Idiootti terkkarilääkäri
Olen yli viisikymppinen ihminen ja minulla on polvissa kulumia. Olen hoiva-alalle kouluttautunut, mutta nyt työ on käynyt hankalaksi noiden polvien vuoksi. Ne on kuvattukin pariin kertaan, ensin noin viisi vuotta sitten ja uudelleen viime talvena. Olen ollut saikulla polvien säryn vuoksi ja nyt Kela pyysi B-lausunnon. Olin yhteydessä terkkarilääkäriin ja hän kieltäytyi kirjoittamasta lausuntoa, koska hänen mielestään veronmaksajien ei pidä maksaa sairauspäivärahojani, vaan minun pitäisi olla ilman tuloja. Olen tehnyt keikkaluonteisesti töitä, eli en saa työnantajalta sairasajan palkkaa, vaan ainut tuloni on tuo sairauspäiväraha.
Onneksi olen käynyt saman vaivan vuoksi myös yksityisellä lääkärillä ja ensi viikoksi tilaan taas ajan ja pyydän sieltä sen B-lausunnon, tulee kalliimmaksi, mutta tulkoon.
Terkkarilääkäri on nuori, hiljattain valmistunut ja hyvin virkaintoinen. Osaanpahan kiertää terkkarit kaukaa taas pitkän aikaa. Minulla on verenpainelääkitys ja diabeteslääkitys (pieni annostelu) ja aion uusia reseptit jatkossa Tallinnassa. Sieltä voin ostaa lääkkeetkin. Olen pudottanut painoani hitaasti, mutta varmasti ja siksi lääkkeiden annostuksetkin on voitu pudottaa jo ihan minimitasolle. Mikäli paino vielä putoaa, voidaan verenpainelääkitys lopettaa kokonaan. Seurantaan tietenkin jäisin. Lääkäri ei siis voi vedota tuolla intoilullaan siihenkään, ettenkö hoitaisi itseäni.
Taisi enemmänkin olla hänen puoleltaan kosto sille, etten suostunut ottamaan pistosta polveeni. Sitä on kokeiltu ja kipu meni vain pahemmaksi. Lääkäri vain jauhoi ja jankutti, että se pistos on otettava. Miksi hitossa, jos tiedän jo aiemmista kokeiluista, ettei se toimi. Puhui taas tänäänkin siitä, että se pistos on otettava.
Kommentit (120)
Mistähän kiusaaminen johtuu? No, esimerkkiä näyttävät jo iäkkäämmätkin ja huoella...
Olen niin kiukkuinen, että jäis sanomatta, että polvissani on siis kulumia ja toisessa ranteessa on vielä jännetupentulehdus, joka uusii aika herkästi. Raskaita avustustehtäviä en siis voi tehdä.
Teki mieli tokaista sille lääkärille, että olen tehnyt töitä liki 40-vuotta ja maksamillani veroilla hänetkin on koulutettu. Pidin sentään suuni kiinni. Kyseessä oli puhelinaika.
AP.
Oot lihonut ja polttanut polvesi ylipainon takia, nyt pitäisi päästä eläkkeelle tai sairauslomalle lorvimaan? Ymmärrän TK-lääkäriä.
terkkarilääkärit on just tuommoisia nuoria just valmistuneita virkaintoisia oman vallankäyttöönsä ihastuneita.
monet lääkitykset vaihdetaan tai jopa lopetetaan, koska uusi käytäntö suosittelee niin ja just koulun käyneet menee sorkkimaan ihmisten jo vuosikausia hyväksi todetut lääkitykset. mielivallan käyttö on hunajaa, kun pääsee eka kertaa määrittelemään ihmisiä ihan luvan kanssa, kunhan vaan on saatu tentit läpi ja valkoinen takki niskaan. Tavannut muutamankin näitä pissapäähän nousseita pikkupimatsulääkäreitä ;)
Yksityislle vaan niin saa asiallista ja jo kokemuksen osaavaa hoitoa. Ei oman vallan pönkittämistä ;)
Juuri näin lääkäri sanoi, että ei halua veronmaksajien joutuvan maksamaan minun saikkujani. Kunhan rauhoitun, otan maanantaina yhteyttä terkkaritoiminnasta vastaavaan kuntayhtymään ja teen lääkäristä valituksen.
Ja minä pyysin vain B-lausuntoa jatkoksi hänen itsensä kirjoittamalle A-todistukselle!!! Ap
Veisin asian ylemmälle taholle. Terveyskeskuksen ylilääkärille, kaupungin terveysasioista vastaavalle, eli joissain perusturvajohtajalle, potilasasiamiehelle ja potilasvakuutuskeskukselle. On asiatonta pyytää ihmistä olla tuloitta kun ei töihin pysty. Kyllä se nuoren lääkärin intoilu loppuu siihen kun varoitukset sataa niskaan.
Itse asiassa en ollut edes hirveän ylipainoinen, olen liki 180 senttinen ja paino jäi enimmilläänkin reilusti alle kolminumeroisen. Pulskimmillani painoin noin 85 kiloa ja liikuin silti paljon. Kävelin, hiihdin ja uin. Kesäisin ajoin myös pitkiä fillarilenkkejä. Nyt painoa on noin 70 kiloa ja jos saan vielä 5-10 kiloa pois, voidaan jättää verenpainelääkitys kokonaan pois.
Niveljuttu taitaa olla meillä sukuvikana, sain vasta hiljattain kuulla, että monilla äitini puolen naisilla on ollut ongelmia nimenomaan polviensa kanssa, siitäkin huolimatta, että osa naisista on ollut miltei alipainoisia. Ja koska olen liikkunut paljon, ovat luuni vahvat. Yksi lääkäri sanoi, että minun liikuntamäärälläni ei nivelissä pitäisi olla mitään ongelmia. Mutta niin vain on. Sen lisäksi, että ranteessa uusii herkästi jännetupentulehdus, on saman puolen olkapäässä kalkkeumia. Aivan kuten oli äidilläni ja tädilläni. AP
Jos se lääkäri ajatteli että kieltäydyt hoidosta ja olet siksi työkyvytön.
Se terkkarilääkäri on joku vitun pyrkyri
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:14"]
Jos se lääkäri ajatteli että kieltäydyt hoidosta ja olet siksi työkyvytön.
[/quote]
Minulla oli olkapään rasitusvamman kanssa vähän samanlainen tilanne. Sitä piikitettiin kortisonilla ja tilanne menikin vain huonompaan suuntaan. Edes jollain lailla toiminut käsi oli piikityksen jälkeen niin särkevä ja kipuileva, etten saanut itse edes takkia päälle ja elettiin talviaikaa. Kun menin lääkärin vastaanotolle saman vaivan kanssa uudelleen, vaadin että tietoihini kirjattiin, miten piikin kanssa kävi. Lääkäkäri mutisi jotain aikansa ja kirjoitti sitten tiedon koneelle. Pyysin vielä tulostamaan käyntitietoni itselleni, jotta pystyin tarkistamaan asian. Kyllä, kyseessä oli terkkarilääkäri.
Tuon ap:n tapauksen tyyppisistä jutuista olen kuullut viime aikoina muualtakin. Onko lääkäreille annettu kielto antaa saikkua, vaikka kyseessä on ihminen joka ei pysty tekemään raskasta avustamistyötä vanhusten tai muiden avustettavien parissa?
No, ainahan voi vedota psyykkisiin ongelmiin eli siihen, että tilanne on niin masentava, että on itkuinen, uni ei tule jne jne.
Pinkotytöt pyrkii lääkäreiksi ja alkaa v ttuilemaan sitten aikuisille ihmislle, kun on harjoitteluvaihe terkkarissa. Tai jopa sinne jääneet heikompi aines.
Vanhat hyväksi todetut lääkitykset saattavat olla todella raskaita myrkkyjä tyyliin bentsot ja opioidit vaikkapa masennukseen tai sen takia, kun potilas ei suostu käyttämään muuta lääkitystä. Kehitys kehittyy, ja lääkityksiä tulee muuttaa, jos parempia tuotteita saadaan markkinoille.
Minulla on nuorista lääkäreistä yksinomaan positiivisia kokemuksia. Etenkin nuorista (ja komeista) mieslääkäreistä. Nuori lääkäri on usein ennakkoluuloton ja rohkea, ja vamis kokeilemaan erilaisia hoitokeinoja ja kuuntelemaan potilasta. Aina kannattaa miettiä omaa ennakkoasennetta. Tiedän, että osa hoitsuistakin on ennakkoluuloisia nuoria lääkäreitä kohtaan. Heillä (nuorilla lääkäreillä) kuitenkin on paljon tuoretta tietoa ja intoa, vaikkei sitä kokemusta paljon vielä olisikaan.
Sen sijaan vanhemmissa lääkäreissä, etenkin naisissa, on näitä "kyllä minä tiedän asian paremmin, näin on tätä hoidettu viimeiset 20 vuotta" -tyyppejä. Itse valitsisin aina mieluummin nuoren (mies)lääkärin.
Tietysti joskus on niin, että lääkärin ja potilaan kemiat eivät yksinkertaisesti kohtaa. Osa lääkäreistä on myös huonoja ilmaisemaan itseään ymmärrettävästi, mistä syntyy helposti väärinkäsityksiä. Sinunkin ap kannattaa kysyä tältä lääkäriltä, että mikä tässä on nyt ongelmana ennen kuin viet asian eteenpäin. Sano hänelle, että aiot valittaa ellei asia selviä. Onkohan lekurilla vain pakkomielle siitä pistoksesta?
AP meni sitten lääkäriin oman valmiin diagnoosinsa kanssa, ja nyt alkoi kiukuttelu kun lääkäri ei ilman mutinoita kirjoittanutkaan just niinkuin AP halusi.
Niitä nuoria lääkärinplanttuja pitää vaan vähän kouluttaa. Luulot pois, niin jopa alkaa palvelu parantua!
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:46"]
Minulla on nuorista lääkäreistä yksinomaan positiivisia kokemuksia. Etenkin nuorista (ja komeista) mieslääkäreistä. Nuori lääkäri on usein ennakkoluuloton ja rohkea, ja vamis kokeilemaan erilaisia hoitokeinoja ja kuuntelemaan potilasta. Aina kannattaa miettiä omaa ennakkoasennetta. Tiedän, että osa hoitsuistakin on ennakkoluuloisia nuoria lääkäreitä kohtaan. Heillä (nuorilla lääkäreillä) kuitenkin on paljon tuoretta tietoa ja intoa, vaikkei sitä kokemusta paljon vielä olisikaan.
Sen sijaan vanhemmissa lääkäreissä, etenkin naisissa, on näitä "kyllä minä tiedän asian paremmin, näin on tätä hoidettu viimeiset 20 vuotta" -tyyppejä. Itse valitsisin aina mieluummin nuoren (mies)lääkärin.
Tietysti joskus on niin, että lääkärin ja potilaan kemiat eivät yksinkertaisesti kohtaa. Osa lääkäreistä on myös huonoja ilmaisemaan itseään ymmärrettävästi, mistä syntyy helposti väärinkäsityksiä. Sinunkin ap kannattaa kysyä tältä lääkäriltä, että mikä tässä on nyt ongelmana ennen kuin viet asian eteenpäin. Sano hänelle, että aiot valittaa ellei asia selviä. Onkohan lekurilla vain pakkomielle siitä pistoksesta?
[/quote]
Hah hah! Minä valitsen kyllä mieluummin vanhan ja kokeneen lääkärin, ja naisena mieluummin naisen. En todellakaan halua jollekin ylimieliselle nuorelle kandilääkärimiehelle selittää kuukautiskipujani tai suoleni toimintaa. Tietty jos sulla on joku lääkärifetissi, niin toki ne nuoret mieslääkärit saa pulssin koholle. Mulla ne vaan nostaa verenpainetta - RAIVOSTA!
Ap, tee valitus. Todella epäasiallista käytöstä lääkäriltä. Siinähän joutuu selittelemään esimiehelleen.
mene makaamaan infoluukun eteen niin kauan että saat todistuksen. Yksi nulikka ei sitä pysty eväämään.
Minkä asteiset kulumat polvissa on? Kuvat otettu? Kulumapolville ei voi tehdä muuta kuin laihduttaa painoa pienemmäksi, hoitaa reisilihakset kuntoon ja pitää likkkuvuutta yllä ja hoitaa kipua asianmukaisesti. Sitten kun tilanne etenee riittävän pahaksi, korvataan nivel proteesilla. Proteesileikkausta yritetään lykätä niin pitkälle kuin kohtuudella voidaan, koska proteesi kestää yleensä max 15 vuotta ja sen jälkeen joudutaan uusimaan iso leikkaus iäkkäälle potilaalle. Tk-lääkäri (oli nuori tai vanha) ei voi kirjoittaa B-todistusta tuosta vaan vaan se edellyttää nykyään kuntoutussuunnitelman tekoa Kelaa varten ja tilanteen aktiivista hoitamista, pelkkä loma ei hyödytä yhteiskuntaa eikä potilasta. Jos työkyky alkaa polvien takia mennä eikä kuntoutuksella ja laihdutuksella saada paremmaksi, sitten polvi/polvet protetisoidaan. Kukaan ei nykyään kirjoita kuluman takia puoleksi vuodeksi makuulomaa eikä eläkkeelle pääse ennenkuin kaikki em. tehty, sinun ikäinen ei kyllä vielä sittenkään, vaan ohjataan työnkuvan vaihtoon, työkokeiluun, uudelleenkoulutukseen jne.
Ikä jäi vähän epäselväksi kun alussa oli että yli 50v niin 52, 55, 57, 62?? Ja jossain kommentissa että 40v työkokemusta takana, koska palkkatyöt on alkanut?
Samoilla linjoilla mitä 20, ei pelkkä salkku auta vaan aktiivinen kuntoutus, kipulääkotys, työnkuvan pohtiminen työnantajan kanssa, onko mahdollista muuttaa? Jos vasta vähän yli 50, Eläkevakuutusyhtiö vaatii uudelleenkoulutuksen, pelkällä nivelrikolla ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle. Piikkejä on erilaisia, kortisoni, hyalgan, lederspan. Jos pistäjä raapii neulalla mennessään vahingossa luukalvoa, totta helkutissa se on kipeä kauan. Mutta paraskin pistäjä joutuu sen ekan kerran pistämään, ja vanha lääkäri on joskus ollut nuori ja kokematon.
Höpönpöpön. Lääkärit eivät tee politiikkaa vaan hoitavat ihmisiä. Sä laitat nyt sanoja lääkärin suuhun.