Bloggarien suhtautuminen kritiikkiin - valtavia eroja
Olen tässä lukenut noin kymmentä Suomen luetuinta blogia mielenkiinnosta uutta ilmiötä kohtaan. AInut asia, mikä pistää silmään, on se, miten kenties suosituimman blogin kirjoittaja vaikuttaa ihmisenä todella kireältä ja ahdistuneelta. Aina jos hänelle kukaan on kommentoinut jotain kriittisempää sisällöltään, vastaus on *tuilua tai suurin piirtein poliisilla uhkailua. Xenias day -blogin pitäjä on siis tällainen. Miksi lukijat silti tulevat takaisin? Itselläni mielikuva tyypistä vaikuttaa eniten siihen, miksi jaksan edes blogia lukea.
Alexa Dagmar (ja myös se Linda) taas on aivan eri luokkaa. "Huonoja" kommentteja näkyy, niihin reagoidaan, eikä MITÄÄN *tuilua koskaan takaisin. Kaipa tuossakin työssä pitäisi ymmärtää ns. "asiakastyytyväisyys". Ei "asiakkaille" kettuilla, ei vaikka mikä olisi.
Enkö vain tajua?
Onko teidän mielestä bloggarin ok kilahtaa/aukoa kommentteihin?
Kommentit (109)
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 17:21"]Linda tosiaan vastaa kommentteihin asiallisesti, silloin kun vastaa. Muutoin on kyllä ylimielisin kenet olen nähnyt, huh huh.
Xenia taas no, ei tosiaan osaa ottaa kritiikkiä vastaan , mutta on kyllä herttainen ja suloinen persoona ns livenä.
Se miten käyttäytyy netissä, ei kerro välttämättä millainen ihminen oikeasti on.
[/quote] tämä on täysin totta! Kyllä ne muotibloggaajat (jotkut) tietävät mistä naruista vetää. Esittämällä mukavaa ja asillista kommenteissaan, antaa itsestään hyvän kuvan. Todellisuus onkin sit toinen. Xeniaa en tunne mut Lindan kylläkin. Ja noh.. ei kauheasti hyvää sanottavaa.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 12:47"]
Xenia on ihan oikeasti ilkeä, kaamea persoona. JA ei, en tunne oikeasti, mutta ei minun tarvitsekaan, vaan minä SAAN muodostaa käsitykseni pelkän nettikäytöksen pohjalta.
14.1. postauksen kommenteissa taas on aivan järkyttävää v*uilua asiallisiin kommentteihin. Kyllä tuollaisesta käyttäytymisestä on pakko olla seuraamuksia! Hänen ei pitäisi enää pystyä saamaan tarpeeksi tuloja blogilla, jos on noin huono ja inhottava bloggaaja. Ihan käsittämätöntä. En halua enää nähdä koko blogia. Eikä pitäisi teidänkään.
[/quote]
Saanen sanoa että ymmärrän tunteesi 100%:sti!
Jos klikkaan itseni vahingossa tai lähinnä vanhan tavan vuoksi pariksi sekunniksikaan siihen blogiin niin saan sieltä ruudun välityksellä todella negatiiviset vibat kuin iskuna vasten kasvoja ja tuohdun koko sivun näkemisestä, joten siksi minun piti poistaa se omilta suosikkilistoilta. En ole kommentoinut sinne moneen vuoteen, eikä tulisi mieleen enää kehua mitään siellä näkemääni kun mistään ei enää tule positiivista fiilistä. Kamalaa miten jopa blogin kautta välittyvä energia voi mennä valoisasta noin synkäksi.
t: henkilö joka tuntee ihmisten energioita ja näkee heidän auroja
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 13:05"][quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 12:56"]
Tinkerbella myös hyvä esimerkki kritiikkiin suhtautumisellaan. Kaikki eri mieltä olevat ovat kateellisia. Ja nyt ei muutakuin odottamaan "ketju ilmiannettu" kommenttia ja ketjun poistoa.. :)
[/quote]
Tässä ketjussa ei kyllä ole mitään asiatonta. Kukaan ei käytä törkeyksiä sanavalinnoissaan. Ketju ei ole asiaton, jos jotakuta sanotaan "kaameaksi tyypiksi", vaan silloin jos jotakuta haukutaan joillain alatyylisillä ilmaisuilla.
[/quote] tinkerbellasta puhuminen missään negatiivisessa yhteydessä on joka kerta aiheuttanut ketjun poiston, hänestä ei saa puhua, mutta itse kumminkin hakee heti huomiota blogissaan kun av mammat kiusaa :)
[/quote]
Ilmoitettu asiattomaksi. TB
[/quote] no mitäs minä sanoin ;D
Älkää lukeko enää mitään RAHANAHNEITA blogeja, se on kuin kaivaisi omalle henkiselle hyvinvoinnille hautaa....
Jos ketju ilmiannetaan niin lopetan kaikki tässä ketjussa luetellut blogien seuraamiset ja niin tekevät minun kaverit, työkaverit, sukulaiset! Minulla on ne blogien nimet tallessa siltä varalta että ketju katoaa! Muut bloggaajat voivat sitten syyttää lukijoiden katoamisesta sitä ilmiantajaa!
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 13:44"]
Jos ketju ilmiannetaan niin lopetan kaikki tässä ketjussa luetellut blogien seuraamiset ja niin tekevät minun kaverit, työkaverit, sukulaiset! Minulla on ne blogien nimet tallessa siltä varalta että ketju katoaa! Muut bloggaajat voivat sitten syyttää lukijoiden katoamisesta sitä ilmiantajaa!
[/quote]Onpa sulla tuota vaikutusvaltaa :D Saako edes vanha mummosi lukea mitä tykkää?
Itse luen Xenian ja mungon blogeista nykyään enää komenttiboksit. Hyvää viihdettä. Tosin molemmat julkaisee kommentit nykyään erittäin hitaasti ja Xenia ainakaan ei vastaa kuin muutamaan. Mutta sillonkin onneksi niihin joissa ollaan oltu vähänkään eri mieltä hänen kanssaan.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 14:23"]Heli on siitäkin niin huvittava, että luulee kaiken kritiikin olevan vaan kateellisten panettelua (ja liehittelijät toistaa samaa mantraa). Miksi ihmeessä se luulee olevansa jotenkin niin ihmeellinen, että kovin moni jaksaisi olla hänelle kateellinen? Ihan tavallinen tyllerö on, ei hänessä ole mitään kummempaa kadehdittavaa.
[/quote] hyvin sanottu![quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 14:23"]Heli on siitäkin niin huvittava, että luulee kaiken kritiikin olevan vaan kateellisten panettelua (ja liehittelijät toistaa samaa mantraa). Miksi ihmeessä se luulee olevansa jotenkin niin ihmeellinen, että kovin moni jaksaisi olla hänelle kateellinen? Ihan tavallinen tyllerö on, ei hänessä ole mitään kummempaa kadehdittavaa.
[/quote] juurikin näin!
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 01:17"]
Tottakai lukijat ovat tavallaan hänen asiakkaitaan. Suositut bloggaajat tarvitsevat lukijoita.
[/quote]
Amen! :-)
Ei lukijoita - ei rahan tuloa. Niin yksinkertaista se vaan on.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 11:36"]
Ensimmäisenä tuli minullakin mieleen Xenia, joka tuntuu tosi kireältä ja humorintajuttomalta.
[/quote]
Tämä voisi muuten ollakin totta!
Vaikuttaa bloginsa kautta sellaiselta joka ei osaa ottaa aidon rennosti eikä esim. illanvietoissa nauraa yhtään toisten ihmisten kertomille hauskoille vitseille tai huvittaville tilannejutuille, eikä osaa nauraa tippaakaan itselleen ja omille kömmähdyksilleen, ja jos joku muu hihittelisi hänelle ja jollekin hauskalle mokalleen niin suuttuisi tälle pitkäaikaisesti eikä koskaan myöntäisi että oli oma moka ja että sai ihmiset nauramaan vaan pitäisi sitä lähinnä riesana.
Alexa on niitä harvoja suomalaisia jotka osaa suhtautua kritiikkiin aikuisen fiksun ihmisen lailla, kuten siinä äskettäisessä remppajutussakin kun häntä kritisoitiin siitä että otti virolaiset asuntoonsa tekemään jonkun kaapiston tms. Siinä kommentoinnissa ja kritisoinnissa vedettiin vielä jopa Alexan äiti, heidän yritys ja kaikki mahdollinen mauttomasti mukaan.
Jos bloggaaja kilpailuttaa remppafirmoja ja saa hyvän tarjouksen jossa loistava hinta-laatusuhde niin onko sillä väliä tekeekö rempan vaikka afrikkalainen, japanilainen vai eskimofirma??? Vapaan kilpailun ja tarjonnan maailmassa kun kerran ollaan! Eikö lukija sen vertaa tajua, ellei kritisoija sitten ole jonkun ylihintaisen suomalaisen remppafirman omistajan vaimo joka haluaa miehelleen töitä jotta saisi itse lisää käsilaukkuja, ja siksi haukkuu netissä niitä jotka kilpailuttaa ja teettää muilla??! :DDDD
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 14:20"]Täys läppä tuo Tinkerbella, mitä tulee typykän kritikkiin suhtautumiseen. Nuoleskelut ja ihkutukset kelpaa kyllä, mutta mitään päinvastaista mielipidettä ei lukijalla ei saa olla. Kaikista surkuhupaisinta on se, että jos jollain lukijalla on jotain oikeaa tietoa jostain asiasta pelkän mutu-tuntuman sijaan, teilataan tämäkin viestin tuoja ja vängätään vastaan. Ollaan niin kaikkitietäväistä, että!
[/quote]
Muutama viikko sitten aloin lukemaan tuota blogia. Esimerkkiä missä asioissa bloggaaja väittää vastaan?
Mutsis on ja sandwish Iina ei julkaise kritiikkiä.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 19:05"]Millaista on asiallinen kritiikki?
[/quote]
Kysytkö tosissasi? :D
Minkä ikäinen olet?
Oikeesti, hyvän remppaporukan löytäminen on todella vaikeaa. Alexa otti erikseen remonttilainaa rempan kustantamiseksi? Pitäisikö oikeasti ottaa tuplalaina ja jättää hyvä virolainen tiimi valitsematta vain kotimaisuuden takia? Aika kohtuutonta.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 19:05"]Millaista on asiallinen kritiikki?
[/quote] asiallista yleensä.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:02"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 19:05"]Millaista on asiallinen kritiikki?
[/quote] asiallista yleensä.
[/quote]
Rakentavaa, kohteliasta ja sisältää kehitysehdotuksen, muuten se on pelkkää valittamista.
Missasit pointin: blogissa keskusteltiin koko asian ympärillä olevasta ristiriidasta. Kukaan ei sinällään kritisoinut Alexan valintaa. Miten vaikeaa voi yksinkertaisen asian ymmärtäminen olla.
Ja toisaalta: nostettiin esille se asia että ihminen joka itse toimii (koettaa toimia) pienyrittäjänä tässä maassa, luulisi suosivan toisia samanlaisia, miksi muuten voisi kuvitella omaakaan yritystään käytettävän. Aiheesta saatiinkin mielenkiintoinen vuoropuhelu, ei kritisointi pelkästään eikä varsinkaan häntä kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:01"]
Oikeesti, hyvän remppaporukan löytäminen on todella vaikeaa. Alexa otti erikseen remonttilainaa rempan kustantamiseksi? Pitäisikö oikeasti ottaa tuplalaina ja jättää hyvä virolainen tiimi valitsematta vain kotimaisuuden takia? Aika kohtuutonta.
[/quote]
Pakko kyllä sanoa sananen myös Merenhelmestä... Olen samalta paikkakunnalta kotoisin kuin hän ja on kyllä sellainen tyyppi, jota en omaan kaveripiiriini kaipaa. Tuntuu, että hän ns. esittää koko ajan ja pitää itseään muita parempana. Blogissa on esimerkiksi kertonut olevansa asiakaspalvelutyössä/kaupan alalla ja vastaavansa omasta osastosta. Haha, ihan normaali myyjä Cittarilla. Ollut myös nakkikioskilla töissä. Noissa töissä ei ole mitään noloa, mutta noloa on se, että niistä valehtelee. Se kuva, minkä bloggaaja blogissa itsestään antaa ei TODELLAKAAN pidä aina paikkaansa. Mitä blogin kommentteihin tulee, niin sama linja jatkuu. Mitään negatiivista tai kriittistä kommenttia hän ei julkaise -tämä on testattu monta kertaa ihan huumorimielessä oman kaveriporukan kanssa. Mahtaa olla raskasta pitää koko ajan kulisseja yllä. No. En silti toivo hänelle tietenkään mitään pahaa ja toki hän saa elää omaa elämäänsä niin kuin tahtoo. Mielummin kuitenkin itse vierailen blogeissa, joiden lukemisesta oikeasti nautin :)
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 13:05"][quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 12:56"]
Tinkerbella myös hyvä esimerkki kritiikkiin suhtautumisellaan. Kaikki eri mieltä olevat ovat kateellisia. Ja nyt ei muutakuin odottamaan "ketju ilmiannettu" kommenttia ja ketjun poistoa.. :)
[/quote]
Tässä ketjussa ei kyllä ole mitään asiatonta. Kukaan ei käytä törkeyksiä sanavalinnoissaan. Ketju ei ole asiaton, jos jotakuta sanotaan "kaameaksi tyypiksi", vaan silloin jos jotakuta haukutaan joillain alatyylisillä ilmaisuilla.
[/quote] tinkerbellasta puhuminen missään negatiivisessa yhteydessä on joka kerta aiheuttanut ketjun poiston, hänestä ei saa puhua, mutta itse kumminkin hakee heti huomiota blogissaan kun av mammat kiusaa :)
[/quote]
Ilmoitettu asiattomaksi. TB