Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katkooko narsisti välejä ”myrkyllisiin ihmisiin”?

Vierailija
26.07.2021 |

Onko tavallista, että narsisti erottaa jonkun ihmisen hovistaan kertoen muille hovin jäsenille, että tämä ”hovista erotettu” oli raskas, myrkyllinen ihminen, joka kuormitti häntä henkisesti?
Oikeasti narsisti ei katkaissut välejä ensin, vaan uhri, mutta narsisti käänsi asian päälaelleen. Eikä uhri kokenut olevansa millään tavalla myrkyllinen, vaan päinvastoin, uskoi itse joutuneensa myrkyllisen ihmisen uhriksi.

Onko tällainen käytös ihan tavallista eli yritetään saada toinen (uhri) ajattelemaan, että hän oli itse asiassa syypää välirikkoon?

Kommentit (120)

Vierailija
101/120 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että koulukiusaajani on narsisti. Hän on kääntänyt asiat nyt aikuisena niin päin että oli itse kiusattu. En lankea hänen provosointeihin. Valehdelkoon muille ihan mitä haluaa. Valitettavasti minä olen itse kiusannut häntä kerran takaisin, joten hän puhuu kyllä osatotuutta, mikä tekee asiasta hankalan. Itse kuitenkin pyysin sitä heti anteeksi silloin lapsena, mutta tämä ihminen jatkoi kiusaamistani. Hän siis tykkäsi nolata minua läpi kouluajan. Mietin voiko hän todella olla muistamatta omaa osuuttaan tapauksessa? Ehkäpä voi. Ihan sama minulle toisaalta.

Vierailija
102/120 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naulan kantaan. Aina ja kaikkeen on joku muu syyllinen.

Esittävät kivaa, että pääsevät tuttavaksi. Sitten isketään jos ei toinen ole koko ajan myötäkarvaan.

Jostainhan se sairaus on narsistiin tarttunut??????? Vai ei????  Ei tietenkään sinusta yhtään eihän????

Narsistinen persoonallisuushäiriö syntyy ensimmäisten elinvuosien aikana. Se on häiriö joka ei enää synny aikuisella iällä. Joten kukaan muu ei sinusta voi tehdä narsistia kuin aivojen rakenteellinen taipumus yhdistettynä psykopaattiseen persoonallisuuteen ja laiminlyövä kasvatus. Laiminlyövä kasvatus voi olla tunteiden kieltämisestä aina ylettömään sallimiseen, eli rajattomuus sekä turvallisen kasvattajan ja peilin puute.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/120 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin, milloin toisin julki narsisti-isäni rikokset, veronkiertoa mm, niistä saisi pitkän kakun. Jokin se saa vielä pitämään suuni kiinni, kun narsisti uhkailee paljastavansa minun asioitani, jotka toki lieviä mutta en haluaisi sakkoja maksettavaksi jostain satunnaisesta työvuorosta pimeenä.

nro 14

No siinä ei ole omena pudonnut kovin kauas puusta.

Vierailija
104/120 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas vissiin ollut joku artikkeli naistenlehdessä, "näin tunnistat narsistin yhdellä vilkaisulla" tms.

Vierailija
105/120 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, siskoni on (ja hänen puolisonsa). Katkoin häneen yhteydenpidon sen jälkeen kun lisäsi sen kuuluisan viimeisen oljenkorren selkääni. Haukkui minut ja elämänvalintani päästä varpaisiin ja yritti käyttää hyväksi huijaamalla minulta itselleen useamman tonnin edestä arvotavaraa. Äidillemme kuitenkin sepittää miten minä olen se itsekäs, valehteleva ja manipuloiva huijari. Senkin jälkeen kun minulla on esittää kaikki kuitit sun muut vedenpitävät todisteet (mm. viestittely välillämme) siitä kuka on tarvikkeet tilannut ja maksanut.

Vierailija
106/120 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joskus voi käydä toisinkin päin. Eli mulla suvussa yksi ihminen jolla narsistisia piirteitä, en toki täys narsistiksi leimaa. Halusi määräillä, oli tehnyt itsestään pomon tietyissä asioissa, hänen kanssaan ei kertakaikkiaan voinut keskustella eikä sopia mitään mikä hänelle ei sopinut. Päätti omavaltaisesti asioita joista ei kaikista edes etukäteen tiedetty. Urputti täysin hulluista jutuista joille me muut naureskeltiin. Minä en alistunut vaan pidin oman pääni ja tämähän tätä tyyppiä ärsytti suunnattomasti.

Lopulta kun me muut suvusta päätimme että nyt yhdessä kokoonnutaan ja tehdään pelisäännöt niin suuttui ja vetäytyi pomon roolista, tavallaan katkaisi välit kun huomasi jäävänsä täysin alakynteen ja tipahtavansa jalustalta. Tajusi ettei kukaan ole hänen puolellaan. Toki haukkui mut ja minä olin se vaikea, harmi vaan että kaikki muut oli mun kanssa samaa mieltä ja tämä päällepäsmäri jäi yksin harmitukseensa. Siis tässä tapauksessa kukaan ei uskonut tätä päällepäsmäriä, tietenkään koska täysjärkistä porukkaa ovat. Kuinka helppoa ja ihanaa on nyt elämä kun kaikki sujuu loistavasti, yhdessä sovitaan asioista ja homma toimii.

En nyt tarkemmin erittele mistä asioista tässä on kyse, mutta pointti on siis se että minä "uhrina" sain kaiken tuen ja kukaan ei lähtenyt missään vaiheessa tämän vaikean ihmisen kelkkaan. Sen tiedän että harmitus on varmaan vieläkin suuri tällä omatekopomolla.

Kuulostaa oikeasti juuri päinvastaiselta kuin mitä kirjoittaja yrittää seli selittää... Vaikuttaa ihan tyypilliseltä tilanteelta jossa yksi on eristetty joukolla pois ja se yksi on alkanut ehkä jopa oireilla. Itse vastaavassa tilanteessa lähdin oman hyvinvointini vuoksi kun oli turha taistella mahdotonta vastaan. Elämä on taas ihanaa ja kevyttä ja normaalia! Takana päin varmaan keskenään lietsovat toinen toisiaan juuri tuollaiseen kuvattuun "yhteishenkeen" mutta en piittaa enää, olen saanut oman elämäni ja normaaliin vuorovaikutustapaan toimivat muut ihmissuhteeni takaisin.  

Vierailija
107/120 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi se olla et tarkoitus on saada "uhri" kokemaan olevansa syyllinen välirikkoon.

"Uhri" kyl itse luo tämän tunteen itselleen. Melkein haiskahtaa oudolta läheisriippuvuudelta.

Vierailija
108/120 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi se olla et tarkoitus on saada "uhri" kokemaan olevansa syyllinen välirikkoon.

"Uhri" kyl itse luo tämän tunteen itselleen. Melkein haiskahtaa oudolta läheisriippuvuudelta.

Mihint ämä liittyi?

Vierailija
109/120 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On välien katkaisemista ja välien katkaisemista.

-

Karkeasti jaotellen: narsisti katkoo välejä suurieleisesti, kostaen, eristäen, lietsoen siihen muita mukaan, puhumalla takana pahaa jne./tms.... Uhri käyttäytyy eri tavoin, hän vetäytyy, ottaa etäisyyttä ja on vaan onnellinen siitä rauhasta kun ei tarvitse enää olla millään tasolla missään tekemisissä.

Vierailija
110/120 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, siskoni on (ja hänen puolisonsa). Katkoin häneen yhteydenpidon sen jälkeen kun lisäsi sen kuuluisan viimeisen oljenkorren selkääni. Haukkui minut ja elämänvalintani päästä varpaisiin ja yritti käyttää hyväksi huijaamalla minulta itselleen useamman tonnin edestä arvotavaraa. Äidillemme kuitenkin sepittää miten minä olen se itsekäs, valehteleva ja manipuloiva huijari. Senkin jälkeen kun minulla on esittää kaikki kuitit sun muut vedenpitävät todisteet (mm. viestittely välillämme) siitä kuka on tarvikkeet tilannut ja maksanut.

Lapsuuden perheen sisällä tapahtuva narskuilu on kyllä niin elämää hankaloittavaa! Työpaikasta voi irtisanoutua, ystävään voi ottaa hajuraon, puolisosta voi erota (toki ei välttämättä helposti, mutta ymmärtänette pointin..) ja niin pois päin, mutta perheyhteisön sisällä tapahtuva narskuilu on kyllä vihoviimeistä kun yksi sekoilee, osa ei tajua tai menee siihen mukaan, kukaan ei tiedä lopulta kuka olikaan se pahis ja lopulta täysjärkisin tekee sen ainoan viisaan ratkaisun ja ottaa etäisyyttä koko sakkiin kun ei oikeastaan enää muutakaan voi jos meinaa pelastaa oman henkisen hyvinvointinsa. 

Vierailija
111/120 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-

Karkeasti jaotellen: narsisti katkoo välejä suurieleisesti, kostaen, eristäen, lietsoen siihen muita mukaan, puhumalla takana pahaa jne./tms.... Uhri käyttäytyy eri tavoin, hän vetäytyy, ottaa etäisyyttä ja on vaan onnellinen siitä rauhasta kun ei tarvitse enää olla millään tasolla missään tekemisissä.

Tää on aika osuva. 

Vierailija
112/120 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ongelman ydin on, että narsistisen ihmisen itsetunto kehittymätön tai olematon. Vaikka hän käyttäytyy tietyissä tilanteissa hyvin röyhkeästi ja ylimielisesti, kysymys on paljolti vain kuoresta, joka suojaa hyvin haavoittunutta ydinminää."

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/11/11/onko-laheisesi-narsisti-narsis…

Vierailija
113/120 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-

Työpaikalla oli tällainen henkilö esimiehenä. Onneksi pääsin pois.

Vierailija
114/120 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että lapsuudessa narsismin uhreiksi joutuneet, joutuvat myös aikuisiällä uhreiksi. Se on ikään kuin kierre, jota on vaikea saada loppumaan.

Täytyy oppia laittamaan rajat. Narsistin kohdalla ne on hyvin tiukat , narsisti kyllä tunkee reviirillesi jos sen sallit.

Vierailija
115/120 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se tosiaan hommaa vastaan nousseelle mielellään ne mielisairaan paperit, keinolla millä hyvänsä. Osaa odottaa, kun uhri on heikoimmillaan. Helposti myös sairsatuukin vuosikymmenten piinamisen jälkeen.Kukaan ei sukoisi kokemaani enkä voi mitään todistaa.  Elän helvetissä näiden kanssa ja kaikki on pilattu.

Vierailija
116/120 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa oksettaa ihan fyysisesti, kun luen näitä, koska ovat niin tuttuja minulle:( En pääse omistani eroon ellei jokin lakaise niitä yllättäen pois tältä planeetalta. Ja nehän selviytyisivät varmaan ydinsodastakin egonsa avulla, kieroilemalla ja manipuloinnillaan. V***ttaa, kun terveys ja koko elämä mennyt hukkaan just itseään kutistaessa ettei ne vaan suutu ja alisuoriutuessa ja itseään vi**tessa ja hypellen ja palvellen niiden pillin mukaan. Kontrolloinnistakaan en pääse eroon ennen kuin katoavat maan päältä.

Vierailija
117/120 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa oksettaa ihan fyysisesti, kun luen näitä, koska ovat niin tuttuja minulle:( En pääse omistani eroon ellei jokin lakaise niitä yllättäen pois tältä planeetalta. Ja nehän selviytyisivät varmaan ydinsodastakin egonsa avulla, kieroilemalla ja manipuloinnillaan. V***ttaa, kun terveys ja koko elämä mennyt hukkaan just itseään kutistaessa ettei ne vaan suutu ja alisuoriutuessa ja itseään vi**tessa ja hypellen ja palvellen niiden pillin mukaan. Kontrolloinnistakaan en pääse eroon ennen kuin katoavat maan päältä.

Ei ole pakko olla tekemisissä olivat sitten keitä hyvänsä. Oman hyvinvoinnin vuoksi on otettava riittävä ja täydellinen etäisyys jos kerran muukaan ei auta. Kyllähän narsisti yrittää siitäkin syyllistää, mutta ei pidä syyllistyä. Jokaisella on oikeus hyvään elämään ilman tuollaisia henkisiä kuormia.

Vierailija
118/120 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö saa mistään tukea ja apua? Kyllä sieltä pääsee pois , se on vaikeaa ja yksin ei kannata. Minä pääsin dg. narsistin ja ison hovinsa piiristä psykiatrin ja poliisin avulla. Voimia sinulle , tiedän mitä koet. Yritä hankkia apua , kaikki on mahdollista!

Vierailija
119/120 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko olla tekemisissä olivat sitten keitä hyvänsä. Oman hyvinvoinnin vuoksi on otettava riittävä ja täydellinen etäisyys jos kerran muukaan ei auta. Kyllähän narsisti yrittää siitäkin syyllistää, mutta ei pidä syyllistyä. Jokaisella on oikeus hyvään elämään ilman tuollaisia henkisiä kuormia.

Nimenomaan, ei tekemisissä tarvitse olla oman hyvinvoinnin kustannuksella, vaikka olisivat sitten omat vanhemmat. Pois vaan. 

Vierailija
120/120 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Eräs entinen työkaveri on tällainen. Valitettavasti en heti sitä tajunnut vaan uskoin kun hän kertoi toisen työkaverin olevan juurikin myrkyllinen. Hän piti aikamoista meteliä tämän "myrkyllisen" ihmisen selän takana, ja kokosi ihmisiä puolelleen. Kun kävin lasillisella hänen kanssaan, hän valitti työkaverista myös paikalla oleville ystävilleen. Paitsi että omasta mielestä juttu kuulosti vähän oudolta, että menikö se tosiaan noin. En miettinyt asiaa sen enempää. Vähän myöhemmin työkaveri "sai tarpeekseen"  ja lähti ovet paukkuen työpaikasta. En tajunnut mikä nyt oli niin hirveää, mutta hän valaisi mitä vääryyksiä ja paskaa on kokenut. Siinä vaiheessa alkoi viimeistään tuntua siltä, ettei jutut ole ihan totta. Hänen lähdettyä selvisi että hän oli sössinyt erään isomman asian ihan huolella, ja jättänyt myös paljon asioita tekemättä. Hän siis käänsi suurella draamalla syyn muualle, että kukaan ei huomaa hänen munauksiaan. Ikinä ei myöntänyt virheitään, ja seuraavassakin työpaikassa väitti silmät kirkkaina että se oli ajojahti ja erehdys. Myöhemmin kun kuulin yksityiskohtia hänen hulluihin mittakaavoihin paisuneesta avioerosta, tajusin, että ei ole kaikki todellakaan kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi