Sopiva korvaus neljän lapsen 3vrk hoidosta?
Olen suunnittelemassa 3vrkn lomaa mieheni kanssa. Lapset menisi kaverilleni hoitoon. Kun kysyin asiaa, hän sanoi, että kyllä mielellään hoitaa, että täytyy vaan sopia ruoka (ja muusta)korvauksesta. Sitten häneltä tuli viesti, että 400euroa olisi hänestä sopiva. Mielestäni tuo summa tuntuu isolta. En tietenkään ilmaiseksi ajatellut lapsia hoidattaa, mutta 180euroa olisi ollut sopivampi, kuitenkin alle 200euroa.
En kehdannut laittaa viestiä takaisin, että sopisiko 200e tai alle, mutta lomalle olisi mukava mennä. Tarkoitus olisi siis, että torstai-illasta sunnuntai-iltaan lapset olisi hoidossa. Lapset on 9, 7, 6 ja 4. Eli nukkuvat yönsä eikä ole vaippoja kellään.
Mikä on teistä sopiva korvaus 3vrk neljän, jo aika ison lapsen hoidosta?
Kommentit (187)
Kaks kesää sitten hoisin tutun lapsia 24h ja sain siitä palkaksi 200€. Oikeasti otan tuntiliksaa 15€, mutta annoin hieman alennusta, koska muuten tuosta olis tullu aikamoinen summa
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 22:46"]En ottaisi neljää lasta kolmeksi vuorokaudeksi hoitoon mistään hinnasta. En kenenkään.
[/quote]
Sama tällä. En mustään hinnasta!
Jos tämä kaniperheen äiti ja isä haluaa lomalle tenavistaan, on aivan kohtuu hinta 400€.
Jos tuntuu suurelta summalta, ottakaa koko pesue mukaan, ette varmaan selviä 400€/3 vrk koko pentulaumastanne.
Tämä on niin tätä. Ensin väännetään tenavia joka nurkka täyteen ja sitten ihmetellään kun kaikki ei auliisti ole hoitamassa niitä ilmaiseksi.
Taitaa olla niin, että kaikki sukulaiset on jo väsytetty jatkuvalla ruinaamisella ja hoitoon tuppauksella.
Nyt on sitten ystävien vuoro "auttaa".
Jättäkää reissu tekemättä jos ei ole varaa, niin jää mahd. viideskin tenava tekemättä.
Nämä on niin niitä äippiä, jotka haluaa kaiken, mutta ei ole mistään halukas luopumaan tai maksamaan.
Mä oon hoitanut mielelläni siskoni neljää alle kouluikäistä lasta eripituisia aikoja, max päivästä seuraavan päivän iltaan. Enkä ole ikinä rahaa vaatinut tai ottanut vastaan vaikka siskoni on tarjonnutki. Ruokaankaan ei oo menny rahaa kun hoito on tapahtunut lasten kodissa ja jääkaapissa ollut ruokaa yllin kyllin valmiiksi. Kovvaa hommaahan se on mutta teen sen ilahduttaakseni siskoani. Hyvät teot maksetaan hyvinä tekoina, joskus, jotenkin. Toki ap:n tapauksessa ei tietoa kuinka hyvä ystävä kyseessä jne.
No ihan ruokakuluja vastaan hoitaisin, tai ilmaiseksi. En ole ikina pyytanyt laskua lapsista. Kunhan olisi vastavuoroista. Enka ikina pyytaisi 400 euroa. Hanhenmaksapalleroitako siella on aamupalaksi?
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 23:24"]
Jos tämä kaniperheen äiti ja isä haluaa lomalle tenavistaan, on aivan kohtuu hinta 400€.
Jos tuntuu suurelta summalta, ottakaa koko pesue mukaan, ette varmaan selviä 400€/3 vrk koko pentulaumastanne.
Tämä on niin tätä. Ensin väännetään tenavia joka nurkka täyteen ja sitten ihmetellään kun kaikki ei auliisti ole hoitamassa niitä ilmaiseksi.
Taitaa olla niin, että kaikki sukulaiset on jo väsytetty jatkuvalla ruinaamisella ja hoitoon tuppauksella.
Nyt on sitten ystävien vuoro "auttaa".
Jättäkää reissu tekemättä jos ei ole varaa, niin jää mahd. viideskin tenava tekemättä.
Nämä on niin niitä äippiä, jotka haluaa kaiken, mutta ei ole mistään halukas luopumaan tai maksamaan.
[/quote]
sain in susta sellaisen mielikuvan että olet varsin vittumainen ämmä. Onneksi et kuulu ystäväpiiriini.
itsellä on muutama hyvä ystävä joidenka lapsia hoidan milloin vain ilmaiseksi. Ei kaikkea tarvi mitata rahassa.
Ei ystävyyden nimissä voi velvoittaa hoitamaan (ilmaiseksi tai maksua vastaan) toisen lapsia.
Joillain kuuluu olevan toimiva vuoroin vieraissa ja toiset haluaa hoitaa ja sehän on ok, mutta kenenkään velvollisuus ei ole hoitaa toisen lapsia oli sitten kummi tai kaveri, täti tai serkku.
Hoi ap!
Kerrohan miten homma ratkesi? Maksatko kaverille vai otatteko lapset mukaan? Vai jäikö koko reissu väliin?
mä en ottaisi neljää kakaraa hoitoon. aika iso summa pitäis maksaa. oon mä paljonkin ollu lapsenvahtina ystäville, yhdelle lapselle muutaman tunnin kerrallaan tai yön yli, mutta 3vrk! siinä on aika iso vastuu.
Minulla itselläni on kolme lasta, jotka olivat kaikki yhtäaikaa alle 5-vuotiaita (nyt he ovat jo isoja). Kun siskoni pyysi kerran minua hoitamaan omassa kodissani muutaman tunnin hänen 4- ja 6-vuotiaita lapsiaan, kuvittelin sen olevan helppoa. Olin oikeasti yllättänyt siitä, miten rankkaa se oli. Vieraiden lasten hoito oli ihan eri juttu kuin omien lasten hoito. Ensinnäkin heitä vahti jotenkin paljon tarkemmin, kun vastuu toisen lapsista painoi ja lisäksi lapsia ei tuntenut yhtä hyvin kuin omiaan. Toiseksi lapset eivät ollenkaan tehneet samoja juttuja kuin omat lapseni pieninä (leikkineet keskenään, pelanneet kanssa ni lautapelejä, kuunnelleet kirjojen lukemista, laulaneet kanssani), vaan heitä piti olla viihdyttämässä koko ajan tavoilla, jotka eivät olleet minulle samalla tavalla luontevia. Olin todella helpottunut, kun siskoni tuli takaisin. En olisi millään jaksanut ko. lasten kanssa kolmea vuorokautta, vaikka he periaatteessa ovat ihan mukavia ja kilttejä.
En tietenkään velottanut siskoltani lasten hoidosta mitään, mutta voin kyllä hyvin ymmärtää, että jos sama homma jatkuu kolme vuorokautta, niin hoitaja haluaa siitä kunnon palkkion.
Mä en kertakaikkiaan ymmärrä ap:n logiikkaa noissa ruokakuluissa. Mitä ne sitten syö jos 50€ riittää ruokiin neljälle?
Jos ostaisi pelkästään noille lapsille ihan omat eväät, niin saisin ruokiin menemään näin:
3€ kauraryyniin (halvalla kun eletään niin tällä pääsee alkuun)
9€ maidot (2litraa päivässä minimi tuolla katraalla)
6€ jogurtti/rahka
6€ mehut (1litra minimissään/pv)
5€ juustopaketti
3€ leikkeleet
12€ leivät
2€ levite
4€ kurkku, tomaatti jne
20€ liha, kana, kala tms päivän pääruoka-aines
8€ minimissään pääruoan lisuke riisi, pasta, peruna
5€ kastikkeet, tomaattikastikkeet jne ruoassa käytettävät muut ainekset sekä mausteet
= 83€
Tästä puuttuu nyt kaikki marjat, hedelmät, jätskit tai herkut ja toinen lämmin ateria kokonaan. Oletus on että lapset syö aamiaiseksi puuroa maidolla ilman lisukkeita, joita ei tässä kuluerässä ole. Iltapalana ja välipalana leipää, joka ei riitä kyllä millään tuoksi ajaksi.
Ainakin mun lähipiirissä on ollut tapana että hoitolapsista ei tule kuluja hoitajilleen, joten aina on ruokarahaa annettu vähintään sen verran että riittää lasten lisäksi hoitajan koko perheellekin.
Mä hoidan sisarusteni lapsia ilmaiseksi ja kaverien lapsista otan kyllä ruokarahan. Erään kaverin kanssa tehdään vaihtoja. Jos mä vahdin hänen lapsiaan illan, niin hän ottaa sitten joskus mun lapset illaksi. Siinä ei liikutella rahaa, mutta se jonka lapset on hoidossa on vastuussa hoitopäivän ruoista. Jos omat lapset on menneet heille joskus vanhempien leffan + ravintolaillan ajaksi hoitoon (3h) olen vienyt koko porukalle pizzat ja jätskit mukana (2 mun lapsia, hoitaja, hänen miehensä, sekä heidän 2 lastaan = 4 pizzaa minimi ja 2 litran jätskiä).
Jos pitäisi ottaa 4 lasta hoitoon noin neljäksi vuorokaudeksi, pyytäisin pelkkää ruokarahaa 100€. Pyytäisin myös 100€/vrk palkkiota. Miksikö? Siksi että en todellakaan haluaisi kenenkään alkavan pitää meitä ilmaisena hotellina. Se 4 vuorokautta olisi kuitenkin pois mun vapaa-ajastani ja olisi täyttä työtä.
Ei se koskaan mene niin että lapset leikkivät vaan sulassa sovussa keskenään ja aikuiset juovat tyytyväisinä kahvia keittiössä. Kyllä se olisi 4vrk täynnä leikkien keksimistä, edellisten leikkien pois korjaamista, ruokkimista, siivoamista, pissavahinkoja, viihdyttämistä, meteliä jne. Ei kiitos - mulle ei 400€ riittäisi!
Ei 400 ole kohtuuton, paitsi jos siihen ei ole varaa. Ehdota ap, että annat reilusti ruokatahaa ja sitten lupaatte puolestanne auttaa heitä jotenkin muuten, koska teille ei nyt vaan ole mahdollista korvata rahallisesti.
TO-SU => 12 ruokailua, jos syödään aamupala, iltapala, lounas ja päivällinen.. => Tarkoittaa siis 48 aterian tarjoamista.. kyllä siihen menee se noin 3-5e/ateria aineksiinkin helposti, joka jo itsessään tekee sen noin 200e kuluja.. jos vielä tarkoitus tehdä lasten kanssa mahdollisesti jotain muutakin kuin syödä, voi tulla lisää kuluja.. Sanotaanko, että tuo 400 euroa kuulostaa varsin kohtuulliselta tuossa mittakaavassa..
Vaikka partiotapahtumia järjestäessä olemmekin lippukunnassa onnistuneet polkemaan tuollaisen hinnaksi luokkaa 30-35 euroa (TO-SU), niin siinä on skaalaetuja kuitenkin..
Miksi tehdä lapsia jos ei ole niitä vara hoitaa? Sitä soisi vanhempien miettivän kun rupeavat jälkikasvua rustaamaan.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 00:51"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 15:56"]
400 euroa kuulostaa kohtuulliselta. Itse maksoin kahden lapsen (4v ja 6v) yön yli hoitamisesta (noin 9 tuntia) 90 euroa. 400 euroa on 100 euroa/lapsi/viikonloppu, mikä on mielestäni varsin kohtuullinen korvaus. Itse en ottaisi 4 lasta hoitoon, kun aivan poikkeustilanteessa esim. äkillinen onnettomuus, jonka vuoksi vanhempi joutuisi sairaalaan.
[/quote]Jos oikeasti on pokkaa pyytää 400e miin minä kyllä vastavetona pyytäisin siltä verokortin ja pidättäisin veroa tuosta maksusta koska en halua tukea harmaataloutta.
[/quote] Sitten ottaa lapset matkaan reissuun, jos ei ole rahaa maksaa. Hassua, kuinka jotkut kitisee, että tekisivät sitä ja tätä, jos joku pyytäisi tuollaisen hinnan. Valinta on vapaa. Jos ei halua maksaa, hoitaa lapset itse. Se nyt vain on otettava huomioon, kun lisääntyy holtittomasti. Joko maksaa tai hoitaa itse.
Itse maksaisin kunnolla, että hoitaja voisi ostaa hyvää ruokaa lapsille. Olisi aika noloa, jos hoitajalla ei olisi varaa kuin tarjota halpaa ruokaa koko kolme päivää ja omilleen antaisi sitten herkkuja.
En ainakaan itse alkaisi kustantamaan hoitolapsille omilla varoilla leikkeleitä ja herkkuja. Mutta omien lastenkaan ei tarvitsisi nakkikeittokuurilla olla sitä kolmea päivää, mitä olisi hoitolapsia. Meillä kesällä grillailaan ja tehdään paljon erilaisia salaatteja. Olisihan se ikävä hoitolapsille syökä halpismakkaroita, kun omat saisivat pihvejä ja hyviä salaatteja ja jätskit jälkkäriksi.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 20:37"]
400 kuulostaa minusta aika kohtUulliselta kyllä. Tuostahan on ihan hirveä riesa sille hoitajalle! Mieti nyt ite vähän, että sulla olisi neljä jonkun toisen penskaa hoidossasi yli kolme vuorokautta.
[/quote]
200 ruokaan ja esim leffalippuihin on sopiva. Useinkin on luonani 4-6 lastan viikonloppukylässä ja minua ketuttaa aina ylipäätään ottaa vastaan jotain rahaa siitä ilosta.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 20:47"]Kylläpä kuulostatte vastaajat mukavilta ja auttavaisilta ystäviltä :) Vittu mitä ahneita paskoja :D Mä en ikinä kehtaisi ystävän auttamisesta pyytää rahaa. Paitsi tässä tilanteessa tietysti lapsille ruokarahaa.
[/quote]
Ilmoita ap:lle, että voit hoitaa.