Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanoja, joiden merkitystä et heti tajunnut

Vierailija
08.08.2014 |

Kertokaapas tänne sanoja, joiden merkitystä ette heti tajunneet, eikä kukaan kertonut.

Minulla on sana kasari. Meni pitkään tajuta mitä kasari tarkoittaa muodissa yms. kun aiemmin olin kuullut vain kattilan merkityksessä.

Kommentit (725)

Vierailija
441/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rospuutto. Tarkoittaa kelirikkoa.

Vierailija
442/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äpärä. Tai siis ymmärsin mitä se tarkoittaa, mutta en tiennyt sen olevan negatiivinen ilmaisu. Joskus kysyin ystäväni poikaystävältä, että onko hän äpärä. Tämän takia meni välit parhaaseen ystävään. Hitto että ihminen osaa olla tahtomattaan tyhmä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajunnut että viemärihän tarkoittaa vaan sellaista joka vie.

Ja tuomarihan tarkoittaa vaan sellaista, joka tuo.

Vierailija
444/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vieläkään tiedä mitä "ensi viikonloppuna" tarkoittaa. Tarkoittaako se "ensi viikon" viikonloppua vai seuraavaa mahdollista viikonloppua? Oletetaan että on torstai ja kaveri kysyy minulta, että "Lähdetkö xx:n keikalle ens viikonloppuna?" niin minä ainakin ymmärrän sen seuraavan viikon viikonlopuksi. Jos haluan puhua tulevasta viikonlopusta, puhun nimenomaan tulevasta viikonlopusta.

Et varmaan usein pääse keikalle mukaan... ensi viikonloppu on seuraava edessä päin oleva viikonloppu, siis tämän viikolla kysyttäessä saman viikon viikonloppu.

Ensi viikon viikonloppu sanotaan tuolleen vähän pidemmin.

Niin mutta kun kaverini kysyi tuon kysymyksen torstaina. Mun mielestä kaverini oli vähän urpo kun käytti tulevasta lauantaista eli ylihuomisesta termiä "ens viikonloppu". Miksei se sanonut tää viikonloppu, tuleva viikonloppu tai vaikka pelkkä "Lähetkö viikonloppuna...". Mulle tuli automaattisesti sellainen käsitys, että jos torstaina puhuu ensi viikonlopusta, niin silloin se tarkoittaa joko "ensi viikon viikonloppua" tai "ensi viikon viikon loppua". Sillä nyt ei oo tän asian kannalta merkitystä kirjoitetaanko viikonloppu yhteen vai ei (niin kuin tuo ylempänä oleva tarkensi).

Ehkä tää on joku murre/paikkakuntajuttu.

Minusta on eroa käsitteisssä "ensi viikonloppu" ja "ensi viikon loppu".

Mulle ne molemmat tarkoittaa ei tämän vaan seuraavan viikon loppupuolta :D

Ymmärrän jos esim. maanantaina kaveri kysyy että lähdetkö keikalle ens viikonloppuna. Silloin se on selvästi se heti seuraavana tuleva vkloppu. Mutta kun tuon sanoo torstaina, niin.. emmä tiiä. Musta se vaan kuulostaa ei tältä vaan vasta seuraavalta vklopulta :D

Viikonloppu on oma käsitteensä. Niinpä ensi viikonloppu on seuraava lauantain ja sunnuntain jakso. Niiden jälkeen tulee ensi viikko. Ensi viikon loppu on sitten työviikosta puhuttaessa tyypillisesti torstai ja perjantai, muutoin ehkä lauantai ja sunnuntai. "Ensi viikon loppu" voi tarkoittaa samaa kuin "ensi viikon viikonloppu", mutta ei samaa kuin "ensi viikonloppu". Jos puhuja tietää, mistä puhuu.

Vierailija
445/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loogisesti "ensi viikonloppu" on seuraavaksi tuleva viikonloppu. Toisaalta miksi joku sanoisi esim. perjantaiaamuna niin tarkoittaen "huomenna"?

Vierailija
446/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äpärä. Tai siis ymmärsin mitä se tarkoittaa, mutta en tiennyt sen olevan negatiivinen ilmaisu. Joskus kysyin ystäväni poikaystävältä, että onko hän äpärä. Tämän takia meni välit parhaaseen ystävään. Hitto että ihminen osaa olla tahtomattaan tyhmä.

No olipa tosiaan moka... Sanojen merkitys voi muuttua; mummolleni jätkä oli hyvin kielteinen sana, ja hän oli kauhuissaan kun sitä käytin jostain kavereistani. Mutta äpärää tuskin kukaan pitää neutraalina.

Vierailija
447/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vieläkään tiedä mitä "ensi viikonloppuna" tarkoittaa. Tarkoittaako se "ensi viikon" viikonloppua vai seuraavaa mahdollista viikonloppua? Oletetaan että on torstai ja kaveri kysyy minulta, että "Lähdetkö xx:n keikalle ens viikonloppuna?" niin minä ainakin ymmärrän sen seuraavan viikon viikonlopuksi. Jos haluan puhua tulevasta viikonlopusta, puhun nimenomaan tulevasta viikonlopusta.

Et varmaan usein pääse keikalle mukaan... ensi viikonloppu on seuraava edessä päin oleva viikonloppu, siis tämän viikolla kysyttäessä saman viikon viikonloppu.

Ensi viikon viikonloppu sanotaan tuolleen vähän pidemmin.

Niin mutta kun kaverini kysyi tuon kysymyksen torstaina. Mun mielestä kaverini oli vähän urpo kun käytti tulevasta lauantaista eli ylihuomisesta termiä "ens viikonloppu". Miksei se sanonut tää viikonloppu, tuleva viikonloppu tai vaikka pelkkä "Lähetkö viikonloppuna...". Mulle tuli automaattisesti sellainen käsitys, että jos torstaina puhuu ensi viikonlopusta, niin silloin se tarkoittaa joko "ensi viikon viikonloppua" tai "ensi viikon viikon loppua". Sillä nyt ei oo tän asian kannalta merkitystä kirjoitetaanko viikonloppu yhteen vai ei (niin kuin tuo ylempänä oleva tarkensi).

Ehkä tää on joku murre/paikkakuntajuttu.

Minusta on eroa käsitteisssä "ensi viikonloppu" ja "ensi viikon loppu".

Mulle ne molemmat tarkoittaa ei tämän vaan seuraavan viikon loppupuolta :D

Ymmärrän jos esim. maanantaina kaveri kysyy että lähdetkö keikalle ens viikonloppuna. Silloin se on selvästi se heti seuraavana tuleva vkloppu. Mutta kun tuon sanoo torstaina, niin.. emmä tiiä. Musta se vaan kuulostaa ei tältä vaan vasta seuraavalta vklopulta :D

Viikonloppu on oma käsitteensä. Niinpä ensi viikonloppu on seuraava lauantain ja sunnuntain jakso. Niiden jälkeen tulee ensi viikko. Ensi viikon loppu on sitten työviikosta puhuttaessa tyypillisesti torstai ja perjantai, muutoin ehkä lauantai ja sunnuntai. "Ensi viikon loppu" voi tarkoittaa samaa kuin "ensi viikon viikonloppu", mutta ei samaa kuin "ensi viikonloppu". Jos puhuja tietää, mistä puhuu.

Tiedän kyllä mitä eroa on viikon lopulla ja viikonlopulla, mutta kun kyse oli siitä ensi -sanasta. Että millä logiikalla ihminen sanoo torstaina ensi viikonloppu silloin kun tarkoittaa huomista tai ylihuomista. Miksei voi sanoa tämä viikonloppu tai tuleva viikonloppu?

Vierailija
448/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä lähtis tämän porukan kanssa viikonloppuna mihinkään. En ainakaan vaatekauppaan.

Vierailija
449/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äpäriä on nykyään paljon. Sehän tarkoittaa henkilöä, jonka vanhemmat eivät olleet syntymähetkellä avioliitossa keskenään. Eiks niin?

Vierailija
450/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Närästys. Minua alkoi närästellä vasta kolmikymppisenä, jolloin opin mitä se tarkoittaa. Toki olin sanan kuullut jo aiemmin, mutta en ymmärtänyt miltä se tuntuu.

Vierailija
451/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Närästys ja närkästys

Vierailija
452/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loogisesti "ensi viikonloppu" on seuraavaksi tuleva viikonloppu. Toisaalta miksi joku sanoisi esim. perjantaiaamuna niin tarkoittaen "huomenna"?

Ensi = Ensimmäinen -> Ensi viikonloppu = Ensimmäinen viikonloppu tästä hetkestä lähtien.

Vierailija
453/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muummuassa. Just hokasin, että se on oikeasti "muun muassa", eli jonkun muun ohella. Jotkut vaan sanoo sen niin epäselvästi.

Ettekö ihmiset lue kirjoja?

Vierailija
454/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasemmisto, oikeisto, kommari

Oli pitkään vaikeaa käsittää mitä naillä oikesti tarkoitetaan :)

Vierailija
455/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensi = Ensimmäinen -> Ensi viikonloppu = Ensimmäinen viikonloppu tästä hetkestä lähtien.

Niinhän se on, kuten aiemminkin on tässä ketjussa jo tullut todettua :D Mutta edelleen, miksi kukaan sanoisi noin esim. torstaina silloin kun tarkoittaa huomista???? Jos minä sanon torstaina, että lähdetkö keikalle ensi viikonloppuna, niin ei se jumalauta tarkoita huomista!!!! Jos puhun huomisen keikasta, niin silloin sanon että lähdetkö keikalle huomenna tai vaikka nyt tänä vkloppuna jos pakolla sitä sanaa vkloppu haluaa käyttää :D

Vierailija
456/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt en ymmärtänyt ongelmaa. Miten edellä oleva voi olla seuraava? Edellä on edellä, ja seuraava jäljessä.

Onko tämä sitä naisten logiikkaa? Tottakai esimerkiksi numerosta 5 seuraava on 6, ei 4.

Miten "seuraava [on] jäljessä"? Onko "Seuraavalla sivulla" sama kuin yksi sivu taaksepäin?

No ei. Seuraava on jäljessä tuleva. Seitsemän on kuuden jälkeen tuleva. Viisi on kuutta edeltävä, siis kuuden edellä. Mikä siinä niin vaikeaa on?

Jäljessä tuleva ja jälkeen tuleva. Eikö nuo nyt ole ihan eri käsitteetkin, ja vieläpä vastakkaiset sellaiset?

Tosin, kuten eräs tuossa huomautti, voidaan esimerkiksi jonon loppua mentäessä kohti katsoa takana olevan henkilön katsoa olevan seuraava.

Olisiko tässä nyt sitten ymmärretty "seuraava" siten kuten lauseessa "joku seuraa minua" eli tulee jonkun perässä eli esim. kellossa voidaan kuvitella etenemissuunnan olevan kasvava, joten seiska tavallaan "seuraa" kahdeksikkoa. 

Vierailija
457/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että panimo on paikka jossa, noh, pannaan. Tämän asian oikea laita selvisi kun isäni kertoi innoissaan että he olivat käyneet työporukan kanssa panimolla.

Vierailija
458/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se on, kuten aiemminkin on tässä ketjussa jo tullut todettua :D Mutta edelleen, miksi kukaan sanoisi noin esim. torstaina silloin kun tarkoittaa huomista???? Jos minä sanon torstaina, että lähdetkö keikalle ensi viikonloppuna, niin ei se jumalauta tarkoita huomista!!!! Jos puhun huomisen keikasta, niin silloin sanon että lähdetkö keikalle huomenna tai vaikka nyt tänä vkloppuna jos pakolla sitä sanaa vkloppu haluaa käyttää :D

Siinä olet jossain määrin oikeassa. Tuossa kohtaa itse sanon "lähdetkö keikalle nyt viikonloppuna". Ei tuossa tilanteessa ole mitenkään väärin kysyä, että "siis nyt vai seuraavana / ensi viikon viikonloppuna?"

Itse käytän "seuraava viikonloppu" viittaamaan ei tämän vaan ensiviikon viikonloppua, vaikka semanttisesti senkin tietysti voidaan katsoa viittaavan tästä hetkestä seuraavaan viikonloppuun.

Vierailija
459/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin että panimo on paikka jossa, noh, pannaan. Tämän asian oikea laita selvisi kun isäni kertoi innoissaan että he olivat käyneet työporukan kanssa panimolla.

Tytötkin panee!

Vierailija
460/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienpanimo?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä