Ihmisten vihamielisyys pieniä lapsia kohtaan
Olimme eilen Espoossa eräällä rannalla lastemme kanssa. Kävin vaihtamassa pienen vauvani kakkavaipan vessassa, joka toimi myös lastenhoitohuoneena. Kun tulimme vessasta ulos, jonossa seuraavana oleva keski-ikäinen nainen pysäytti minut ja halveksuvasti, että olinko jättänyt "vaipassa paksumpaa tavaraa vessan roskikseen". Minun olisi kuulemma pitänyt viedä se ulos roskikseen. Totesin ystävällisesti, että kyllä laitoin vaipan roskikseen ja kerroin kyseessä olevan myös lastenhoitohuone. Nainen ilveili meille ällöttyneenä, mutta meni kuitenkin vessaan.
Samal reissulla eräs pariskunta melkein torppasi 2-vuotiaamme kumoon, kun kävelivät suoraan häntä päin. Samoin vastaantuleva polkupyöräilijä ajoi melkein päin lastenvaunujamme, ja jouduin väistämään häntä pientareelle. Ollaan ihan normaali kohtelias perhe, ja pysytään kyllä riittävän sivussa eikä häiritä ketään.
Missään muualla en ole törmännyt näin aggressiiviseen käyttäytymiseen pieniä lapsia kohtaan, kuin eteläisessä Espoossa. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkki: älkää kävelkö rattaiden kanssa pyörätiellä. Muutenkin se tapa että koko klaani kävelee rinnakkain ja lapset vielä kirmailee kuin pingispallot on niin itsekäs kun olla ja voi. Huomioikaa muutkin tielläkulkijat, vaikka sä olet saanu todistetusti munaa niin ei se tarkoita että sä omistat sen tien.
Ei ollut pyörätie kyseessä, vaan rantapolku. Mahdollisimman sivussa käveltiin eikä kukaan kirmaillut missään. Ennen vanhaan muuten lapset saivat kirmailla menemään. Nykyään niiden halutaan olla mahdollisimman näkymättömiä. Ap.
Kyllä minulle sanottiin jo 70-luvulla ettei saa kirmailla auton tai pyörän alle. Muutenkin opetettiin seuraamaan mitä ympäristössä tapahtuu.
Muistan kanssa kun äiti aina hoki, että teidän lasten on osattava kun aikuiset ei osaa.
Miten aikuinen voisi "osata" jos lapsi ei osaa? Liikenne on yhteispeliä, kaikkien tulee osata oma hommansa.
Ulkomailla, vaikka hollannissa tai saksassa kun on selkeät pyörätiet niin arvaa mitä, autoilijat osaa, pyöräilijät osaa ja jos rattaiden kanssa kulkevat MINÄ ITSE mammat ei osaa niin ne oppii aika helvetin niopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkki: älkää kävelkö rattaiden kanssa pyörätiellä. Muutenkin se tapa että koko klaani kävelee rinnakkain ja lapset vielä kirmailee kuin pingispallot on niin itsekäs kun olla ja voi. Huomioikaa muutkin tielläkulkijat, vaikka sä olet saanu todistetusti munaa niin ei se tarkoita että sä omistat sen tien.
Ei ollut pyörätie kyseessä, vaan rantapolku. Mahdollisimman sivussa käveltiin eikä kukaan kirmaillut missään. Ennen vanhaan muuten lapset saivat kirmailla menemään. Nykyään niiden halutaan olla mahdollisimman näkymättömiä. Ap.
Kyllä minulle sanottiin jo 70-luvulla ettei saa kirmailla auton tai pyörän alle. Muutenkin opetettiin seuraamaan mitä ympäristössä tapahtuu.
Siis työnsin vaunuja kävelypolun reunassa ja vastaantuleva pyörä ajoi täysiä päin, vaikka hänen olisi kuulunut käyttää toista reunaa. Minä jouduin väistämään pusikkoon. Lapseni oli vaunuissa, eikä korjaillut missään. Ap.
Niin varmaan, sä kuljit keskellä tietä, koira oli nuuhkimassa missä sattuu ja puhuit kännykkään.
Teitä näkee päivittäin kymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis työnsin vaunuja kävelypolun reunassa ja vastaantuleva pyörä ajoi täysiä päin, vaikka hänen olisi kuulunut käyttää toista reunaa. Minä jouduin väistämään pusikkoon. Lapseni oli vaunuissa, eikä korjaillut missään. Ap.
Tuo on muuten tuttu tilanne. Kävelen jossain lenkkipolulla vaunujen, pientareen puolella kävelevän koiran ja vaunujen vieressä kävelevän toisen lapsen kanssa. Vastaan tulee rinnakkain kaksi tai kolme aikuista eivätkä he todellakaan tee elettäkään väistääkseen. Pahimmillaan heillä on kävelysauvat mukana, joten tosiaan saa pelätä ettei koira tai lapsi saa osumaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on muuten tuttu tilanne. Kävelen jossain lenkkipolulla vaunujen, pientareen puolella kävelevän koiran ja vaunujen vieressä kävelevän toisen lapsen kanssa. Vastaan tulee rinnakkain kaksi tai kolme aikuista eivätkä he todellakaan tee elettäkään väistääkseen. Pahimmillaan heillä on kävelysauvat mukana, joten tosiaan saa pelätä ettei koira tai lapsi saa osumaa.
Meillä ei ole koiraa, mutta tämä on todella rasittavaa. Vaikka omat pienet lapset on rattaissa, eikä kulje itsekseen ja menemme ihan kävelytien reunassa, niin todella usein, joku meinaa tulla päälle, vaikka tilaa olisi kulkea toista reunaa. Tosissaan saa pelätä myös julkisissa tiloissa, kun oikeasti ihmiset jopa törmäilevät vaunuihin, joissa on pieni vauva. Vaikka todella itse väistän ja liikun varovaisesti. Ahtaissa paikoissa liikkuminen on ihan tuskaa, kun aina joku on vyörymässä päälle. Ap.
Suomalaiset on erityisen vihamielisiä lapsia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niistä vaipoista lähtee ihan hirvee löyhkä niin olisi hyvä viedä ne pois sisätiloista
Taidat olla lapseton. Pienen vauvan maitokakka ei haise...kuukautissiteet sen sijaan haisee. Viedäänkö nekin ulos?
"My baby's shit does not smell." Joojoo. Klassista. :-D
mitäs huutelette sille miehelle? kirjoitti:
huono kasvatus yritetään piilottaa fraasiin "lapsista lähtee aina ääntä". huono kasvatus näkyy sitten teini- ja aikuisiässä.
Tästäpä tuli mieleeni, kun olen ollut melko muikeena seuratessani tuttujen perheiden menoa teini-ikäisten tyttöjen kanssa. Minulla, ja parilla muulla perheellä oli pelkkiä poikia, ja sitten oli ne perheet joissa oli tyttöjä. Ne tyttöjen vanhemmat ne jaksoivat meitä aina sheimata tuolla asenteella että huonosti kasvatettuja teidän lapset (pojat) kun meluavat. Tämä siinä noin 4-9v iässä... Auta armias kun teini-ikä iski, niin näistä kiltistä tytöistä tuli kaikista HIRVIÖITÄ. 😈 Ja pojille taasen tuli järki päähän siinä n.12v —>
Kyllä sitä nyt ollaan oltu niin hiljasta niin hiljasta mistään kasvatusasioista 😂 (joku muuten varmaan pahoittaa mielensä kun tässä minun lähipiirissä sukupuoliroolit meni näin ”perinteisesti”. Sori, mielensäpahoittaminen ei nyt muuta sitä että näin vaan kävi).
Ne on ne keski-ikäiset, jotka kuvittelevat omistavansa koko maan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niistä vaipoista lähtee ihan hirvee löyhkä niin olisi hyvä viedä ne pois sisätiloista
Taidat olla lapseton. Pienen vauvan maitokakka ei haise...kuukautissiteet sen sijaan haisee. Viedäänkö nekin ulos?
"My baby's shit does not smell." Joojoo. Klassista. :-D
No siis, pelkkää maitoa juovan vauvan kakka ei kyllä juurikaan haise.
Heikompi aines se vaan jaksaa lisääntyä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, olemme kyllä korkeasti koulutettuja ja hyvätuloisia. Sitäkö meinasit? Ap.
Vierailija kirjoitti:
Siis annat ymmärtää, että joku pyöräilijä olisi tahallaan yrittänyt ajaa tuntemattomia lastenvaunuja päin lapsivihassaan? Tuliko nyt ihan vähän liioiteltua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, olemme kyllä korkeasti koulutettuja ja hyvätuloisia. Sitäkö meinasit? Ap.
Yleensä se koira älähtää...
Eihän tuossa alkuperäisessä tapauksessa vihamielisyys kohdistunut lapseen. Vaan kakkavaippoja sirottelevaan aikuiseen.
Meillä ollaan kyllä varsin lapsivihamielisiä. Kertoohan sekin jotain, että 90-luvulle asti ruumiillinen kurittaminen oli ihan yleistä ja lapsiin suhtauduttiin kuin pikku rikollisiin, näin kärjistetysti. Siis oletettiin, että lapsi vain ilkeyttään ja vttumaisuuttaan on aikuisen silmissä vaikea, vaikka kyse oli vain siitä, ettei lapsi vielä osaa eikä hahmota asioita kuten aikuinen. Liekö sodanjälkeisen ajan perintöä. Tietenkään kasvattamattomuudessakaan ei ole mitään järkeä, mutta onneksi nykyään jo ymmärretään lapsia vähän paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Muistuupa mieleen eräs kotonani vieraillut lapsiperhe.
Kylpyhuoneen roskikseeni laitan lähinnä wc-paperin hylsyjä, joten en sitä tyhjennäkään usein. No tämäpä mamma oli mitään sanomatta mojauttanut sinne jälkikasvunsa ripulivaipan.
Meinasi seuraavana päivänä oksennus lentää kun menin kylpyhuoneeseen. Sattuneesta syystä en tätä perhettä kotiini enää kutsunut ennenkuin lapsilta oli vaippaikä ohi.
Siis miten tää on saanut alapeukkuja enemmän kuin ylä-? Ja porukka vielä kommenteissakin pitää ihan normaalina, että kyläpaikassa jätetään KAKKAvaippa vessan roskikseen kysymättä ensin isäntäväeltä, että onhan ookoo? Mitä helv…..! En todellakaan jättänyt edes omien lasten kakkavaippoja SISÄLLE roskikseen, kun alkoivat kiinteitä syömään ja kakka haisemaan! Ulos vaan, paitsi jos isäntäväelle on ihan fine olla kakanhajussa… Meidän sisäroskikseen ei ole muidenkaan kakkavaipat tervetulleita. Hell no!!!
Mitä tulee alkuperäiseen kirjoitukseen, niin lastenhoitotila (olkoonkin samalla yleinen WC), on eri asia. Sielläkin mieluusti erilliseen pussiin ennen roskiinlaittoa, mutta jos ei pusseja ole oman tai WC:n ylläpitäjän puolesta, niin ei ole pakko lähteä roudaamaan muualle roskiin. Kuuluu WC:n ylläpitäjälle. Jos on mahdollisuus kätevästi pudottaa ulkoroskikseen, niin onhan se kohteliasta ja muita huomioonottavaa.
"Samal reissulla eräs pariskunta melkein torppasi 2-vuotiaamme kumoon, kun kävelivät suoraan häntä päin."
Niistä lapsista kannattaa pitää kiinni julkisilla paikoilla. Vihaan sitä kun päin juoksee näitä mamman mussukoita joiden ei tietenkään tarvitse totella tai väistää ketään. Juostaan kun heikkopäiset. Sitten kun törmätään johonkin niin tulee poru ja vika on sen johon lapsi törmäsi.
Jännä, mä olen selvinnyt ilman mitään ilkeilyitä. Yritän ottaa muut huomioon ja lapsi käyttäytyy julkisesti hyvin. Kertaakaan ei kukaan ole sanonut mitään negatiivista, mulkoiluja en tietty huomaisi koska en itse mulkoile muita. Yleensä ihmiset vilkuttelevat lapselleni takaisin tai esim bussissa juttelevat (lapseni ei osaa vielä puhua joten ne muut ovat oma-aloitteisia).
Kai teillä on sellaiset koiravaljaat sille kaksivuotiaalle? Taitais olla tarpeen.