Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Facebookissa hiljainen "kiusaaminen".

Vierailija
05.08.2014 |

En keksinyt parempaakaan otsikkoa. :) Tiedättekö tapauksia, joissa joku alkaa pitää toista aivan ilmana esim työpaikalla, monesti ilman selkeää syytä? Tai koulussa suosittua kiusaamismuotoa, eli yhden hiljaista "ignooraamista".

Nyt olen huomannut itse olevani "ilmaa" yhdelle fb-kaverilleni. Tämä ei sinänsä minua harmita ollenkaan, hän on minua kymmeniä vuosia vanhempi, emmekä hirveästi ole tekemisissä irl. Mutta ihmetyttää ja paljon hänen käytöksensä. Eli tämä henkilö tykkäilee ja kommentoi nykyään jo vähän jopa pakonomaisesti KAIKKIEN yhteisten kavereidemme kuvista ja päivityksistä, siis ihan kaikista tavallisimmistakin, mutta minun mistään kuvasta tai päivityksestä ei koskaan. Ja useat näistä henkilöistä ovat ihan yhtä vähän hänen kanssaan tekemisissä jne, toisinsanoen ihan verrattavissa minuun, osa heistä minulle hyvin läheisiä. Edes tyttäremme syntymään hän ei millään tavalla kommentoinut tai edes tykännyt, ei mihinkään lapsiini liittyvästä isommastakaan asiasta. Kirjoittelen facebookiin pelkkiä neutraaleja päivityksiä ja kuvia silloin tällöin, tai sitten positiivisia, en mielestäni millään tavalla ärsyttäviä.

Kuten sanoin, minua ei tippaakaan harmita, vain ihmetyttää. Se vielä, että tyyppi on itse pyytänyt minua kaverikseen. En tiedä kauanko tätä on jatkanut, mutta huomasin tämän yli vuosi sitten, ja tilanne on pysynyt samana. Nyt jo ehkä hiukan huvittavaakin seurailla tätä. :)

Onko teille käynyt samoin, tai oletteko tehneet jollekin näin? Mistä on johtunut?

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas täytyy sanoa näitä luettuani, että olen NIIN onnellinen, etten ole Facebookissa enää. Noista kaikista tykkäämisistä ja tykkäämättömyyksistäkin saa elämään vain turhia ongelmia, joita muuten ei olisikaan.

Vierailija
22/70 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei minusta pidä vähätellä nettikäyttäytymistä ja huudella hanki elämää ynnä muuta. Ihmisiä me netissä ollaan, ei siellä mitenkään muututa tunteettomiksi. Netissä kiusaaminen on ihan sama kuin livenä kiusaaminen, yhden ulkopuolelle jättö on yksi kiusaamisen muoto. Sitähän jo ala-asteella ainakin tytöt harjoittaa, koska sitä on vaikeaa huomata ja leimataan vain vainoharhaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 22:48"]

ei minusta pidä vähätellä nettikäyttäytymistä ja huudella hanki elämää ynnä muuta. Ihmisiä me netissä ollaan, ei siellä mitenkään muututa tunteettomiksi. Netissä kiusaaminen on ihan sama kuin livenä kiusaaminen, yhden ulkopuolelle jättö on yksi kiusaamisen muoto. Sitähän jo ala-asteella ainakin tytöt harjoittaa, koska sitä on vaikeaa huomata ja leimataan vain vainoharhaiseksi.

[/quote]

Totta, mutta Facebookissa voit poistaa kiusaajasi kaverilistaltasi ja laittaa heille eston. Koulumaailmassa tilanne on ongelmallisempi.

Vierailija
24/70 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vahingossa piilottnut päivityksesi eikä näe niitä.

Vierailija
25/70 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

VOI olla kiusaamistakin, mutta pitäisin todennäköisempänä, että tämä kaveri ei (tahallaan tai sattumalta) näe päivityksiäsi. Minulla on paljon FB-kavereita enkä jaksa seurata kaikkia päivityksiä. Siksi olen piilottanut kaukaisempien kavereiden päivitykset. Voin silti ottaa heihin tarvittaessa yhteyttä tai käydä katsomassa, mitä heille kuuluu, mutta päivitykset eivät automaattisesti tule näkyville eli en juuri koskaan myöskään tykkää niistä.

Vierailija
26/70 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat nähdä kaikki päivitykset etusivullasi, vaihda uutisvirtaan viimeisimmät niin näyttää kaikki päivitykset eikä vain suosituimpia jotka nökyvät uutisissa. Äsyttävää kyllä fb itse muuttaa ajoittain tämän asetuksen viimeisimmistä takaisin niihin suosituimpiin. Täppä löytyy jostain vasemmasta reunasta

Vierailija
27/70 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti mua huolestuttaa nykyajan lapset, koulukiusaus siirtyy juurikin tuollaiseen passiiviseen fb-kiusaamiseen ts. ei tykätä jonkun kuvista tai päivityksistä. suosituin irl on myös se kellä on eniten kavereita ja tykkäämisiä. sick.

Vierailija
28/70 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se ei pidä sinusta, on parempikin, ettei kommentoi mitään. Koska jos kommentoisi, saattaisi laittaa jotain piikikästä. Siitä tulisi vielä pahempi mieli.

Vierailija
29/70 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:ta ei yhtään harmita, siis ei yhtään. Ei tippaakaan harmita. Kuitenkin se pitää todeta joka postauksessa parikin kertaa. Vaikka siis ri yhtään harmita, ihmetyttää vain, tottakai.

Vierailija
30/70 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisia on: kun on päivitys johon olisi tavallaan 'pakko' vastata niin eivät tykkää ( pelosta että tulee liikaa tykkäyksiä?) Voivat kommentoida jotakin positiivista kun eivät kehtaa olla kokonaan hiljaa, buaahhaahaa, kilpailutilanne on näillä muutenkin aina päällä, luulevat ettei sitä huomaa, pöh!

Vierailija
31/70 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on samankaltainen outo kaveritapaus: olemme työkaverita ja mielestäni hyviäkin sellaisia. Hän on ollut meillä kylässä, minä olen ollut heillä kylässä ja jopa yökylässä, olemme käyneet vapaa-ajalla niin leffoissa kun viihteellä. Siliti hän ei 90% tapauksista tykkää tai kommentoi kuviani tai päivityksiäni. Ei siinä mitään, asia ei minua ärsyttäisi näin paljon jos hän ei aina tykkäisi ja kommentoisi miespuolisten työkavereidemme kuvia ja statuksia. Minusta on niin outoa että hän poikkeukseta kommentoi miespuolisten työkavereidemme fb-juttuja, muttei naisten. Mistäköhän moinen johtuu? Hän on muuten naimisissa.

Vierailija
32/70 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki parempaa seuraa ja elämä. Eikai kukaan ehdi seurata kuka tykkää?

Vierailija
33/70 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaikuttaa minusta lempeältä ja kiltiltä. Tää kiusaaja taas kuulostaa katkeralta vanhalta haahkalta! Ap:han kertoi että tyyppi jatkuvasti haukkuu muita

Vierailija
34/70 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin kyllä kappalejaot, mutta ainakaan tällä pöytäkoneella ne eivät tulleet tekstiin, voi harmistus.

Vierailija
35/70 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hän ei vain pidä sinusta. En minä tykkäile sellaisten ihmisten julkaisuista, jotka eivät minusta ole kiinnostavia tai kivoja. Ihmiset siis. Julkaisuiden sisältö on näiden tyyppien kohdalla yhdentekevä. Voi olla montakin syytä, miksi pyydän ihmistä kaveriksi, vaikkei hän ole minusta kiva. 

Vierailija
36/70 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ilmaisu tuo "hiljainen kiusaaminen". Joo, tiedän tunteen. Minun "ystävilleni" olen fb:ssä kuin ilmaa. Kelpaan heille olkapääksi kun heillä on ongelmia, mutta usein porukalla kun ollaan niin minua ignoroidaan niin livenä kuin verkossa.

Ihan todellisesta ilmiöstä puhut.

Vierailija
37/70 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä voi olla ihan vain sekin, etteivät päivityksesi yksinkertaisesti näy tuttavasi uutisvirrassa.

Vierailija
38/70 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mutta miksi hän sitten pyysi minua kaveriksi? Sitä ihmettelen todella. Eikä hän tosiaan minua tunne juurikaan, vain sen mitä facebookissa kerron/kommentoin, eli hyvin neutraalia juttua. Itse en pyydä ihmisiä kavereiksi, joista en pidä. Tämän ihmisen kohdalla olen miettinyt, poistaisinko hänet, mutta en oikein viitsi, kun ihan hyvin tulemme toimeen ja juttuun irl, silloin kun ollaan tekemisissä. Olen aina luullut, että hän pitää minusta, kuten minäkin hänestä. No myönnettäköön, että nyt on vähän mennyt häneen maku, vaikkei sinänsä harmita tuo ignooraaminen.

Tiedän kyllä, että hän piikittelee rajustikin facebookissa tiettyjä ihmisiä omissa päivityksissään (kavereitaan siis, osa poistanut hänet siksi listaltaan), mutta minua ei piikittele.

Vierailija
39/70 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistaisin kavereista

Vierailija
40/70 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä voiko olla sellaisesta kyse, kun fb "valitsee" kenen päivityksiä se sulle näytää..? Itse olen ainakin huomannut että näen vain muutamien päivityksiä, en tosiaankaan kaikkien. Tämän olen huomannut kun siellä sivussa on se uutisjana, josta näen että x tykkäs/kommentoi y:n päivitystä (eli joku yhteinen kaveri), sieltä kun menen katsomaan näen kyllä ko. hlön päivityksen, mutta omalle aikajanalleni sitä ei ole tullut..? (Eli minua ei ole suljettu sen päivityksen ulkopuolelle/kiusattu/ignoorattu, fb ei vaan näytä sitä mulle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi