Sanoja, joiden merkitystä et heti tajunnut
Kertokaapas tänne sanoja, joiden merkitystä ette heti tajunneet, eikä kukaan kertonut.
Minulla on sana kasari. Meni pitkään tajuta mitä kasari tarkoittaa muodissa yms. kun aiemmin olin kuullut vain kattilan merkityksessä.
Kommentit (725)
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 22:18"]Ei empiiristä tartte googlettaa,minä kerron.Empiirinen on sivistyssana ja tarkoittaa tutkivaa ja ympäristöä,ilmiöitä,kaikkea arvioivaa,tutkivaa ajatustapaa.Tiedonhalua.Korostui 1700-1800-lukujen taitteessa,1800-luvun alkupuolella.Silloin vallinnut suuntaus oli myös ainakin naisten puvuissa.Yksinkertainen malli jossa rintojen alapuolella heti vyötäröleikkaus.Äitiysvaatteissa sitä mallia edelleen.Jos olette nähneet Napoleonin vaimosta maalauksia,hänellä esim. empire-linjaisia asuja.
Mitä höpötystä :D Yksinkertaisemmin ja selkeämmin: empiirinen tarkoittaa tekemällä/kokeilemalla koettua. Empiirinen tutkimus on vastakohta teoreettiselle tutkimukselle.
Jep ja tuo empire-tyyli ei tule empiirisyydestä tietenkään vaan sen ajan Venäjän tsaarin ja Ranskan keisarien sisustus ja pukeutumistyylistä. Empire=valtakunta.
Eikö kukaan muu ole ihmetellyt sitä Nore Plyytä, joka vastailee sähköposteihin?
Sanoja, joiden merkitystä et heti tajunnut:
Vierailija kirjoitti:
Tsiisus
Jeesus - väännös englanninkielisestä ääntämyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vieläkään tiedä mitä "ensi viikonloppuna" tarkoittaa. Tarkoittaako se "ensi viikon" viikonloppua vai seuraavaa mahdollista viikonloppua? Oletetaan että on torstai ja kaveri kysyy minulta, että "Lähdetkö xx:n keikalle ens viikonloppuna?" niin minä ainakin ymmärrän sen seuraavan viikon viikonlopuksi. Jos haluan puhua tulevasta viikonlopusta, puhun nimenomaan tulevasta viikonlopusta.
Minulle "ensi viikonloppu" tarkoittaa nimenomaan ensi viikonloppua, sitä viikonloppua, joka seuraavaksi on edessä. Ensi / nyt / tänä viikonloppuna vs. ensi _viikon_ viikonloppuna. Jos puhun torstaina ensi viikonlopusta, tarkoitan sitä saman viikon viikonloppua, parin päivän päästä.
Miksi puhuisit torstaina ensi viikonlopusta jos tarkoitat huomista?
Viikonloppu on lauantai ja sunnuntai. Loppuviikko sama kuin työviikon loppu, keskiviikon jälkeiset työpäivät. Ja alkuviikko maanantai ja tiistai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eskaloituminen. Ad hominem-ilmaisu.
Yksi, mitä en edelleenkään ymmärrä, on Ulin masinoima "kilttimies". Tyyppihän on kaikkea muuta kuin kiltti, vihaa kaikkea maalla, merellä ja ilmassa.
Eskaloitua - asiat kasaantuu tai muuten vaan paisuu niin että niistä tulee vielä ikävämpiä. Mielenosoitus eskaloitui mellakaksi. Escalator on rullaportaat, varsinaisesti niillä ei ole ollut tarkoitus mennä alas vaan pelkästään ylös (escalate).
Ad hominem on väittelyvirhe jossa sen sijaan että koitettaisiin vastata toisen osapuolen väittämään, mennäänkin asiaan liittymättömiin henkilökohtaisuuksiin tai kiinnitetään huomiota siihen että kuka on puhujana, ei itse asiaan. "Mielestäni vähäkalorinen dieetti on paras" -"mitä sinä läski siitä tiedät"
Onko olkiukko myöskään ymmärretty? Ad hominem ja olkiukot on ne yleisimmät joista keskustelussa toista syytellään.
Minä pidän oikein fiksuna ihmistä, joka ei tiedä mitä ad hominem, olkiukot ja kirsikanpoiminta tarkoittavat. Se kertoo siitä, että kyseessä on henkilö, jonka harrastuksiin ei kuulu nettipalstoilla riitely.
Lukion ekalla filosofian kurssilla nämä aikoinaan opetettiin, ei siihen mitään nettipalstailua tarvitse.
Heh yhden luisteluseuran nimi on LETAL :)!
Huh eivät ilmeisestikään tiedä yhtään sanan merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
vasemmisto, oikeisto, kommari
Oli pitkään vaikeaa käsittää mitä naillä oikesti tarkoitetaan :)
Olin 11 kun luokkakaveri kysyi olemmeko oikeistoa vai vasemmmistoa. Olin ihan puulla päähän lyöty....
Rujo eli sanakirjan mukaan "epämuodostunut, muodoton, runneltu, rampa, raajarikko(inen)". Sitä käytetään ymmärtääkseni puheessa vähän erilaisessa merkityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Luulin että panimo on paikka jossa, noh, pannaan. Tämän asian oikea laita selvisi kun isäni kertoi innoissaan että he olivat käyneet työporukan kanssa panimolla.
Olutta pannaan. Siitä tulee nimikin, panimo. Eli olet täysin oikeassa.
Karmeinmokaehkä kirjoitti:
Huh eivät ilmeisestikään tiedä yhtään sanan merkitystä.
No mitä perkelettä se sitten tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en ymmärtänyt ongelmaa. Miten edellä oleva voi olla seuraava? Edellä on edellä, ja seuraava jäljessä.
Onko tämä sitä naisten logiikkaa? Tottakai esimerkiksi numerosta 5 seuraava on 6, ei 4.
Miten "seuraava [on] jäljessä"? Onko "Seuraavalla sivulla" sama kuin yksi sivu taaksepäin?
No ei. Seuraava on jäljessä tuleva. Seitsemän on kuuden jälkeen tuleva. Viisi on kuutta edeltävä, siis kuuden edellä. Mikä siinä niin vaikeaa on?
Jäljessä tuleva ja jälkeen tuleva. Eikö nuo nyt ole ihan eri käsitteetkin, ja vieläpä vastakkaiset sellaiset?
Tosin, kuten eräs tuossa huomautti, voidaan esimerkiksi jonon loppua mentäessä kohti katsoa takana olevan henkilön katsoa olevan seuraava.Olisiko tässä nyt sitten ymmärretty "seuraava" siten kuten lauseessa "joku seuraa minua" eli tulee jonkun perässä eli esim. kellossa voidaan kuvitella etenemissuunnan olevan kasvava, joten seiska tavallaan "seuraa" kahdeksikkoa.
Todennäköisesti kyllä. Mietin sitä jo pitkään. Se tosin ei muuta alkuperäistä kysymystäni jonka esitin jo aikaisemmin.
Kun edessäsi on avonainen kirja, seuraava sivu on se, joka tulee sillä hetkellä avoinna olevan sivun jälkeen. Edellinen sivu on se, joka edelsi nyt auki olevaa sivua.
Seuraava talo on se talo, joka tulee vastaasi tällä hetkellä kohdallasi olevan talon jälkeen. Sitä edeltänyt talo tuli vastaasi ensin.
Maanantai edeltää tiistaita ja on siis tiistaita edeltävä päivä. Tiistai seuraa maanantaita ja on siis maanantaista seuraava päivä.
Kun lasket numeroita, jokainen uusi numero tulee edellisen jälkeen.
Seuraava on se, joka seuraa jotain toista asiaa. Seuraavaa edeltää aina jokin, eli jokin muu asia on sitä edellä.
Vierailija kirjoitti:
En tajunnut, mikä sanan "amatööri" (amateur) kirjaimellinen merkitys on, ennen kuin kuulin, mikä on amatööri jiddisiksi: libhobr. Siis jonkun asian rakastaja.
No ohho. Enpä ole itsekkään älynnyt. Kiitos.
Chillaaminen.
Luultiin jonkin aikaa mieheni kanssa, että se on jotain nykynuorison grillailua ja juopottelua :)
Vierailija kirjoitti:
Muutin ja vastaan tuli sana "noheva". En kehdannut pitkään aikaan kysyä mitä se tarkoittaa.
Myös empatia ja sympatia ovat vaivanneet päätäni.
Minä mietin hyvän tovin, että miten empatia voi tarkoittaa samaa kuin sympatia, kun empatia ei ole lähellekään niin sympaattinen sanan kuin sympatia:D
Vierailija kirjoitti:
Karmeinmokaehkä kirjoitti:
Huh eivät ilmeisestikään tiedä yhtään sanan merkitystä.No mitä perkelettä se sitten tarkoittaa?
Letaali on tappava. Letal sama ruotsiksi.
Onhan se vähän hassu taitoluisteluseuran nimeksi.
Jääkiekossa sitten onkin ties mitä tapparaa ja kalpaa, vaikkei siinäkään liene vastustajan vahingoittaminen pääasia.
Venäjältä löytyy lätkäseura Traktor Tšeljabinsk, jonka nimeä myöskään on vaikea yhdistää urheiluun.
Todennäköisesti kyllä. Mietin sitä jo pitkään. Se tosin ei muuta alkuperäistä kysymystäni jonka esitin jo aikaisemmin.