Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auli Viitala on taas yksi "köyhyysadiantuntija" joka oikeasti ei tiedä mitään oikeasta köyhyydestä

Vierailija
27.07.2021 |

Keskiluokkainen nainen ja väittää silti olevansa köyhä ja vähäosainen vaikka eivät ole monien suomalaisten feikki-köyhien tavoin kohdannut sitä todellista ja oikeaa köyhyyttä jota esiintyykö varsinkin kehitysmaissa ja hyvin harvoin täällä Suomessa. Lisäksi Viitala on niitä käyhiä joille mikään apu ja neuvo ei kelpaa vaan he heti valittavat että neuvot ovat huonoja ja kelvottomia sekä torjuvat jokaisen annetun ehdotuksen kuten vaikka että he ostaisivat sen paikallisliikenteen vuosikortin tai edes kuukausikortin koska ne tulevat halvemmaksi kuin kertaliput.

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008076130.html

Kommentit (177)

Vierailija
81/177 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se vuosilippu maksaa kertaostoksena? Mietin vaan, että onko se köyhille tai pienituloisille kertaostoksena oikeasti mahdollinen?

No ei ole mitenkään mahdollinen kun vie lähes 1kk tulot kokonaan.

Vierailija
82/177 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se vuosilippu maksaa kertaostoksena? Mietin vaan, että onko se köyhille tai pienituloisille kertaostoksena oikeasti mahdollinen?

Kävinkin itse katsomassa. HSL:N sivujen mukaan AB-vyöhykkeen vuosilipussa on nyt joku alennusmyynti, ja se maksaa 627,30 eur. Enemmän kuin mitä monella jää kuukaudessa käyttörahaa. Eihän tuollainen kertaostos oikeasti ole realistinen, jos pienillä tuloilla eletään.

Enemmän kuin mitä monella jää kahdessa tai kolmessa kuukaudessa käyttörahaa. Mun tuloilla ei tommosia summia maksettaisi. Eikä sillä edes liikkumisen ongelma poistuisi kun kuitenkin tarvitsen lähes päivittäin omaa autoa.

Kortille olen ladannut arvoa ja käyttänyt sitä aina julkisilla liikkuessa. Nythän se ei taida kohta enää onnistua. Ihmettelen mikä järki tossakin "uudistuksessa".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/177 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska köyhät suostuvat osallistumaan ilmastotalkoisiin ja kantamaan kortensa kekoon? Sillä maailma on tuhoontuomittu jos aina vain kulutetaan lisää ja pyritään nostamaan elintasoa. Sen jälkeen ei hyvää seuraa jos raja ylitetään ja tämä planeetta ei enää kestä ihmisten jatkuvaa kerskakulutusta ja kulutusjuhla. Elintapojen on muuttuttava ympäristöä ja maapalloa kunnioittavaksi, tyydyttävää vähempää ja elämään pienemmällä. Se myös tarkoittaa että mukavuuksista ja saavutetuista eduista on tingittävä jotta ilmastotavoitteet saadaan täytettyä. Ja siihen todella tarvitaan kaikkien ihmisten omaa panosta.

Olen itse asiassa miettinyt, että meidän köyhien hiilijalanjälki on ihan olosuhteiden pakosta niin pieni, että meidät pitäisi palkita ilmasto- ja ympäristöteoista jollain kivalla bonuksella, vaikka kerran vuodessa. :)

Vierailija
84/177 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska köyhät suostuvat osallistumaan ilmastotalkoisiin ja kantamaan kortensa kekoon? Sillä maailma on tuhoontuomittu jos aina vain kulutetaan lisää ja pyritään nostamaan elintasoa. Sen jälkeen ei hyvää seuraa jos raja ylitetään ja tämä planeetta ei enää kestä ihmisten jatkuvaa kerskakulutusta ja kulutusjuhla. Elintapojen on muuttuttava ympäristöä ja maapalloa kunnioittavaksi, tyydyttävää vähempää ja elämään pienemmällä. Se myös tarkoittaa että mukavuuksista ja saavutetuista eduista on tingittävä jotta ilmastotavoitteet saadaan täytettyä. Ja siihen todella tarvitaan kaikkien ihmisten omaa panosta.

Olen itse asiassa miettinyt, että meidän köyhien hiilijalanjälki on ihan olosuhteiden pakosta niin pieni, että meidät pitäisi palkita ilmasto- ja ympäristöteoista jollain kivalla bonuksella, vaikka kerran vuodessa. :)

Taikaseinästä teille taas jotain kivaa lisää. Sopii kysyä sitä bonusta vaikka ilmakehältä, me veronmaksajat emme halua maksaa teille enää enempiä.

Vierailija
85/177 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuodessa on 265 päivää, miten sinä aikana pysty laittamaan joka päivä sivuun 1 euron 72 senttiä mutta sen sijaan on varaa maksaa 2 euroa 80 senttiä yhdensuuntaisesta kertalipusta?

Tämä oli kyllä ketjun hauskin viesti! "Vuodessa on 265 päivää"!!!!

Vierailija
86/177 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten köyhät levittää koronaan (eivät tahallaan, mutta silti) kun ruokakaupan ostoksia ei suostuta tilaamaan kotiovelle vaan sinne ruokakauppaan on päästävä väkisin menemään paikanpäälle vaikka on varoitettu ja kehotettu siirtymään ruokakassipalveluihin kunnes koronasta on päästy.

Missä ihmeessä muka on kehotettu siirtymään ruokakassipalveluihin paitsi sun päässä? Ei kyllä missään.

Vierailija
87/177 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua hämmästyttää Viitalan deterministinen suhtautuminen sairastumiseensa. Suurin osa mt sairauksista kn paranee - tai ainakin olotila aaltoilee hyvän ja kehnomman välillä, ihmiset eivät pysy työkyvyttöminä koko loppu elämäänsä vaan kuntoutuvat joko kokonaan tai osittain. Ajatus, että tässä nyt olen sairaseläkeläinen koko loppuelämäni, älkää tulko minulle töistä puhumaan on hieman kumma.

sitä perinteistä "miten sinä muka sairastat masennusta? nyt vain ylös, ulos ja kävelylenkille, sillä tavalla taatusti paranet kaikista masennuksista - ei siihen mitään lääkäriä tai lääkkeitä tarvita!" -viestiä odotellessa

Vierailija
88/177 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävinkin itse katsomassa. HSL:N sivujen mukaan AB-vyöhykkeen vuosilipussa on nyt joku alennusmyynti, ja se maksaa 627,30 eur. Enemmän kuin mitä monella jää kuukaudessa käyttörahaa. Eihän tuollainen kertaostos oikeasti ole realistinen, jos pienillä tuloilla eletään.

No eikö Siinä tapauksessa kannattaisi jättää ne kertaliput ostamatta ja alkaa vähän kerrassaan säästämään sitä vuosilippua varten ja tehdä välillä vaikka keikkoja jotta saa lisätuloja sivutyöstä pääosaisen työn lisäksi?

Ilmeeni, kun tämäkään kommentoija ei ole lukenut koko juttua ollenkaan, ja älyämättään vahvistaa koko artikkelin pointin:

En oikeasti tiedä, miten vääntää tästä vielä enemmän ratakiskoa, jotta tyhmemmätkin tajuaisivat (lihavointi minun) :

"Julkisen liikenteen lippu on Viitalan mukaan yksi esimerkki siitä, miten hyvätuloiset suunnittelijat kehittävät järjestelmiä, jotka suosivat niitä, joilla on varaa ostaa kerralla enemmän.

Köyhä kyllä tietää, että pitkäaikainen uimahallin sarjakortti tulisi paljon halvemmaksi kuin kertamaksu, mutta hänellä ei ole varaa maksaa niin suurta summaa kerralla. Ja nyt puhutaan vielä pikkurahoista, toisin kuin esimerkiksi asumisen kohdalla."

Vierailija
89/177 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, Suomessa ei ole absoluuttista köyhyyttä, onneksi. Se ei kuitenkaan tarkoita, että suomalaisella köyhällä olisivat asiat hyvin eikä suomalainen köyhä vertaa itseään kehitysmaiden köyhiin vaan suomalaiseen keskitasoon (mikä on täysin inhimillistä ja on tekopyhää vaatia suomalaista köyhää olemaan kiitollinen siitä että tällä on sentään asiat paremmin kuin intialaisella köyhällä). Ja kovasti tuntuu moni parempiosainen meillekin kaipaavan sellaista köyhyyttä jossa ihmiset nukkuvat pahvilaatikossa kadulla, niin paljon suomalaisen köyhän "hyvä" osa tuntuu suututtavan.

Auli Viitala ei ole enää keskiluokkainen. Hän on keskiluokasta köyhyyteen pudonnut kuten hän on aivan itse kertonutkin. Hän myös itse tiedostaa, että hänellä on hyväosaisen taustansa vuoksi enemmän keinoja saada köyhän ääntä kuuluviin kuin monilla muilla köyhillä, ja hän haluaa tämän mahdollisuuden käyttää. Siitä kiitos hänelle, näin toiselta vähävaraiselta. Auli Viitala tuntuu myös ärsyttävän monia siksi, että hän ei vastaa sitä kuvaa mikä monella hyväosaisella on köyhästä. Hän ei sovi siihen sivistymättömän, oppimattoman, holhottavan köyhän kuvaan jota on helppo ylenkatsoa ja joka etäännyttää köyhyyden omasta hyväosaisesta elämästä aivan eri tavalla kuin ihminen, joka herättää hyvin toimeentulevan, koulutetun ja omasta mielestään asiansa aina erinomaisesti hoitaneen ihmisen sisällä pienen epävarmuuden, pelon siitä, että ehkä itsekin voisi, onnettomien sattumusten summana, olla samassa tilanteessa. Kun köyhä on riittävästi "toinen" ei yhtään sellainen kuin Minä Itse, on helpompaa ajatella, että ei itse koskaan voisi ajautua köyhyyteen.

Vierailija
90/177 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

on, kun osaa budjetoida, laskea ja olla pitkäjänteinen.

Mitäs jos pesukone hajoaa? Tai joku muu kodinkone? Seuraava "hyvä" neuvo on varmaan, että köyhä voi pestä pyykit käsin lavuaarissa

Kerrostaloissa on yleensä pesutupa.

Miksi alapeukut pesutuvalle? Vai onko alentavaa pestä yhteisellä koneella? Itse käytän pesutupaa, eikö muille kelpaa?

Asiavirhe. Olen asunut kolmessa kerrostalossa, eikä yhdessäkään ollut pesutupa, kuivaushuoneet vain. Ei voi yleistää siis noin.

Vierailija
91/177 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuollainen lippu ostetaan, jos saa asumistukea 190€/kk ja opintotukea 253€/kk? Vuokraan menee 249€ eli muuhun (ruoka, bussikortti, lääkkeet, vakuutus, puhelin jne.) on käytössä 194€/kk.

t. köyhä opiskelija joka onneksi asuu halvassa solussa

Vierailija
92/177 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä henkilö tekee rahaa jankuttamalla palstoilla köyhyydestään. Ei varmaan elä yltäkylläistä elämää. Mutta niin on itsekin joutunut kohtaamaan rankan köyhyyden eron jälkeen kun ei jaksanut edes töissä käydä kun kävi eroa läpi. Oli se kovaa aikaa, ja kiitollisena muistelen sitä että sain asumistukea ja lapset ruokaa koulussa. Pääsin sitten siivoushommiin vaikka korkeakoulututkinto. Mitenköhän on, kalpaisikohan siivoustyöt? Siivosin hyvin ja etenin alalla hienosti. Palkka oli hyvä kun tein paljon tuurauksia. Vieläkin joskus heitän keikan firmalle kun tarvitsevat.

Vierailija
93/177 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos pesukone hajoaa? Tai joku muu kodinkone? Seuraava "hyvä" neuvo on varmaan, että köyhä voi pestä pyykit käsin lavuaarissa

Miksi alapeukut pesutuvalle? Vai onko alentavaa pestä yhteisellä koneella? Itse käytän pesutupaa, eikö muille kelpaa?

Asiavirhe. Olen asunut kolmessa kerrostalossa, eikä yhdessäkään ollut pesutupa, kuivaushuoneet vain. Ei voi yleistää siis noin.

Eihän pesutupaa voi käyttää jos sitä ei ole, en kai minä sitä oleta! Mutta jos on niin voi käyttää, ei tarvi ostaa konetta. Ei nykyisessä omassa talossanikaan ole

Vierailija
94/177 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä inhoan näitä pesutupia ja kuivaushuoneita mankeleineen. Asuin Meikussä kerrostalossa jossa tällaiset olivat.

Varauksia ei voinut tehdä netissä, vaan oli rahjustettava paikan päälle varailemaan varauskirjasta vuoroja. Koneet toimi ihan hyvin etc mutta paikasta muodostui sellainen, että siellä piti melkein aina tutustua johonkin, joka tuli ihmettelemään kun käyttää koneita. Siis uteliaita tätejä. En halunnut tutustua. Kuivaushuoneessa oli mankeli ja käytin muutaman kerran. Sinnekin riitti katselijoita. Ihan perseestä. Varauskirjaan tuli tuomitseva merkintöjä, kuten että kuka jättää valot päälle ...

Asun kerrostalossa edelleen muualla ja täällä naapurirapussa on pesusysteemit. Kävin katsomassa, mutta ei. Mulla on oma hyvä pesukone ja kuivatan pyykkini kylppärissä. En lähde raijaamaan niitä mihinkään. Enkä halua taaskaan mennä tutustumaan kehenkään. Ilmeisesti ennen oli tapana pölöttää pesutuvassa kaikenlaiset juorut läpi? Siksikö sinne puhkeaa talon väkeä, kun tupaa käytetään. Taitaa olla jäänne 1950-luvulta.

Vierailija
95/177 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän pesutupaa voi käyttää jos sitä ei ole, en kai minä sitä oleta! Mutta jos on niin voi käyttää, ei tarvi ostaa konetta. Ei nykyisessä omassa talossanikaan ole

Yleistit väärin, siksi alapeukut ja selitys kun kysyit syytä.

Vierailija
96/177 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisivat joskus haastatella esim minua. Olen 36v enkä ole ikinä ollut laivalla, junassa enkä lentänyt. En ole käynyt edes Oulussa enkä Virossa. Hiukan tälleen oikeasti köyhänä kummaksuttaa että joku ulisee jostain junalipuista. Olis kiva kun saisi edes ruokaan rahat riittämään ja pakollisiin lääkkeisiin.

Aivan varmasti sinullakin olisi varaa matkustaa jos oikeasti haluaisit. Minullakin on ollut ja ihan toimeentulotukea saadessakin olen ulkomailla päässyt käymään. Matkustaminen ei ole kallista kun etsii edullisen matkan.

Vierailija
97/177 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli voisko tohon lippuun kehitellä osamaksun? Et köyhä maksais vaikka 60e kuus. Tai sitten kela kuittais ton laskun. Tai sit köyhälle vuoden lippu olis ilmainen?

Vierailija
98/177 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö Siinä tapauksessa kannattaisi jättää ne kertaliput ostamatta ja alkaa vähän kerrassaan säästämään sitä vuosilippua varten ja tehdä välillä vaikka keikkoja jotta saa lisätuloja sivutyöstä pääosaisen työn lisäksi?

Mitä keikkoja?

Aika monen köyhyyshän johtuu juuri siitä, että ei ole tarpeeksi työtunteja, joten en usko että kenellekään on uutta tietoa se, että jos saa lisää palkkaa, on enemmän käyttörahaa.

Suurimmalla osalla köyhiä ne keikat ei auta yhtään mitään koska joka tienattu sentti vähennetään toimeentulotuista.

Vierailija
99/177 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika huoletonta elämää kyllä viettänyt, jotenkin vaikea näin keskituloisena samaistua noihin juttuihin. Uudet sukset haetaan tosta noin vaan urheiluliikkeestä, noutoruokaa kotiin silloin kun huvittaa, tosta noin vaan ostellaan monen kympin/sadan sisustusjuttuja. En ainakaan itse elä tuollaista elämää, vaikka keskituloinen olenkin. Torista lasten urheiluvälineet, Prisman ilta-alet hyödynnetään, sisustusta vaan tarpeeseen. Minusta ihan normaalia elämää, ei mikään köyhien juttu.

Mitä ovat nämä kuuluisat Prisman ilta-alet, joista aina puhutaan? Asun Helsingissä ja käyn usein kaupassa juuri iltaisin, eikä ikinä Prismassa ole mitään alennusmyyntitunteja. Lähikaupassa on kyllä illalla leipiä 30% alennuksessa. Usein palstalla selitetään, kuinka juostaan punalapputuotteita hamstraamassa. Itsekin ostelen niitä usein, mutta lähes aina ne ovat sellaisia heräteostoksia tyyliin "hei, ostanpa tuon kun se on alennusmyynnissä". Ja yleensä ne ovat jotain kolmioleipiä, valmiita salaatteja, jälkiruokakiisseleitä yms. Ikinä ei ole juurekset, hedelmät, maitotuotteet, puurohiutaleet, myslit, linssit, pavut, terveyssiteet tms. punalaputettuja. Joten en ymmärrä mistä jotkut kirjoittajat muka löytävät "kaikki aina punalaputettuina".

Eikä se mitään erityisen huoletonta elämää muuten ole, jos ostaa tarpeeseen lapselle sukset tai luistimet kaupasta tai vaikka tilaa noutoruokaa, jos siihen kerran on varaa. Tuskin sitä noutoruokaakaan on päivittäin osteltu.

Olen käynyt useammassa Prismassa Helsingissä ja niissä on kaikissa ollut ilta-ale eli 30 % alennetut tuotteet myydään klo 21 jälkeen 60 % alennuksella. Paikalla pitää olla AJOISSA jotta niitä alennustuotteita on eli noin klo 20 aikaan. Sitten kiertelee kauppaa ja odottelee että klo on 21. Lähinnä alennustuotteet on jääkaappituotteita jotka on jäämässä vanhaksi.

Alennustuotteiden määrä tietysti vaihtelee päivittäin mitä on tarjolla. Mielestäni Itäkeskuksen Prismassa on nykyään muutenkin todella huonosti noita alennustuotteita enää edes klo 20 aikaan jäljellä.

Vierailija
100/177 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli voisko tohon lippuun kehitellä osamaksun? Et köyhä maksais vaikka 60e kuus. Tai sitten kela kuittais ton laskun. Tai sit köyhälle vuoden lippu olis ilmainen?

Uskokaa, nyt jo että kantasuomalaiselle EI Kela korvaa mitään matkakuluja yhtään minnekään.