Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisten vihamielisyys pieniä lapsia kohtaan

Vierailija
28.07.2021 |

Olimme eilen Espoossa eräällä rannalla lastemme kanssa. Kävin vaihtamassa pienen vauvani kakkavaipan vessassa, joka toimi myös lastenhoitohuoneena. Kun tulimme vessasta ulos, jonossa seuraavana oleva keski-ikäinen nainen pysäytti minut ja halveksuvasti, että olinko jättänyt "vaipassa paksumpaa tavaraa vessan roskikseen". Minun olisi kuulemma pitänyt viedä se ulos roskikseen. Totesin ystävällisesti, että kyllä laitoin vaipan roskikseen ja kerroin kyseessä olevan myös lastenhoitohuone. Nainen ilveili meille ällöttyneenä, mutta meni kuitenkin vessaan.

Samal reissulla eräs pariskunta melkein torppasi 2-vuotiaamme kumoon, kun kävelivät suoraan häntä päin. Samoin vastaantuleva polkupyöräilijä ajoi melkein päin lastenvaunujamme, ja jouduin väistämään häntä pientareelle. Ollaan ihan normaali kohtelias perhe, ja pysytään kyllä riittävän sivussa eikä häiritä ketään.

Missään muualla en ole törmännyt näin aggressiiviseen käyttäytymiseen pieniä lapsia kohtaan, kuin eteläisessä Espoossa. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Kommentit (194)

Vierailija
61/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistuupa mieleen eräs kotonani vieraillut lapsiperhe.

Kylpyhuoneen roskikseeni laitan lähinnä wc-paperin hylsyjä, joten en sitä tyhjennäkään usein. No tämäpä mamma oli mitään sanomatta mojauttanut sinne jälkikasvunsa ripulivaipan.

Meinasi seuraavana päivänä oksennus lentää kun menin kylpyhuoneeseen. Sattuneesta syystä en tätä perhettä kotiini enää kutsunut ennenkuin lapsilta oli vaippaikä ohi.

Olisiko heidän pitänyt ottaa ripulivaippa omaan laukkuunsa tai viedä teidän keittiön roskakoriin?

Arvaan, että heillä olisi pitänyt olla muovipussi käytettyjä vaippoja varten, olisivat sulkeneet vaipan tiiviisti pussiin ja vieneet pussin mukanaan.

Mutta kun perheessä on vauva, kakkavaipat alkavat tuntua ihan luonnolliselta asialta, kun niitä joka päivä näkee ja haistaa.

Minun kylpyhuoneen roskis muuten on käytettyjä terveyssiteitä varten. Varmaan joillekin kauhea ajatus sekin.

Ymmärrän, että teillä joillakin synnytyksessä meni myös aivot, mutta kannattaa edes yrittää opetella normaalia käytöstä.

Onneksi oma ystäväpiiri on ihan fiksua porukkaa ja jokainen osaa kyllä avata suunsa, jos joku asia ihmetyttää. Olen itse lapseton, mutta ei minua ystävieni lapset häiritse - vaipan saa ja pitää vaihtaa myös minun luonani kyläillessä, mutta vanhemmat osaavat itse kysyä, mihin likainen laitetaan. En itse käytä kylpyhuoneen roskista juuri lainkaan, joten olisi todella paskainen (pun intended) yllätys löytää lemuava käärö sieltä. Kysyttäessä osaan ohjata keittiön roskikseen tai vaihtoehtoisesti tiedän viedä kylppärin roskat vielä saman päivän aikana.

Vierailija
62/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan, se ettei katota missä vaunus on oikeasti ku yleensä mammat kävelee keskellä tietä. Ei ihmekään et jotku suuttuu. Jos näin käy joka kerta kun edes kävelet ulkona on vika sun eikä kenenkään pyöräilijän

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai teillä on sellaiset koiravaljaat sille kaksivuotiaalle? Taitais olla tarpeen.

Ei ole tarpeen. Hän kulkee julkisilla paikoilla aina käsikädessä ja jos meinaa lähteä juoksemaan, niin nappaan syliin. Ei kuljeskele missään teidän muiden tiellä :)

Vierailija
64/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette oo tosissanne ettei roskiksiinkaan saisi jättää enää roskia. Te viette siis kaikki tenanne ja tampooninne ulos roskiin? Siellä auringonpaisteessa ne eivät haise eivätkä linnut ja kärpäset pörrää? Ok.

Ette kai myöskään piereskele tai käy kakalla vessassa, ettei muut joudu haistelemaan?

Vierailija
65/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä, mä olen selvinnyt ilman mitään ilkeilyitä. Yritän ottaa muut huomioon ja lapsi käyttäytyy julkisesti hyvin. Kertaakaan ei kukaan ole sanonut mitään negatiivista, mulkoiluja en tietty huomaisi koska en itse mulkoile muita. Yleensä ihmiset vilkuttelevat lapselleni takaisin tai esim bussissa juttelevat (lapseni ei osaa vielä puhua joten ne muut ovat oma-aloitteisia).

Pakko tarkentaa, että niin mekin kaikkialla muualla, paitsi Etelä-Espoossa! Joku siinä alueessa mättää. Ap.

Vierailija
66/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvaperheet levittää jätettä, melua ja kaaosta kaikkialla missä kulkevat, joten pieni vihamielisyys on ymmärrettävää.

Vierailija
67/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ulkoroskikseen ei nyt ainakaan kannata vaippaa laittaa. Lokithan käy nokkimassa niistä kaiken vähänkin orgaanista alkuperää olevan. Sen lisäksi mahdolliset hajuhaitat leviävät vielä laajemmalle.

Vierailija
68/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai teillä on sellaiset koiravaljaat sille kaksivuotiaalle? Taitais olla tarpeen.

Ei ole tarpeen. Hän kulkee julkisilla paikoilla aina käsikädessä ja jos meinaa lähteä juoksemaan, niin nappaan syliin. Ei kuljeskele missään teidän muiden tiellä :)

Ei tietenkään sinun kakarasi koska te olette se suomen ainoa täydellinen äiti-lapsi tapaus

Vierailija
69/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään sinun kakarasi koska te olette se suomen ainoa täydellinen äiti-lapsi tapaus

Sulla taitaa olla aika paha olo. Miksi muuten haukkuisit tuntemattoman lasta kakaraksi, vain sen takia että hänen lapsensa osaa kävellä kauniisti?

Vierailija
70/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme jeesustelua. Käsi ylös kuka teistä marttyyreista käärii lastenhoitohuoneessa kakkavaipan käsilaukkuunsa ja lähtee ulos etsimään roskista?

Jos tila on osoitettu lastenhoitohuoneeksi, saa sinne laittaa kakkavaipan roskakoriin. Jos sitä ei tyhjennetä tarpeeksi usein, silmien pyörittelyt ja haukut tulee osoittaa tilaa hoitavalle taholle/kunnalle.

Tämä on hyvä kommentti että ei niitä lapsia vihata vaan itse keskeisiä äitejä jotka vaatii että muut kulkee hänen perässään ja siivoaa hänen sotkut

Vierailija
71/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme jeesustelua. Käsi ylös kuka teistä marttyyreista käärii lastenhoitohuoneessa kakkavaipan käsilaukkuunsa ja lähtee ulos etsimään roskista?

Jos tila on osoitettu lastenhoitohuoneeksi, saa sinne laittaa kakkavaipan roskakoriin. Jos sitä ei tyhjennetä tarpeeksi usein, silmien pyörittelyt ja haukut tulee osoittaa tilaa hoitavalle taholle/kunnalle.

No ei kukaan.

Ei kannata yleistää. Espoossakin asuu paljon lapsiperheitä. Jos joku on noin epäkohtelias niin älä anna sellaisen pilata hyvää fiilistä.

Marmattajia on joka paikassa mutta onneksi vähemmistönä.

Monesti on sen sijaan itselleni käynyt niin että kun tarjoan apua lapsiperheelle (olen todella lapsirakas)jossain asiassa sitä ei huolita ja saa melkeinpä vihamielisen katseen kun tyrkyttää jeesiä. Se on tämä suomalainen kulttuuri kun karsastetaan muita kanssaeläjiä ellei heitä kunnolla tunneta. Ja ehkä ylpeyskin, "minä kyllä pärjään" vaikka avun tarve välillä on ilmiselvä.

Vierailija
72/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta sen enempää kantaa ap:n tapaukseen, niin se lapsivihamielisyys on kasvanut vain sen vuoksi, että nykyään niin moni vanhempi ei välitä pätkääkään missä se oma pieni taapero riehuu. Valitettavasti paitsioon sitten jäävät nämä vanhemmat, jotka huolehtivat jälkikasvunsa menemisistä. Totuus nyt vain on se jos vähääkään pitää silmiään auki on enemmistönä nämä vanhemmat, jotka eivät saa mitään kuria lapisilleen ja lapset saavat riehua ja häiriköidä joka puolella.

Vierailija
73/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvaperheet levittää jätettä, melua ja kaaosta kaikkialla missä kulkevat, joten pieni vihamielisyys on ymmärrettävää.

Älä yleistä. Sinäkin olet ollut vaippoihusi paskantava uhmaikäinen kiukutteleva rääkyvä räkänokka.

Vierailija
74/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan viha kohdistu pieniin lapsiin, vaan heidän huonoon ja myös sallittuun käytökseen, joka yleensä kumpuaa vanhempien huonosta käytöksestä ja välinpitämättömyydestä kanssaihmisiä kohtaan. Vaippa-asia kuulostaa turhalta ja lapselliselta kiukuttelulta, mutta opeta lapsesi kävelemään kohteliaasti tien laidassa (eikä viemällä koko jalkakäytävä vain koska lapset, vaunut, kaksi aikuista ja koiria...). Kyllä minuakin ärsyttää kun ihmiset oikeuttavat tien tukkimisen sillä, että seurueessa on useampi henkilö. Silloin pitää väistää muita kun viedään niin paljon tilaa. Jopa sen lapsen ja he siihen kykenevät kun heidät sellaiseen käytökseen kasvatetaan. Noita aggressiivisia ja lapsellisia sukkahousupyöräilijöitä me saamme kaikki pelätä, oli lapsia tai ei. Ikävä kyllä.

Vierailija
75/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap vaihtoi vaipan lastenhoitohuoneessa, joten olen kyllä sitä mieltä, että jos vauvan kakkavaippa häiritsee elämää, niin kannattaa asioida muualla kuin lastenhoitohuoneissa (missä oletettavasti vaihdetaan myös pienten lasten vaippoja).

Tämä! Tarjolla oli myös erikseen naisten- ja miestenvessoja. Muutenkin rasittavaa, kun toisinaan kauppakeskuksissa ym. joutuu huutavan vauvan kanssa odottelemaan kakat vaipasta tursuten lastenhoitohuoneeseen pääsyä, ja sitten vessasta tulee viimein täysin liikuntakykyinen keski-ikäinen nainen. Ap.

Lastenhoitovessat samoin kuin invavessat ovat kaikkien käytössä, mutta niissä on tilaa ja mahdollisesti välineistöä näiden erityistarpeiden hoitamiseen. Totta kai, jos on jonoa ja siellä jonottaa joku, jolla on tällainen erityistarve, hänet tulee hyvien tapojen mukaisesti päästää edelle tällaiseen erityistarvevessaan. Niitä saavat kuitenkin käyttää kaikki muutkin, erityisesti jos tavisvessat ovat käytössä siinä vaiheessa, kun on itse menossa eikä muita jonossa ole. Sinä, Ap, et voi tietää sitä, miksi ko. nainen halusi mennä nimenomaan lastenhoitovessaan eikä niihin muihin vessoihin. Olet itsekäs omaan napaan tuijottaja, ei siitä mihinkään pääse.

Vierailija
76/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun yhteiskunnan yleisin elinkeino on eläke, vääristyy kaikki .

Vierailija
77/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleen syy karsastaa lapsiperheitä - hirvetä hajuhaitat ja täydellinen välinpitämättömyys toisia ihmisiä kohtaan.

Vierailija
78/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta sen enempää kantaa ap:n tapaukseen, niin se lapsivihamielisyys on kasvanut vain sen vuoksi, että nykyään niin moni vanhempi ei välitä pätkääkään missä se oma pieni taapero riehuu. Valitettavasti paitsioon sitten jäävät nämä vanhemmat, jotka huolehtivat jälkikasvunsa menemisistä. Totuus nyt vain on se jos vähääkään pitää silmiään auki on enemmistönä nämä vanhemmat, jotka eivät saa mitään kuria lapisilleen ja lapset saavat riehua ja häiriköidä joka puolella.

Jos vähänkään pitää silmiään auki, huomaa että enemmistö vanhemmista kyllä kasvattaa lapsensa ja yrittää parhaansa etteivät lapset aiheuta häiriötä. Ne muutamat kädettömät vanhemmat ja kurittomat lapset vaan kiinnittää enemmän huomiota kuin ne hyvin käyttäytyvät. Toisaalta hyvinkin kasvatettu taapero saattaa joskus saada uhmakohtauksen ja toki siitä voi halutessaan vetää johtopäätöksen, että vanhempi ei osaa kasvattaa lapsiaan, kun ei saa näitä joka hetki pysymään hiljaa ja huomaamattomina.

Vierailija
79/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Samal reissulla eräs pariskunta melkein torppasi 2-vuotiaamme kumoon, kun kävelivät suoraan häntä päin."

Niistä lapsista kannattaa pitää kiinni julkisilla paikoilla. Vihaan sitä kun päin juoksee näitä mamman mussukoita joiden ei tietenkään tarvitse totella tai väistää ketään. Juostaan kun heikkopäiset. Sitten kun törmätään johonkin niin tulee poru ja vika on sen johon lapsi törmäsi.

Juuri näin.

Vierailija
80/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, mä olen selvinnyt ilman mitään ilkeilyitä. Yritän ottaa muut huomioon ja lapsi käyttäytyy julkisesti hyvin. Kertaakaan ei kukaan ole sanonut mitään negatiivista, mulkoiluja en tietty huomaisi koska en itse mulkoile muita. Yleensä ihmiset vilkuttelevat lapselleni takaisin tai esim bussissa juttelevat (lapseni ei osaa vielä puhua joten ne muut ovat oma-aloitteisia).

Pakko tarkentaa, että niin mekin kaikkialla muualla, paitsi Etelä-Espoossa! Joku siinä alueessa mättää. Ap.

Ihmisten töykeys näkyy kyllä ympäri pk-seutua. Ihan tuttua käytöstä myös esim Töölössä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi