Auli Viitala on taas yksi "köyhyysadiantuntija" joka oikeasti ei tiedä mitään oikeasta köyhyydestä
Keskiluokkainen nainen ja väittää silti olevansa köyhä ja vähäosainen vaikka eivät ole monien suomalaisten feikki-köyhien tavoin kohdannut sitä todellista ja oikeaa köyhyyttä jota esiintyykö varsinkin kehitysmaissa ja hyvin harvoin täällä Suomessa. Lisäksi Viitala on niitä käyhiä joille mikään apu ja neuvo ei kelpaa vaan he heti valittavat että neuvot ovat huonoja ja kelvottomia sekä torjuvat jokaisen annetun ehdotuksen kuten vaikka että he ostaisivat sen paikallisliikenteen vuosikortin tai edes kuukausikortin koska ne tulevat halvemmaksi kuin kertaliput.
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viitala on hyväosaisesta kodista, jossa ei ole tarvinnut miettiä mitä ostetaan. Viitala on siitä edennyt parisuhteeseen, jossa puoliso on ylläpitänyt vastaavaa elintasoa. Viitala on siitä sitten alkanut sekoilemaan ilmeisesti seksuaali-identiteettiperustaisia juttuja ja tullut jätetyksi ja on nyt mielenterveyseläkkeellä. Nyt sitten ihmettelee kun ei voikaan syödä mitä haluaa eikä kukaan maksa tyttöjen iltaa hänelle kaupungilla, vaan joutuu rahapulassa jäämään kotiin. Useimmat meistä kokevat sen köyhyyden viimeistään opiskeluaikana, Viitalalle se iski vasta pitkälle keski-iässä ja kokee siksi tarpeelliseski tuoda ääntä esille köyhänä, vaikka hänen kertomansa asiat ovat suurimmalle osalle itsestään selviä. Maailma ei pyöri köyhän mt eläkeläisen ympärillä.
Tässä on taas jäänyt sisälukutaidon opettelu vaiheeseen. Viitala tiedostaa kyllä erilaisen tilanteensa. Ruikuttamisen sijaan hänen tarkoituksenaan on käyttää kirjoitustaitoaan kertoakseen keskiluokkaisille hyvin toimeentuleville, millaisia ongelmia hyvin pienituloisella on. Harva pienituloinen pääsee kirjoittamaan laajalevikkisiin uutisiin. Viitala toimii ikäänkuin pienituloisen äänitorvena.
Tuskin hänen mt-ongelmansa tai seksuaalinen suuntautumisensa on ”elämäntyylivalinta”, vaikka se ehkä sinusta siltä vaikuttaakin.
Valitsisitko itse?
Mutta kun Viitalalla ei ole mitään uutta kerrottavaa. Kenellekään muulle ei tule yllätyksenä, että tyttöjen illat maksavat kuin Viitalalle, joka vasta päälle nelikymppisenä on kokenut köyhyyttä.
Mutta tässähän tullaan asioiden ytimeen. Miksi tyttöjen ilta maksaa? Itse tapasin eilen pitkästä aikaa ystävää. Juotiin teetä, syötiin itse tekemiä ruokia ja itse leivottuja jälkiruokia. Ihan kotona istuttiin vaihtamassa kuulumisia. Tyttöjen ilta voisi olla sellainenkin, että se ei aina vaadi niin suurta rahallista panostamista. Ongelmahan on se, jos kaikki yhteinen tekeminen mietitään aina sillä oletuksella, että kaikilla on varaa laittaa satanen yhteen illanviettoon.
Ennemmin istun ravintolassa niiden ystävieni kanssa kuin juon teetä jonkun kämpillä. Jäisi väliin moinen ilta.
Niin - tämä juuri liittyi pointtiini. Jos aina asenne on se, että mennään ravintolaan tai sitten ei voida tavata, niin sehän sulkee pois niitä, joilla ei ole varaa ravintolailtaan. Ja muuten tuo oma tapaaminen ystävän kanssa ei liittynyt säästämiseen, vaan ei haluta nyt korona-aikaan pyöriä baarissa. Oli kyllä oikeasti koronan vuoksi miellyttävämpi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Näin, moni työtön tuskin tajuaa mikä etu heillä on mm. työssäkäyviin ja se on juuri runsas tai suorastaan yletön vapaa-aika. Työttömät eivät tajua sitä ettei kauniilla ilmalla pääsekään lenkille tai pyöräilemään, kun päivästä menee se 10h työhön ja työmatkoihin.
Mitä ihmettä sinä oikein selität? Tajuatko itsekään miten älyttömiä nämä juttusi ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se vuosilippu maksaa kertaostoksena? Mietin vaan, että onko se köyhille tai pienituloisille kertaostoksena oikeasti mahdollinen?
on, kun osaa budjetoida, laskea ja olla pitkäjänteinen.
Mitäs jos pesukone hajoaa? Tai joku muu kodinkone? Seuraava "hyvä" neuvo on varmaan, että köyhä voi pestä pyykit käsin lavuaarissa
No minä kerron. Pesukoneesta hajosi poistopumppu. Korjaaja paikalle ois maksanut liikaa eikä uuteen koneeseen ollut varaa joten googlasimme tietoa netistä ja löysimme tietoa miten pumppu vaihdetaan, tilasimme uuden osa Suomesta ja youtube-videon opastuksella vaihdoimme pumpun. Koko operaatioon meni 50 euroa + muutama tunti työtä.
Todella moni köyhä voisi toimia samoin mutta ovat uusavuttomia. Köyhän kannattais opetella tekemään mahdollisimman paljon itse. Aikaa siihen menee mutta rahaa säästyy.
ohis
Paljollako ostitte ensin työkaluja, jotta pystyitte purkamaan koneen? Seurasit kasausohjeita kännykän näytöstä? Koneen purkaminen vie myös tilaa, joten yksiön vessan lattialle pyykkikoneen purkaminen ei ole pikku juttu.
Pääkaupunkiseudulla on useita facebook-ryhmiä, joiden kautta annetaan tavaraa ilmaiseksi. Sieltä kyllä löytää niin polkupyörän kuin hyväkuntoisen pyykinpesukoneen. Myös pyörätieverkosto on erinomainen (toisin kuin joku edellä väitti). Kannattaa tutustua myös omasta tahdostaan ekologista elämää elävien ihmisten arkeen. Antaa uutta näkökulmaa myös köyhien vikinään (tässä olisikin jollekin toimittajalle hyvä juttuvinkki).
Oi meilläkin on kaupungissa Roskalavaryhmä.
Mutta esimerkiksi tyystin yksin jäänyt, ihan varaton, autoton, tuttavaton, läheisetön ja liikkumisesteinen vanhus tai sairas ei millään voi sellaisista lähteä varailemaan tai kerkäilemään itse mitään huudellen viedä tarvitsevansa kuljetuksen. Eli eniten tarpeessa oleva ei voi mitään niistä saada.
Pitää kerran kommentoida tähän seuraava.
Köyhää pidetään niin pskana, ettei kelpaa edes köyhistä puhumaan eikä edustamaan heitä. Siihenkin kelpaa vain "henkisesti keskiluokkainen". Holhoavasti esittämään tietävänsä mitä oikeasti pysyvästi taustaltaan köyhää alempaa sosiaaliluokkaa edustavan elämä on ja mitä heidän ajatuksensa muka ovat.
Onko naurettavampaa?
En pääse lukemaan tota artikkelia - se on maksullinen. Auli Viitala kuitenkaan ei ole keskiluokkaa, hän on kuntoutustuella ja köyhä ennenaikaisesti katkenneen työuran takia. Miksi ees valehtelet näin ilmiselvissä jutuissa? Itekin oon köyhä ja ikinä ei jää rahaa ostaa mitään vuosikorttia, joka ois halvempi, koska ylimääräistä on kuussa alle 50 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merkittävin ero köyhän ja rikkaan elämässä on se että rikkaat määräävät itse omasta elämästään kun taas raha määrää köyhän elämää. Siksi rikkaan elämä pyörii rikkaan itsensä ympärillä ja köyhän elämä pyörii rahan ympärillä.
Tämä, voi valita miten asuu, mitä syö, miten lomailee. Köyhä tekee mitä saa. Toisaalta Viitalan kaltaisten ei tarvitse tehdä mitään saadakseen sen toimeentulonsa. Hyväosaiset tekevät pitkiä työpäiviä ansaitakseen vapautensa.
Näin, moni työtön tuskin tajuaa mikä etu heillä on mm. työssäkäyviin ja se on juuri runsas tai suorastaan yletön vapaa-aika. Työttömät eivät tajua sitä ettei kauniilla ilmalla pääsekään lenkille tai pyöräilemään, kun päivästä menee se 10h työhön ja työmatkoihin. Paradoksaalisesti työttömällä ei sitten ole resursseja nauttia ylettömästä vapaa-ajastaan. Toki lenkkeilyyn ja pyöräilyyn on kaikilla varaa....
Kyllä siinä puolensa on, että on aikaa harrastuksille, mutta kun sen hintana on se, etteivät monet pidä mt-ongelmaista sairaseläkeläistä oikein edes ihmisenä, niin onko se sen arvoista? Ja kun on työkyky heikentynyt, niin ei ole edes paljon energiaa harrastaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Voisivat joskus haastatella esim minua. Olen 36v enkä ole ikinä ollut laivalla, junassa enkä lentänyt. En ole käynyt edes Oulussa enkä Virossa. Hiukan tälleen oikeasti köyhänä kummaksuttaa että joku ulisee jostain junalipuista. Olis kiva kun saisi edes ruokaan rahat riittämään ja pakollisiin lääkkeisiin.
Olet hyvä esimerkki henkisestä köyhyydestä, näköalattomuudesta ja tynnyrissä kasvamisesta. Köyhyys ei selitä kokemustesi puutetta vaan todennäköisesti heikkolahjaisuus tai vakavat mt-ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan suomalainen ei tiedä oikeasta köyhyydestä yhtään mitään.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merkittävin ero köyhän ja rikkaan elämässä on se että rikkaat määräävät itse omasta elämästään kun taas raha määrää köyhän elämää. Siksi rikkaan elämä pyörii rikkaan itsensä ympärillä ja köyhän elämä pyörii rahan ympärillä.
Tämä, voi valita miten asuu, mitä syö, miten lomailee. Köyhä tekee mitä saa. Toisaalta Viitalan kaltaisten ei tarvitse tehdä mitään saadakseen sen toimeentulonsa. Hyväosaiset tekevät pitkiä työpäiviä ansaitakseen vapautensa.
Näin, moni työtön tuskin tajuaa mikä etu heillä on mm. työssäkäyviin ja se on juuri runsas tai suorastaan yletön vapaa-aika. Työttömät eivät tajua sitä ettei kauniilla ilmalla pääsekään lenkille tai pyöräilemään, kun päivästä menee se 10h työhön ja työmatkoihin. Paradoksaalisesti työttömällä ei sitten ole resursseja nauttia ylettömästä vapaa-ajastaan. Toki lenkkeilyyn ja pyöräilyyn on kaikilla varaa....
Sinä et tajua sitä että se työtön on voinut tehdä pitkän työuran.
Ennen kuin klikkaan linkkiä arvaan, että kyseessä ylensyönyt nainen.
...arvasin oikein.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vielä enemmän mua ärsyttää nämä "köyhät" jotka ovat oikeasti yläluokkaa. Valittavat, ettei rahat riitä uuteen Teslaan ym. Valitetaan myös siitä, että pää hajoaa kun nyt ei pääse ulkomaille lomalle sitä normaalia 5-10 krt vuodessa. Töissä on useampi tällainen, olen hyväpalkkaisella alalla.
Täysin samaa mieltä ja nähnyt näitä tapauksia paljon.
Toisille se köyhäilyn taso on uskomattoman korkealla, eli jos ei saa jotain ihan kohtuutonta määrää jotain luxusta, niin se on muka köyhää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se vuosilippu maksaa kertaostoksena? Mietin vaan, että onko se köyhille tai pienituloisille kertaostoksena oikeasti mahdollinen?
Riippuu vyöhykkeistä AB lippu on 627e/vuosi
Karmean hintainen! Itse ostan aina tarvittaessa 2,80 kertalipun, koska en liiku niin paljon julkisilla. Saisi olla pienituloisille ilmainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävinkin itse katsomassa. HSL:N sivujen mukaan AB-vyöhykkeen vuosilipussa on nyt joku alennusmyynti, ja se maksaa 627,30 eur. Enemmän kuin mitä monella jää kuukaudessa käyttörahaa. Eihän tuollainen kertaostos oikeasti ole realistinen, jos pienillä tuloilla eletään.
No eikö Siinä tapauksessa kannattaisi jättää ne kertaliput ostamatta ja alkaa vähän kerrassaan säästämään sitä vuosilippua varten ja tehdä välillä vaikka keikkoja jotta saa lisätuloja sivutyöstä pääosaisen työn lisäksi?
Mitä keikkoja?
Aika monen köyhyyshän johtuu juuri siitä, että ei ole tarpeeksi työtunteja, joten en usko että kenellekään on uutta tietoa se, että jos saa lisää palkkaa, on enemmän käyttörahaa.
Niinpä. Hei, tienaa enemmän, että sulla on varaa olla köyhä
Vierailija kirjoitti:
Ohisalohan se varsinainen köyhyystutkija on.
Sellainen asiantuntija että pois alta!
Onko mun nyt ymmärrettävä, että tässä ketjussa ehdotetaan köyhälle yh-äidille säästövinkiksi pummilla matkustamista, kun tässä jo toinen viesti antoi siihen vinkkejä?