Sanoja, joiden merkitystä et heti tajunnut
Kertokaapas tänne sanoja, joiden merkitystä ette heti tajunneet, eikä kukaan kertonut.
Minulla on sana kasari. Meni pitkään tajuta mitä kasari tarkoittaa muodissa yms. kun aiemmin olin kuullut vain kattilan merkityksessä.
Kommentit (725)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karmeinmokaehkä kirjoitti:
Heh yhden luisteluseuran nimi on LETAL :)!
Huh eivät ilmeisestikään tiedä yhtään sanan merkitystä.No mitä perkelettä se sitten tarkoittaa?
Letaali on tappava. Letal sama ruotsiksi.
Onhan se vähän hassu taitoluisteluseuran nimeksi.
Jääkiekossa sitten onkin ties mitä tapparaa ja kalpaa, vaikkei siinäkään liene vastustajan vahingoittaminen pääasia.
Venäjältä löytyy lätkäseura Traktor Tšeljabinsk, jonka nimeä myöskään on vaikea yhdistää urheiluun.
Metallurg Magnitogorsk
Rauman Lukko
Petteri Punakuonon laulun sanat: Haukkuivat toiset illoin, majakaksi pilkaten. Mä mietin että mikä on majakaksi. Maja kaksi! Kaksi majaaa, miten ne liittyy tohon biisiin! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin että panimo on paikka jossa, noh, pannaan. Tämän asian oikea laita selvisi kun isäni kertoi innoissaan että he olivat käyneet työporukan kanssa panimolla.
Pienpanimo?
Käsityöläispanimo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taffel=leffaT
Mobilat|talidoM
bliw|wild
Vierailija kirjoitti:
Benchmarkkaus
Pomoni käytti tuota sanaa kerran, sitten toisen ja kolmannen. Sitten oli jo pakko googlettaa että mitä olin lupautunut tekemään ;).
Kaikki muut nyökyttelivät tietäväisen näköisinä, mutta en usko, että muutkaan olivat ihan kartalla mitä meidän pitäisi tehdä.
Vuonna 2003 tai 2004 minulle selvitettiin, että se tarkoittaa ns. "märkää pierua".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajusin vasta 35-vuotiaana, että mitä tarkoittaa mennä reisille. Mies ihmetteli, että mitä hiivattia nauran kesken touhujen.
Ja ilmeisesti jotkut muutkin käyttävät iloisesti tajuamatta sanonnan rivoa taustaa, koska olen kuullut tätä sanottavan hyvin epäsopivissa tilanteissa kuten lasten läsnäollessa.
Juu, tätä sanontaa kuulee, ja minusta se on nolostuttavaa. Voi olla että sanoja tajua mistä sanonta tulee.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 20:12"]
Teetä pyysi joku kerran aivan ihme nimellä.. slaikka? Slaibba?
Tsaikka?
Tšaika (Ча́йка) = lokki
Tšai (Ча́й) = tee
Hauska ketju!
Tuli opittua pari uutta ilmaisua.
Itse en ymmärtänyt, mitä luennoitsija tarkoitti prujulla. Mielestäni se kuulosti joltain samantapaiselta kuin sahanjauho, mutta karkeammalta.
Edesmennyt oli myös sana, joka mietitytti. Ei edes mennyt? Kuoli.
Onhan näitä ja Helsinkiin muuttanut maalaistyttö sai aikanaan ihmetellä monenmoista ilmaisua.
Vierailija kirjoitti:
Yhde
http://www.suomisanakirja.fi/yhde
"Yhdyskappale. Vimpain, jolla kaksi tai useampi kaapeli, letku, putki yms. yhdistetään toisiinsa."
Myös esim. putkessa oleva liitäntä, johon mittausanturi kiinnitetään.
Englanninkielessä "history"
his-story, vrt. her-story.
Tuima. Onpa ruoka tuimaa...
Josta minä vedin johtopäätoksen ruuassa olevan liikaa suolaa. No asia on päinvastoin tuima ruoka on suolaton.
Vierailija kirjoitti:
Tuima. Onpa ruoka tuimaa...
Josta minä vedin johtopäätoksen ruuassa olevan liikaa suolaa. No asia on päinvastoin tuima ruoka on suolaton.
Murresana, juurikin kaksi eri merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eskaloituminen. Ad hominem-ilmaisu.
Yksi, mitä en edelleenkään ymmärrä, on Ulin masinoima "kilttimies". Tyyppihän on kaikkea muuta kuin kiltti, vihaa kaikkea maalla, merellä ja ilmassa.
Eskaloitua - asiat kasaantuu tai muuten vaan paisuu niin että niistä tulee vielä ikävämpiä. Mielenosoitus eskaloitui mellakaksi. Escalator on rullaportaat, varsinaisesti niillä ei ole ollut tarkoitus mennä alas vaan pelkästään ylös (escalate).
Ad hominem on väittelyvirhe jossa sen sijaan että koitettaisiin vastata toisen osapuolen väittämään, mennäänkin asiaan liittymättömiin henkilökohtaisuuksiin tai kiinnitetään huomiota siihen että kuka on puhujana, ei itse asiaan. "Mielestäni vähäkalorinen dieetti on paras" -"mitä sinä läski siitä tiedät"
Onko olkiukko myöskään ymmärretty? Ad hominem ja olkiukot on ne yleisimmät joista keskustelussa toista syytellään.
Minä pidän oikein fiksuna ihmistä, joka ei tiedä mitä ad hominem, olkiukot ja kirsikanpoiminta tarkoittavat. Se kertoo siitä, että kyseessä on henkilö, jonka harrastuksiin ei kuulu nettipalstoilla riitely.
Lukion ekalla filosofian kurssilla nämä aikoinaan opetettiin, ei siihen mitään nettipalstailua tarvitse.
Täällä palstailee varmaan aika monta, jonka lukiossa ei ollut tarjolla filosofiaa. Meilläkään ei ollut.
Lukion oppimäärään kuuluu yksi pakollinen filosofian kurssi, jonka joka ikinen lukion käynyt on joutunut sen käymään (vuodesta 1994 lähtien). Eli noin kaikki alle 40-vuotiaat lukion käyneet + vuoden 1994 jälkeen aikuislukion käyneet ovat käyneet väh. sen yhden pakollisen kurssin. Jokaisen lukion on se tarjottava.
Höpsistä. Ei ollut tarjolla vielä meillä 1996 kirjoittaneilla. Kaksi vuotta myöhemmin kirjoittaneella siskolla taisi jo ollakin.
Luulin teininä, että povi tarkoittaa takapuolta. Luin Harlekiinia, jossa ihailtiin suurta pehmeää povea ja ihmettelin miten Shemeikka voi painautua vasten hikistä, huohottavaa uhkeaa peppua ottaessaan naisen käsivarsilleen.
"Minä rakastan sinua" Tuon merkityksen tajusin valitettavasti liian myöhään.
Vierailija kirjoitti:
Luulin teininä, että povi tarkoittaa takapuolta. Luin Harlekiinia, jossa ihailtiin suurta pehmeää povea ja ihmettelin miten Shemeikka voi painautua vasten hikistä, huohottavaa uhkeaa peppua ottaessaan naisen käsivarsilleen.
Povipommi taitaa olla sitten ilmavaivoja :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eskaloituminen. Ad hominem-ilmaisu.
Yksi, mitä en edelleenkään ymmärrä, on Ulin masinoima "kilttimies". Tyyppihän on kaikkea muuta kuin kiltti, vihaa kaikkea maalla, merellä ja ilmassa.
Eskaloitua - asiat kasaantuu tai muuten vaan paisuu niin että niistä tulee vielä ikävämpiä. Mielenosoitus eskaloitui mellakaksi. Escalator on rullaportaat, varsinaisesti niillä ei ole ollut tarkoitus mennä alas vaan pelkästään ylös (escalate).
Ad hominem on väittelyvirhe jossa sen sijaan että koitettaisiin vastata toisen osapuolen väittämään, mennäänkin asiaan liittymättömiin henkilökohtaisuuksiin tai kiinnitetään huomiota siihen että kuka on puhujana, ei itse asiaan. "Mielestäni vähäkalorinen dieetti on paras" -"mitä sinä läski siitä tiedät"
Onko olkiukko myöskään ymmärretty? Ad hominem ja olkiukot on ne yleisimmät joista keskustelussa toista syytellään.
Minä pidän oikein fiksuna ihmistä, joka ei tiedä mitä ad hominem, olkiukot ja kirsikanpoiminta tarkoittavat. Se kertoo siitä, että kyseessä on henkilö, jonka harrastuksiin ei kuulu nettipalstoilla riitely.
Lukion ekalla filosofian kurssilla nämä aikoinaan opetettiin, ei siihen mitään nettipalstailua tarvitse.
Täällä palstailee varmaan aika monta, jonka lukiossa ei ollut tarjolla filosofiaa. Meilläkään ei ollut.
Lukion oppimäärään kuuluu yksi pakollinen filosofian kurssi, jonka joka ikinen lukion käynyt on joutunut sen käymään (vuodesta 1994 lähtien). Eli noin kaikki alle 40-vuotiaat lukion käyneet + vuoden 1994 jälkeen aikuislukion käyneet ovat käyneet väh. sen yhden pakollisen kurssin. Jokaisen lukion on se tarjottava.
Höpsistä. Ei ollut tarjolla vielä meillä 1996 kirjoittaneilla. Kaksi vuotta myöhemmin kirjoittaneella siskolla taisi jo ollakin.
Seksiöitä ihmetellyt on kirjoittanut 1998. Meillä oli tarjolla, mutta ei pakollinen.
Liikennemerkissä "kulumisuria". Japania? Kulu-misuria.
Eikös nyymi ole anonyymin vastakohta? Vai onko se nonyymi?