Tunnetteko hoitajia, lääkäreitä tai opettajia, jotka tupakoivat tai ovat alkoholisteja?
Tunnetteko korkeasti koulutettuja, työelämässä hyvässä asemassa olevia ihmisiä, kuten sairaanhoitajia, lääkäreitä, opettajia, pappeja, psykologeja jne, jotka tupakoivat (säännöllisesti)?
Jotenkin voisi kuvitella, että fiksut, (työssä ) menestyneet ihmiset eivät tupakoisi/ryyppäisi?
Minä itse olen sairaanhoitaja ja opiskeluaikana mulla oli nuoria kurssikavereita, jotka tupakoivat, mutta en tiedä, tupakoivatko enää. Sitten Tinderissä tutustuin miespuoliseen varhaiskasvatuksen opettajaan, josta selvisi, että hän on pahasti alkoholisoitunut.
Kommentit (21)
Opettajissa vähentynyt huomattavasti. Myös bilepolttajat ovat vähentyneet. Tyypillinen säännöllisesti tupakoiva opettaja on eläkeikää lähestyvä.
Tupakoivia hoitajia tiedän paljon, mutta opekavereistani kukaan ei polta. Todella outoa, koska luulisi nimenomaan, että hoitajat olisivat savuttomia.
Älykkäillä ihmisillä on usein alkoholiongelma, liian ajatusten, tietämisen kauhun ja näistä pursuavien tunteiden liennyttämiseksi. Eräs tuttuni on kirurgi, jonka on pakko saada aina operaation jälkeen pari lasillista viskiä.
Kyllä. Vaikka paljon puhutaan että nuoret eivät tilastollisesti polta enää tupakkaa läheskään entisiä määriä niin kaikki itseäni nuoremmat työkaverit jostain syystä polttavat.
Tunnen useamman alkoholistilääkärin
Olen lukion opettaja ja poltan. Ikää 48. Olen vasta pari vuotta sitten aloittanut polttamisen.
Vierailija kirjoitti:
Älykkäillä ihmisillä on usein alkoholiongelma, liian ajatusten, tietämisen kauhun ja näistä pursuavien tunteiden liennyttämiseksi. Eräs tuttuni on kirurgi, jonka on pakko saada aina operaation jälkeen pari lasillista viskiä.
Itselläni on myös alkoholitapa, ei toistaiseksi ole ongelmaksi. Kun haluan nauttia taiteesta eri muodoissaan niin minun täytyy turruttaa hieman aivoja viinillä. Noin pullollinen auttaa keskittymään riittävästi että pääsen oikeaan olotilaan, mutta onneksi en tee tätä kovinkaan usein. Ehkä kerran kuussa. Äly on mitatusti korkea.
Vierailija kirjoitti:
Olen lukion opettaja ja poltan. Ikää 48. Olen vasta pari vuotta sitten aloittanut polttamisen.
Mikä sai aloittamaan noinkin vanhana?
Tunnen. Mikään ammattikunta ei ole siltä suojassa.
Vierailija kirjoitti:
Erän älykkäimmistä tuntemistani ihmisistä oli eräs opettaja, joka koulutti itsensä niin pitkälle kuin mahdollista ja vielä tuplaten. Alkoholismin vuoksi työpaikat jäivät lyhytaikaiseksi ja sijaisuuksiin. Hän menehtyi alkoholistille tyypillisessä iässä, kuudenkympin kieppeillä.
Tupakointi ja alkoholi ja ylipäänsä päihteet on tyypillisiä sellaisissa ammateissa, joissa on paljon stressiä ja pakotettu kiireinen työtahti. Korkeakoulutetut alat ovat tyypillisiä tällaisia aloja. Ihmisillä ei yksinkertaisesti ole aikaa käsitellä stressiään ja päivittäisiä tapahtumia luonnollisella tavalla, niinpä niiden laukaisuun tai turruttamiseen on pakko käyttää jotain päihdettä. Tupakkatauko on monille myös ainoa tapa saada pidettyä mietintätauko töiden lomassa: tyhjin käsin kun ei saa seisoskella.
kouluttamattomien joukossa törmää sitten taas alkoholisteihin, joilla stressitaso on liian korkealla jostain muusta syystä kuin työn takia ja joihinkin, joilla työ on +liian helppoa selvin päin+, eli liian yksinkertainrn työ on vaan niin sietämättömän tylsää, että aivot on pakko vääntää päihteellä pois päältä, jotta sitä pystyy trkemään.
Joo yläkoulun opettajalle olen joutunut huomauttamaan hänen alkoholinkäytöstään. Joi kirkkaita ja tuli ns. rähinäkänni. Loukkasi muita käytöksellään. Kolmikymppinen nainen.
En tiedä missä nyt on tai mitä tekee, mutta ei ollut hänen juominen ihan hallinnassa enää.
Opettaja vastaa:
Meidän yläkoulun teknisen opettaja on alkoholisti ja musiikin opettaja vetää röökiä aina välitunneilla.
Useampia tupakoivia lääkäreitä/kirurgeja tunnen. Jopa pari syöpiin erikoistunutta.
Tunsin aikanaan minua 10 v vanhemman naisen, oli hoitajana ambulanssissa. Naiselle viina maistui ja siksi en alkanut seukkaamaan kanssaan.
Ainakin toipuvien alkoholistien joukossa on ihan kaikkien alojen ammattilaisia. Taitaa alkoholismi olla sellainen tauti, ettei se kierrä yhtäkään ammattiryhmää.
Vierailija kirjoitti:
Tupakointi ja alkoholi ja ylipäänsä päihteet on tyypillisiä sellaisissa ammateissa, joissa on paljon stressiä ja pakotettu kiireinen työtahti. Korkeakoulutetut alat ovat tyypillisiä tällaisia aloja. Ihmisillä ei yksinkertaisesti ole aikaa käsitellä stressiään ja päivittäisiä tapahtumia luonnollisella tavalla, niinpä niiden laukaisuun tai turruttamiseen on pakko käyttää jotain päihdettä. Tupakkatauko on monille myös ainoa tapa saada pidettyä mietintätauko töiden lomassa: tyhjin käsin kun ei saa seisoskella.
kouluttamattomien joukossa törmää sitten taas alkoholisteihin, joilla stressitaso on liian korkealla jostain muusta syystä kuin työn takia ja joihinkin, joilla työ on +liian helppoa selvin päin+, eli liian yksinkertainrn työ on vaan niin sietämättömän tylsää, että aivot on pakko vääntää päihteellä pois päältä, jotta sitä pystyy trkemään.
Tuo on kyllä silkkaa puppua. Jos ihminen on niin fiksu, että on korkeakoulutus, alkoholittomien tai nikotiinittomien stressinhallintakeinojen oppiminen ei ole homma eikä mikään. Kai niillä lomaakin on joskus? Toki on vaikeampi opetella meditoimaan ja mindfullnessia, kuin avaamaan pullonkorkki.
Hah! Mitään muuta tiedäkään kuin tupakoivia hoitsuja. Hoitoalalla yllättävän usea polttaa.