Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanoja, joiden merkitystä et heti tajunnut

Vierailija
08.08.2014 |

Kertokaapas tänne sanoja, joiden merkitystä ette heti tajunneet, eikä kukaan kertonut.

Minulla on sana kasari. Meni pitkään tajuta mitä kasari tarkoittaa muodissa yms. kun aiemmin olin kuullut vain kattilan merkityksessä.

Kommentit (725)

Vierailija
401/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulin myös pitkään, että "maatiaskissa" tarkoittaa maalaiskissaa.

Lapsena ihmettelin sanaa kaksoisolento. Luulin sen olevan kaksois-lento.

Siis suomalaista tavallista kotikissaa, maalaiskissaa, nimitetään maatiaiskissaksi, erotukseksi rotukissoista. Mitäs muuta se maatiaiskissa olisi?

Jos se maatiaiskissa pyydystää maatiaisia. Kai sellaisiakin tiaisia on, kun on kerran puutiaisiakin.

Ylinnä lainattu kirjoittaja varmaan tarkoitti, että luuli että maatiaiskissa on nimitys maalla asuvalle kissalle. Kaupunkilaiskissa olisi sitten eri juttu, vaikka olisi perinteistä suomalaista kantaa.

Vieläkin hämmennyn usein, kun esim. jossain tehtävänannossa ilmoitetaan, että tehtävä on hoidettava perjantaihin mennessä - eli pitääkö sen olla valmis perjantain alkaessa, vai onko vielä perjantai aikaa hoitaa se. Ihmisillä tuntuu olevan vaihtelevia näkemyksiä tästä.

Vierailija
402/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haku sydäninfrakti -sydäninfarkti 326 tulosta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkähihainen t-paita. Periaatteessa tiedän nyt mitä sillä tarkoitetaan, mutta se ei edelleenkään käy mun järkeen. Olen aina ajatellut, että t-paita on aina lyhythihainen, ja pidän kiinni tästä ajattelutavasta :D Ei t-paidassa voi olla pitkiä hihoja. (Voi, mutta... ei voi xd )

Minäkään en käsitä pitkähihaista t-paitaa. Miten se eroaa tavallisesta pitkähihaisesta paidasta?

Jos paidassa on kaulukset, se ei ole t-paita. T-paita on yleensä joustavaa materiaalia, tavallinen paita / paitapusero ei yleensä ole.

Muuten samaa mieltä olen, mutta kyllähän T-paitoja on myös kauluksellisia. T-paitoja on kauluksettomia O- ja V-aukolla, ja sitten kauluksellisia, lyhyellä pystykauluksella tai varsinaisella kauluksella, jonka alapuolella voi olla lyhyt vetoketju tai muutama nappi tai neppari.

Se on pikeepaita.

Niin. Kauluksellinen T-paita on pikeepaita. Onko tuossa jotain ristiriitaa?

Wikipedian artikkelissa kaulus (collar) mainitaan vain kerran. Suomenkielinen sivu on aivan tynkä, joten lainaan engl.sivulta:

"A T-shirt (or tee shirt, or tee) is a style of fabric shirt, named after the T shape of the body and sleeves. It is normally associated with short sleeves, a round neck line known as a crew neck, with no collar."

Englanninkielisen wikipedian selityksen käyttäminen suomalaiselle sanalle on tässä vähän vaikeaa. Englanniksi kun  tuollaisesta "kauluksellisesta t-paidasta" käytetään nimitystä polo shirt. Suomeksi poolopaita taas on eri juttu, pitkähihainen ja korkeakauluksinen paita. Pikeepaita sen lyhythihaisen kauluksellisen tennispaidan nimi on suomeksi, mutta kauluksellinen t-paitakin ihan ymmärrettävä. Jopa paremmin ymmärrettävä.

Vierailija
404/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkähihainen t-paita. Periaatteessa tiedän nyt mitä sillä tarkoitetaan, mutta se ei edelleenkään käy mun järkeen. Olen aina ajatellut, että t-paita on aina lyhythihainen, ja pidän kiinni tästä ajattelutavasta :D Ei t-paidassa voi olla pitkiä hihoja. (Voi, mutta... ei voi xd )

Minäkään en käsitä pitkähihaista t-paitaa. Miten se eroaa tavallisesta pitkähihaisesta paidasta?

Jos paidassa on kaulukset, se ei ole t-paita. T-paita on yleensä joustavaa materiaalia, tavallinen paita / paitapusero ei yleensä ole.

Muuten samaa mieltä olen, mutta kyllähän T-paitoja on myös kauluksellisia. T-paitoja on kauluksettomia O- ja V-aukolla, ja sitten kauluksellisia, lyhyellä pystykauluksella tai varsinaisella kauluksella, jonka alapuolella voi olla lyhyt vetoketju tai muutama nappi tai neppari.

Se on pikeepaita.

No, se ei e ole "kauluksellinen t-paita" vaan pikeepaita.

Ei.

T-paita on trikoota. Pikeepaita on pikeekangasta, joka näyttää ja tuntuu erilaiselta kuin se sileä perusrtikoo (monesti materiaalina interlocktrikoo) , vaikka onkin paksuudeltaan ja esim. joustoltaan yleensä vastaavaa. Pikeepaidassa on tyypillisesti kaulus ja muutama nappi, t-paidassa monesti ei.

Pikeekankaasta voidaan valmistaa myös esim. mekkoja...

Vierailija
405/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on pikeepaita.

Haku "kauluksellinen t-paita" tuottaa n. 199 000 tulosta, joten kyllä sellaisia mitä ilmeisimmin maailmassa on. Ja jos menet kauppaan kysymään kauluksellista t-paitaa, myyjä opastaa sinut sille räkille mistä niitä löytyy, eikä ala viisastelemaan jostain pikeepaidasta.

Haku "arnold schwartzenegger" -"arnold schwarzenegger" tuottaa 61200 osumaa, vaikka kyseessä on kiistämättömästä faktasta, eli oikea muoto on Schwarzenegger. Eli se, että jokin on netissä, ei tee siitä faktaa.

Pikeepaita tuottaa huomattavasti vähemmän osumia kuin kauluksellinen t-paita. Se myöskin on suomen kieliopin mukaan oikein kirjoitettu, joten rinnastuksesi väärin kirjoitettuun saksalaiseen nimeen menee siinäkin pieleen. Asialla on kaksi nimitystä, joista toinen on kenelle tahansa selkeä ja ymmärrettävä. Ei sen luulisi olevan niin vaikeaa sietää.

Vierailija
406/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsena mietin sanaa "riippuvuus" & "olla riippuvainen". Tai siis tiesin mitä tarkoitti kun äiti selitti, mutta kuulosti kyllä niin tyhmältä sanalta.

Rakuunasta tulee mieleen kala ja antiloopista lintu.

Sana "Edeltävä" on edelleenkin aika hämäävä minulle. Onko se edellä oleva (seuraava) vai edellinen?

Mielestäni "edeltävä" on nykyistä tapahtumaa aikaisemmin tapahtunut, edellinen.

Vierailija
407/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulin myös pitkään, että "maatiaskissa" tarkoittaa maalaiskissaa.

Lapsena ihmettelin sanaa kaksoisolento. Luulin sen olevan kaksois-lento.

Siis suomalaista tavallista kotikissaa, maalaiskissaa, nimitetään maatiaiskissaksi, erotukseksi rotukissoista. Mitäs muuta se maatiaiskissa olisi?

Jos se maatiaiskissa pyydystää maatiaisia. Kai sellaisiakin tiaisia on, kun on kerran puutiaisiakin.

Ylinnä lainattu kirjoittaja varmaan tarkoitti, että luuli että maatiaiskissa on nimitys maalla asuvalle kissalle. Kaupunkilaiskissa olisi sitten eri juttu, vaikka olisi perinteistä suomalaista kantaa.

Vieläkin hämmennyn usein, kun esim. jossain tehtävänannossa ilmoitetaan, että tehtävä on hoidettava perjantaihin mennessä - eli pitääkö sen olla valmis perjantain alkaessa, vai onko vielä perjantai aikaa hoitaa se. Ihmisillä tuntuu olevan vaihtelevia näkemyksiä tästä.

Perjantaihin mennessä tarkoittaa mielestäni sitä, että aikaan sisältyy vielä perjantaipäivä, mutta asia pitäisi olla hoidettu ennen kuin ihmiset lähtevät viikonlopun viettoon. Eli homma selvä viimeistään kahden aikoihin perjantai-iltapäivällä.

Vierailija
408/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alta aikayksikön.

Ajattelin toki että tarkoittaa nopeasti, mutta en osannut erotella sanoja erilleen, että ihan kirjaimellisesti sanat tarkoittavat mitä tarkoittavat. Ei ole vain sanonta

Meni siis pitkään ennen kuin ymmärsin että tarkoittaa tosiaan sitä, että "asia on tapahtunut niin nopeasti, ettei ehditty edes mitata".

Vierailija
409/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on pikeepaita.

Ei.

T-paita on trikoota. Pikeepaita on pikeekangasta, joka näyttää ja tuntuu erilaiselta kuin se sileä perusrtikoo (monesti materiaalina interlocktrikoo) , vaikka onkin paksuudeltaan ja esim. joustoltaan yleensä vastaavaa. Pikeepaidassa on tyypillisesti kaulus ja muutama nappi, t-paidassa monesti ei.

Pikeepaita on pikeekankaasta valmistettu poolopaita.

Vierailija
410/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on pikeepaita.

Ei.

Ei. Poolopaita suomessa ei ole sama kuin polo shirt englannissa.

Vierailija
411/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Mutta se on ihan eri sana, käytetään ihan eri yhteyksissä. "Mua säälitti se mies..." (tuli paha mieli hänen puolestaan) "Se mies oli säälittävä." (käyttäytyi esim.halveksuttavasti) mun mielestä, mun oman kielitajun mukaan, ne on eri asiat.

Tai "se mies oli säälittävä [kun sillä ei ole kykyä suodattaa asioita, vaan on ihan juorujen vietävissä]

-> vaikkei varsinaisesti tulisi miehen puolesta paha mieli tai halveksunnan tunteita, niin toivoisi, että hän pystyisi parempaan

...eli kyllä sanalle tosiaan löytyy aika paljon hieman erilaisia merkityksiä

Vierailija
412/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusysi. Se urheiluseura. Mietin, miksi kuu-sysi on annettu joukkueen nimeksi.

Vierailija
413/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perjantaihin mennessä tarkoittaa mielestäni sitä, että aikaan sisältyy vielä perjantaipäivä, mutta asia pitäisi olla hoidettu ennen kuin ihmiset lähtevät viikonlopun viettoon. Eli homma selvä viimeistään kahden aikoihin perjantai-iltapäivällä.

No tuo monta tuntia etuajassa perjantaina lähteminen menee kyllä jo aika pitkälle kirjoittamattomien reunaehtojen tietämisen puolelle... ainakin siis, jos nyt puhutaan vaikkapa jostain kouluun, laitokseen tai firmaan hoidettavasta asiasta. Kyllähän oletuksena varmaan on, että silloin toimitaan normaalien arkiavoinnaoloaikojen mukaan (eli asia on hoidettavissa vähintään kello 15.45 asti), ellei muusta ole kerrottu.

Vierailija
414/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pussikalja. Luulin joskus aikoinaan, että on olemassa pussissa myytävää kaljaa, samaan tyyliin kuin on viinipöniköitäkin, joissa viini on siinä hanallisessa pussissa.

Minä luulin että se on semmonen paperipussi mitä jotkut juopot pitää pullon ympärillä jossain Amerikassa :D

Eikö se ole`?!

Mikä se on?`

Vierailija
415/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt en ymmärtänyt ongelmaa. Miten edellä oleva voi olla seuraava? Edellä on edellä, ja seuraava jäljessä.

No mitä edellä oleva sitten on jos ei seuraava/tuleva. Elääkö aikaansa edellä oleva menneisyydessä? Onko maanantaita seuraava (edellä oleva) päivä sunnuntai??? Ei mielestäni.

Miten helvetissä saat "seuraavasta" edellisen?

Vierailija
416/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuo monta tuntia etuajassa perjantaina lähteminen menee kyllä jo aika pitkälle kirjoittamattomien reunaehtojen tietämisen puolelle... ainakin siis, jos nyt puhutaan vaikkapa jostain kouluun, laitokseen tai firmaan hoidettavasta asiasta. Kyllähän oletuksena varmaan on, että silloin toimitaan normaalien arkiavoinnaoloaikojen mukaan (eli asia on hoidettavissa vähintään kello 15.45 asti), ellei muusta ole kerrottu.

Jos joku paperi pitää olla jossain paikassa perjantaihin mennessä, niin sen pitää olla perjantaina saapuvan postin mukana perillä, eli tulee lähettää viimeistään torstaina lähtevän postin mukana ykköskirjeenä. Jos taas joku pitää olla pomon pöydällä perjantaihin mennessä, niin sitten ymmärtäisin sen niin, että perjantain työpäivän aikana, käytännössä n. klo 15-16 viimeistään. Jos halutaan korostaa kellonaikaa, sen voi mainita, esim. perjantaiaamuun mennessä (käytännössä homma on siis tehtävä jo torstaina valmiiksi) tai perjantaihin klo 15 mennessä, niin ei tule epäselvyyttä. Jos pomo lähtee viikonlopun viettoon erityisen aikaisin, mutta työntekijät ei tätä tiedä, ei hän voi valittaa, jos tarvittava paperi ilmestyy hänen työpöydälleen vasta tämän jälkeen.

Vierailija
417/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pussikalja. Luulin joskus aikoinaan, että on olemassa pussissa myytävää kaljaa, samaan tyyliin kuin on viinipöniköitäkin, joissa viini on siinä hanallisessa pussissa.

Minä luulin että se on semmonen paperipussi mitä jotkut juopot pitää pullon ympärillä jossain Amerikassa :D

Eikö se ole`?!

Mikä se on?`

Kysytäänkö tässä nyt pussikaljan merkitystä, vai vinoillaanko tuosta vahinkopainalluksesta?

No, jos kysytään pussikaljaa, niin minusta pussikalja on sellainen olut, jota kuljetetaan muovipussissa ja jota on tarkoitus nauttia ulkosalla, esim. puistossa. Ostetaan tyyliin halpaa olutta Alepasta ja mennään läheiseen puistoon sitä juomaan. Viinapullon ympärille käärittyjä paperipusseja ei kaiketi Suomessa harrasteta lainkaan, mutta sen avulla amerikkalaiset ulkoilmajuojat estävät silminnäkijöitä todistamasta, mitä he juovat.

Vierailija
418/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vieläkään tiedä mitä "ensi viikonloppuna" tarkoittaa. Tarkoittaako se "ensi viikon" viikonloppua vai seuraavaa mahdollista viikonloppua? Oletetaan että on torstai ja kaveri kysyy minulta, että "Lähdetkö xx:n keikalle ens viikonloppuna?" niin minä ainakin ymmärrän sen seuraavan viikon viikonlopuksi. Jos haluan puhua tulevasta viikonlopusta, puhun nimenomaan tulevasta viikonlopusta.

Vierailija
419/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on pikeepaita.

Ei.

Ei. Poolopaita suomessa ei ole sama kuin polo shirt englannissa.

No okei. A pique shirt is a polo shirt made of pique cloth.

Vierailija
420/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vieläkään tiedä mitä "ensi viikonloppuna" tarkoittaa. Tarkoittaako se "ensi viikon" viikonloppua vai seuraavaa mahdollista viikonloppua? Oletetaan että on torstai ja kaveri kysyy minulta, että "Lähdetkö xx:n keikalle ens viikonloppuna?" niin minä ainakin ymmärrän sen seuraavan viikon viikonlopuksi. Jos haluan puhua tulevasta viikonlopusta, puhun nimenomaan tulevasta viikonlopusta.

Viikonloppu (yhteen kirjoitettuna) tarkoittaa samaa kuin viikonvaihde eli tyypillisesti puheessa lauantai-sunnuntai, ehkä alkaen jo perjantaina töiden jälkeen. Joten ensi viikonloppu on seuraavana koittava (perjantai,) lauantai ja sunnuntai. "Ensi viikon lopulla" tarkoittaa sitten seuraavan viikon loppua, mutta ei välttämättä viikonloppua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi