Sopiva korvaus neljän lapsen 3vrk hoidosta?
Olen suunnittelemassa 3vrkn lomaa mieheni kanssa. Lapset menisi kaverilleni hoitoon. Kun kysyin asiaa, hän sanoi, että kyllä mielellään hoitaa, että täytyy vaan sopia ruoka (ja muusta)korvauksesta. Sitten häneltä tuli viesti, että 400euroa olisi hänestä sopiva. Mielestäni tuo summa tuntuu isolta. En tietenkään ilmaiseksi ajatellut lapsia hoidattaa, mutta 180euroa olisi ollut sopivampi, kuitenkin alle 200euroa.
En kehdannut laittaa viestiä takaisin, että sopisiko 200e tai alle, mutta lomalle olisi mukava mennä. Tarkoitus olisi siis, että torstai-illasta sunnuntai-iltaan lapset olisi hoidossa. Lapset on 9, 7, 6 ja 4. Eli nukkuvat yönsä eikä ole vaippoja kellään.
Mikä on teistä sopiva korvaus 3vrk neljän, jo aika ison lapsen hoidosta?
Kommentit (187)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 22:10"]
Voi jestas, en kyllä kehtaisi pyytää satoja euroja lasten vahtimisesta.. ruokakulut juu, jos ei mitään gourmeeta tartte tehä eikä erikoisruokavalioita oo niin joku 50-100 riittäis varmasti. Ja jos on niin ylivoimaista ystävällä hoitaa lapsia, niin harkitsisin uudestaan.. vielä tuntipalkkoja lasketaan :D kyllä on ahnetta.. eri asia jos on hyvää hyvyyttään tarjottu rahaa, mutta ei nyt herranjestas 400.. mä en kehtaisi, en millään..!
[/quote]
No minä en hoida lapsia kuin vain jos ystävällä olisi jokin oikeasti pakollinen tarve ja siitäkin kyllä olettaisin saavani jonkin pienen korvauksen edes. En minäkään roudaa lemmikkejäni kaverille hoitoon jos haluan reissuun, saati pyydä heitä auttamaan muutossa tai mustikoiden poimimisessa. Kaikki eivät vain halua vahtia toisten lapsia, maksua vastaankin se olisi erittäin epämieluisaan itselleni. Miksi ihmeessä ystävyys vaatii sen, että olisi pakko vahtia toisten lapsia? Onhan sitä olemassa lastenhoitajatkin sukulaisten lisäksi, muutenkin minua oudoksuttaa miten toiset hoidattavat isovanhemmilla lapsiaan vaikka parikin kertaa viikossa ja sitten ne isovanhemmat on ihan poikki?
Mutta jotenkin vain outoa se, että itse ei viitsitä maksaa lastenhoitajasta mutta kaverin olisi pakko hoitaa ilmaiseksi, muuten ei ole hyvä kaveri? Minusta sellainen on hyväksikäyttöä jos yritetään pakottaa ihmisiä tekemään asioita joita eivät halua tehdä, tai että yritetään käyttää ystävyyttä syynä ilmaiselle työvoimalle. Eri asia jos lastenhoitaminen on mieluisaa, mutta siitäkin kannattaa kyllä antaa jokin korvaus toiselle. Ei kaiken tarvitse olla jotain palvelusten ja pakkotyön vaihtamista, voi olla ihan vain ystävyyttä. Ja jos ystävä oikeasti haluaa auttaa, hienoa. Kuitenkin voisi ottaa huomioon sen ajan ja vaivan, että palkitsee siitä sitten jotenkin.
Minulla on ex mieheni kanssa viikko - viikko lapset hoidossa ja nyt jo kolmena kesänä olemme sopineet niin että lapset ovat koko heinäkuun isällään ja koko elokuun minulla. Miehellä on aina heinäkuu vapaata töistä ja kun olimme naimisissa usein vuokrasimme talon ulkomailta koko kuukaudeksi. Tätä hän on jatkanut uuden perheen kanssa.
Ja mitä tapahtuu elokuussa ? Lapsia olisi tulossa ikkunoista ja ovista. Yhteistä näiden lapsien vanhemmilla on se että kukaan ei haluaisi maksaa mitään, kun lapsista on kaikille seuraa ja minulla kun kerran on vapaata.
Olen ollut erossa lapsistani kokonaisen kuukauden. Normaalisti kun olen ollut yksin viikon, on perjantait täynnä halaamista ja yleensä toinen tai joskus jopa jompi kumpi lapsista tulee viereeni yöksi ja nyt kun olen ollut 4 viikkoa erossa, on ikävä ollut ihan melkoinen.
Ja sitten minun pitäisi ilmaiseksi jakaa huomio muiden lapsien kanssa.
Pahimmat tapaukset ovat lähettäneet lapsensa soittamaan ovikelloa ja ovat sillä aikaa lähteneet itse pois kotoa, lapsi on vaan sanonut mä tulen teille nyt. Olen soittanut äidille ja sanonut tuntitaksa on 20 euroa tunti, milloin tulet hakemaan ja kovin nopeasti onkin sitten lapset haettu. Jos on sanottu jotain epäselvää, olen ilmoittanut jos et nouda lastasi 10 min sisällä soitan lasten huostaanottoon. Yhden kerran jouduinkin soittamaan, kun me oltiin lähdössä reissuun, vuokra-auto odotti, lähes tuntematon lapsi odotti makuupussin kanssa portilla ja ilmoitti tulevansa mukaan eikä äidin kännykkä ollut päällä.
Onneksi naapurustossa on eräs mummo, joka otti tämän pojan kotiinsa, mä soitin sosiaalitoimistoon ja naputin äidille viestin.
Nytkin taas lapsia olisi tullut vaikka kuinka. Ilmoitin suoraan en missään nimessä ota, koska minä haluan olla lasteni kanssa.
Mitään vuoroisuutta ei ole, koska minulla on muutenkin joka toinen viikko aivan liian paljon vapaa-aikaa, en halua lapsia laittaa kenellekään hoitoon silloin kun he ovat minulla. Ja jos jotain tosi urgenttia tapahtuisi, ex. asuu naapurikylässä ja heille lapset voivat aina tulla, niin minäkin otan, kun ex.llä joskus työmatkat venyvät tai jotain muuta.
Olen ollut naapurilla kissanvahtina. Pariskunta ei ole juuri koskaan poissa kotoa, ei edes joka vuosi. Yhden kerran he lähtivät viikoksi kylpylään, rouva pääsi eläkkeelle ja sai työkavereilta lahjaksi lahjakortin ja tällöin tulin heille kissanvahdiksi. Kissa ei ole tottunut olemaan hirveesti yksin, joten tavallaan muutin heille. Kissan laatikko piti siivota, avaa purkki valmisruokaa, eipä juuri työtä ollut.
Kissa tykkää ompelukoneen äänestä, joten koko viikon ompelin heillä ja nukuin olohuoneen sohvalla kun kissa nukkui makuuhuoneessa.
Sain hyvin, hyvin vaatimattoman palkan siitä hyvästä että asuin heillä viikon, toisaalta olemme asuneet samassa taloyhtiössä vuosikausia ja mielestäni hyvistä väleistä voi jonkin verran auttaakin. Ja minulla ei ollut mitään "Kuluja" siitä että asuin heillä.
4 lasta jos tulisi meille 3 - 4 vuorokaudeksi minä veloittaisin 20 euroa per tunti per lapsi.
Jos sinulla ei ole varaa ystäväsi palkkaan, jää kotiin. Varsinkin kun kertaakaan et minkäänlaista vastavuoroisuutta harrasta, kun et kertonut että edes veisit mitään palkkaa, esim pullaa tai vst.
400 euroa kuulostaa kohtuulliselta. Itse maksoin kahden lapsen (4v ja 6v) yön yli hoitamisesta (noin 9 tuntia) 90 euroa. 400 euroa on 100 euroa/lapsi/viikonloppu, mikä on mielestäni varsin kohtuullinen korvaus. Itse en ottaisi 4 lasta hoitoon, kun aivan poikkeustilanteessa esim. äkillinen onnettomuus, jonka vuoksi vanhempi joutuisi sairaalaan.
Voin hoitaa sun lapsia 200e, sisältää ruokarahat :)
Eli kaveri on hoitanut aiemminkin ja nyt pyytää yllättäin rahaa? Ja koskaan ei tuo omiaan sulle hoitoon? Eiköhän tuo ole selkeä merkki, ettei halua hoitaa sun lapsia, koska ei tuo sulle omiaan. Vähän kuin en ota sinulta kahvikuppia, niin minunkaan ei tarvi keittää sinulle.
Miksei voi vain olla ystävä? Miksi pitää hyväksikäyttää toista asiassa, jossa ei halua tulla hyväksikäytetyksi?
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 20:45"]Niin siis 400euroon kuuluu sekä ruoka, että hoito. Tietysti vaihtovaatteet pesen itse jos/kun likaantuvat hoidon aikana.
Se tuntuu kalliilta, koska meillä aika tiukka rahatilanne tällä hetkellä ja tietysti joku kylpyläreissu maksaa + siihen vielä tuo 400 niin eipä paljon naurata. Ja kaverini kyllä tietää tämänhetkisen rahatilanteemme.
En toisaalta kehtaa pyytää hinnan alennustakaan, mutta kova hinku lomalle olisi. Ei hän tuota vain rahan takia tekisi. On hän ennenkin hoitanut lapsiamme ilmaiseksi muutaman tunnin, mutta pitkään aikaan ei ole hoitanut. Ymmärän kyllä, että pidemmästä hoidosta täytyy jonkinlainen korvaus saada. Olin ajatellut 180e, mutta sitten tulikin viesti, että 400e.
Ap
[/quote]Olisiko sulla toista kaveria tai lasten isovanhemmat, voisiko he hoitaa lapsia reissun ajan esim pelkällä ruokakorvauksella?
Koko vuorokauden on vastuussa hoitaja.
Kympin tunti ei ole paljon neljästä lapsesta.
Eli 3x240 ja ruokarahat päälle.