä kuitenkin kuuntelee sinun juttusi. Toki myöskin ystäväsi täytyy olla valmis puhumaan muustakin kuin lapsistasi. Se onnistunee parhaiten kun aloitat itse jonkin puheenaiheen. Vanhempi nyt viettää pienen lapsen kanssa suurimman osan päivästä, joten sitä voi huomaamattaankin jäädä sinne vauvakuplaan. Jos päivät pitkät vaihtelee vaippoja ja syöttelee lasta niin ne pyörii silloin lähes aina ajatuksissakin. Useimmilta kuitenkin onnistuu keskustelu myös muista aiheista kun joku keksii sellaisen :)
Muistutuksena: Aihe oli, että onks kiva kun lapset rikkoo kylässä tavaroita.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 21:11"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 20:16"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 20:13"][quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 20:11"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 19:31"]Mulla on kanssa yks tosi hyvä kaveri (tai ainakin oli sitä ennen kun sai lapsen). Nykyään ei osaa puhua mistään muusta kun lapsista kun nähdään, ja mulla kun ei niitä ole eikä tule niin vaikea esittää kiinnostunutta. Jotenkin anteeks vaan ei jaksa kiinnostaa kuinka enää öisin pidetään vaippoja ja montako vahinkoa päivällä ilman vaippaa on tullut. Mutta siis sama meno, mä olen joutunut kieltämään tulemasta meille. Meillä ei yksinkertaisesti ole kotia mietitty lapsen kannalta koska sille ei ole tarvetta, enkä ala nostelemaan tavaroita sen takia että he kyläilevät puoli tuntia. Yksi televisiokin siinä meni, he kyllä sen korvasivat mutta ei se sitä vitutuksen määrää korvannut mikä siitä alkuun tuli. Ihan siis yhtäkkiä hyppäs tv-tasolle, ja noi nykyiset telkkarit kun ei paina edes niin paljon että sitä ei lapsikin alas saisi työnnettyä. Ja koko ajan kiljutaan täysillä! Ei vaan jaksa kuunnella. Sekin on aivan sama kieltääkö äitinsä tai kiellänkö minä, kaikuu kuuroille korville kaikki. Epäily on että olis mahdollisesti ylivilkas lapsi, adhd tai jotain.
[/quote]munkin on vaikea esittää kiinnostunutta kun kerrot baarireissuista ja yhden illan jutuista:)
[/quote]
... koska lapsettomien elämähän on varmastikin pelkästään baarissa käyntiä ja yhdenillan juttuja? Mä en myöskään voi saada lapsia, ja sun kommentti tuntuu todella loukkaavalta. Ap
[/quote] eli se oikeuttaa sua olla kiinnostumatta mun jutuista ja mun pitää kuunnella sun juttuja suu auki?
[/quote]
Normaalit ihmiset varmaan osaa puhua silleen normaalisti. Ettei pelkistä vauvajutuista tai lapsettomuudesta, vaan ihan niinku monenlaisista asioista. Todella alhaista olettaa että lapsettomat ovat automaattisesti jotain bile-elukoita joilla ei ole lapsia ihan vaan siksi kun eivät bailaamiseltaan ehdi niitä hankkia. Älä kommentoi enää, olet ilkeä ihminen.
[/quote]
En ole aiemmin kommentoinut tähän ketjuun mutta mielestäni kun ystävän kanssa keskustellaan, keskustellaan tasapuolisesti. Eli sinä kuuntelet ystävän lapsijuttuja koska Se on nyt ystäväsi elämän keskipiste ja ystäväsi kuuntelee sinun juttujasi, liittyivät ne sitten työhön, harrastuksiin, miehiin tai mihin vaan. Jos tämä ei onnistu MOLEMMILTA jää ystävyys yksipuoliseksi. Ei ole ystävyyttä kieltää ystävää puhumasta ja purkamasta omaa asiaansa ja sitten olettaa että sama ystävä kuitenkin kuuntelee sinun juttusi. Toki myöskin ystäväsi täytyy olla valmis puhumaan muustakin kuin lapsistasi. Se onnistunee parhaiten kun aloitat itse jonkin puheenaiheen. Vanhempi nyt viettää pienen lapsen kanssa suurimman osan päivästä, joten sitä voi huomaamattaankin jäädä sinne vauvakuplaan. Jos päivät pitkät vaihtelee vaippoja ja syöttelee lasta niin ne pyörii silloin lähes aina ajatuksissakin. Useimmilta kuitenkin onnistuu keskustelu myös muista aiheista kun joku keksii sellaisen :)
[/quote]
Kun tilanne ei ole ihan tuo. KOKO AIKA jutellaan hänen lapsestaan. Ei koskaan mistään muusta. Kyllä mua kiinnostaa se lapsen kuulumisten kuuntelu, ei se ole ongelma. Mutta jos yritän vaihtaa puheenaihetta, hän kääntää sen hetkessä takaisin lapseen. Ja itse nimenomaan haluaa tulla kylään, sen takia että saisi aikuista juttuseuraa, muuta kuin miehensä. Ja ei ole semmonen tilanne että päivät olis vaippojen vaihtoa, käy nimittäin töissä ja harrastuksissa myös. Ja kyllä, useimmilta onnistuu se juttelu muustakin, mutta tässä tapauksessa taidan joutua luovuttamaan :/
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 21:11"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kun tilanne ei ole ihan tuo. KOKO AIKA jutellaan hänen lapsestaan. Ei koskaan mistään muusta. Kyllä mua kiinnostaa se lapsen kuulumisten kuuntelu, ei se ole ongelma. Mutta jos yritän vaihtaa puheenaihetta, hän kääntää sen hetkessä takaisin lapseen. Ja itse nimenomaan haluaa tulla kylään, sen takia että saisi aikuista juttuseuraa, muuta kuin miehensä. Ja ei ole semmonen tilanne että päivät olis vaippojen vaihtoa, käy nimittäin töissä ja harrastuksissa myös. Ja kyllä, useimmilta onnistuu se juttelu muustakin, mutta tässä tapauksessa taidan joutua luovuttamaan :/
[/quote]
Pyydän, siirtäkää tämä keskustelu uuteen ketjuun, kun ei liity otsikon aiheeseen. Halit multa kaikille muille lapsettomille, ihan hirveää minkälaista ilkeilyä me saadaankaan osaksemme. Ja tottakai jokainen normaali ihminen ymmärtää ettei mikään ihmissuhde toimi niin että puhutaan vain toisen osapuolen elämästä ja asioista. Ja jokainen ymmärtää myös sen, että jos elämässä ei ole mitään muuta kuin yksi asia, se ei lupaa kovinkaan hyvää. Silloin muuttuu kiukkuiseksi ja hyökkäilee toisten kimppuun ihmeellisistä syistä, koska ei enää pysty näkemään asioita muuten kuin omasta näkökulmastaan. Se on erittäin huolestuttavaa. Silti, lopetettaisko nyt jo tämä? Olisi vielä hauskaa lukea jos jollain on jotain sanottavaa tästä muksujen hajottamisvimmasta.
Multa hajotti kaverin hulivilipoika (4v) kalliin puhelimen kun kyläilin heillä. Kaverilta kysyin mihin voin laittaa laukun turvaan, tiesin siis varautua siihen että tavaroita ei voi jättää lapsen saataville. Kaveri käski laittaa naulakon päälle, ja minä laitoin. Kahvia juotiin olohuoneessa kun kuului kolaus, kuin jotain olisi mennyt rikki. No kappas, tämä pieni neropatti oli keittiöjakkaran avulla hakenut laukun naulakon päältä ja siinä meni monen satasen puhelin kivilattiaan. Ja varmaan sanomattakin selvää että entinenhän se oli sen jälkeen. Juuri tuosta syystä nätisti tälle kaverille sanoinkin jossain vaiheessa että minä voisin jatkossa kyläillä heidän luonaan niin mun ei tarvitse kotona piilotella särkyviä esineitä heidän kyläilyään varten :)
Mutta, olisiko mun pitänyt mennä heille ja vahtia tätä lasta itse että tommoista ei olisi tapahtunut? Kai se nyt kuitenkin on vanhempien vastuulla, ja molemmat vanhemmat vielä oli paikalla. Minä kahvittelin äidin kanssa ja isä istui tietokoneella.
Pojan vanhemmat tietenkin korvasivat hajonneen puhelimen, vai mitä?
Kuulostaapa kummalliselta!? Ovatko erityislapsia? Minkä ikäisiä? Itselläni kolme lasta, eikä tuollaista ongelaa ole kyllä missään iässä ollut... Miksi vanhemmat eivät vahdi ja kiellä lapsia?? Kiellä sinä! Pitäähän jonkun niillekin tapoja opettaa!
Et sitten saa suutasi auki ja tee selväksi kakaroille miten teillä käyttäydytään?
joe et, kärsi.
No miksi ystävä sitten tulee lapsineen kylään? Etkö voisi suoraan sanoa, että ystäväsi on tervetullut, mutta lapset eivät, sillä tuhoavat kämppäsi?
Joko sinä ylireagoit tai sitten sinulla on ystävä, joka ei kasvata lapsiaan. Jos lapset käyttäytyvät asiattomasti, sano heille, että 'meillä ei katsota kaappeihin / ei heitetä tavaroita lattialle'. Jos kiellosta huolimatta lapset jatkavat huonoa käytöstään, voit ihan hyvin sanoa ystävällesi 'pahoitteluni, mutta teidän täytyy nyt lähteä, koska en halua lastesi sotkevan ja rikkovan kotiani'.
Sama ongelma. Keräilen teräaseita (miekkoja, katanoita, tikareita yms.) ja ne on ystävien lasten mielestä vastustamattomia. Teräviä eivät ole, mutta silti joudun koko ajan jankuttamaan että niihin ei kertakaikkiaan kosketa. Minulla on niille oma hyllynsä jossa ovat telineissä tietyssä järjestyksessä enkä jaksa enää jatkuvasti lyhyellä varoitusajalla ottaa niitä pois ja siirtää lasten ulottumattomiin ja sitten järjestää ne vierailun jälkeen uudelleen. Lisäksi harrastan jousiammuntaa ja kalliin jouseni jännettä on joka helvetin kerta pakko mennä rämpyttämään. Jousen yritän aina purkaa osiin ennen sukulaislasten ja kavereiden lasten ilmaantumista. Nuoliviini nuolineen on piilossa kaapissa muutenkin.
Ymmärrän että esineeni kiehtovat lapsia, ne ovat vaikuttavia ja katsoa niitä saa. Mutta kumpa saisin edes lasten vanhemmat ymmärtämään että missään nimessä ei saa koskea. Joudun kulkemaan lapsivieraiden perässä koko ajan vahtimassa että mihinkään ei kosketa. Pitäisi varmaan hankkia lukko sen huoneen oveen missä kamat ovat...
Sama ongelma. Keräilen teräaseita (miekkoja, katanoita, tikareita yms.) ja ne on ystävien lasten mielestä vastustamattomia. Teräviä eivät ole, mutta silti joudun koko ajan jankuttamaan että niihin ei kertakaikkiaan kosketa. Minulla on niille oma hyllynsä jossa ovat telineissä tietyssä järjestyksessä enkä jaksa enää jatkuvasti lyhyellä varoitusajalla ottaa niitä pois ja siirtää lasten ulottumattomiin ja sitten järjestää ne vierailun jälkeen uudelleen. Lisäksi harrastan jousiammuntaa ja kalliin jouseni jännettä on joka helvetin kerta pakko mennä rämpyttämään. Jousen yritän aina purkaa osiin ennen sukulaislasten ja kavereiden lasten ilmaantumista. Nuoliviini nuolineen on piilossa kaapissa muutenkin.
Ymmärrän että esineeni kiehtovat lapsia, ne ovat vaikuttavia ja katsoa niitä saa. Mutta kumpa saisin edes lasten vanhemmat ymmärtämään että missään nimessä ei saa koskea. Joudun kulkemaan lapsivieraiden perässä koko ajan vahtimassa että mihinkään ei kosketa. Pitäisi varmaan hankkia lukko sen huoneen oveen missä kamat ovat...
Jotkut lapset on vaan sen tyylisiä, että eivät välitä käskyistä ja kielloista, innostuvat vaan lisää. Näyttää kuin saisivat nautintoa siitä, kun heittävät oikein kovaa esineen tai saavat tönäistyä toista.
Olen aika varma etten oo ainoa jonka on vaikeaa komentaa toisten lapsia silloin kun niiden omat vanhemmat istuvat vieressä eivätkä tee mitään. Oon silti kyllä komentanut ja kieltänyt, mutta eipä se auta kun vanhemmat eivät komppaa. Oon vissiin nössö, mutta en mä nyt niitä täältä uloskaan kehtaa heittää. Yritän kyllä aina järkätä tapaamiset mahdollisuuksien mukaan jossain muualla. Ap
Älä pyydä kylään tuollaisia ihmisiä. Vieraile heillä.
Lähtöhetkellä voit tiputtaa naulakon vaatepuut, kaataa sateenvarjotelineen, heittää kynnysmaton ulos ja pirstoa terassikukat ruukkuineen.
Miksi annat perheen tulla kotiisi? Ehdota tapaamista vaikka kahvilaan tai sano, että sinä voit tulla käymään heillä, mutta ei toisinpäin, koska vahinkoja tulee tässä vaiheessa lasten kanssa näköjään liikaa.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 20:45"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 20:43"][quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 20:39"]
Ei kuulu mun tapoihin haukkua ketään, se on sun tapasi , enkä riidellyt täällä , ihmettelen vaan miks sulla olis muka joku etuoikeus puhua jostakin ja kaverillasi ei, ymmärrän sitä hyvin, kun on keskittynyt omiin lapsiin, itsellä meni 3 vuotta kuin unessa, en ole kerinnyt lukea siinä ajassa yhtäkään lehtiä, eikä ollut mitään uutta puhuttavaa kun omista lapsista, sit vasta kun pääsin takas työelämään niin elämään tuli muutakin ajateltavaa
[/quote]
Lueppa nyt oikein tarkasti ja ajatuksella. Kun nyt ei ole kyse mistään etuoikeuksista, kuka saa puhua mitäkin. Jos nähdään esim kahden tunnin ajan, niin sekö on liikaa vaadittu että siitä ajasta pieni hetki juteltais muusta kuin lapsista? Ja tämä ihminen on työelämässä ja pääsee myös harrastuksiin miehensä ansiosta, joten kyse ei ole siitä ettei hänellä ehtisi olla muuta elämää kun lapsi.
[/quote] sano se sille suoraan? Vai oletko lapsellinen ?
[/quote]
En ole, toisin kun jotkut täällä tuntuvat olevan. Ja olen kyllä asiasta sanonut useampaan kertaan, mutta hän ei ilmeisesti osaa puhua muusta.