Idiootti terkkarilääkäri
Olen yli viisikymppinen ihminen ja minulla on polvissa kulumia. Olen hoiva-alalle kouluttautunut, mutta nyt työ on käynyt hankalaksi noiden polvien vuoksi. Ne on kuvattukin pariin kertaan, ensin noin viisi vuotta sitten ja uudelleen viime talvena. Olen ollut saikulla polvien säryn vuoksi ja nyt Kela pyysi B-lausunnon. Olin yhteydessä terkkarilääkäriin ja hän kieltäytyi kirjoittamasta lausuntoa, koska hänen mielestään veronmaksajien ei pidä maksaa sairauspäivärahojani, vaan minun pitäisi olla ilman tuloja. Olen tehnyt keikkaluonteisesti töitä, eli en saa työnantajalta sairasajan palkkaa, vaan ainut tuloni on tuo sairauspäiväraha.
Onneksi olen käynyt saman vaivan vuoksi myös yksityisellä lääkärillä ja ensi viikoksi tilaan taas ajan ja pyydän sieltä sen B-lausunnon, tulee kalliimmaksi, mutta tulkoon.
Terkkarilääkäri on nuori, hiljattain valmistunut ja hyvin virkaintoinen. Osaanpahan kiertää terkkarit kaukaa taas pitkän aikaa. Minulla on verenpainelääkitys ja diabeteslääkitys (pieni annostelu) ja aion uusia reseptit jatkossa Tallinnassa. Sieltä voin ostaa lääkkeetkin. Olen pudottanut painoani hitaasti, mutta varmasti ja siksi lääkkeiden annostuksetkin on voitu pudottaa jo ihan minimitasolle. Mikäli paino vielä putoaa, voidaan verenpainelääkitys lopettaa kokonaan. Seurantaan tietenkin jäisin. Lääkäri ei siis voi vedota tuolla intoilullaan siihenkään, ettenkö hoitaisi itseäni.
Taisi enemmänkin olla hänen puoleltaan kosto sille, etten suostunut ottamaan pistosta polveeni. Sitä on kokeiltu ja kipu meni vain pahemmaksi. Lääkäri vain jauhoi ja jankutti, että se pistos on otettava. Miksi hitossa, jos tiedän jo aiemmista kokeiluista, ettei se toimi. Puhui taas tänäänkin siitä, että se pistos on otettava.
Kommentit (120)
Olen ap. kävin tänään lääkärissä ja nyt tuli paperi, ettei minulla ole paluuta raskaisiin hoiva-alan tehtäviin. Lääkäri kirjoitti työkyvyttömyyden tämän vuoden loppuun asti. Eli en todellakaan ole rutissut tyhjästä, kuten terkkarin idiootti aasi väitti. Kunhan olen saanut vielä Kelan päätöksen, voin tehdä valituksen tästä terkkarin lääkäristä.
Jatkoa tuohon 112 kommenttiin. Tekisin niin mielelläni töitä mummojen ja vaarien parissa, mutta kun paikat eivät kestä, niin ne eivät kestä. Täytyy tässä vähän sulatella nyt tätä asiaa ja kysellä sitten vaikka vapaaehtoishommia noista hoivakodeista. Jos vaikka pääsisin ulkoiluttamaan tai avustamaan syömisessä.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 12:30"]
OT mut opetelkaa ihmiset lainaamaan lyhemmin tai vastatkaa postauksen numeron kanssa. Tää ketju loputtomine rimpsulainauksineen on lukukelvoton mobiilissa.
[/quote]
Totta turiset, lainaukseen voi ottaa vain sen kohdan tekstistä, johon haluaa vastata omassa kommentissaan.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:08"]
No meni ohi... Lue vielä kerran ja ajatuksella.
[/quote]
Kellehän vastaat?
En mitenkään halua vähätellä ongelmiasi, mutta olen samanikäinen hoitsu kotihoidossa.Polvessa kuluma, molemmissa olkapäissä myös sekä selässä. Joka päivä töissä käyn ja aion käydä edelleenkin, koska on pakko. En ole ollut sairauslomilla, vaikka puolet nuoremmat ovat jatkuvasti.Itselläni asenne ratkaisee.
Alaa ymmärtämättä ei kai nyt eläkettä tai pitkää sairaslomaa voi puhelinkeskustelun perusteella kenellekään kirjoittaa. Muutenhan puolu Suomea olisi jatkuvasti lomalla. Ja polven kulumaa ja rasitusvammoja on valtaosalla ikääntyneistä, joten sekään tuskin on eläkeasia.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:05"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 18:53"]
Lukekaapa: Tappavat lääkkeet Näin lääketeollisuus on turmellut terveydenhoidon
Ihmisille määrätään ihan turhia lääkkeitä.
Lääkkeet aiheuttavat kolmanneksi eniten kuolemia, syövän ja sydäntautien jälkeen.
[/quote]
Se on kyllä totta, että lääkärit on jo koulutuksensa takia valmiiksi lääketeollisuuden talutusnuorassa. Lääkkeitä annetaan monesti, vaikka parempi olisi ilman. Toisaalta moni potilas myös vaatimalla vaatii niitä, eikä halua niistä luopua / pysty luopumaan.
Se tk-lekurin aika on niin lyhyt, ettei siinä juuri muuta ehdi kuin vähän kysellä ja lyödä resepti kouraan. Ihmisen kokonaisvaltainen hoito on valitettavasti hunningolla, eikä kellään ole siitä koko kuvaa, ei ehkä potilaalla itselläänkään. Vastuu tervehtymisestä ja parantumisesta kun nykyään lasketaan potilaan itsensä hartioille. Ap kyllä parhaansa tekee, mutta monella keikkatyöläisellä on sama ongelma. Saikkua ei saa sairauksiin, vaan pitää joko raahautua tarjottuun työhön tai olla työttömänä. Eli poikkeuksellista tämä ei ole.
[/quote]Parasta ottaa itse vastuu omasta hyvinvoinnistaan. Ap n kannattaisi kokeilla kalanmakssöljyä, vaikka ei kuulosta hääppöiselta niin auttaa kummasti. T. 6-kymppinen mummeli joka sai avun vuosikausien liikkumattomuuteen-nivelet paskana vaivoihin. Hieman ikääntyneemmän kannattaisi myös kokeilla joogaa niin paranee liikkuvuus huomattavasti.
Väöihuomautus: toi on yleinen harhaluulo ettei vakuutukset olisi voimassa jos käy saikella töissä. Saikke on lääkärin suositus, jota työnantajan ei ole pakko hyväksyä, ja jos kokee itsensä työkuntoiseksi ennen saiken loppumista, saa mennä töihin, mutta jos työnantaja siinä kohtaa katsoo että työntekijä riskeeraa terveytensä (katkenneen koiven kanssa haluaa mennä siivoojan työtään tekemään tms) voi työnantaja passittaa tyypin työterveyshuoltoon työkyvynarvioon.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:32"]
Väöihuomautus: toi on yleinen harhaluulo ettei vakuutukset olisi voimassa jos käy saikella töissä. Saikke on lääkärin suositus, jota työnantajan ei ole pakko hyväksyä, ja jos kokee itsensä työkuntoiseksi ennen saiken loppumista, saa mennä töihin, mutta jos työnantaja siinä kohtaa katsoo että työntekijä riskeeraa terveytensä (katkenneen koiven kanssa haluaa mennä siivoojan työtään tekemään tms) voi työnantaja passittaa tyypin työterveyshuoltoon työkyvynarvioon.
[/quote]
Noin periaatteessa totta, mutta jos toinen heittää keikkaa eri työnantajilla eikä kerro työnantajalle saikusta. Jälkeenpäin vakuutusyhtiö ei TODELLAKAAN tule hyväksynään mitään vakuutteluja, että oli työkykyinen vaikkei varsinainen sairausloman syy liittyisi tapaturmasn mitenkään. Miksipä maksaisivatkaan mitään, kun voivat rahansa säästää helpolla konstilla. Ja aika moni keikkalaisia palkkaava ei ota ketään saikulta, koska on riski ettei jaksakaan olla töissä ja ollaan taas ilman sijaista, eli moni jättää saikustaan kertomatta kun ei tajua vakuutusasioita.
41, noh oletus oli että tyyppi kertoo olevansa saikella. Ehkä uskoni ihmisiin on liian suurta...
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:01"]
Öö, menikö multa nyt jotain ohi? Halusit sairauslomaa, mutta pystyt kuitenkin käydä tekemässä keikkaa? Lääkäri teki ihan oikein, et sinä ole oikeutettu sairauslomaan, jos kuitenkin olet sen verran työkykyinen, että pystyt käydä keikkailemasda. Tiesithän myös, että työajan vakuutuksesi ei ole voimassa, jos olet sairauslomalla mutta käyt kuitenkin töissä? Jos loukkaat itsesi töissä, maksat kaiken itse, loukkaannuit sitten kuinka vakavasti tahansa. Eli jos vaikka kaadut töissä ja halvaannut, maksat itse kaikki kuntoutukset, lääkkeet, jne itse. Siinä ei paljon Viron hintataso auta... Ja enpä tiedä mitä sitten, jos teetkin saikulla töissä ollessasi hoitovirheen ( olit kai hoitaja?). Veikkanpa, että siitäkin tulee aika hirvee p*skalasti niskaan...
[/quote]
En tee nyt keikkaa, koska työnantaja on sanonut selkeästi, etten saa mennä töihin ennenkuin tuo polvi on sellaisessa kunnossa, että pystyn taas työskentelemään. Eli olen keikkatyöntekijä, joka ei voi tehdä töitä. Nyt olen tilannut ajan yksityislääkäriltä, joka on perehtynyt kokonaisvaltaisemmin asioihini ja häneltä saan sen kirotun B-lausunnonkin. Olen muuten aloittanut reisilihaksien kuntoutuksen ja teen harjoitteita sen mukaan miten polvi antaa myöten. Välillä iskee vain niin pirullinen kipu, että harjoittelu loppuu siihen.
Raivostuttaa, koska en pääse edes fillarilenkeille, loivankin ylämäen polkeminen saa tähdet sinkoilemaan silmissä. Nuorena olin niin hölmö, etten hakeutunut hoitoon pirullisten polvikipujen vuoksi, ortopedi oli vihainen sitten kun muutaman vuoden olin sietänyt kipuja, jotka johtuivat nivelkierukkavammasta. Nuorena sitä näköjään sietää miltei mitä tahansa. En ajatellut nenääni pitemmälle, kun kuitenkin kävellessä kivut olivat poissa. Vain kovempi polviin osunut rasitus sai kipuilemaan pahasti.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 18:42"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:14"]
Jos se lääkäri ajatteli että kieltäydyt hoidosta ja olet siksi työkyvytön.
[/quote]
Ja yhteiskunnan pitäisi maksaa sairasloma joka olisi voitu välttää hoidolla?
[/quote]
Ja mitä hoitoa muka on kulumapolviin? Ei muuta kuin uudet nivelet.
Siis onko lääkäri arvioinut sinut työkyvyttömäksi? Jos näin, niin silloin hänen tulisi toki B-lausunto kirjoittaa. Kirjoittamatta jättäminen tarkoittaa sitä, että olet lääkärin arvion mukaan työkykyinen.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 13:37"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 18:42"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:14"]
Jos se lääkäri ajatteli että kieltäydyt hoidosta ja olet siksi työkyvytön.
[/quote]
Ja yhteiskunnan pitäisi maksaa sairasloma joka olisi voitu välttää hoidolla?
[/quote]
Ja mitä hoitoa muka on kulumapolviin? Ei muuta kuin uudet nivelet.
[/quote]
Sairauslomalla voit olla sen 300 päivää maksimissaan. Sen jälkeen sinua aletaan kuntouttaa toiseen ammattiin, jos et ole ollut suostuvainen polvileikkaukseen. Todennäköisesti Kela vetää herneen nenään jo aikaisemmin.
Kun ihmiset ymmärtäisivät, ettei sairauspäiväraha ole mikään automaattinen tulonlähde. Kuulostaa ap siltä, että käytät saikkua varaventtiilinä ja tulonlähteenä silloin, kun ei huvita lähteä keikkailemaan. Sinun kuuluu hakea toimeentulotukea, jos et muuten pärjää ja oireesi ovat vain ajoittaisia. Tiedän myös yrittäjiä, jotka hakevat saikkua, jotta voisivat olla kesälomalla pari viikkoa. Saikku ei ole mikään toimeentulon korvike vaan sillä turvataan toimeentulo kuntoutumisen aikana. Miten ajattelit kuntoutua kotona makoillen saikkupäiviä vietellen? Eivät ne kulumat sieltä polvista makaamalla häviä.
Tuli nyt mieleen, että jos pistosta on kokeiltu vain kerran, niin kannattaa kokeilla kyllä sen toisenkin. Jos se on ekalla kerralla laitettu hieman väärään kohtaan voi kipu senkin vuoksi lisääntyä. Se on hyvin tarkkaa hommaa. Lääkärille voi tulla sellainen olo, että et halua pistosta jos se vaikka auttaa niin joudut töihin. Koska sellaisiinkin törmää jotka välttää kaikkea mahdollista hoitotoimenpidettä jotta vaan ei tila kohene.
No ensinnäkään lausuntoa ei voi eikä saa kirjoittaa ellei henkilö vaivaudu tulemaan paikanpäälle. Toisekseen polveen voidaan antamaa useampi pistoksia kuin vain yhtä laatua ja kuten joku jo totesikin yksi pitso ei aina vielä vaikuta ja auta.
Terveisin toinen polviongelmainen, jolle tekonivelleikkaus tulossa
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 21:09"]
Tuli nyt mieleen, että jos pistosta on kokeiltu vain kerran, niin kannattaa kokeilla kyllä sen toisenkin. Jos se on ekalla kerralla laitettu hieman väärään kohtaan voi kipu senkin vuoksi lisääntyä. Se on hyvin tarkkaa hommaa. Lääkärille voi tulla sellainen olo, että et halua pistosta jos se vaikka auttaa niin joudut töihin. Koska sellaisiinkin törmää jotka välttää kaikkea mahdollista hoitotoimenpidettä jotta vaan ei tila kohene.
[/quote]
Tuli sama mieleen, ap. Jospa sulla olis tällä kertaa parempi onni pistoksen kanssa. Sitten se lääkärikin kesyyntyisi hieman.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:10"]Veisin asian ylemmälle taholle. Terveyskeskuksen ylilääkärille, kaupungin terveysasioista vastaavalle, eli joissain perusturvajohtajalle, potilasasiamiehelle ja potilasvakuutuskeskukselle. On asiatonta pyytää ihmistä olla tuloitta kun ei töihin pysty. Kyllä se nuoren lääkärin intoilu loppuu siihen kun varoitukset sataa niskaan.
[/quote]
Samaa mieltä, todella asiatonta toimintaa. Reklamaation paikka.
Terv. Sekä tk:ssa että yksityisellä puolella toiminut lääkäri
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 12:48"]
Näyttää siltä, etttä monen polvivaivat ovat lähtöisin jo nuoruudesta. On kyllä liikuttu paljon, mutta ei ole mitenkään reagoitu siihen, että nivelet ovat alkaneet ilmoittelemaan liikarasituksesta. Kun sitten on viimein hakeuduttu asiantuntijalääkärille, onkin saattanut tulla jo vammoja, jotka sitten myöhemmällä iällä alkavat ilmoittelemaan itsestään yhä enemmän. Ystäväni pelasi nuorena jalkapalloa ja kouluttautui myös hoitoalalle eipä voinut tehdä niitä hommia kuin muutaman vuoden, nuorena jalkapallossa pilatut polvet eivät kestäneet.
Onneksi isosta sairaalasta löytyi muutakin työtä, kuin varsinaista hoitotyötä osastolla. Niinpä ystävän ei tarvinnut alkaa etsimään uutta työpaikkaa. Ei siis kannata ivata ja pilkata ihmisiä, jotka eivät pysty tekemään esim. juuri raskasta avustamista vaativien vanhusten parissa töitä. Rasitus- ja kulumakivut voivat invalidisoita ihmisen melko pahastikin. Ja tiedän, että nimenomaan hoiva-alan ihmiset ovat niitä, jotka eivät ihan heti anna periksi, vaan tekevät töitä niin pitkään kuin ikinä pystyvät. Mutta jos on vaikka ongelmia ranteen kanssa, ei voi tehdä töitä paikassa, missä käsiä on pestävä usein, jos käyttää rannetukea. Ja ilman tukea on taas melko mahdotonta toimia, jos on jännetupentulehdus, joka on kroonistumassa. Niinpä nuori terkkarilääkäri saattaa katsoa, että kyseessä on työkykyinen ihminen, mutta ei huomioi työn vaatimuksia esim. käsihygienian suhteen lainkaan. Siinäpä sitten on potilas jä lääkäri taisteluasemissa.
[/quote]
Totta puhut ja tässäkin ketjussa on haukuttu ap:n olevan työhaluton. Jos on tehnyt tuollaisen uran kuin ap, ei taatusti ole työhaluton vaan -kyvytön nykyiseen työhönsä ja tätä ei nuori lääkäri halua ymmärtää.