Näin 26-vuotias kotiäiti tulee toimeen yli 300 euron tuella: ”En voi ostaa mitään ylimääräistä”
Noonneksi monella on kuitenkin puoliso, joka käy ansiotyössä, kuten tässäkin tapauksessa. Ei tartte yrittää pärjätä pelkällä 300€ kuussa.
Eikä se kyllä onnistuisikaan ilman puolison tukea.
Kommentit (29)
Hyvä, että huolehtii heidän lapsestaan.
Tekoripset ja pidennetyt kynnet olivat koominen maininta.
Eihän ihminen pelkällä 300e pärjää nykyisin. Jos on normaalit elämisen kulut maksettavina. Taisi olla ns klikkiotsikko maksuartikkeliin.
Ollessani hoitovapaalla en tullut toimeen hoitorahalla. Vaan säästöillöni ja puolison palkalla. Joten en voinut tehdä sitä kuin n. Vuoden molempien muksujen kanssa.
Käsittääkseni se on yleistä.
M44
Vierailija kirjoitti:
Eihän ihminen pelkällä 300e pärjää nykyisin. Jos on normaalit elämisen kulut maksettavina. Taisi olla ns klikkiotsikko maksuartikkeliin.
Ollessani hoitovapaalla en tullut toimeen hoitorahalla. Vaan säästöillöni ja puolison palkalla. Joten en voinut tehdä sitä kuin n. Vuoden molempien muksujen kanssa.
Käsittääkseni se on yleistä.
M44
Haha... eiku se olikin ylen juttu. Lukaisenpa pois.
No kiva että heillä on varaa. Miehellä varmaan kovat tulot. Tai ehkä elävät niukasti. Kotka on sellainen pershole että siellä on asunnot halpoja, paljon sosiaalisia ongelmia. Jos jostain nipistää niin sitten voi olla töistä poissa ja olla vaan kotona.
Mun mielestä on ok niin kauan, kun se rahoitetaan itse. Toimeentulotukea vapaaehtoisesti työttömille ei pidä maksaa.
🇺🇦🇮🇱
Olisi parempi uutinen, jos voisi ostaa vielä jotain ylimääräistä, esim. 500 € takin.
Nyt Lilli Fantilla jää rahaa kuussa käteen noin 600 euroa.
Hoitorahan määrä yhdestä alle 3-vuotiaasta ennen veroja on vajaat 378 euroa. Fantilla jää tuesta verojen jälkeen noin 300 euroa.
Lisäksi hän tekee vapaaehtoistöitä kahden nuoren tukihenkilönä. Palkkio on verojen jälkeen noin 300 euroa kuukaudessa.
Fant ja lapsen isä omistavat asunnon, ja maksavat asumisen puoliksi. Puoliso maksaa lähes kaikki muut menot, kuten ruoan ja lastenvaatteet.
Unelma toteutui.
Nyt hän on 26-vuotias, ja hänellä on puolitoistavuotias tytär.
Fant haluaa hoitaa lastaan kotona, ja saa siihen kotihoidon tukea verojen jälkeen noin 300 euroa kuussa. Lapsen isä käy puolestaan töissä.
Äiti ja lapsi käyvät yhdessä leikkipuistoissa, perhekerhossa, sirkuksessa ja muskarissa.
– Lapseni on touhukas ja innostunut kaikesta. Tyttäreni sanoo joka päivä uuden sanan. Minusta on aina jännittävää, hauskaa ja mielenkiintoista nähdä, kun toinen oppii asioita.
Fant aikoo laittaa lapsensa päiväkotiin yli kolmevuotiaana.
– En ollut itsekään lapsena päiväkodissa, vaan menin suoraan eskariin. Olen todella onnellinen siitä, että saan olla kotona lapsen kanssa.
Kotihoidon tuki on tarkoitettu perheille, jotka hoitavat alle 3-vuotiasta lastaan kotona vanhempainvapaan jälkeen. Tukea saa vain, jos lapsi ei käy kunnallisessa varhaiskasvatuksessa.
Kelan mukaan kotihoidon tuen saajien määrä on lähes puolittunut kymmenessä vuodessa. Viime vuonna kotihoidon tuen saajia oli Kelan mukaan alle 60 000, kun vuonna 2015 luku oli reilut 117 000.
Olin lasten kanssa 6 vuotta kotona. Lapsia neljä. Isommat aloiituvat koulun. Parhaat vuodet ikinä vaikkei rahaa ollut. Mies kävi töissä eikä saatu muita tukia. Silloin päivähoito oli kahdesta lapsesta yli 500e/kk niin valinta oli helppo.
Vierailija kirjoitti:
Haha ja mies käy töissä
Ja nainen itsekin tekee osa-aikatyötä saaden 300 euroa siitä.
"Keskustelu aiheesta sulkeutuu 26.4.2026 kello 23.00."
Öö, siis miksi? Sehän on tänään! Entä jos joku löytää ton artikkelin vasta huomenna? Miksi toimittajat ei usko että artikkelin kommentointi kiinnostaa enää tän päivän jälkeen, onko jo huomenna liian tylsä ja vanha aihe kommentoitavaksi? :D
Miksi aina mainitaan nuo ripsi-ja kynsihuollot, mistä on joutunut luopumaan vähän rahan takia? Mä en oo ikinä niissä käynyt, vaikka rahaa niihin olisikin.
Nää on vaikeita juttuja. Lapsen saanti tarkoittaa naiselle 24/7/365 työvuoron kaikissa tapauksissa. Omalla kohdallani meni aikoinaan niin että valvoin lapsen kanssa yöt, hoidin palkkatyöt ja kotityöt. Mies kävi vain töissä. Ei tienannut juuri mitään tuolloin. En suosittele. Kannattaa tehdä lapset miehelle joka pystyy tarjoaman edes jotain. Tekokynnet eivät liity tähän mitenkään.
Jotkut joutuneet olemaan 90-luvulta lähtien 300e tuella.
Kuinka moni mies oikeasti arvostaa kotiäitiä. Mies arvottaa elämää vain itsensä kautta ja pitää kuitenkin itseään tärkeimpänä olipa nainen töissä tai ei. Olin kotiäiti, aviomies: et ole tehnyt mitään, hän on ollut töissä hän vain on tehnyt. Totuus: ostin lapsen vaatteet, ruuat ja pidin tasaisen hyvän arkirytmin ja rutiinit, miehen ei tarvinnut maksaa päiväkotimaksuja eikä mitään muutakaan vaan hän kartutti omaisuutta itselleen ja sai myös erossa omaisuuden ja lapsen. Ei ollut kannattavaa mulle.
Vierailija kirjoitti:
Nää on vaikeita juttuja. Lapsen saanti tarkoittaa naiselle 24/7/365 työvuoron kaikissa tapauksissa. Omalla kohdallani meni aikoinaan niin että valvoin lapsen kanssa yöt, hoidin palkkatyöt ja kotityöt. Mies kävi vain töissä. Ei tienannut juuri mitään tuolloin. En suosittele. Kannattaa tehdä lapset miehelle joka pystyy tarjoaman edes jotain. Tekokynnet eivät liity tähän mitenkään.
Sama. Kun erottiin, mun talous jopa koheni eron jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina mainitaan nuo ripsi-ja kynsihuollot, mistä on joutunut luopumaan vähän rahan takia? Mä en oo ikinä niissä käynyt, vaikka rahaa niihin olisikin.
Tämä. Ihan niin kuin se olisi jokin äärimmäisen luopumisen merkki, jos ei niissä pysty käymään.
Otsikko:
Näin tulee toimeen 300€ tuella.
Jutussa:
Saa myös 300€ palkkiota sivutyöstä ja satasen lapsilisän ja mies maksaa loput kulut.
Miksi nämä naisista kertovat Talousjutut on aina tällaisia että asioista valehdellaan ja tietoa pimitetään?
Vierailija kirjoitti:
"Keskustelu aiheesta sulkeutuu 26.4.2026 kello 23.00."
Öö, siis miksi? Sehän on tänään! Entä jos joku löytää ton artikkelin vasta huomenna? Miksi toimittajat ei usko että artikkelin kommentointi kiinnostaa enää tän päivän jälkeen, onko jo huomenna liian tylsä ja vanha aihe kommentoitavaksi? :D
Koska sulkeutumisen jälkeen toimittaja kopioi ihmisten kommentit ja tekee uuden pulitzer patsaan arvoisen artikkelin otsikolla "näin ihmiset kommentoivat somessa kotiäidin elämää ja rahankäyttöä, rajua paalutusta"
Nää on näitä tradwife -henkisiä artikkeleita.