Sopiva korvaus neljän lapsen 3vrk hoidosta?
Olen suunnittelemassa 3vrkn lomaa mieheni kanssa. Lapset menisi kaverilleni hoitoon. Kun kysyin asiaa, hän sanoi, että kyllä mielellään hoitaa, että täytyy vaan sopia ruoka (ja muusta)korvauksesta. Sitten häneltä tuli viesti, että 400euroa olisi hänestä sopiva. Mielestäni tuo summa tuntuu isolta. En tietenkään ilmaiseksi ajatellut lapsia hoidattaa, mutta 180euroa olisi ollut sopivampi, kuitenkin alle 200euroa.
En kehdannut laittaa viestiä takaisin, että sopisiko 200e tai alle, mutta lomalle olisi mukava mennä. Tarkoitus olisi siis, että torstai-illasta sunnuntai-iltaan lapset olisi hoidossa. Lapset on 9, 7, 6 ja 4. Eli nukkuvat yönsä eikä ole vaippoja kellään.
Mikä on teistä sopiva korvaus 3vrk neljän, jo aika ison lapsen hoidosta?
Kommentit (187)
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 18:21"]
Laitoin kaverilleni viestiä, että hienoa jos suostuu hoitamaan ja hänelle on ilo antaa lapset hoitoon kun on luotettava ja lapsetkin viihtyy, että meillä on vaan aika tiukkaa, että olisiko 280e ok hinta jos leivon kilon sämpylöitä ja pullaa tuomisiksi? Kaveri vastasi, ettei kyse ole niinkään rahasta tai tietysä summasta, mutta että lapsiani on aika haastava hoitaa kun varsinkin isommat ovat niin hankalia, toivoi etten loukkaannu, mutta isommille ei mikään kelpaa ja kiukuttelevat jatkuvasti ja siksi haluaa kunnon korvauksen, koska ymmärtää lomatarpeeni, muuten ei edes hoitaisi ja laittoi vielä, että siksi ei ole enää muutamaksikaan tunniksi pyytänyt lapsia hoitoon koska se on hälle aika raskasta.. No, sovittiin sitten, että lapset menee ensi lauantaiksi päiväksi kylään, jotta päästään miehen kans päiväksi kaksin kylpylään. Tästä ei kaveri rahaa ota, mutta ajattelin viedä pullapussin mukanani. ap
[/quote]
noniin, tulihan se sieltä se syy.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 18:21"]
Laitoin kaverilleni viestiä, että hienoa jos suostuu hoitamaan ja hänelle on ilo antaa lapset hoitoon kun on luotettava ja lapsetkin viihtyy, että meillä on vaan aika tiukkaa, että olisiko 280e ok hinta jos leivon kilon sämpylöitä ja pullaa tuomisiksi? Kaveri vastasi, ettei kyse ole niinkään rahasta tai tietysä summasta, mutta että lapsiani on aika haastava hoitaa kun varsinkin isommat ovat niin hankalia, toivoi etten loukkaannu, mutta isommille ei mikään kelpaa ja kiukuttelevat jatkuvasti ja siksi haluaa kunnon korvauksen, koska ymmärtää lomatarpeeni, muuten ei edes hoitaisi ja laittoi vielä, että siksi ei ole enää muutamaksikaan tunniksi pyytänyt lapsia hoitoon koska se on hälle aika raskasta.. No, sovittiin sitten, että lapset menee ensi lauantaiksi päiväksi kylään, jotta päästään miehen kans päiväksi kaksin kylpylään. Tästä ei kaveri rahaa ota, mutta ajattelin viedä pullapussin mukanani. ap
[/quote] No kyllä neljä vierasta lasta (varsinkin nykyiset vapaan kasvatuksen curling-lapset)on todellinen työmaa. En ottaisi minäkään. Toisaalta, kuka kehtaa edes pyytää melkein ilmaiseksi kolmea päivää neljää lastansa hoitoon kaverille. Sen jälkeen on kyllä entinen kaveri.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 17:00"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 16:56"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 16:52"]Mitä köyhää wt-porukkaa tällä palstalla lusmuaa, kun pitää pyytää rahaa ystävän lapsien hoidosta. Hävetkää. Ystävän lapsia hoidetaan ilmaiseksi. Piste.
[/quote]
Köyhää on jos ei voi lastensa hoitamisesta maksaa.
[/quote] Hyi kun olette ahneita. Ystävän lapsia on aina ilo hoitaa. Neljä ylimääräistä lasta kahden lisäksi ei vie kyllä paljoa ruokaa. Aamulla puuroa ja päivällä makaroonia ja kastiketta ja illalla vaikka puuroa ja leipää. Leikkivät keskenään ja hoitavat toinen toisiaan. Olimme lapsillekin olisi ilo, kun on paljon kavereita.
Taitaa täällä vain ahneet yhden lapsen äidit olla kateellisia, kuin joillan on isoja perheitä ja leikkikaverit omasta takaa ja käsi ojossa kuolaavat rahaa hoidosta.
Kunnon ystävä auttaa ilmaiseksi. Ap.n kaveri on itsekäs paska. Minä olisin ottanut ilomielin ap.n lapset ilmaiseksi ja käyttänyt vaikka huvipuistossa omilla rahoillani, koska sen verran on aina sukanvarressa, että on varaa muutama lapsi ruokkia.
[/quote]
Juu, olen niin kateellinen isosta lapsikatraasta, kun itse en halunnut kuin sen yhden... :) Loogisuuden huippu.
Kaikilla ei ole toisten 4 lasta varaa huvipuistoissa käyttää tai edes syöttää. Eikä todella tarvitsekaan, vaikka olisi kuinka ystävä niin pitäisi ymmärtää että on kulut kustannettava niistä lapsista jos ne jättää jonnekin 3 päiväksi hoivaan. Elämä on.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 20:43"]Vaikea sanoa, mutta kyllä mustakin toi 400€ on melko kohtuullinen siihen nähden että kyllä 4 lapsen ruokiinkin menee helposti satku.
Jos on rahasta tiukkaa, niin ehdota: 200€ + 2 täyttä kassillista ruokaa. (jogurttia, leipää, maidot, lihaa, juustoa, hedelmiä jne)
[/quote]
Kolmen päivän ruokiin 400? :D Hanhenmaksapalleroita ja kaviaaria varmaan ruokana :D
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 18:29"][quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 20:43"]Vaikea sanoa, mutta kyllä mustakin toi 400€ on melko kohtuullinen siihen nähden että kyllä 4 lapsen ruokiinkin menee helposti satku.
Jos on rahasta tiukkaa, niin ehdota: 200€ + 2 täyttä kassillista ruokaa. (jogurttia, leipää, maidot, lihaa, juustoa, hedelmiä jne)
[/quote]
Kolmen päivän ruokiin 400? :D Hanhenmaksapalleroita ja kaviaaria varmaan ruokana :D
[/quote]
Sorry luin ajatuksissani väärin ;) Joo satku kuulostaa järkevältä!
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 18:29"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 20:43"]Vaikea sanoa, mutta kyllä mustakin toi 400€ on melko kohtuullinen siihen nähden että kyllä 4 lapsen ruokiinkin menee helposti satku.
[/quote]
[/quote] Oletko koskaan ostanut neljälle kasvavalle lapselle ruokaa? Minä olen ja kyllä siihen uppoaa maitopurkki poikineen ja juustoa ja leipää. Saati sitten välipalaa ja lämmintä ruokaa.
Toki, jos haluaa tienata lapsenhoidolla niin, että ottaa rahat ja tarjoaa lapsille vesipuuroa ja ketsuppia ja makaroonia ja ranskanleipää, niin asia ok. Mutta kyllä neljä kasvavaa lasta syö aika paljon. Kaksi lämmintä ruokaa päivässä, aamupala ja iltapala, niin siihen kyllä rahaa uppoaa.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 18:33"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 18:29"]
[/quote]
[/quote] Oletko koskaan ostanut neljälle kasvavalle lapselle ruokaa? Minä olen ja kyllä siihen uppoaa maitopurkki poikineen ja juustoa ja leipää. Saati sitten välipalaa ja lämmintä ruokaa.
Toki, jos haluaa tienata lapsenhoidolla niin, että ottaa rahat ja tarjoaa lapsille vesipuuroa ja ketsuppia ja makaroonia ja ranskanleipää, niin asia ok. Mutta kyllä neljä kasvavaa lasta syö aika paljon. Kaksi lämmintä ruokaa päivässä, aamupala ja iltapala, niin siihen kyllä rahaa uppoaa.
[/quote]
Korjasin kyllä tuon, huomasin jälkeenpäin että luki RUOKIIN SATKU, ensin ajatuksissani katsoin että 400e kolmessa päivässä. Satkun ymmärrän kyllä.
Tässä vaiheessa elämää mä haluaisin jotain korvauksia ruuista, mutta itse hoidosta en. Jos eläisin muullakin kuin opintotuella ja kesätyörahoilla en pyytäisi mitään ruokarahojakaan. Varsinkin jos itsellä olisi lapsia ja saisin heidät joskus vastavuoroisesti kaverille hoitoon.
Kaverihan kertoi syyn miksi haluaa kunnon korvauksen tai ei ota lapsia hoitoon! Ja ottaa lapset päiväksi ILMAISEKSI vaikka lapset huonokäytöksisiä. Itse en ap:na edes kehtaisi viedä hoitoon!
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 00:51"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 15:56"]
400 euroa kuulostaa kohtuulliselta. Itse maksoin kahden lapsen (4v ja 6v) yön yli hoitamisesta (noin 9 tuntia) 90 euroa. 400 euroa on 100 euroa/lapsi/viikonloppu, mikä on mielestäni varsin kohtuullinen korvaus. Itse en ottaisi 4 lasta hoitoon, kun aivan poikkeustilanteessa esim. äkillinen onnettomuus, jonka vuoksi vanhempi joutuisi sairaalaan.
[/quote]Jos oikeasti on pokkaa pyytää 400e miin minä kyllä vastavetona pyytäisin siltä verokortin ja pidättäisin veroa tuosta maksusta koska en halua tukea harmaataloutta.
[/quote]Kun tuosta pyydetystä palkkiosta laskee kuukausipalkan niin tulee melkein kolmen tonnin kuukausipalkka ja perhepäivähoitajat sentään maksavat veroja vaikka saavat paljon vähemmän.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 19:52"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 00:51"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 15:56"]
400 euroa kuulostaa kohtuulliselta. Itse maksoin kahden lapsen (4v ja 6v) yön yli hoitamisesta (noin 9 tuntia) 90 euroa. 400 euroa on 100 euroa/lapsi/viikonloppu, mikä on mielestäni varsin kohtuullinen korvaus. Itse en ottaisi 4 lasta hoitoon, kun aivan poikkeustilanteessa esim. äkillinen onnettomuus, jonka vuoksi vanhempi joutuisi sairaalaan.
[/quote]Jos oikeasti on pokkaa pyytää 400e miin minä kyllä vastavetona pyytäisin siltä verokortin ja pidättäisin veroa tuosta maksusta koska en halua tukea harmaataloutta.
[/quote]Kun tuosta pyydetystä palkkiosta laskee kuukausipalkan niin tulee melkein kolmen tonnin kuukausipalkka ja perhepäivähoitajat sentään maksavat veroja vaikka saavat paljon vähemmän.
[/quote]
Juu, perhepäivähoitajathan hoitaa lapsia yötä päivää putkeen.
72 h on 12 kuusituntista hoitopäivää, 9 kahdeksan tuntista näin esimerkiksi. Tekisikö joku 12 pv 6 h/ 9 pv 8 h päivässä töitä 400 eurolla?
Minulla on usein lapsia yökylässä, sukulaisten ja omien kavereideni lapsia.
ei minulle ole tullut mieleenkään pyytää rahaa hoidosta tai muista kustannuksista.
jotenkin tulee hyvä fiilis jo siitä, että voi tehdä toisille hyvän mielen.
jos on pilttiä tai nannia vielä ruokavaliossa, ne täytyy mukana tuoda.
muuten täältä saa tavallista kotiruokaa, teen vain vähän enemmän.
oma siskon tyttöni lomailee välillä meillä, parhaimmillaan viikonkin kerrallaan.
Puhtaat vaateet ainoa pyyntö.
tulevat ja menevät kotiinsa sittenkun siltä tuntuu.
kolme on kerrallaan ollut suurin hoidokkien määrä.
Minusta on ainakin ihanaa että lapset tykkäävät meillä olla ja haluavat itse tulla meille uudestaan yöksi.
vanhin kyläilevä tähti on teini ikäinen, joka on kuitenkin harvinaista että tulee tädin luokse viikonloppua viettämään,
kun varmasti olisi kavereitakin vaikka kuinka.
en tiedä mikä olisi oikea hinta omalle kohdalleni,
viihdys lasten seurassa niin että olisi hassua pyytää siitä vielä rahaa.
olisiko APlla joku esim. Mummo,
joka voisi kaitsia lapsia sitten lompakkoon paremmin sopivammalla hinnalla?
jos kaverisi on sitä mieltä että tuo on "kaveri hinta" lastenhoidosta, niin silloin se vain täytyy hyväksyä tai parempi jättää loma väliin.
Mun mielestä vieraiden lasten hoitaminen on työtä siinä missä muukin (vai onko joku sitä mieltä, että esimerkiksi perhepäivähoitajien pitäisi tehdä työnsä ilmaiseksi?), ja vaikka itse voisin ap:n ystävänä ottaa lapset hoitoon ilmaiseksi, ymmärrän, jos joku muu ei halua. Yksi, kaksikin lasta menee ehkä vielä siinä "omien ohella", mutta neljä ainakin meillä rajoittaisi mitä voidaan vapaapäivinä tehdä. Asutaan syrjässä, eikä mahduttaisi autoon, joten omat vapaapäivät pitäisi suunnitella sen mukaan. Uimaan en uskaltaisi mennä niin että yksin vahdittavani olisi kuusi lasta (joista kaksi omaa). En nyt tarkoita, että sinne olisi pakko päästä, mutta tämää yhtenä esimerkkinä siitä, että neljä hoitolasta kyllä "tuntuu" jossakin, vaikkeivät ihan vaippaikäisiä olekaan.
Ihannetilanteessa ystävät auttavat toisiaan vastavuoroisesti, mutta joku voi kokea ap:n pyynnön niin isona vaatimuksena, että menee jos sen rajan yli, mitä ystävänpalveluksena voi pyytää. Säästäkää rahaa niin että voitte maksaa lastenhoidosta, tai kysykää, voisiko jotkut läheiset ottaa hoitoon kaksi lasta. Mun kaveri tekee joskus niin, että tuo yhden tai kaksi vanhimpaa lasta mulle hoitoon, ja pienimmät menevät mummolaan :)
Meillä on neljä lasta ja kaverilla saman verran. Ei ole koskaan tullut mieleenkään pyytää palkkaa hoidosta :) minulla lapset 1-7v, kaverilla 1-9v.
Se on tää ystävyys suhde hyvä. Ei tartte euron kuvat silmissä notkua :)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 22:48"]Eikö kukaan ole kiinnittänyt huomiota siihen, että tämän "kaverin" lapset eivät ole olleet ap:lla hoidossa. Ei siis ole mitään vastavuoroisuutta hoidoissa, jos toinen ei lastenhoitoapua tarvitse. Tai halua... Eri asia jos vuoronperään hoidetaan (ilmaiseksi), mutta tässähän ei niin ole.
[/quote]
Mietin aivan samaa. Voi myös olla, että tämä ap:n kaveri ei itse koe olevansa ap:n kanssa niin kovin läheinen. Me ollaan jouduttu muutamien ihmisten kanssa kiusalliseen tilanteeseen, kun nämä toiset ovat esimerkiksi ehdotelleet vuorottaista lastenhoitoa. Ei siinä oikein kehtaa suoraan sanoa, ettemme halua antaa lapsia teille hoitoon. Lopputuloksena voi sitten käydä niin, että itse päätyy tahtomattaan ilmaiseksi lastenvahdiksi ilman mitään vastavuoroisuutta.
Voisin läheisen ystävän lapsia hoitaa ihan mielelläni, mutta en kenen tahansa kaverin. Neljää lasta en hoitoon ottaisi, koska mulla ei ole kokemusta noin ison lauman paimentamisesta. Pelkäisin vaan koko ajan, etten saa kaikkia kunnolla vahdittua ja jotain ikävää sattuu, kiva siinä sitten olla vastuussa toisen lapsesta.
Eihän kuuden kanssa pääse edes liikkumaan mihinkään, jos ei omista mitään lestabussia.
Harvoilla on niin isoja asuntoja, mihin vaivattomasti majoittaa 4 kakrua omien lisäksi. On aika järjesteleminen nukkumapaikoissa ja syödäkin kahdessa kattauksessa, jos ei ole 8 hengen pöytää. Iltapesut sun muut. Ei kiitos, en ottaisi tällaistä laumaa huusholliini.
Tästä sirkuksesta voimien palautuminenkin veisi pari päivää siivouksiineen ja pyykkeineen....
Ystävä tekee todella suuren palveluksen tosi halvalla ja vielä kitistään, että ilmaiseksi pitäisi saada tai jos sitten jollain 180€!!
Minä en haluaisi rasittaa ystäviäni omilla ongelmillani. Ystävyys ystävyyteenä vailla kaupankäyntiä tai palveluksia puolin että toisin. Näistä tulee aina skismaa halusi tai ei, kuten nytkin tässä tapauksessa huomataan.
Itsehän olet maksanut! Olis yhden kanin saanu halvemmallakin hoitoon.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 00:29"]
Harvoilla on niin isoja asuntoja, mihin vaivattomasti majoittaa 4 kakrua omien lisäksi. On aika järjesteleminen nukkumapaikoissa ja syödäkin kahdessa kattauksessa, jos ei ole 8 hengen pöytää. Iltapesut sun muut. Ei kiitos, en ottaisi tällaistä laumaa huusholliini.
Tästä sirkuksesta voimien palautuminenkin veisi pari päivää siivouksiineen ja pyykkeineen....
Ystävä tekee todella suuren palveluksen tosi halvalla ja vielä kitistään, että ilmaiseksi pitäisi saada tai jos sitten jollain 180€!!
Minä en haluaisi rasittaa ystäviäni omilla ongelmillani. Ystävyys ystävyyteenä vailla kaupankäyntiä tai palveluksia puolin että toisin. Näistä tulee aina skismaa halusi tai ei, kuten nytkin tässä tapauksessa huomataan.
[/quote]
olen itse usein nukkunut sohvalla ja lapset minun sängyssäni.
jos ei muuta, niin siskon peti lattialle, se on Lapsille ihan mielettömän hauskaa.
ei se nyt oikeasti ole noin vaikeaa kaikki syömiset ja muut, ellei siitä tee itselleen vaikeaa.
Ja lapset kyllä yleensä siivoavat omat jälkensä.