Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Idiootti terkkarilääkäri

Vierailija
08.08.2014 |

Olen yli viisikymppinen ihminen ja minulla on polvissa kulumia. Olen hoiva-alalle kouluttautunut, mutta nyt työ on käynyt hankalaksi noiden polvien vuoksi. Ne on kuvattukin pariin kertaan, ensin noin viisi vuotta sitten ja uudelleen viime talvena. Olen ollut saikulla polvien säryn vuoksi ja nyt Kela pyysi B-lausunnon. Olin yhteydessä terkkarilääkäriin ja hän kieltäytyi kirjoittamasta lausuntoa, koska hänen mielestään veronmaksajien ei pidä maksaa sairauspäivärahojani, vaan minun pitäisi olla ilman tuloja. Olen tehnyt keikkaluonteisesti töitä, eli en saa työnantajalta sairasajan palkkaa, vaan ainut tuloni on tuo sairauspäiväraha.

Onneksi olen käynyt saman vaivan vuoksi myös yksityisellä lääkärillä ja ensi viikoksi tilaan taas ajan ja pyydän sieltä sen B-lausunnon, tulee kalliimmaksi, mutta tulkoon.

Terkkarilääkäri on nuori, hiljattain valmistunut ja hyvin virkaintoinen. Osaanpahan kiertää terkkarit kaukaa taas pitkän aikaa. Minulla on verenpainelääkitys ja diabeteslääkitys (pieni annostelu) ja aion uusia reseptit jatkossa Tallinnassa. Sieltä voin ostaa lääkkeetkin.  Olen pudottanut painoani hitaasti, mutta varmasti ja siksi lääkkeiden annostuksetkin on voitu pudottaa jo ihan minimitasolle. Mikäli paino vielä putoaa, voidaan verenpainelääkitys lopettaa kokonaan. Seurantaan tietenkin jäisin. Lääkäri ei siis voi vedota tuolla intoilullaan siihenkään, ettenkö hoitaisi itseäni.

Taisi enemmänkin olla hänen puoleltaan kosto sille, etten suostunut ottamaan pistosta polveeni. Sitä on kokeiltu ja kipu meni vain pahemmaksi. Lääkäri vain jauhoi ja jankutti, että se pistos on otettava. Miksi hitossa, jos tiedän jo aiemmista kokeiluista, ettei se toimi. Puhui taas tänäänkin siitä, että se pistos on otettava.

Kommentit (120)

Vierailija
21/120 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oli syy mikä hyvänsä niin lekuri olis voinut valita sanansa paremmin. Tuskin ap muuten noin hiilenä olis. Oma kokemus lääkäreistä sananlainen. Ei kykyä sairaan ihmisen empaattiseen kohtaamiseen.

Varsinkin se kommentti veronmaksajien rahoista on epäasiallinen, etenkin kun muistaa kuka lekurin koulutuksen ja palkan maksaa!

Vierailija
22/120 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tämä nyt ihan oikea paikka valittaa? Olisiko jossakin Eeva -lehdessä joku nettisaitti näille vastaaville jutuille...?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/120 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 17:07"]

Minkä asteiset kulumat polvissa on? Kuvat otettu? Kulumapolville ei voi tehdä muuta kuin laihduttaa painoa pienemmäksi, hoitaa reisilihakset kuntoon ja pitää likkkuvuutta yllä ja hoitaa kipua asianmukaisesti. Sitten kun tilanne etenee riittävän pahaksi, korvataan nivel proteesilla. Proteesileikkausta yritetään lykätä niin pitkälle kuin kohtuudella voidaan, koska proteesi kestää yleensä max 15 vuotta ja sen jälkeen joudutaan uusimaan iso leikkaus iäkkäälle potilaalle. Tk-lääkäri (oli nuori tai vanha) ei voi kirjoittaa B-todistusta tuosta vaan vaan se edellyttää nykyään kuntoutussuunnitelman tekoa Kelaa varten ja tilanteen aktiivista hoitamista, pelkkä loma ei hyödytä yhteiskuntaa eikä potilasta. Jos työkyky alkaa polvien takia mennä eikä kuntoutuksella ja laihdutuksella saada paremmaksi, sitten polvi/polvet protetisoidaan. Kukaan ei nykyään kirjoita kuluman takia puoleksi vuodeksi makuulomaa eikä eläkkeelle pääse ennenkuin kaikki em. tehty, sinun ikäinen ei kyllä vielä sittenkään, vaan ohjataan työnkuvan vaihtoon, työkokeiluun, uudelleenkoulutukseen jne.

[/quote]

Näin juuri

T: 44-vuotias, joka sinnittelee polvensa ja lonkkansa kanssa kipulääkkeellä ja liikunnalla. Selkä menossa samaan suuntaan.

Vierailija
24/120 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 17:48"]Onkohan tämä nyt ihan oikea paikka valittaa? Olisiko jossakin Eeva -lehdessä joku nettisaitti näille vastaaville jutuille...?

[/quote]

Niin, AV:lle kuuluu vaan jutut synnyttäneitten naisten löysistä pilluista ja peukutusketjut

Vierailija
25/120 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 17:48"]Onkohan tämä nyt ihan oikea paikka valittaa? Olisiko jossakin Eeva -lehdessä joku nettisaitti näille vastaaville jutuille...?

[/quote]

AV= aihe vapaa

Vierailija
26/120 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olitko ap valmiiksi jo kiukkuinen ja aggressiivinen kun se lääkäri soitti? Niin metsä vastaa...

Vierailija
27/120 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 16:37"]

AP meni sitten lääkäriin oman valmiin diagnoosinsa kanssa, ja nyt alkoi kiukuttelu kun lääkäri ei ilman mutinoita kirjoittanutkaan just niinkuin AP halusi.

[/quote]

täällä vastailee kitkeränä joku just valmistunut teinilääkäri :D :D :D 

tollasiahan ne just on ;) rest my keissi.

Vierailija
28/120 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:35"]

Vanhat hyväksi todetut lääkitykset saattavat olla todella raskaita myrkkyjä tyyliin bentsot ja opioidit vaikkapa masennukseen tai sen takia, kun potilas ei suostu käyttämään muuta lääkitystä. Kehitys kehittyy, ja lääkityksiä tulee muuttaa, jos parempia tuotteita saadaan markkinoille.

[/quote]

ja ne uudet hyväksitodetut lääkkeet on jotain neuroleptejä vai? jotka aiheuttavat pysyviä muutoksia aivoissa, kouristuksia ja muita pakkoliikkeitä? näitähän on määrätty ennen vain joihinkin suljettujen osastojen hoitoon..

naurettavaksi mennyt, kun tavallisilla potilailla lue ihmisillä, joilla joku bentso tai muu rauhoittava on pitänyt toimintakykyisenä ja antanut unen, yhtäkkiä evätään toimiva lääkitys.

näinhän tämä on mennyt läpi lääkefirmojen kouluttamisessa, että enää ihmiset eivät saa heille sopiviaa lääkitystä vaan aivokemiat halutaan sotkea vielä pahemmillä myrkyillä..

tottakai lekurit tottelee palkanmaksajiaan ja kirjoittaa juuri sitä, mitä näille marionettinukeille on käsketty sanomaan. potilaiden lue ihmisten omia tuntemuksia ei kuunnella. ei ainakaan terkkareissa.

pikkutyttölääkärit varsinkin oma lukunsa, joilla ei mitään käsitystä ihmisten monivuotisista unettomuuksista jne.

Vierailija
29/120 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:14"]

Jos se lääkäri ajatteli että kieltäydyt hoidosta ja olet siksi työkyvytön.

[/quote]

Ja yhteiskunnan pitäisi maksaa sairasloma joka olisi voitu välttää hoidolla?

Vierailija
30/120 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 16:59"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:46"]

Minulla on nuorista lääkäreistä yksinomaan positiivisia kokemuksia. Etenkin nuorista (ja komeista) mieslääkäreistä. Nuori lääkäri on usein ennakkoluuloton ja rohkea, ja vamis kokeilemaan erilaisia hoitokeinoja ja kuuntelemaan potilasta. Aina kannattaa miettiä omaa ennakkoasennetta. Tiedän, että osa hoitsuistakin on ennakkoluuloisia nuoria lääkäreitä kohtaan. Heillä (nuorilla lääkäreillä) kuitenkin on paljon tuoretta tietoa ja intoa, vaikkei sitä kokemusta paljon vielä olisikaan. 

Sen sijaan vanhemmissa lääkäreissä, etenkin naisissa, on näitä "kyllä minä tiedän asian paremmin, näin on tätä hoidettu viimeiset 20 vuotta" -tyyppejä. Itse valitsisin aina mieluummin nuoren (mies)lääkärin.

Tietysti joskus on niin, että lääkärin ja potilaan kemiat eivät yksinkertaisesti kohtaa. Osa lääkäreistä on myös huonoja ilmaisemaan itseään ymmärrettävästi, mistä syntyy helposti väärinkäsityksiä. Sinunkin ap kannattaa kysyä tältä lääkäriltä, että mikä tässä on nyt ongelmana ennen kuin viet asian eteenpäin. Sano hänelle, että aiot valittaa ellei asia selviä. Onkohan lekurilla vain pakkomielle siitä pistoksesta?

[/quote]

Hah hah! Minä valitsen kyllä mieluummin vanhan ja kokeneen lääkärin, ja naisena mieluummin naisen. En todellakaan halua jollekin ylimieliselle nuorelle kandilääkärimiehelle selittää kuukautiskipujani tai suoleni toimintaa. Tietty jos sulla on joku lääkärifetissi, niin toki ne nuoret mieslääkärit saa pulssin koholle. Mulla ne vaan nostaa verenpainetta - RAIVOSTA! 

Ap, tee valitus. Todella epäasiallista käytöstä lääkäriltä. Siinähän joutuu selittelemään esimiehelleen. 

[/quote]

Ei mulla mitään lääkärifetissiä ole, mutta kieltämättä se on naispotilaana miellyttävää, kun komea mieslääkäri hoitaa ja tutkii. Harmi että olen niin perusterve. ;) 

Minkäänlaista ylimielisyyttä en ole ikinä havainnut, pikemminkin päinvastoin. Nuori lääkäri on avoimempi kohtaamaan potilaan, eikä piiloudu sinne valkoisen takin, pöydän, ja tietokoneen taakse. Vain hyvää sanottavaa nuorista mieslääkäreistä. Olisipa minulla tosiaan OMA lääkäri. ♥

Vierailija
31/120 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaapa: Tappavat lääkkeet Näin lääketeollisuus on turmellut terveydenhoidon

Ihmisille määrätään ihan turhia lääkkeitä.

Lääkkeet aiheuttavat kolmanneksi eniten kuolemia, syövän ja sydäntautien jälkeen.

Vierailija
32/120 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, menikö multa nyt jotain ohi? Halusit sairauslomaa, mutta pystyt kuitenkin käydä tekemässä keikkaa? Lääkäri teki ihan oikein, et sinä ole oikeutettu sairauslomaan, jos kuitenkin olet sen verran työkykyinen, että pystyt käydä keikkailemasda. Tiesithän myös, että työajan vakuutuksesi ei ole voimassa, jos olet sairauslomalla mutta käyt kuitenkin töissä? Jos loukkaat itsesi töissä, maksat kaiken itse, loukkaannuit sitten kuinka vakavasti tahansa. Eli jos vaikka kaadut töissä ja halvaannut, maksat itse kaikki kuntoutukset, lääkkeet, jne itse. Siinä ei paljon Viron hintataso auta... Ja enpä tiedä mitä sitten, jos teetkin saikulla töissä ollessasi hoitovirheen ( olit kai hoitaja?). Veikkanpa, että siitäkin tulee aika hirvee p*skalasti niskaan...

Vierailija
33/120 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 18:53"]

Lukekaapa: Tappavat lääkkeet Näin lääketeollisuus on turmellut terveydenhoidon

Ihmisille määrätään ihan turhia lääkkeitä.

Lääkkeet aiheuttavat kolmanneksi eniten kuolemia, syövän ja sydäntautien jälkeen.

[/quote]

Se on kyllä totta, että lääkärit on jo koulutuksensa takia valmiiksi lääketeollisuuden talutusnuorassa. Lääkkeitä annetaan monesti, vaikka parempi olisi ilman. Toisaalta moni potilas myös vaatimalla vaatii niitä, eikä halua niistä luopua / pysty luopumaan. 

Se tk-lekurin aika on niin lyhyt, ettei siinä juuri muuta ehdi kuin vähän kysellä ja lyödä resepti kouraan. Ihmisen kokonaisvaltainen hoito on valitettavasti hunningolla, eikä kellään ole siitä koko kuvaa, ei ehkä potilaalla itselläänkään. Vastuu tervehtymisestä ja parantumisesta kun nykyään lasketaan potilaan itsensä hartioille. Ap kyllä parhaansa tekee, mutta monella keikkatyöläisellä on sama ongelma. Saikkua ei saa sairauksiin, vaan pitää joko raahautua tarjottuun työhön tai olla työttömänä. Eli poikkeuksellista tämä ei ole. 

Vierailija
34/120 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meni ohi... Lue vielä kerran ja ajatuksella.

Vierailija
35/120 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:09"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:06"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:01"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 21:57"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 21:50"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 21:45"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:00"]

Höpönpöpön. Lääkärit eivät tee politiikkaa vaan hoitavat ihmisiä. Sä laitat nyt sanoja lääkärin suuhun.

[/quote]

Vastaajalla ei taida olla kokemusta asiasta! Mulla on kanssa samankaltainen tilanne ku ap:lla. Ravannut jatkuvasti tk:ssa, fyssarilla, taas tk:ssa, sairaslomaa kirjotetaan viikon pätkissä joka ei auta mitään. Vihdoin vuosien sodan jälkeen sain lähetteen edes ortopedille. Siellä tuli vastaan semmonen kakara joka ehkä just on voinu valmistua mistään lääkiksestä, hyvä kun uskalsi tutkia polvea, tai koskea koko jalkaan. Hyvin varovasti sitten nosti sitä pari kertaa ja totesi polven olevan kunnossa!! Mitä se ei varmastikaan ole. Vituttaa aivan järjettömästi! Edelleen tk:ssa sitä saikkua saikun perään tuon jälkeen kirjoitettiin, kunnes yksi lääkäri totesi että ei kirjoita enää, koska ortopedi on todennut polven terveeksi. Yksityiselle ei millään riitä rahat. Takana loistava tulevaisuus ja sitä rataa.

[/quote]

Niin että useampi terveydenhuollon ammattilainen ortopedia myöten on väärässä sinun terveytesi suhteen?Anna mun kaikki kestää...

[/quote]

Missä tuossa niin luki? Ei ne tk-lääkärit ole sitä saikkua kirjoittaneet sen takia että polvi on kunnossa. Ja viimeisin heistä jopa sanoi polven lonksuvan pahasti, mitä se myös tekee. Joka polkaisulla fillaroidessa tuntuu naps, joka askeleella portaikossa tuntuu naps. Sekö sinusta on normaalia? Ja kuten sanoin, ortopedi tosissaan EI TUTKINUT polvea. Nosti kaksi kertaa suorana ilmaan sitä, ei testannut polven liikkuvuuttakaan millään tavalla!!! Myös fyssari sitä mieltä on ollut että lonksuu aivan selvästi, ja liikaa antaa periksi väännettäessä ulospäin. Joten kunnossa se ei ole. Lisäksi terve polvi ei aiheuta suunnatonta kipua heti jos sillä virheliikkeen tekee, ellei sitten satu olemaan esim sairaalloisen ylipainoinen ja polvissa siitä syystä suuri rasitus.

[/quot

10 pisteen vinkki: vika ei ole polvessa vaan sinulta puuttuvat reisilihakset. Se taas ei ole saikun paikka.

[/quote]

Ei puutu. Ikäni olen urheillut, ja jalkapainotteisesti. Lihaksissa ei vikaa ole, niitä olen vielä vartavasten treenannut sen jälkeen kun polvi ensimmäisen kerran alkoi oireilemaan, fysioterapeutin ja lääkärin ohjeiden mukaan. Ja tällöinhän saman ongelman luulisi myös toisessa jalassa olevan, ja ei ole. Toinen polvi on täysin terve, eikä anna periksi normaalia enempää suuntaan tai toiseenkaan. 

[/quote]

Se oliskin maailman yksinkertaisin asia jos kyse olis semmosesta pikkujutusta kun lihakset!

[/quote]

Joku fysioterapeutti kerran sanoi, että 70% polvivaivoista johtuu reisilihaksen ongelmista.

Vierailija
36/120 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 00:52"][quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 00:32"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 00:12"]

Miten ihmeessä lääkärit jaksavat täällä diagnosoida nettikirjoittelijoiden vaivoja? Yleensä skippaan kaikki alaa koskevat keskustelut vapaa-ajallani. Usein keskustelut ovat sellaista haukkumista, että tarvitsisi lapion kaivaakseen itsensä kaiken pskan alta pois, sillä ihmisten mielipide tuntuu olevan, yksi huono lääkäri = kaikki huonoja lääkäreitä ja keskustelu senmukaista. Tämä keskustelu ollut ilahduttavan siisti ja asiallinen.

[/quote]

Miksei voisi olla kiinnostunut keskusteluista terveydenhuollosta potilaiden kokemana? Itse en ota nokkiini lääkäreitä kritisoivistakaan kirjoituksista, miksei saisi kritisoida? Ainahan asiat eivät ole, kuten asianomainen kirjoittaa, mutta vältän rivien välistä lukemista. Diagnooseja tietenkään ei voi tehdä.

[/quote]

Hyvin sanottu! Tässä on lääkäri jolla on itsetunto kohdallaan. Nettiin mahtuu paljon kaikenlaista ääntä, eikä sitä kaikkea tarvitse ottaa henkilökohtaisena loukkauksena. Monesti ihmiset vain suutuspäissään kirjoittavat mitä mielessä on, sen kummemmin analysoimatta. Eikä varmaan kukaan lääkäri voi väittää ettei epäkohtia olisi tai virheitä tapahtuisi. Ei lääketiedekään ole eksaktia. Paljon siinä perustuu lääkärin ja potilaan vuorovaikutukseen ja potilaan subjektiiviseen kokemukseen sairaudestaan, ja sitten sen diagnostiseen todentamiseen. 

Omasta ammattiryhmästäni kirjoitetaan myös netissä paljon scheissea, enkä ota sitä henkilökohtaisesti. Meitä on vähän joka junaan ja osa kritiikistä on täysin ansaittua. Joka tapauksessa sitä on kiinnostavaa lukea. Ehkä voin oppia olemaan vähemmän ärsyttävä. :) 

[/quote]

Moikka Anna!

Vierailija
37/120 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaiset syyt, kuten kenkien ja pohjallisten kunto kannattaa ensin tutkia jalka- ja selkävaivoissa .

Vierailija
38/120 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on jalkaongelma mennyt niin pahaksi että en voi lenkkeillä. Nuori tk-lääkäri: mene lenkille ja pudota painoa. Ei saatana näitä ammattilaisia.

Vierailija
39/120 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 13:45"]

Siis onko lääkäri arvioinut sinut työkyvyttömäksi? Jos näin, niin silloin hänen tulisi toki B-lausunto kirjoittaa. Kirjoittamatta jättäminen tarkoittaa sitä, että olet lääkärin arvion mukaan työkykyinen.

[/quote]

Samainen lääkäri kirjoitti saikun kahdeksi viikoksi. Hoivakotikeikkoja en voi tehdä, koska myös ranne kipuilee jatkuvasti milloin enemmän ja milloin vähemmän. Yleensä jos on paljon sängystäkin käytännössä "ylös hinattavia" vanhuksia, on ranne aika pahassa jamassa työvuoron jälkeen.

Nyt olisi kierroksessa työpaikka, missä vanhukset ovat niin hyväkuntoisia, että heidän auttamisensa on "kevyttä". Muisti tosin on jokaisella enemmän ja vähemmän hukassa, mutta väliäkö sen. Työ olisi määräaikainen sijaisuus, mutta se sopisi minulle kuin nenä päähän. En siis hae hakemalla saikkuja, jotta saisin rahaa, vaan että saisin rauhassa kuntouttaa tuota polvea. Olen saanut hyvät ohjeet siihen. Mutta jos on tehnyt raskaan työpäivän särkylääkkeiden voimin, ei taatusti enää tee mieli alkaa jumppaamaan polvea enää kotona. Näin se vain on.

Tuntuu omituiselta, että minua on kritisoitu työpakoilijaksi vain siksi, että polven nivelvaivat estävät tietyntyyppisen työn tekemisen. Hoito- ja hoiva-alalla on yleisin saikkujen sairaseläkkeen syy juuri nivelvaivat. Että repikää siitä.

Vierailija
40/120 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää siltä, etttä monen polvivaivat ovat lähtöisin jo nuoruudesta. On kyllä liikuttu paljon, mutta ei ole mitenkään reagoitu siihen, että nivelet ovat alkaneet ilmoittelemaan liikarasituksesta. Kun sitten on viimein hakeuduttu asiantuntijalääkärille, onkin saattanut tulla jo vammoja, jotka sitten myöhemmällä iällä alkavat ilmoittelemaan itsestään yhä enemmän. Ystäväni pelasi nuorena jalkapalloa ja kouluttautui myös hoitoalalle eipä voinut tehdä niitä hommia kuin muutaman vuoden, nuorena jalkapallossa pilatut polvet eivät kestäneet.

Onneksi isosta sairaalasta löytyi muutakin työtä, kuin varsinaista hoitotyötä osastolla. Niinpä ystävän ei tarvinnut alkaa etsimään uutta työpaikkaa. Ei siis kannata ivata ja pilkata ihmisiä, jotka eivät pysty tekemään esim. juuri raskasta avustamista vaativien vanhusten parissa töitä. Rasitus- ja kulumakivut voivat invalidisoita ihmisen melko pahastikin. Ja tiedän, että nimenomaan hoiva-alan ihmiset ovat niitä, jotka eivät ihan heti anna periksi, vaan tekevät töitä niin pitkään kuin ikinä pystyvät. Mutta jos on vaikka ongelmia ranteen kanssa, ei voi tehdä töitä paikassa, missä käsiä on pestävä usein, jos käyttää rannetukea. Ja ilman tukea on taas melko mahdotonta toimia, jos on jännetupentulehdus, joka on kroonistumassa. Niinpä nuori terkkarilääkäri saattaa katsoa, että kyseessä on työkykyinen ihminen, mutta ei huomioi työn vaatimuksia esim. käsihygienian suhteen lainkaan.  Siinäpä sitten on potilas jä lääkäri taisteluasemissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan