Facebookissa hiljainen "kiusaaminen".
En keksinyt parempaakaan otsikkoa. :) Tiedättekö tapauksia, joissa joku alkaa pitää toista aivan ilmana esim työpaikalla, monesti ilman selkeää syytä? Tai koulussa suosittua kiusaamismuotoa, eli yhden hiljaista "ignooraamista".
Nyt olen huomannut itse olevani "ilmaa" yhdelle fb-kaverilleni. Tämä ei sinänsä minua harmita ollenkaan, hän on minua kymmeniä vuosia vanhempi, emmekä hirveästi ole tekemisissä irl. Mutta ihmetyttää ja paljon hänen käytöksensä. Eli tämä henkilö tykkäilee ja kommentoi nykyään jo vähän jopa pakonomaisesti KAIKKIEN yhteisten kavereidemme kuvista ja päivityksistä, siis ihan kaikista tavallisimmistakin, mutta minun mistään kuvasta tai päivityksestä ei koskaan. Ja useat näistä henkilöistä ovat ihan yhtä vähän hänen kanssaan tekemisissä jne, toisinsanoen ihan verrattavissa minuun, osa heistä minulle hyvin läheisiä. Edes tyttäremme syntymään hän ei millään tavalla kommentoinut tai edes tykännyt, ei mihinkään lapsiini liittyvästä isommastakaan asiasta. Kirjoittelen facebookiin pelkkiä neutraaleja päivityksiä ja kuvia silloin tällöin, tai sitten positiivisia, en mielestäni millään tavalla ärsyttäviä.
Kuten sanoin, minua ei tippaakaan harmita, vain ihmetyttää. Se vielä, että tyyppi on itse pyytänyt minua kaverikseen. En tiedä kauanko tätä on jatkanut, mutta huomasin tämän yli vuosi sitten, ja tilanne on pysynyt samana. Nyt jo ehkä hiukan huvittavaakin seurailla tätä. :)
Onko teille käynyt samoin, tai oletteko tehneet jollekin näin? Mistä on johtunut?
Kommentit (70)
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 18:05"]
Syynä voi olla ihan vain sekin, etteivät päivityksesi yksinkertaisesti näy tuttavasi uutisvirrassa.
[/quote]
Näin. Mulla on hävinnyt varsin monien kavereiden kirjoitukset näkymästä uutisvirrassa. Pitää erikseen mennä heidän seinälleen katsomaan, kirjoittavatko ylipäätään enää yhtään mitään.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 18:44"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 18:41"]Hei, toi oli kyllä hyvin sanottu, hiljainen kíusaaminen. Mun "paras" ystävä harrastaa tota samaa. Välillä ei tykkäile ollenkaan, ei kommentoi, ei esim toivota hyvää lomaa, kun on ite niin katkera, kun joutuu oleen töissä, vaikka on just ollut lomalla. jne. Sit joillekkin kavereille on niin lässyn lässyn ja läpäläpä. Ilmeisesti on vaan jostain hiton syystä mulle kateellinen, ihan joka asiasta. Häiritsee! Ja kostan samalla mitalla takaisin, en tykkää enkä kommentoi hänenkään kuvia. Joo, lapsellista, tiedän, mut jotenkin haluun näpäyttää takasin.
[/quote]
Ansaitsette toisenne. :-D
[/quote]
Ai ansaitaan? No pitäiskö mun tykkäillä ja olla mukava tuollaiselle katkeralle "ystävälle"? Mä osaan olla onnellinen muiden puolesta, muiden onnellisuus ei ole multa pois. Se on hienoa ja ihanaa! Mut mä oon vähän sitä mieltä, että ystävyyskin on kaks suuntainen tie, kummankin pitää jotain antaa, muuten se kuivuu pois.. :( En mielestäni ansaistse tuollaista hiljaista kiusaamista, joka on kateudesta johtuvaa ihan selvästi.
Ehkä hän on piilottanut julkaisusi, koska niissä on jotain ärsyttävää hänen mielestään.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 18:34"]
Minun entinen kaveri harrasti samaa. Ei koskaan tykännyt mistään tilastani tai kuvastani, vaikka itse tykkäilin hänen ja kommentoin kuvia sekä tiloja koska olimme irl tekemisissä. Tajuan sen nyt jälkeen päin että hän halusi kiusata minua tällä tavoin. Ensin se alkoi netissä ja sitten se siirtyi tosielämään. Lopulta kun minulla alkoi mennä todella hyvin elämässäni niin katkaisi kokonaan välit. Niin kateellinen ettei kestänyt minun onneani ;)
[/quote]
Erikoinen aihepiiri, otampa uudestaan esille. Itsellä myös eräs ystävätär, niin facebookissa, ei tykkäillyt kuvistani, siis tämä aiheena ihan lapsellinen, mutta siinä vaiheessa jos ystävyyssuhteessa on jotain vikaa,t niin tietyt pienet asiat saattavat nousta pinnalle. Niin ei tykännyt kuvistani, ei kommentoinut niitä, ei halunnut esim. tägätä minua hänen sivulle, alkoi olemaan jossain vaiheessa hankalaa, kun piti miettiä, että saako hänen sivulle kommentoida ja mitä se on..Ja entä kuvat, ja se, että toinen ihminen käyttäytyy reaalimaailmassa tietyllä tavalla ja itse en vaan luonteeltani ole niin tarkka, että alkaisin kellekkään valittamaan siitä mitä kommentoi, no jos jotain törkeätä niin asia erikseen. Oikeassa elämässä tämä ystävä palvelutti minua, teetti kaikenlaisia asioita, ja käytti hyväksi enemmäkseen. Eikä ystävyys oikein edennyt mihinkään, no tein sitten ratkaisun kun hermot paloivat lopullisesti, pomppautin koko naisen pihalle facebookista ja sain tarpeeksi. Ja muutenkin hän puhui minusta seläntakana paskaa, ja koitti aina jossain mielessä syrjiä, sitten tuli pari viestiä facebookkiin, ja en niihin vastannut. Ei ystävä, joka ei kykene keskustelemaan tietyistä asioista, ja on etäinen ja käyttäytyy koko ajan miten sattuu, niin sellaista vaan jaksa!!!
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 18:38"]
Paljonko teillä oikein on aikaa, jos ennätätte katsomaan, kuka on tykännyt mistä? Minulle on ihan se ja sama, kuka kavereistani tykkää postauksistani ja kuka ei! Enkä selvittele, tykkääkö joku muiden tekemisistä enemmän kuin minun. Vaikka FB-kavereita on vain noin 60, niin ei todellakaan aika riitä heidän tekemistensä erittelyyn.
[/quote]
Tämä! Itsellenikin on aivan yhdentekevää, kuka tykkää tai on tykkäämättä. Ei ole edes käynyt mielessä, että joku kiinnittäisi asiaan mitään huomiota.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 17:56"]Ehkä hän ei vain pidä sinusta. En minä tykkäile sellaisten ihmisten julkaisuista, jotka eivät minusta ole kiinnostavia tai kivoja. Ihmiset siis. Julkaisuiden sisältö on näiden tyyppien kohdalla yhdentekevä. Voi olla montakin syytä, miksi pyydän ihmistä kaveriksi, vaikkei hän ole minusta kiva.
[/quote]
Miksi edes olla fb kaveri sellaisen kanssa?
Tämä on vähän vanha keskustelu,mutta minulla on samanlaisia kokemuksia. Olen nyt jo pitkään miettinyt veljeni vaimoa.Yhdessä vaiheessa lakkasi tyystin tykkäämästä mistään julkaisuistani,ei vaikka olisivat kuinka tärkeitä.En ole mikään "ärsyttävä" päivittäjä. Ihmetyttää todella,koska hän aina tykkäilee muiden sukulaisteni,erityisesti sisarusteni päivityksiä.Jatkuvasti ja aina!
Ei ole yhtään sen tyyppinen ihminen että olisi esim.kateellinen.
Jokin asia varmasti mättää ihan oikeassakin elämässä,on tosin aika neutraali aina tavatessamme. Ihan ystävällinen,mutta ei koskaan ehdota näkemistä tms. Mua asia on ruvennut vaivaamaan,koska alussa hän oli todella mukava ja vaikutti että tulimme hyvin toimeen.Sitten yht'äkkinen takin kääntäminen - "sinä et ole enää olemassa minulle."
Mistä ihmeestä kiikastaa?! En voi ymmärtää. Enkä kyllä todella pysty tästä asiasta puhumaan hänen kanssaan.
Jotkut postaavat koko ajan melko narsistisia päivityksiä. Sitten kun ei enää jaksa ylistää/hoitaa heidän itsetuntoaan tykkäyksillä, alkaa vihjailu "ystävyys on..." -postauksilla.... Voi tätä touhua! Nämä maailman navat ovat niin voimia vieviä. Tarvitsevat ympärilleen facessa kaverihovin, joka palvoo heitä.
Vierailija kirjoitti:
Poistaisin kavereista
Niin minäkin tein joillekin ja poistin IG:stäkin. Nämä tapaukset ovat muutenkin sellaisia jotka haalivat kavereita kaikista puolitutuistakin oman egonsa vuoksi joten luultavasti niitä harmittaa kun seuraajien määrä putosi yhdellä hehe.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 18:34"]
Minun entinen kaveri harrasti samaa. Ei koskaan tykännyt mistään tilastani tai kuvastani, vaikka itse tykkäilin hänen ja kommentoin kuvia sekä tiloja koska olimme irl tekemisissä. Tajuan sen nyt jälkeen päin että hän halusi kiusata minua tällä tavoin. Ensin se alkoi netissä ja sitten se siirtyi tosielämään. Lopulta kun minulla alkoi mennä todella hyvin elämässäni niin katkaisi kokonaan välit. Niin kateellinen ettei kestänyt minun onneani ;)
[/quote]
Jep, tuollainen ignooraaminen johtuu yleensä kateudesta, on tullut monesti huomattua.