Auli Viitala on taas yksi "köyhyysadiantuntija" joka oikeasti ei tiedä mitään oikeasta köyhyydestä
Keskiluokkainen nainen ja väittää silti olevansa köyhä ja vähäosainen vaikka eivät ole monien suomalaisten feikki-köyhien tavoin kohdannut sitä todellista ja oikeaa köyhyyttä jota esiintyykö varsinkin kehitysmaissa ja hyvin harvoin täällä Suomessa. Lisäksi Viitala on niitä käyhiä joille mikään apu ja neuvo ei kelpaa vaan he heti valittavat että neuvot ovat huonoja ja kelvottomia sekä torjuvat jokaisen annetun ehdotuksen kuten vaikka että he ostaisivat sen paikallisliikenteen vuosikortin tai edes kuukausikortin koska ne tulevat halvemmaksi kuin kertaliput.
Kommentit (177)
Köyhyystutkija voi olla, vaikka olisi itse miljonääri.
Vierailija kirjoitti:
Ei hän varmasti väittänytkään kärsivänsä absoluuttisesta köyhyydestä. Sen sijaan hän mielestäni kertoi osuvasti siitä, miltä tuntuu, kun pitää itseään ihan kelpoihmisenä, mutta tajuaa olevansa aivan eri kastia kuin he, joilla on rahaa riittävästi ja joista aika iso osa pitääkin sinua epäkelpona yksilönä.
Juuri näin, mutta Viitala on silti liian sosialisti ymmärtääkseen, että yhteiskunta toimii hyvin, kun keskiluokka elää keskiluokkaista elämää ja viis veisaa köyhien sosialistien urputuksista. Ei keskiluokan pidä ollakaan kiinnostunut köyhien ongelmista. Ja olen akateeminen mt-eläkeläinen itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Voisivat joskus haastatella esim minua. Olen 36v enkä ole ikinä ollut laivalla, junassa enkä lentänyt. En ole käynyt edes Oulussa enkä Virossa. Hiukan tälleen oikeasti köyhänä kummaksuttaa että joku ulisee jostain junalipuista. Olis kiva kun saisi edes ruokaan rahat riittämään ja pakollisiin lääkkeisiin.
Viitala ei kommentoi pelkästään omia kokemuksiaan, vaan kaikkien köyhien. Hänhän pyrkii antamaan äänen kaikille köyhille, toimittajataustalla se on paljon vaikuttavampaa kuin sellaisen kommentoimana, joka ei osaa jäsentää ajatuksia ja asioita luettavaan ja ymmärrettävään muotoon.
Miksi haluatte tahallanne väärinymmärtää?
Hän ei ole keskiluokkainen -enää. Sekin käy ilmi artikkelista.
Mutta hänellä on vertailukohtana entinen elämänsä nykyiseen,minimituloiseen elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hän varmasti väittänytkään kärsivänsä absoluuttisesta köyhyydestä. Sen sijaan hän mielestäni kertoi osuvasti siitä, miltä tuntuu, kun pitää itseään ihan kelpoihmisenä, mutta tajuaa olevansa aivan eri kastia kuin he, joilla on rahaa riittävästi ja joista aika iso osa pitääkin sinua epäkelpona yksilönä.
Juuri näin, mutta Viitala on silti liian sosialisti ymmärtääkseen, että yhteiskunta toimii hyvin, kun keskiluokka elää keskiluokkaista elämää ja viis veisaa köyhien sosialistien urputuksista. Ei keskiluokan pidä ollakaan kiinnostunut köyhien ongelmista. Ja olen akateeminen mt-eläkeläinen itsekin.
Kenen tai keiden sitten pitää mielestäsi olla kiinnostuneita köyhien ongelmista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se vuosilippu maksaa kertaostoksena? Mietin vaan, että onko se köyhille tai pienituloisille kertaostoksena oikeasti mahdollinen?
on, kun osaa budjetoida, laskea ja olla pitkäjänteinen.
Miten tuollainen lippu ostetaan, jos saa asumistukea 190€/kk ja opintotukea 253€/kk? Vuokraan menee 249€ eli muuhun (ruoka, bussikortti, lääkkeet, vakuutus, puhelin jne.) on käytössä 194€/kk.
t. köyhä opiskelija joka onneksi asuu halvassa solussa
no käyttämällä elämiseen 192 euroa ja säästämällä 2... Taitaa mennä oppi hukkaan kun tuota et osaa laskea.
Tämäkin artikkeli on siis vain tilaajille. :( Miksi tällaisesta aiheesta kirjoitetaan niin, että useimmat (oletan) köyhät eivät pääse tekstiä lukemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se vuosilippu maksaa kertaostoksena? Mietin vaan, että onko se köyhille tai pienituloisille kertaostoksena oikeasti mahdollinen?
Kävinkin itse katsomassa. HSL:N sivujen mukaan AB-vyöhykkeen vuosilipussa on nyt joku alennusmyynti, ja se maksaa 627,30 eur. Enemmän kuin mitä monella jää kuukaudessa käyttörahaa. Eihän tuollainen kertaostos oikeasti ole realistinen, jos pienillä tuloilla eletään.
No eikö Siinä tapauksessa kannattaisi jättää ne kertaliput ostamatta ja alkaa vähän kerrassaan säästämään sitä vuosilippua varten ja tehdä välillä vaikka keikkoja jotta saa lisätuloja sivutyöstä pääosaisen työn lisäksi?
Mitä keikkoja?
Aika monen köyhyyshän johtuu juuri siitä, että ei ole tarpeeksi työtunteja, joten en usko että kenellekään on uutta tietoa se, että jos saa lisää palkkaa, on enemmän käyttörahaa.
Suurimmalla osalla köyhiä ne keikat ei auta yhtään mitään koska joka tienattu sentti vähennetään toimeentulotuista.
auttaahan ne. He eivät enää tarvitse sen vertaa sitä TOIMEENTULOTUKEA. Eli nenä on lähempänä pintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuollainen lippu ostetaan, jos saa asumistukea 190€/kk ja opintotukea 253€/kk? Vuokraan menee 249€ eli muuhun (ruoka, bussikortti, lääkkeet, vakuutus, puhelin jne.) on käytössä 194€/kk.
t. köyhä opiskelija joka onneksi asuu halvassa solussano käyttämällä elämiseen 192 euroa ja säästämällä 2... Taitaa mennä oppi hukkaan kun tuota et osaa laskea.
Tämä oli kyllä kaikkien aikojen paras kommentti näissä köyhyyskeskusteluissa, vaikka kaikenlaiseen olen törmännyt.
Tuolla vauhdilla nimittäin yhteen vuosilippuun säästäminen kestäisi runsaat 26 vuotta. :D:D
Ap, ENTINEN keskiluokkainen on jutun henkilö.
TOTTAKAI kuukausikortti on halvempi. Se on vaan niin, että jos ei ole varaa siihen kuukausikorttiin, ostettava vaikka ruokaa, niin on pakko ostaa se kallis kertalippu!
Vierailija kirjoitti:
Viitala on hyväosaisesta kodista, jossa ei ole tarvinnut miettiä mitä ostetaan. Viitala on siitä edennyt parisuhteeseen, jossa puoliso on ylläpitänyt vastaavaa elintasoa. Viitala on siitä sitten alkanut sekoilemaan ilmeisesti seksuaali-identiteettiperustaisia juttuja ja tullut jätetyksi ja on nyt mielenterveyseläkkeellä. Nyt sitten ihmettelee kun ei voikaan syödä mitä haluaa eikä kukaan maksa tyttöjen iltaa hänelle kaupungilla, vaan joutuu rahapulassa jäämään kotiin. Useimmat meistä kokevat sen köyhyyden viimeistään opiskeluaikana, Viitalalle se iski vasta pitkälle keski-iässä ja kokee siksi tarpeelliseski tuoda ääntä esille köyhänä, vaikka hänen kertomansa asiat ovat suurimmalle osalle itsestään selviä. Maailma ei pyöri köyhän mt eläkeläisen ympärillä.
Tässä on taas jäänyt sisälukutaidon opettelu vaiheeseen. Viitala tiedostaa kyllä erilaisen tilanteensa. Ruikuttamisen sijaan hänen tarkoituksenaan on käyttää kirjoitustaitoaan kertoakseen keskiluokkaisille hyvin toimeentuleville, millaisia ongelmia hyvin pienituloisella on. Harva pienituloinen pääsee kirjoittamaan laajalevikkisiin uutisiin. Viitala toimii ikäänkuin pienituloisen äänitorvena.
Tuskin hänen mt-ongelmansa tai seksuaalinen suuntautumisensa on ”elämäntyylivalinta”, vaikka se ehkä sinusta siltä vaikuttaakin.
Valitsisitko itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viitala on hyväosaisesta kodista, jossa ei ole tarvinnut miettiä mitä ostetaan. Viitala on siitä edennyt parisuhteeseen, jossa puoliso on ylläpitänyt vastaavaa elintasoa. Viitala on siitä sitten alkanut sekoilemaan ilmeisesti seksuaali-identiteettiperustaisia juttuja ja tullut jätetyksi ja on nyt mielenterveyseläkkeellä. Nyt sitten ihmettelee kun ei voikaan syödä mitä haluaa eikä kukaan maksa tyttöjen iltaa hänelle kaupungilla, vaan joutuu rahapulassa jäämään kotiin. Useimmat meistä kokevat sen köyhyyden viimeistään opiskeluaikana, Viitalalle se iski vasta pitkälle keski-iässä ja kokee siksi tarpeelliseski tuoda ääntä esille köyhänä, vaikka hänen kertomansa asiat ovat suurimmalle osalle itsestään selviä. Maailma ei pyöri köyhän mt eläkeläisen ympärillä.
Tässä on taas jäänyt sisälukutaidon opettelu vaiheeseen. Viitala tiedostaa kyllä erilaisen tilanteensa. Ruikuttamisen sijaan hänen tarkoituksenaan on käyttää kirjoitustaitoaan kertoakseen keskiluokkaisille hyvin toimeentuleville, millaisia ongelmia hyvin pienituloisella on. Harva pienituloinen pääsee kirjoittamaan laajalevikkisiin uutisiin. Viitala toimii ikäänkuin pienituloisen äänitorvena.
Tuskin hänen mt-ongelmansa tai seksuaalinen suuntautumisensa on ”elämäntyylivalinta”, vaikka se ehkä sinusta siltä vaikuttaakin.
Valitsisitko itse?
Mutta kun Viitalalla ei ole mitään uutta kerrottavaa. Kenellekään muulle ei tule yllätyksenä, että tyttöjen illat maksavat kuin Viitalalle, joka vasta päälle nelikymppisenä on kokenut köyhyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos pesukone hajoaa? Tai joku muu kodinkone? Seuraava "hyvä" neuvo on varmaan, että köyhä voi pestä pyykit käsin lavuaarissa
Kerrostaloissa on yleensä pesutupa.
Miksi alapeukut pesutuvalle? Vai onko alentavaa pestä yhteisellä koneella? Itse käytän pesutupaa, eikö muille kelpaa?
Alapeukkuja varmaan siitä, että läheskään kaikissa kerrostaloissa EI ole pesutupaa.
Vierailija kirjoitti:
Auli Viitala ei ole enää keskiluokkainen. Hän on keskiluokasta köyhyyteen pudonnut kuten hän on aivan itse kertonutkin.
Koulutettu on köyhänäkin alempaa keskiluokkaa. Ei minulla entisellä yliopistolaisella ole pääsyä alaluokkalaisten ihmisten elämänmenoon tai -yhteyksiin, vaikka haluaisinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävinkin itse katsomassa. HSL:N sivujen mukaan AB-vyöhykkeen vuosilipussa on nyt joku alennusmyynti, ja se maksaa 627,30 eur. Enemmän kuin mitä monella jää kuukaudessa käyttörahaa. Eihän tuollainen kertaostos oikeasti ole realistinen, jos pienillä tuloilla eletään.
Eli voisko tohon lippuun kehitellä osamaksun? Et köyhä maksais vaikka 60e kuus. Tai sitten kela kuittais ton laskun. Tai sit köyhälle vuoden lippu olis ilmainen?
Uskokaa, nyt jo että kantasuomalaiselle EI Kela korvaa mitään matkakuluja yhtään minnekään.
Kylläpä muuten korvaa kun ottaa 9e duunin vastaan. Eli paikka hakuun ja sitten voikin olla vaikka sairauslomalla ja käyttää ilmaista korttia 👌
Vierailija kirjoitti:
Ap, ENTINEN keskiluokkainen on jutun henkilö.
TOTTAKAI kuukausikortti on halvempi. Se on vaan niin, että jos ei ole varaa siihen kuukausikorttiin, ostettava vaikka ruokaa, niin on pakko ostaa se kallis kertalippu!
no sitten suunnittelee vaikka viikon menonsa siten että päivälippu tulee halvemmaksi. Eli tekee vuorokauden aikana kaikki viikon matkat. Money saved again.
Ruokaan näyttää riittävän rahaa ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli voisko tohon lippuun kehitellä osamaksun? Et köyhä maksais vaikka 60e kuus. Tai sitten kela kuittais ton laskun. Tai sit köyhälle vuoden lippu olis ilmainen?
Uskokaa, nyt jo että kantasuomalaiselle EI Kela korvaa mitään matkakuluja yhtään minnekään.
Kylläpä muuten korvaa kun ottaa 9e duunin vastaan. Eli paikka hakuun ja sitten voikin olla vaikka sairauslomalla ja käyttää ilmaista korttia 👌
Sitä 9e ei makseta sairauspäivistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auli Viitala ei ole enää keskiluokkainen. Hän on keskiluokasta köyhyyteen pudonnut kuten hän on aivan itse kertonutkin.
Koulutettu on köyhänäkin alempaa keskiluokkaa. Ei minulla entisellä yliopistolaisella ole pääsyä alaluokkalaisten ihmisten elämänmenoon tai -yhteyksiin, vaikka haluaisinkin.
Ai on vai? Missä niin väitetään? Ja mitä se alaluokkalaisten elämänmeno pitää sisällään?
Kyllä minä ainakin pidän itseäni alaluokkaan kuuluvana, ainakin taloudellisesti, vaikka akateeminen olenkin. Miten minä voisin kuulua keskiluokkaan, kun elän Kelan minimituilla? Ei niillä tutkinnoilla ole mielestäni siinä kohtaa mitään merkitystä (vaikka niitä on minulla itse asiassa kaksi). Eikä niillä tutkintopapereilla osteta ruokaa tai makseta laskuja myöskään.
Vierailija kirjoitti:
Voisivat joskus haastatella esim minua. Olen 36v enkä ole ikinä ollut laivalla, junassa enkä lentänyt. En ole käynyt edes Oulussa enkä Virossa. Hiukan tälleen oikeasti köyhänä kummaksuttaa että joku ulisee jostain junalipuista. Olis kiva kun saisi edes ruokaan rahat riittämään ja pakollisiin lääkkeisiin.
Pakko kysyä että miten et ole saanut tilannettasi parannettua tuohon ikään mennessä? Oletko sä opiskellut peruskoulun jälkeen ja hakenut töitä tai muuttanut työn perässä toiselle paikkakunnalle?
Niin, sen voi ostaa kuukausittain tai vaikka päivittäin. Jos sen ostaa kerralla vuodeksi, siitä saa alennusta.