Facebookissa hiljainen "kiusaaminen".
En keksinyt parempaakaan otsikkoa. :) Tiedättekö tapauksia, joissa joku alkaa pitää toista aivan ilmana esim työpaikalla, monesti ilman selkeää syytä? Tai koulussa suosittua kiusaamismuotoa, eli yhden hiljaista "ignooraamista".
Nyt olen huomannut itse olevani "ilmaa" yhdelle fb-kaverilleni. Tämä ei sinänsä minua harmita ollenkaan, hän on minua kymmeniä vuosia vanhempi, emmekä hirveästi ole tekemisissä irl. Mutta ihmetyttää ja paljon hänen käytöksensä. Eli tämä henkilö tykkäilee ja kommentoi nykyään jo vähän jopa pakonomaisesti KAIKKIEN yhteisten kavereidemme kuvista ja päivityksistä, siis ihan kaikista tavallisimmistakin, mutta minun mistään kuvasta tai päivityksestä ei koskaan. Ja useat näistä henkilöistä ovat ihan yhtä vähän hänen kanssaan tekemisissä jne, toisinsanoen ihan verrattavissa minuun, osa heistä minulle hyvin läheisiä. Edes tyttäremme syntymään hän ei millään tavalla kommentoinut tai edes tykännyt, ei mihinkään lapsiini liittyvästä isommastakaan asiasta. Kirjoittelen facebookiin pelkkiä neutraaleja päivityksiä ja kuvia silloin tällöin, tai sitten positiivisia, en mielestäni millään tavalla ärsyttäviä.
Kuten sanoin, minua ei tippaakaan harmita, vain ihmetyttää. Se vielä, että tyyppi on itse pyytänyt minua kaverikseen. En tiedä kauanko tätä on jatkanut, mutta huomasin tämän yli vuosi sitten, ja tilanne on pysynyt samana. Nyt jo ehkä hiukan huvittavaakin seurailla tätä. :)
Onko teille käynyt samoin, tai oletteko tehneet jollekin näin? Mistä on johtunut?
Kommentit (70)
En viitsi poistaa em syystä, ja toisaalta en ole sellainen loukkaantuja-tyyppi, että poistaisin mielenosoitukseksi kavereita, tiedätte varmaan mitä tarkoitan. :) Tämä ihminen vielä kun on piikitellyt jotain kaveriaan joka sitten lopuksi on poistanut hänet listaltaan, ylpeilee ikäänkuin sillä. Harmi kun en voi kertoa tarkemmin tästä asiasta, ettei henkilöllisyys paljastu... Mutta siis, voihan olla ettei hän vaan pidä minusta jostain syystä, se olisi kaikkein "mukavin" syy. Mietin vaan, että pyysiköhän minua kaverikseen vain, että saisi "kiusata", se tuntuu jo pahemmalta. Tässäkin tapauksessa kyse 6-kymppisestä ihmisestä, se ehkä vielä lisää ihmetystä, vaikka eihän tällaiset asiat ikää katso. Kateellisuuteen en usko, olen ihan tavallinen työssäkäyvä perheenäiti, en rikas tai muutakaan.
Minun entinen kaveri harrasti samaa. Ei koskaan tykännyt mistään tilastani tai kuvastani, vaikka itse tykkäilin hänen ja kommentoin kuvia sekä tiloja koska olimme irl tekemisissä. Tajuan sen nyt jälkeen päin että hän halusi kiusata minua tällä tavoin. Ensin se alkoi netissä ja sitten se siirtyi tosielämään. Lopulta kun minulla alkoi mennä todella hyvin elämässäni niin katkaisi kokonaan välit. Niin kateellinen ettei kestänyt minun onneani ;)
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 18:34"]Minun entinen kaveri harrasti samaa. Ei koskaan tykännyt mistään tilastani tai kuvastani, vaikka itse tykkäilin hänen ja kommentoin kuvia sekä tiloja koska olimme irl tekemisissä. Tajuan sen nyt jälkeen päin että hän halusi kiusata minua tällä tavoin. Ensin se alkoi netissä ja sitten se siirtyi tosielämään. Lopulta kun minulla alkoi mennä todella hyvin elämässäni niin katkaisi kokonaan välit. Niin kateellinen ettei kestänyt minun onneani ;)
[/quote]
Kyseessä siis tyypillinen kateellinen suomalainen. Mutta mahtaa häntä nyt ärsyttää onnesi ;)
Mä luulen että ap kuvittelee...ja miksi ihmeessä olet niin tarkasti perillä toisen tykkäämisistä? Tuskin olet sille kaverillesi niin "tärkeä" että ihan vaan kiusallaan pyysi sinua kaverikseen jotta saisi ignoorata sinut...
Paljonko teillä oikein on aikaa, jos ennätätte katsomaan, kuka on tykännyt mistä? Minulle on ihan se ja sama, kuka kavereistani tykkää postauksistani ja kuka ei! Enkä selvittele, tykkääkö joku muiden tekemisistä enemmän kuin minun. Vaikka FB-kavereita on vain noin 60, niin ei todellakaan aika riitä heidän tekemistensä erittelyyn.
Hei, toi oli kyllä hyvin sanottu, hiljainen kíusaaminen. Mun "paras" ystävä harrastaa tota samaa. Välillä ei tykkäile ollenkaan, ei kommentoi, ei esim toivota hyvää lomaa, kun on ite niin katkera, kun joutuu oleen töissä, vaikka on just ollut lomalla. jne. Sit joillekkin kavereille on niin lässyn lässyn ja läpäläpä. Ilmeisesti on vaan jostain hiton syystä mulle kateellinen, ihan joka asiasta. Häiritsee! Ja kostan samalla mitalla takaisin, en tykkää enkä kommentoi hänenkään kuvia. Joo, lapsellista, tiedän, mut jotenkin haluun näpäyttää takasin.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 18:41"]Hei, toi oli kyllä hyvin sanottu, hiljainen kíusaaminen. Mun "paras" ystävä harrastaa tota samaa. Välillä ei tykkäile ollenkaan, ei kommentoi, ei esim toivota hyvää lomaa, kun on ite niin katkera, kun joutuu oleen töissä, vaikka on just ollut lomalla. jne. Sit joillekkin kavereille on niin lässyn lässyn ja läpäläpä. Ilmeisesti on vaan jostain hiton syystä mulle kateellinen, ihan joka asiasta. Häiritsee! Ja kostan samalla mitalla takaisin, en tykkää enkä kommentoi hänenkään kuvia. Joo, lapsellista, tiedän, mut jotenkin haluun näpäyttää takasin.
[/quote]
Ansaitsette toisenne. :-D
Minun ex-bestis toimi samoin. Osittain siitä syystä on nyt entinen ystävä.
En jaksa pelata ihmissuhdepelejä vaan haluan ystävikseni sellaisia ihmisiä jotka voivat olla aidosti onnellisia puolestani ja toisinpäin.
ap vastaa vielä:
huomasin siitä, että hänen tykkäämisensä ja kommentointinsa näkyi minulle aina jatkuvasti "se ja se" tykkää "sen ja sen" kuvasta jne. Käyn fb:ssa muutaman kertaa viikossa ja joka kerta sama juttu, minulla ei kyllä montaa kaveria olekaan fb:ssä. Sitten jossain vaiheessa tajusin kun kommentoin jotain hänen kuvaansa, ettei hän koskaan tykkää/kommentoi minulle mitään ja eräs ilta tylsyyksissäni selasin sivujani taakse päin ja huomasin että näin todella oli. Siitä asti siis olen kiinnittänyt asiaan huomiota, voi olla että sitä on ollut jo kauan ennen. Että tässä selvitys miten asian huomasin :)
No just.. Mä taidan olla täm perusteella aikamoinen kiusaaja. Mulle aika harvan päivitykset näkyy feedissä. Jos olen piilottanut jonkun, on päivityksiä tullut tyyliin 8 x päivässä tai ovat olleet täynnä verenpainetta nostattavaa matskua (esim tyyliin "vitun sossut kun ei anna rahaa"). Älä nyt AP ihan hurjia johtopäätöksiä tee ennen kuin asia on oikeasti sinulle selvinnyt.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 18:05"]
Syynä voi olla ihan vain sekin, etteivät päivityksesi yksinkertaisesti näy tuttavasi uutisvirrassa.
[/quote]
Itselläkin yksi kaveri joka ei koskaan kommentoi. Ei olla kyllä nykyään oikein tekemisissä, mutta minut hän jättää täysin huomiotta. Joko päivitykseni eivät näy hänelle, tai hänellä on oikeasti jotain minua vastaan. Eli tiedän ilmiön. Kaikkia muita kaveripiirissämme kyllä tykkäilee.
No voi herran pieksut miten typerä vastaus - onko siis sinulla vastaajalla tapana pyytää kaveriksesi ihmistä josta et edes pidä? Taidat olla sellainen kaverikeräilijä. No, minun puolestani saisit jäädä ilman niitä ei-kaveri-kavereita. Voi ollakin, että jonakin päivänä huomaat, että olet tipahtanut useimpien "kavereittesi" listalta.
Mutta vastauksesi oli siinä mielessä hyvä, että tuo ap:n maintsema hiljainen kiusaaja saattaa olla aivan yhtä hölmö. Sinä saatat olla tämän hetken "uhri" ja jonakin päivän tuo sama tyyppi saattaa alkaa kiusata eli ignoreerata tässä tapauksessa jotain muuta.
Voisithan ihan muina miehinä tehdä aloitteen facebook-sivullasi tästä aiheesta ja kysäistä, onko muuta kaverisi huomanneet että "maailmassa" tällaista tapahtuu. Usein nämä ignoreeraajat ovat loppujenlopuksi melko raukkamaista porukkaa ja alkaavat elätä, että joku muukin huomaa heidän typeryytensä. Joten alat kummallista kyllä yhtä äkkiä saada taas hänen tykkäämisiään...
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 17:56"]
Ehkä hän ei vain pidä sinusta. En minä tykkäile sellaisten ihmisten julkaisuista, jotka eivät minusta ole kiinnostavia tai kivoja. Ihmiset siis. Julkaisuiden sisältö on näiden tyyppien kohdalla yhdentekevä. Voi olla montakin syytä, miksi pyydän ihmistä kaveriksi, vaikkei hän ole minusta kiva.
[/quote]
Ei herranjestas, toivottavasti kukaan mun kavereista ei ylianalyoi samalla tavalla mun tekemisiä FB:ssa. Joidenkin tekemiset eivät tosiaan ikinä näy feedissä, ja kun on aika paljon kavereita ja ryhmien postauksia, niin aika äkkiä uutiset häviävät alemmaksi, enkä jaksa ikinä kovin pitkälle skrollailla.
Täytyy myöntää, että joidenkin läheisimpien kavereiden ja ystävien statuksia tulee peukutettua tai kommentoitua enemmän kuin joidenkin vähän etäisempien vastaavia, mutta en kyllä missään nimessä ketään halua "hiljaisesti kiusata" tekemällä noin. En ole ajatellutkaan, että joku voisi noin kepeitä ja yhdentekeviäkin juttuja pitää isoina asioina ja ottaa niistä itseensä.
22 ei ehkä ihan ymmärtänyt. Joskus on ihan selkeä juttu, että näin tehdään yhdelle henkilölle jatkuvasti. Ymmärrän että läheisimpien tykätään/kommentoidaan eniten, mutta jos se touhu on systemaattista ja kohdistuu yhteen ihmiseen aina, niin sen kyllä usko pois huomaa. Sinun peukutuksesi ei ole sellaista, mitä tässä nyt haetaan. Älä ymmärrä tahallasi väärin.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 19:04"]
22 ei ehkä ihan ymmärtänyt. Joskus on ihan selkeä juttu, että näin tehdään yhdelle henkilölle jatkuvasti. Ymmärrän että läheisimpien tykätään/kommentoidaan eniten, mutta jos se touhu on systemaattista ja kohdistuu yhteen ihmiseen aina, niin sen kyllä usko pois huomaa. Sinun peukutuksesi ei ole sellaista, mitä tässä nyt haetaan. Älä ymmärrä tahallasi väärin.
[/quote]
Tai sitten ap ja kaltaisensa ovat paranoideja ja näkevät mitä haluavat nähdä, suuria salaliittoteorioita heitä vastaan. Eikö tuossa tapauksessa olisi järkevintä vaikka piilottaa kaveri kokonaan itseltään jos häntä ei voi poistaa kavereista.
En ole ainakaan minä ottanut itseeni, kuten sanoin ei harmita tippakaan, mutta ihmetyttää tottakai. Ja tosiaan kyllä sen tässä minun tapauksessa huomaa ihan kuka tahansa, minäkin vaikken mitenkään fb-addikti olekaan vaan suht harvoin käyn siellä saati että seuraisin tietoisesti jotain peukutuksia. Ja molemmilla muutama kymmenen kaveria, joten äkkiä huomaa kyllä. Kuten sanoin, vahingossa huomasin. t.ap.
Teillä on aivan liian paljon aikaa.
Postaatko paljon facebookiin? Ehkä tyyppiä on jostain syystä ärsyttänyt päivityksesi, ja hän on lakannut hiljaisuudessa seuraamasta päivityksiäsi. Ei kovin ystävällistä toki sekään, itse olen lakannut seuraamasta vain yhtä "entistä sukulaista."
Joidenkin elämässä voi olla jotain muuta kuin facebook eikä se silloin tarkoita kiusaamista, vaan sitä ettei yksinkertaisesti jaksa innostua kaikesta tyhjänpäiväisestä.
Anoppini on tällainen hiljainen kiusaaja ollut aina. Nyt kun innostui facebookista, niin tietyt ihmiset pääsevät hänen kiusaamisen kohteekseen. Kai se on jonkun ihmisen luonne olla sellainen, haluaa jostain syystä olla ilkeä toiselle. Anopillani yksi syy on kateus, esim jos jollain menee paremmin kuin hänen omilla lapsillaan niin varmasti ärsyyntyy tähän ihmiseen. Kaikkiin tapauksiin emme ole keksineet edes syytä. Kyse siis 60+ ihmisestä, tuntuu kyllä oudolta mutta näitä on.