Kuukautishäiriöilmoja nyt Suomessakin
Kommentit (466)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sitä en ymmärrä, että miten rokotteella voisi olla pitkäaikaisia vaikutuksia kuukautisiin ja kumpi se vaikutus sitten pidemmässä juoksussa olisi, anovulaatio vai pitkittyneet kuukautiset?
Rokoteen aineet ovat tutkimuksessa varastoituneet, kertyneet naisilla munasarjoihin - joista on näitä kuukautishäiriöitä seurannut. Tutkimus siis nosti esiin riskin siitä, että rokote vaikuttaa hedelmällisyyteen. Ihan aiheesta.
Eli miten tämä munasarjoihin kertyvä rokote vaikuttaa hedelmällisyyteen ja kuukautiskiertoon? Mihin kuukautiskierron vaiheeseen ja minkä hormonin erittymiseen liittyvät rokotteesta aiheutuvat häiriöt?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä linkistä!
Ihmettelin keväällä kuukautisten poisjääntiä. Minulla on päivälleen tarkka ja säännöllinen kierto normaalisti. Tuo poisjäänti oli 1. rokotuksen jälkeen.
Hyvä saada selitys.
Jos olisin vielä lapsentekoaikeissa, en olisi rokotusta ottanut - niin kevyesti (ehdollisin luvin) rokotukset aloitettiin, eikä mitään pitkäaikaistietoa haitoista ollut.
Sulla ei ole tuossa kevään kierrossa tapahtunut ovulaatiota, siksi kuukautiset jäivät pois. Jos olet ovuloinut normaalisti, kuukautisvuoto tulee, eikä sitä pysty mikään rokote estämään. Korkeintaan luteaalivaihetta voi yrittää keltarauhashormonilla pitkittää.
Vierailija kirjoitti:
Onko Jessicat oikeesti noin tyhmiä, että nalkuttavat sivukaupalla, että nelikymppisillä on vaan vaihdevuosiongelmia, kun rokotuksen jälkeiset yhdet kuukautiset jäi pois ja jatkuivat seuraavassa kuussa normaalisti?
Vituttaa tuollaiset pissikset.
vaihdevuodet alkavat yleensä 53-vuotiaana, joten nelikymppiselle on turha vinkua vaihdevuosista. VARSINKIN, kun niitä ei ole koskaan aikaisiemmin tai koskaan sen jälkee ilmennyt: vain heti 1.rokotuksen jälkeen.
Teinien on ihan turha kommentoida asioihin, joista eivät mitään tajua!
Munasarjojen toiminta ja hedelmällisyys laskea jo ennen vaihdevuosien alkua. On ihan normaalia, että nelikymppinen ei enää joka kierrossa ovuloi, vaikka vaihdevuodet eivät olisi vielä alkaneetkaan. Ovuloimattomia kiertoja voi olla huomattavasti nuoremmillakin.
Vierailija kirjoitti:
Kai te kaikki olette tehneet virallisen haittavaikutusilmoituksen, ettekä vain märehdi asiaa nimettömänä täällä????
Eivät ottaneet vastaan, kun on kuulemma yleinen ja tiedossa oleva oire. Samoin kävi veljelle puolisoineen, kun olivat tosi kipeitä (korkea kuume, nivelkivut, usean päivän ripuli, jonka johdosta kävivät nesteytyksessä ym), ei tarvitse ilmoittaa tavallisia oireita.
Että kannattaa niitä oirelistoja ja -ilmoituksiakin lukea kriittisesti.
Vierailija kirjoitti:
Jep, minä tein ilmon myös. Kuukautiseni ovat olleet kalenterintarkat 10 vuoden ajan. Ekan rokotteen sain kuukautisten aikana, niiden kesto venähti normaalista 5 päivästä seitsemään, ja vuodosta tuli todella runsasta. Käytän kuukuppia joten tota vuodon määrää on helppo seurata. Seuraavat menkat olivat myös erittäin runsaat, jouduin ostamaan isomman kuukupin sen takia. Sitten seuraavasta ovulaatiosta alkoikin tiputteluvuoto, armottomat alaselkä- ja menkkakivut, rintojen arkuus jne. jota jatkui pari viikkoa, ja nyt menkat alkoivatkin sit leppoisasti viikon etuajassa - ja taas erittäin runsaat.
Et varmasti vaikuttaa kiertoon.
Minulla myös säännölliset kuukautiset. Rokotuksen jälkeen kaksi kiertoa olleet niin ikään säännölliset ja vuoto normaalia.
Et ei varmasti vaikuta kiertoon.
Pitää alkaa askarrella tamponi koruja. Bling bling.
Mulla on hormonikierukka ja miehelle tehty vasektomia. Ei haittaa yhtään, jos napsahdan rokotteesta hedelmöttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai te kaikki olette tehneet virallisen haittavaikutusilmoituksen, ettekä vain märehdi asiaa nimettömänä täällä????
Eivät ottaneet vastaan, kun on kuulemma yleinen ja tiedossa oleva oire. Samoin kävi veljelle puolisoineen, kun olivat tosi kipeitä (korkea kuume, nivelkivut, usean päivän ripuli, jonka johdosta kävivät nesteytyksessä ym), ei tarvitse ilmoittaa tavallisia oireita.
Että kannattaa niitä oirelistoja ja -ilmoituksiakin lukea kriittisesti.
Fimeaan lähetitte ja sieltä tuli vastaus, että ei oteta vastaan? Tästä voisi jo tehdä kantelun johonkin suuntaan:
"Suomessa ... lääkkeiden käyttäjät voivat ilmoittaa epäilemistään tai toteamistaan haittavaikutuksista Fimeaan."
"Fimea tallentaa kaikki vastaanottamansa haittavaikutusilmoitukset haittavaikutusrekisteriin, ja lähettää tiedot kaikista saamistaan ilmoituksista Euroopan lääkevirastolle (EMA), jonka kautta myyntiluvan haltija sekä Maailman terveysjärjestö (WHO) saavat ilmoitukset tietoonsa."
"Ensisijaisesti haittavaikutuksista toivotaan ilmoitettavan sähköisellä haittavaikutusilmoituslomakkeella"
https://www.fimea.fi/vaestolle/laakkeiden_turvallisuus/haittavaikutusil…
Mutta totta juu, Fimeaa ei varsinaisesti kiinnosta tunnetut lievät haittavaikutukset. Fimealla ei silti ole oikeutta kieltäytyä ottamasta vastaan haittavaikutusilmoitusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista että tässäkin joku kirjoitti että sehän tarkoittaa vain että rokote toimii.. entä jos tulee keskenmeno rokotteesta, toimii silloinkin?
Kuka hullu ottaa rokotteen alkuraskauden aikana? Vielä kesäkuussa sanottiin, että rokotteen jälkeen pitäisi odottaa 2kk ennen kuin tulee raskaaksi.
Kun menin ottamaan ekaa rokotetta pari viikkoa sitten, kysyin hoitajalta mielipidettä siitä, kuinka minun kannattaisi toimia toisen rokotteen kanssa, sillä raskaus on suunnitelmissa lähikuukausina. Hän sanoi, että ei itse ottaisi sitä missään nimessä ainakaan alkuraskauden aikana. Ja tuolloin siis oltiin alettu jo puhua siitä, että rokotteen voi hyvin ottaa raskaanakin.
No, saan toisen rokotteen nyt elokuussa ja aletaan sitten yrittämään pienen odotuksen jälkeen. Katsotaan kuinka käy.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on hormonikierukka ja miehelle tehty vasektomia. Ei haittaa yhtään, jos napsahdan rokotteesta hedelmöttömäksi.
Melko monelle suvun jatkaminen on tärkeää.
Olen saanut vasta ekan rokotteen. Menkat sattui olemaan juuri meneillään tuolloin. Vuoto ja kierto on olleet ihan normaalit. Ei tulisi silti mieleenkään epäillä niitä, jotka sanovat, että kierto on mennyt sekaisin rokotteen jälkeen. Voihan mullekin tulla tokasta rokotteesta vielä oireita, joita en ekasta saanut. Tosi moni tuntuu ajattelevan, että jos itse ei saanut oireita, ei kukaan muukaan saa, tai kuvittelevat vain.
No mitäs nämä on:
Synnynnäiset, perinnölliset ja geneettiset häiriöt 6 6
https://www.fimea.fi/tietoa_fimeasta/koronavirus-covid-19-/koronarokott…-
Vastaa äläkä vaan paina alanuolta jos tiedät.
Jotenkin kummaa, että nämä jotka eivät ole ottaneet rokotetta meuhkaavat haitoista enemmän kuin he, jotka ovat ottaneet sen.
Itse työskentelen isossa sairaalassa ja yksikään ei ole kertonut kuukautiskierron haitoista. Lähes kaikki kuitenkin ovat siellä rokotettuja. Toki on lyhyitä sairaslomia ollut muutaman päivän kuumeilun takia, mutta siinä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin kummaa, että nämä jotka eivät ole ottaneet rokotetta meuhkaavat haitoista enemmän kuin he, jotka ovat ottaneet sen.
Itse työskentelen isossa sairaalassa ja yksikään ei ole kertonut kuukautiskierron haitoista. Lähes kaikki kuitenkin ovat siellä rokotettuja. Toki on lyhyitä sairaslomia ollut muutaman päivän kuumeilun takia, mutta siinä kaikki.
Miksi hitossa ihmiset juuri SULLE tulisivat kertomaan vuotohäiriöistään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse työskentelen isossa sairaalassa ja yksikään ei ole kertonut kuukautiskierron haitoista. Lähes kaikki kuitenkin ovat siellä rokotettuja. Toki on lyhyitä sairaslomia ollut muutaman päivän kuumeilun takia, mutta siinä kaikki.Miksi hitossa ihmiset juuri SULLE tulisivat kertomaan vuotohäiriöistään?
Eipä ole muistakaan haitoista ollut puhetta. Tokihan me työyhteisössä keskustelemme asioista, etenkin tästä asiasta. Yksi normi kysymys kaverille on "tuliko sulle mitään siitä rokotteesta? mulla ainakin kipeytyi käsi, mutta eipä muuta."
Kyllä on kuukautishäiriöilmoja pidellyt. Ho ho ho.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut tarkat ja säännölliset menkat, kunnes kävin rokotuksen ottamassa. Mitään häiriöitä ei ole vielä kuukautiskierrossa, vaikka olen jo 46-vuotias. Ei ole minkäänlaista stressiä tai muutakaan ongelmaa elämässä. Päinvastoin.
Ekan rokotuksen otin 22.6. ja silloin olivat menkat just päällä ja lopulta kestivät 12 päivää (normaalisti n. 5-7). Nyt on menkat 12 päivää myöhässä, syystä että...? En tiedä. Muita menkkoihin liittyviä oireita on ollut, mutta itse vuoto on kadoksissa.
Raskaana en voi olla, koska olen harrastanut seksiä viimeksi 10 vuotta sitten. Mitään tulehduksia ja sen sellaisia ei ole, vaan kaikki ok.
Mietit 46-vuotiaana syytä, miksi kierto olisi voinut nyt heittää? Voi hyvänen aika. Biologian tunnille takaisin mars.
Mitenkänhän paljon tämä möykääminen tällä palstalla on aiheuttanut tätä? Veikkaan, että paljon. Luulotautiset saivat uuden syyn hysterisoida.