SUURI LAIHDUTUSPÄIVÄKIRJA!
Nyt kaikki laihduttajat kirjoittelemaan tänne omia liikunta & ruokapäiväkirjoja!
Aloitan itse:
Olen 25v, mitat 173cm, paino ehkä 78kg. En tiedä, koska en omista vaakaa. Ajattelin laihduttaa ainoastaan terveellisillä elämäntavoilla ilman vaa'alla hyppimistä. Bulimiatausta, joka oireilee herkästi jos paino jumittaa ja ahdistaa.
Ma 4.8
7:30
Mannapuuroa+hilloa (aijai, tää alko huonosti, muut puurohiutaleet olikin loppu!)
11:15
Salaattia 1/2 lautasellista, broilerkiusausta
14:15
2pientä rieskaa, keittokinkkua, tomaattia
18:00 salaatti kahvilassa; kanaa ja mozzarellaa
19:00 pieni jäätelöpallo
21:30 vesimelonia muutama siivu
Pyöräilyä kertyi reilu 20km työmatkoista ja kaupungilla käymisestä.
Ihan ok päivä, välipala olisi voinut olla edim rahkaa, aamupalan olisi ehdottomasti pitänyt oöla jotain muuta.
Ti 5.8
6.30
Neljän viljan puuroa, mustaherukoita, pieni voisilmä, kahvi kevyt
8:30 näkkileipä floralla ja paprikalla
11:15 kalakeittoa, pala ruisleipää, vajaa puolikas nektariini. (Olikin raaka :D)
12:15 kahvi, 1toffee
Katsotaan muten loppupäivä, päivälliseksi luultavasti porsaan sisäfilettä ja salaattia. pyörällä tulin töihin, matka on 9,2km/suunta.
Kertokaa te muutkin ja kannustetaan toisiamme!
Kommentit (147)
Se on hankala arvioida kun ei tiedä paljon valmistuksessa on käytetty rasvaa jne. Kato löytyykö ihan jostain kalorilaskurista jotain keskiarvoja.. Voin katella itekin jossain vaihees kun jaksan avata koneen :)
-Renkula (puhelimella)
Kiitos viisaista sanoista. :) Näitä on hyvä pohdiskella. Juuri tuollaiseen olis tarkoitus pyrkiä, siksi mä en aio sitä vaakaa edes ostaa. Menis kuitenkin päivittäiseks vaa'alle hyppimiseks ja ahdistumiseksi. "Laihtuminen on vaan bonus terveessä elämässä :)" Tätä aion hokea itselleni vaikeina päivinä!
Olet kyllä mielettömän muutoksen tehnyt elämäntavoissasi!
-tankkis
Kiitos :) ihana kuulla, et mun pohdinnoista löytyy jotain hyödyllistä muillekin. Saa vapaasti käyttää/lainata/olla eri mieltä/muokata itselleen sopivammaksi!
-Renkula
Hello hello taas. Täällä ei taida muita käydä ku mä ja Renkula? No eipä siinä mittää.
7:00 Neljän viljan puuro vesimaitoon keitettynä, mustaherukoita, raejuustoa ja loraus maitoa. Kuppi kahvia
11:15 2 palaa ruisvuokaleipää floralla, 2 kananmunaa, banaani.
17:00 ½ täytetty munakoiso, salaatti jossa pikkasen fetaa.
18:15-19:15 treeni: 20min juoksumatolla (keskinopeus 8,3km/h, 5min kuntopyörää, 30min keskivartalotreeni (ryhmäliikunta)
19:45 Nektariini, jogurttia + kermarahkaa.
Voi tsiisus tota jumppaa, niin raskaita vatsalihasliikkeitä että en saanut välttämättä edes tehtyä niitä kunnolla ensimmäistäkään. En sitten tiedä kuinka hyvin meni treeni perille ku oli aika haastavaa.
^teeerrveisin Tankkis.
Ja lounas oli siks noin köykänen ku oli duunissa pinaattikeittopäivä.
Heip,
Juu, ei Tankkis kannata kyllä sit tehdä mitään tarkempia mittauksia, jos on taipumusta vetää överiksi! Ja muutenkin 1200kcal kuulostaa tosi vähältä, varsinkin kun nyt liikut paljon niin vähintään se 1500kcal olis hyvä että saa tarpeeks ravintoaineita. Mut ei niitä oo pakko laskea lainkaan. Tottakai oma olo ja kaikki sit vaikuttaa. Mut niin, taas kerran, painonpudotus ei (pitäis olla) ole tässä se tärkein pointti. Hienolta kuulostaa sun tyyli ja se, että tiedostat omat kipukohtasi. Ei kannata mennä kahta kertaa perse edellä samaan puuhun!
Eilisen, 19.8. ruoat meni näin:
Aamiainen, smoothie, n. 450 kcal
1 kananmuna
100g mustaherukkaa
75g avokadoa
100g banaania
65g kesäkurpitsaa
200ml hirssijuomaa (n. 110kcal yht)
Lounas, n. 310 kcal (tää oli vielä eilen välipalan roolissa, mutta kun en ehtinyt kahta kunnon ruokaa syömään niin olkoon tämä lounas, lähinnä nyt tällee kirjauksien kannalta)
115g mustaherukkaa
100g kesäkurpitsaa
25g beef jerkyä
25g pähkinöitä
Päivällinen, n. 500kcal
120g grillijuustoa
70g paprikaa
100g kesäkurpitsaa
70g salaattia
100g tomaattia
Iltapala, n. 300 kcal
200g raejuustoa
n. 10g raakakaakaota ja 20g maca-jauhetta (normaalisti en oo ees laskenu näitä, mut näytti olevan valmiina tossa ohjelmassa jolla lasken, ni menköön nyt)
n. 1dl hirssijuomaa
Yhteensä n. 1550 kcal, R 76 / HH 135 / PROT 97
Ja tosiaan puolen tunnin spinning & puolen tunnin keskivartalojumppa liikuntana eilen. Reidet mukavasti kipeet kun en oo pyöräilly.. öö.. ikinä? :D no toki lapsena joskus mut muuten todella, todella harvoin.
-Renkula
Heip,
Ei näy muita joo. Ehkä sit jossain vaiheessa. :) Voisit sä Tankkis enemmänkin syödä! Ettei iso nälkä yllätä yhtäkkiä. Tosin joo, ehkäpä joka päivä ei oo pinaattikeittopäivä onneks. Et siis vissiin tykkää? Vois ite kyl tehdä joku päivä pinaattikeittoa, kiitti muistutuksesta :D
Tää päivä ollu vähän kökkö. Ollu joku ihme vitutus (PMS onkin POST-menstrual syndrome?), joka varmaan johtu kyl eniten siitä etten ehtinytkään suunnittelemaani jumppaan ja sit en jaksanu käydä edes salilla. No, huomenna sit.
Aamupala, smoothie, n. 305 kcal
1 kananmuna
100g mustaherukkaa
50g mustikkaa
90g salaattia
20g selleriä (makua antamaan)
1rkl hamppu-/seesamöljyseosta
90g kesäkurpitsaa
Tähän väliin tuli liian pitkä väli ruokailussa, kun menot viivästy, ja siks jäi jumppa välistä, ja siks alko vituttaa!
Lounas, n. 550 kcal
120g grillijuustoa (ostin näitä tosiaan 20 pakettia.. :D pistän kyl pakkaseenkin, ellen sit syö joka päivä niinku siltä vähän näyttää. Onneks normaalihinta oli jotai 3,5e nii ei tuu ehkä loppuikää pelkästään näitä syötyä)
100g kurkkua
90g paprikaa
80g tomaattia
100g salaattia
Jälkkäriks 2 taatelia
Päivällinen, n. 545 kcal
2 kananmunaa
100g salaattia
20g pestoa
45g paprikaa
60g vihreitä linssejä
100g raejuustoa
100g kurkkua
Iltapala, n. 210 kcal
60g kuivattua pomeloa (ah, tää on niin maailman paras karkinkorvike, jos sellasta tarvii! nyt tuli vastaan ni piti ostaa, vaikkei varsinaisesti karkkia tehnyt mielikään :)
Yhteensä noin 1610 kcal, R 76 / HH 121 / PROT 88
Eli näin, taas herkuttelin, ja terveellisesti :) Mut en tiiä onko joku flunssa päällä tai tulossa, jotenki väsynyt olo eilisestä asti. Tai sit vaa kroppaa alkaa vituttaa tää laihduttaminen :D No, tarkkaillaan tilannetta ja viilataan jotain jos tarvii.
-Renkula
Mitenhän sitä saisi päänsä sellaiseen moodiin, että kävisi vaa'alla vain KERRAN viikossa?! Ensin se onnistuu, mutta jossain vaiheessa lipsun ja oho, nyt oonkin käynyt joka aamu. Ja sitä kamalaa oloa, kun tämänaamuinen paino oli melkein kilon enemmän kuin eilen! Vaikka ihan normaalisti ollut ja urheillut, ärsyttää. Tiedän tämän olevan aivan typerää, mutta helposti lähtee päivä ihan väärään suuntaan tämmöisen herätyksen jälkeen... :/
- T.B.
^tervetuloa mukaan!
Oma päiväni näyttää tältä:
6.45 Jogurtti+kermarahkasetti mangokuutioilla, 2 tl auringonkukan siemeniä, kuppi kahvia
11.15 2 pienehköä perunaa, jauhelihakastiketta, salaattia, näkkäri floralla
14 1 pala ruisvuokaleipää floralla, muutama paprikasiivu
16.45 ½täytetty munakoiso (voi tsiisös näitä riittää :D mies teki jotain kaaliruokaa alkuviikosta, jota en voinu syödä ku tulee kauheet vatsakivut ni tein iteki sit tällästä mistä se ei tykkää. Tässäpähän nyt sit syön :DD), salaattia + raejuustoa
18-19 ViPR: keskivartalotunti, jossa jumpataan semmosen kumimötkylän kanssa, itellä 4kg. Huhhuh, tuntu jotenkin harvinaisen raskaalta jumppa tänään! Eilinenkin oli keskivartalotreeni et oli vähä liikaa.
19.30 tattadattadaa MAITORAHKAA+nektariini+10 cashewpähkinää. :D Ostin ehrmannin noita jogurttirahkoja ja menihän se alas hyvin, turhaan taas oon kuvitellu etten pysty! Noissa on parempi koostumus ja ihan hyvin proteiiniaki(7,2g/100g). Viimeks tosiaan ku vedin tavallista maitorahkaa ni aloin ihan kakomaan ku ällötti niin paljon.
Hih nyt vasta huomasin ton et olit ostanut 20 pakettia grillijuustoa. :D haha, se on kyl parasta! Ennen ostettiin aina halloumia, mutta kerran otettiin grillijuustotestiin ja todettiin, että se on niiiiin paljon parempaa, ihana pehmeä koostumus, ei niin natiseva kuin halloumi. Nam!
Moi, mun pvä tänään
2 kananmunaa
kurkku, tomaatti, salaatti
lasi tuoremehugluteeniton leipä
2 isoa lautasta kasviksia
Stroganoffia
Vettä
Gluteeniton leipä
Puolikas omena ja puolikas appelsiini
Pari rkl vaniljakastiketta
Iso lautasellinen kasviksia
Naudan pihvi
Vettä
Gluteeniton karjalanpiirakka
Sisuja pari, tikkareita 2 kahvia pari kp
T. Bambi
T.B., paino voi nousta liikunnan takia hetkellisesti, kun neste kertyy lihaksiin. Lisäks kuukaudenkierto vaikuttaa monella turvottavasti. Se EI ole lihomista!
Laita vaa'an paristot vaikka kirjekuoreen, ja kirjoita siihen vaikka "vain perjantaisin". Itsellesi muistiin, niin kiusaus käydä vaa'alla pienenee. Samaa tahdonvoimaa se vaatii, kuin syömisen säätelykin. Pystyt siihenkin!
-Renkula
Lisäks voi miettiä, haluaako tän homman tehdä järjellä vai tunteella. Joka päivä vaa'alla käyminen ei ole järkevää, koska kroppa ei liho eikä laihdu päivässä. Sellaisia määriä siis, että sitä kannattaisi vielä tarkkailla.
Tunteiden käsittely on muutenkin iso osa laihduttamista ja terveellisiä elämäntapoja, varsinkin kun kovin monella syöminen ja varsinkin huonosti syöminen liittyy vahvasti fiilikseen.
Moikka!
Mä oon jo muutaman päivän lueskellut teidän juttujanne, mutta enpä ole tullut itse kirjoitelleeksi mitään :)
Olen myös -yllätys yllätys- laihiksella, tavoitteena -10 kg tänä syksynä. Pudotin viime vuonna 14 kiloa ennen häitäni, ja olen saanut pidettyä painon hyvin samoissa lukemissa. Nyt ajattelin ottaa taas kympin tai reilun pois, ja yrittää pysytellä siinä.
Tällä hetkellä "laihisaikaa" takana vajaa viisi viikkoa, ja pudotettuja kiloja 5,5. Eli ihan hyvin tässä jo puolessa välissä mennään :D Jos tämä jatkuu näin helppona niin antaa pudota enemmänkin...
Te olette täällä listailleet päivän ruokianne, tässä tulisi meitsin 21.8.:
Klo 8:30
2 ruisleipäsiivua (Oivariini, kalkkunaleike, kurkkua)
klo 10
1 kuppi kahvia, tilkka maitoa
klo 12
n. 100 g broilerin fileesuikaleita paistettuna
paprikaa, tomaattia, kesäkurpitsaa paistettuna
paprikaa tuoreena
klo 14:30
1 kuppi kahvia, tilkka maitoa
Skyr-proteiinirahka
klo 18
n. 100 g naudan jauhelihaa paistettuna
bataattimuussia
paprikaa ja kurkkua tuoreena
klo 20:30
nektariini
vesimelonia
Ja näin minä syön kuutena päivänä viikossa, lauantaisin herkkupäivä jolloin saa vetää mitä tekee mieli :) Ja paino putoaa, vaikka en edes laske noista kaloreita vaan mietin että vatsa tulee täyteen ilman herkkuja!
T: T.B.
Hei, minäkin ilmoittaudun :)
En ole käynyt puntarilla koska sokea lepakkokin näkee, että minulla on fläskiä. Varsinkin kesällä on tullut mässätttyä ja juotua valkkaria niin että huh huh. Mitkään vaatteet ei mahdu päälle ja itseinho on kauhea :(
Aloitin viime viikin ma kalorilaskurissa ja se on ollut kyllä huippujuttu!
Tän päivän ruuat:
aamu: 2 paistettua munaa ilman rasvaa, yksi kalkkunaleike ja suippopaprikaa päälle viipaloituna, nam
päivä: iso lautasellinen tonnikalasalaattia
iltapäivä: 1 prk Danone Pro mansikkarahkaa
ilta (saa nauraa): 4 kpl ranskalaisia miehen lautaselta.
Tänään siis tosi pienellä ruualla, mutta olin vapaapäivällä niin en hirveästi liikkunut, paitsi spinningissä kävin 60 min.
Sellainen päivä. Kiitos tästä ketjusta, terveisin Kurvi-Kerttu (158cm ja arvioisin että 63kg)
Lauantain herkkupäivä sujui herkutellen; falafelpita ja jälkkärtiksi 120g irtokarkkeja, lounaaksi pari palaa kaverin tekemää pizzaa ja iltapalaksi happymeal ateria. Heh hups. Sunnuntai meni napostellessa liikaa hiilareita(leipää ja pari muffinsia) ahdistukseen ja illalla pari kourallista cashewpähkinöitä. Henkilökohtainen elämä heittää häränpyllyä ja herkästi reagoin ahdistukseen syömällä. :/ ääh.
No mutta, tänään oli uusi viikko, joka alkoi hyvin. Ihana ihana uusi harjoittelupaikka, josta olen tosi innoissani ja ruokailut sujunut hyvin.
Ma 25.8
7.15 1 nektariini, jogurttirahka, ½tl hunajaa. Kuppi kahvia
12.15 Linssikeittoa. 2 palaa maitosuklaata, kuppi kahvia
17.15 Perussalaattipohja+½avokado, 8% fetaa, savusiikaa, 1 pala taikaruisleipää oivalla + polarjuustolla
18.15-19 Prformance mobility tunti. Luulin, että tää on jotain crossfitin tyylistä niinkuin noi muut prformance tunnit, mut tää olikin lihashuoltoa ja liikkuvuutta. Vähän pettyneenä sitten painelin tunnin jälkeen juoksumatolla, jolla juoksun 15min (keskinopeus 8,4km/h) ja 10 min kuntopyörällä, jonkin verran vatsalihaksia
20 vajaa ½jogurttirahka ja ½ persikka, ½tl hunajaa, 5 hasselpähkinää. Yääähh, tuo (ex)avokki oli ostanut nektariinien tilalta vahingossa persikoita, jotka oli ällöttävän pehmeitä jauhosia. Jäi osa syömättä.
Hienosti Renkulan paino on pudonnut!
Mä oon Helsingistä. :)
Ke 27.8
06.00 Jogurttirahka, ½ banaani, sokeritonta mehukeittoa. Kuppi kahvia
09.30 Banaani, kuppi kahvia
12 Salaatti savusiialla ja avokadolla
16.45 Pulled porkia, salaattia, raejuustoa, tsatsikia.
18:00 ½jogurttirahka, sokeritonta mehukeittoa. Nukuin hetken ja heräsin kauheen nälkäsenä ja vetäsin tän naamariin puoliunessa ja huomasin sitten että olen ihan ÄHKY. Ei mulla mikään nälkä todellakaan ollut ton päiväruoan jäljiltä. Mä en tajua miks mä herään päiväunilta aina törkeen nälkäsenä vaikka olis just syöny?! Pitäis vaan malttaa hetki ja miettiä onks nälkä vai ei. No millään puolikkaalla rahkalla oo väliä, mut helposti rupeen vetelee jotain hiilareita puoliunissani. Kunnes tokenen siitä ihmettelen, että mitä ihmettä!
18.30-19.30 30min Core tunti, ennen ja jälkeen n. 10 min kuntopyöräilyt.
20 ½ jogurttirahka, ½ banaani, sokerintota mehukeittoa
27.8.
klo 8:30
2 siivua ruisleipää (oivariini, kalkkunaleike, kurkku)
kahvikuppi
klo 12
kana-kasviskeitto (Pirkka, 165 kcal)
1 näkkileipä oivariinilla
nektariini
klo 14:30
Skyr-proteiinirahka
kahvikuppi
klo 17:30
110 g broilerin ohutleike
kukkakaalia keitettynä
80 g raejuustoa
klo 19-20
isostar-urheilujuoma (87 kcal)
klo 21
banaanilettu (= 1 banaani, 1 kananmuna paistettuna)
½ prk kuningatarpilttiä päälle (hillon sijaan haha)
Semmonen keskiviikko tänään, aika vähän tuli näköjään kasviksia syötyä...
Lisäksi oli KAUHEA juoksutreeni mäkisessä maastossa (ylämäkiin täysiä, apua), siksi urheilujuoma. Ei jaksa muuten :D
-T.B.
PS. Täytyy koittaa aktivoitua tänne, ettei kuivu kasaan koko ketju :)
T. Tankkis (taas vaihteeks...)