Katkooko narsisti välejä ”myrkyllisiin ihmisiin”?
Onko tavallista, että narsisti erottaa jonkun ihmisen hovistaan kertoen muille hovin jäsenille, että tämä ”hovista erotettu” oli raskas, myrkyllinen ihminen, joka kuormitti häntä henkisesti?
Oikeasti narsisti ei katkaissut välejä ensin, vaan uhri, mutta narsisti käänsi asian päälaelleen. Eikä uhri kokenut olevansa millään tavalla myrkyllinen, vaan päinvastoin, uskoi itse joutuneensa myrkyllisen ihmisen uhriksi.
Onko tällainen käytös ihan tavallista eli yritetään saada toinen (uhri) ajattelemaan, että hän oli itse asiassa syypää välirikkoon?
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Tuo on uusi temppu, että sanoo myrkylliseksi, mutta asioiden kääntäminen päälaelleen, victimblaming ja mustamaalaus ovat kyllä, juuri täysin tavallisia narsistin temppuja. Tämä narsisti selvästi seuraa aikaansa ja on trendien aallonharjalla 👌 Entinen klassikko on väittää uhria hulluksi. Tämä on hieman päivitetty versio siitä.
Jep. Minäkin erehdyin olemaan lähisukulaisen kanssa eri mieltä, täysin neutraalista asiasta. Niin suurieleisesti katkaisi välit kokonaan, kun olen hänen mielestään myrkyllinen ja en sovi mukaan "valokuplaan", missä vain rakkaudella on merkitystä. Kaikki muut toimivat jonkun mystisen pelon johdattamana.
En sano tuota ihmistä narsistiseksi, mutta onhan tuossa tapauksessa elämänhallinnassa aikamoisia haasteita, jos ei edes eri mieltä voi olla ilman noin suuria toimenpiteitä. Oli siis todella ihan mitätön asia kyseessä.
Ja yllättääkö, jos kerron, että some on täynnä pelkkää samanmielisten rakkautta kaikille. Jännästi siellä on kuitenkin vain ne samanmieliset myötäilijät, kaikki muut on potkittu pois.
Vierailija kirjoitti:
No joskus voi käydä toisinkin päin. Eli mulla suvussa yksi ihminen jolla narsistisia piirteitä, en toki täys narsistiksi leimaa. Halusi määräillä, oli tehnyt itsestään pomon tietyissä asioissa, hänen kanssaan ei kertakaikkiaan voinut keskustella eikä sopia mitään mikä hänelle ei sopinut. Päätti omavaltaisesti asioita joista ei kaikista edes etukäteen tiedetty. Urputti täysin hulluista jutuista joille me muut naureskeltiin. Minä en alistunut vaan pidin oman pääni ja tämähän tätä tyyppiä ärsytti suunnattomasti.
Lopulta kun me muut suvusta päätimme että nyt yhdessä kokoonnutaan ja tehdään pelisäännöt niin suuttui ja vetäytyi pomon roolista, tavallaan katkaisi välit kun huomasi jäävänsä täysin alakynteen ja tipahtavansa jalustalta. Tajusi ettei kukaan ole hänen puolellaan. Toki haukkui mut ja minä olin se vaikea, harmi vaan että kaikki muut oli mun kanssa samaa mieltä ja tämä päällepäsmäri jäi yksin harmitukseensa. Siis tässä tapauksessa kukaan ei uskonut tätä päällepäsmäriä, tietenkään koska täysjärkistä porukkaa ovat. Kuinka helppoa ja ihanaa on nyt elämä kun kaikki sujuu loistavasti, yhdessä sovitaan asioista ja homma toimii.
En nyt tarkemmin erittele mistä asioista tässä on kyse, mutta pointti on siis se että minä "uhrina" sain kaiken tuen ja kukaan ei lähtenyt missään vaiheessa tämän vaikean ihmisen kelkkaan. Sen tiedän että harmitus on varmaan vieläkin suuri tällä omatekopomolla.
Jaahas, narsistikälykö siellä kirjoittelee? Unohditko kertoa, että olet tämän jälkeen katkonut välit niihinkin, jotka "olivat kanssasi samaa mieltä"? Ja ei, tällä "omatekopomolla" ei ole suuri harmitus mistään muusta, kuin siitä, että sait puolisosi vedettyä mukaan tähän ja meni välit häneenkin. Sinulla ei ole mitään merkitystä, vaikka itse niin luuletkin.
Ps. Tiedätköhän, että lapsesi pitävät yhteyttä muihin ihmisiin selkäsi takana? Aika hoitaa tehtävänsä ja emme ikinä tule kääntämään selkäämme heille. Onneksi vanhimmat ovat pian jo täysi-ikäisiä.
Lista narsistin käytösmalleista:
Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä
Väkivaltainen
Empatian puute
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä
Impulsiivisuus
Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)
Hovin kokoaminen
Mustamaalaaminen
Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat
Mitätöinti
Stalkkeroiminen
Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen
Valehteleminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joskus voi käydä toisinkin päin. Eli mulla suvussa yksi ihminen jolla narsistisia piirteitä, en toki täys narsistiksi leimaa. Halusi määräillä, oli tehnyt itsestään pomon tietyissä asioissa, hänen kanssaan ei kertakaikkiaan voinut keskustella eikä sopia mitään mikä hänelle ei sopinut. Päätti omavaltaisesti asioita joista ei kaikista edes etukäteen tiedetty. Urputti täysin hulluista jutuista joille me muut naureskeltiin. Minä en alistunut vaan pidin oman pääni ja tämähän tätä tyyppiä ärsytti suunnattomasti.
Lopulta kun me muut suvusta päätimme että nyt yhdessä kokoonnutaan ja tehdään pelisäännöt niin suuttui ja vetäytyi pomon roolista, tavallaan katkaisi välit kun huomasi jäävänsä täysin alakynteen ja tipahtavansa jalustalta. Tajusi ettei kukaan ole hänen puolellaan. Toki haukkui mut ja minä olin se vaikea, harmi vaan että kaikki muut oli mun kanssa samaa mieltä ja tämä päällepäsmäri jäi yksin harmitukseensa. Siis tässä tapauksessa kukaan ei uskonut tätä päällepäsmäriä, tietenkään koska täysjärkistä porukkaa ovat. Kuinka helppoa ja ihanaa on nyt elämä kun kaikki sujuu loistavasti, yhdessä sovitaan asioista ja homma toimii.
En nyt tarkemmin erittele mistä asioista tässä on kyse, mutta pointti on siis se että minä "uhrina" sain kaiken tuen ja kukaan ei lähtenyt missään vaiheessa tämän vaikean ihmisen kelkkaan. Sen tiedän että harmitus on varmaan vieläkin suuri tällä omatekopomolla.
Itseasiassa kuulostaa siltä tuo kertomasi, että liittouduitte yhteen kiusaamaan ja eristämään sitä jolla olisi ehkä ollut ihan hyviä pointteja. Asian voi nähdä monella tapaa. Kertomasi pohjalta tilanne voi olla kummin vaan, eikä tapasi kertoa tuosta ainakaan saa sympatioita. Sori.
Sori mutta tämä yksi jättäytyi ihan itse porukasta pois kun ei yksin saanut enää määrätä asioista. Ja totta tuo että mähän voin kirjoittaa tänne ihan mitä sattuu ja valehdella ummet ja lammet, eihän sitä kukaan tiedä mikä on totuus. Jokainen saakin itse päättää mitä uskoo.
Joo. No. Tuollainen porukasta pois jääminen ei ole narsistin toimintamalli. Narsisti lähtee sotaan, mustamaalaa, kilpailee, liittoutuu, eristää, kostaa. Narsisti ei vaan kävele pois.
Minähän kerroin ettei kyseinen henkilö ole narsisti, vaan omaa tiettyjä narsistisia piirteitä. Ja kyllä, sotimista hänen puoleltaan oli vuosikausia. Me kaikki yritimme keskustella asioista mutta eipä siitä usein tullut mitään. Vain silloin kun satuimme olemaan kaikki yhtä mieltä. Muuten teki joskus muilta salaa asioita joista olisi pitänyt yhdessä päättää. Tarkoitukseni oli kertoa että että kyllä se "vaikeakin" ihminen jättäytyy porukasta pois kun huomaa ettei enää pysty pomottamaan. Ja haukkuu mennessään.
Tokikaan kenenkään ei tarvi tätä mun kommettia uskoa, ja mulle se on ihan sama. Anonyyminähän täällä ollaan ja kirjoitellaan.
Pointti oli se, että et kuvaa narsistisen ihmisen käyttäytymistä. Ja jos nyt tartun tähän tarkemmin, niin eihän se sulle ole ihan sama, kun palaat tänne jankkaamaan. Se, että ihminen suuttuu - ja tuossa tilanteessa, miten häntä kohtelitte, kuka tahansa olisi suuttunut - ei tarkoita minkäänlaisia narsistisia piirteitä. Ehdottiko tämä ihminen kenties pesän jakamista tai mökin myymistä tai jollain muulla tavalla perinnäisten tuhatvuotisten tapojen rikkomista?
Meillä on nyt erilainen käsitys jankkaamisesta, minähän oon vain vastannut kommentteihin. Tarkennatko miten me mielestäsi kohtelimme tuota ihmistä? Kerroin että ehdotimme yhteistä kokoontumista ja yhdessä päätetään asioista, ei niin että tämä yksi päättää. Tottakai siitä voi suuttua vaikka ei narsistisia piirteitä olisikaan. Mutta meidän mielestämme oli koska toimi omalla tavallaan asioissa piittaamatta muiden mielipiteistä.
Ei, ei ole kysymys mökistä eikä pesän jakamisista eikä muista tuhatvuotisista perinteistä. Suvun asioista kylläkin. Ja koska esitit kysymyksen niin vastasin, eli en jankkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Väkivaltainen
Empatian puute
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
ImpulsiivisuusNöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)
Hovin kokoaminen
Mustamaalaaminen
Mitätöinti
Stalkkeroiminen
Valehteleminen
Narsismi on pahin pään vika mitä voi olla. Parantumaton vika päässä, jonka rinnalla skitsofreniakin on pikku juttu.
81 tuosta ylempää jatkaa. Vahvana oli myös projisointi kaikki nuo vuodet. Olin narskun tavatessani kiltti ja kunnollinen nuori nainen, ainoastaan itseluottamukseni oli erittäin alhainen kodista johtuen, ja olisin tarvinnut rohkaisua ja lämpöä läheisiltä ihmisiltä. Narskulla ei ollut lainkaan empatiaa minua kohtaan, tuntui, että hän polki tahallaan suohon ja iski niihin kohtiin, joihin sattui. Eli valmiiksi heikkoitsetuntoiselle kerrotaan, ettei sinun kannata tuohon ryhtyä, jos saat jotain aikaiseksi on se onnenkantamoinen, omilla teoillasi ei ollut merkitystä, joku muu antoi sinulle hyvät asiat elämässäsi, anna kun minä näytän, et sinä itse tätä osaa, minä tiedän miten tämä pitää hoitaa, ei tuolla tavalla, lapsesi ovat enemmän meidän sukua. Puhutaan aikuisista ihmisistä. Hän piti minua konkreettisesti tossunsa alla, ja välillä nosti jalkaansa kehuakseen, jotta sain happea.
Se projisointi. Narsisti näki minulla mm. päihdeongelman, koska en juo. Isäni oli väkivaltainen juoppo, ja jotenkin ei ole viina maistunut aikuisiällä. Asia ei ole minulle koskaan ollut ongelma, mutta narskulle se oli aivan hirvittävä kriisi. Hän suositteli minulle terapiaa, ettei päihdeongelmani siirry lapsilleni, ja he alkavat vetää kaksin käsin kaikkia mahdollisia aineita, kun eivät näe äitinsä juovan. Narsku itse tissuttelee, lapset kysyivät joskus, miksi joka kerta juodaan alkoholia kun ollaan hänen luonaan kylässä. Mutta ei, minä olin ongelma.
Narskulla ei ole lauluääntä, joten minun piti lopettaa lauluharrastus, se vie tosiaan lastenhoidolta niin paljon aikaa, hän varoitteli aidosti huolissaan äitiydestäni. Käsityöt piti myös kioettaa, hänellä ei itsellään ole lainkaan kädentaitoja eikä kiinnostusta. Minusta piti tulla hänen klooninsa, harrastaa tiukasti samoja asioita kuin hän, mutta ei missään nimessä pärjätä paremmin, se oli tarkkaa. Paremmuuteni missään oli hänelle hirvittävä uhka, riitti että hän saattoi kuvitella minun asettuvan jotenkin moraalisesti hänen yläpuolelleen, kuten se alkoholiasia. Aloin käyttää alkoholia narsistin mieliksi.
Olin peili, johon hän heijasti kaikki huonot puolensa ja "mahdollisen huonon kuvansa". Olin rikkinäinen ressukka, joka oli luopunut itselleen tärkeistä asioista syyllistämisen takia. Hän iski itseluottamuksen lisäksi suoraan äitiyteeni, koska tiesi sen olevan minulle herkkä kohta kotiolojen takia. Meidän terveissä lapsissamme oli hänen lastensa sairaudetkin.
Hän on myös sairaalloisen utelias. Oli jokseenkin herkullinen hetki, kun uteli minulta palkkaani. Tiedostin kuvion jo silloin, ja sen sijaan että olisin korjannut palkkaani alemmas tai alentanut itseäni kuten ennen, ettei narsistille tule paha mieli, kerroin totuuden. Tienaan selvästi häntä enemmän, ja voi sitä ilmettä, se oli paha. Horjutin hänen koko olemustaan. Sanoin ns. tahallani väärän vastauksen, hän odotti minulta kuin Lumikin peililtä, että kerron hänen olevan maailman kaunein ja rikkain. Voi olla, että hän pitää minua aidosti niin epäonnistuneena, että luulee minun valehtelevan. Tosin hän on fiksu ja jatkuvasti palkkatietoja selaten tietää kyllä suurin piirtein asian. Miellän olevani hänen silmissään hyvin uhmakas, joka pitäisi palauttaa ruotuun, kun kehtasi sanoa totuuden sitä lainkaan pehmentämättä.
No, onneksi tämä porukka alkaa olla menneen talven lumia. Varmaan lumi jo sulanut Lapissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on mysteeri, miten hovin jäseniltä puuttuu kaikki oma ja älyllinen ajattelu täysin. Joku voi viettää koko elämänsä tällaisen koneiston osana tajuamatta sitä koskaan itse.
Riippuu tietty tapauksesta mutta eihän niille hovin jäsenille välttämättä tule milloinkaan esiin se narsistin myrkyllinen puoli. Heille narsisti saattaa näyttää ikuisesti vain sitä kullattua ulkokuortaan ja kokonaisuus näyttäytyy hoviväelle siten että narsistin muut ihmissuhteiden kariutumiset menevät siihen piikkiin että narsistille vaan osuu poikkeuksellisen paljon huonoa tuuria... Tämä ainakin jos hovin jäsenet eivät ole harjaantuneita tunnistamaan narsismia. Tai vaihtoehtona jos he itse hyötyvät narsistin ystävyydestä, sulkevat silmänsä vaikka hälärit soisivatkin.
Paitsi, että se ei ole mikään narsisti ellei sinulla ole näyttää psykologian ammattilaisen diagnoosia, joka todistaa tämän huippumuodikkaan persoonallisuuhäiriön.
Ei tiedä. Narskun kanssa ei ole pakko olla!!! Jos on nii, niin turpa tukkoon, sitten oma vika. Paskaako tätä vatvoo. Aamen. 👍
Esimerkiksi siinä tapauksessa voi olla pakko, kun narsisti kokee (ja ET-lehdessäkin niin lukee) että isovanhemmalla on oikeus tavata lapsenlapsiaan, koska ”on sellainen laki”.
Siis narskun kanssa on pakko olla tekemisissä, koska narsku luulee, että on olemassa laki, että isovanhempi saa tavata lapsenlapsia?
Mitä ihmettä? Kuka siihen yhteyksissä oloon tuolla perusteella pakottaa? Kun mitään tuollaista lakia ei ole, eikä ole koskaan ollutkaan tulossa. (Ja koska aina joku tulee vänkäämään että näihin että "olipas, kyllä varmasti oli/on", niin kertauksena; lakimuutos jota kaavailtiin ja joka myös astui voimaan, koski lapsen oikeutta tavata lapselle läheistä aikuista, joka on ollut lapsen elämässä todella läheisenä aikuisena, ns. VANHEMMAN ROOLISSA. Ei kosketa siis esim. niitä (nars.)isovanhempia, joita perheenä on tavattu pari kertaa vuodessa...)
Välit poikki vaan. Vaikeaahan se on, mutta ei siihen ole mitään muuta estettä kun uhrin mielen luomat esteet.
Vierailija kirjoitti:
81 tuosta ylempää jatkaa. Vahvana oli myös projisointi kaikki nuo vuodet. Olin narskun tavatessani kiltti ja kunnollinen nuori nainen, ainoastaan itseluottamukseni oli erittäin alhainen kodista johtuen, ja olisin tarvinnut rohkaisua ja lämpöä läheisiltä ihmisiltä. Narskulla ei ollut lainkaan empatiaa minua kohtaan, tuntui, että hän polki tahallaan suohon ja iski niihin kohtiin, joihin sattui. Eli valmiiksi heikkoitsetuntoiselle kerrotaan, ettei sinun kannata tuohon ryhtyä, jos saat jotain aikaiseksi on se onnenkantamoinen, omilla teoillasi ei ollut merkitystä, joku muu antoi sinulle hyvät asiat elämässäsi, anna kun minä näytän, et sinä itse tätä osaa, minä tiedän miten tämä pitää hoitaa, ei tuolla tavalla, lapsesi ovat enemmän meidän sukua. Puhutaan aikuisista ihmisistä. Hän piti minua konkreettisesti tossunsa alla, ja välillä nosti jalkaansa kehuakseen, jotta sain happea.
Se projisointi. Narsisti näki minulla mm. päihdeongelman, koska en juo. Isäni oli väkivaltainen juoppo, ja jotenkin ei ole viina maistunut aikuisiällä. Asia ei ole minulle koskaan ollut ongelma, mutta narskulle se oli aivan hirvittävä kriisi. Hän suositteli minulle terapiaa, ettei päihdeongelmani siirry lapsilleni, ja he alkavat vetää kaksin käsin kaikkia mahdollisia aineita, kun eivät näe äitinsä juovan. Narsku itse tissuttelee, lapset kysyivät joskus, miksi joka kerta juodaan alkoholia kun ollaan hänen luonaan kylässä. Mutta ei, minä olin ongelma.
Narskulla ei ole lauluääntä, joten minun piti lopettaa lauluharrastus, se vie tosiaan lastenhoidolta niin paljon aikaa, hän varoitteli aidosti huolissaan äitiydestäni. Käsityöt piti myös kioettaa, hänellä ei itsellään ole lainkaan kädentaitoja eikä kiinnostusta. Minusta piti tulla hänen klooninsa, harrastaa tiukasti samoja asioita kuin hän, mutta ei missään nimessä pärjätä paremmin, se oli tarkkaa. Paremmuuteni missään oli hänelle hirvittävä uhka, riitti että hän saattoi kuvitella minun asettuvan jotenkin moraalisesti hänen yläpuolelleen, kuten se alkoholiasia. Aloin käyttää alkoholia narsistin mieliksi.
Olin peili, johon hän heijasti kaikki huonot puolensa ja "mahdollisen huonon kuvansa". Olin rikkinäinen ressukka, joka oli luopunut itselleen tärkeistä asioista syyllistämisen takia. Hän iski itseluottamuksen lisäksi suoraan äitiyteeni, koska tiesi sen olevan minulle herkkä kohta kotiolojen takia. Meidän terveissä lapsissamme oli hänen lastensa sairaudetkin.
Hän on myös sairaalloisen utelias. Oli jokseenkin herkullinen hetki, kun uteli minulta palkkaani. Tiedostin kuvion jo silloin, ja sen sijaan että olisin korjannut palkkaani alemmas tai alentanut itseäni kuten ennen, ettei narsistille tule paha mieli, kerroin totuuden. Tienaan selvästi häntä enemmän, ja voi sitä ilmettä, se oli paha. Horjutin hänen koko olemustaan. Sanoin ns. tahallani väärän vastauksen, hän odotti minulta kuin Lumikin peililtä, että kerron hänen olevan maailman kaunein ja rikkain. Voi olla, että hän pitää minua aidosti niin epäonnistuneena, että luulee minun valehtelevan. Tosin hän on fiksu ja jatkuvasti palkkatietoja selaten tietää kyllä suurin piirtein asian. Miellän olevani hänen silmissään hyvin uhmakas, joka pitäisi palauttaa ruotuun, kun kehtasi sanoa totuuden sitä lainkaan pehmentämättä.
No, onneksi tämä porukka alkaa olla menneen talven lumia. Varmaan lumi jo sulanut Lapissakin.
Huh huh, kuulostaapa tutulta. Itselläni on myös lähipiirissä ollut ihmisiä, joiden edessä pitää madella ja leikkiä vähän tyhmempää ja huonompaa, ettei narsistiselle ihmiselle tulisi paha mieli.
Meni jo ihan teatteriksi, kun piti hyppelehtiä hänen mikroilmeittensä mukaan, ettei nyt vain herra hermostu tai muutu kateelliseksi. Ja kosto oli häneltä odotettavissa, jos erehdyin olemaan liian hyvällä tuulella tai nokkela/itsevarma.
Kunpa kyseisen tyyppiset ihmiset saisi parantumaan jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, narsistikälykö siellä kirjoittelee? Unohditko kertoa, että olet tämän jälkeen katkonut välit niihinkin, jotka "olivat kanssasi samaa mieltä"? Ja ei, tällä "omatekopomolla" ei ole suuri harmitus mistään muusta, kuin siitä, että sait puolisosi vedettyä mukaan tähän ja meni välit häneenkin. Sinulla ei ole mitään merkitystä, vaikka itse niin luuletkin.
Ps. Tiedätköhän, että lapsesi pitävät yhteyttä muihin ihmisiin selkäsi takana? Aika hoitaa tehtävänsä ja emme ikinä tule kääntämään selkäämme heille. Onneksi vanhimmat ovat pian jo täysi-ikäisiä.
Kenelle sinä vastaat? Minä en ole kälysi. Olen edelleen hyvissä väleissä kaikkien kanssa, puolison kanssa sujuu hyvin eikä minulla ole lapsia.
Olen huomannut, että lapsuudessa narsismin uhreiksi joutuneet, joutuvat myös aikuisiällä uhreiksi. Se on ikään kuin kierre, jota on vaikea saada loppumaan.
Vierailija kirjoitti:
Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Väkivaltainen
Empatian puute
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
ImpulsiivisuusNöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)
Just tällaisia parikin ihan lähisuvussa.
Ei voi muuta sanoa kuin et voivoi ja surku sentään. Kyllä elämä heidätkinvielä polvilleen laittaa.
Hovin kokoaminen
Mustamaalaaminen
Mitätöinti
Stalkkeroiminen
Valehteleminen
Vierailija kirjoitti:
Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Väkivaltainen
Empatian puute
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
Hovin kokoaminen
Mustamaalaaminen
Mitätöinti
Stalkkeroiminen
Valehteleminen
Just tällaisia parikin ihan lähisuvussa.
Ei voi muuta sanoa kuin et voivoi ja surku sentään. Kyllä elämä heidätkinvielä polvilleen laittaa.
Lukekaa ja videot myös. Tommy Hellsten ja Outi Nevanlinna ja monesti. Yhdellä kerralla ei aukea. Sisäistäminen vie aikaa.Näissä totuus narsismista
Avioeron jälkeen aloitin deittailun ja hämmästyksekseni tajusin olevani ainoa ex-mies maailmassa joka ei ole narsisti. Tosin lienen väärässä jos ex-vaimoltani kysytään :).
Narsismin määritelmä on hakusessa ihmisillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh huh, kuulostaapa tutulta. Itselläni on myös lähipiirissä ollut ihmisiä, joiden edessä pitää madella ja leikkiä vähän tyhmempää ja huonompaa, ettei narsistiselle ihmiselle tulisi paha mieli.
Meni jo ihan teatteriksi, kun piti hyppelehtiä hänen mikroilmeittensä mukaan, ettei nyt vain herra hermostu tai muutu kateelliseksi. Ja kosto oli häneltä odotettavissa, jos erehdyin olemaan liian hyvällä tuulella tai nokkela/itsevarma.
Kunpa kyseisen tyyppiset ihmiset saisi parantumaan jotenkin.
Itsellä on narsistinen äiti ja hän on kasvattanut veljeni samanlaiseksi. Veli on syrjäytynyt, ja narstiäiti samaan aikaan sekä haukkuu että palvelee häntä ja nostaa jalustalle. Näin pojalle on tullut huono itsetunto, mutta myös vääristynyt käsitys siitä miten käyttäydytään. Hänessä näkyy jo manipuloivia piirteitä, ja on helposti kadehtiva, suuttuva ja katkera. On myös lyönyt minua suutuspäissään ja narsisti vaan lisäsi vettä myllyyn ulvomalla naurusta kun se tapahtui.
Naulan kantaan. Aina ja kaikkeen on joku muu syyllinen.
Esittävät kivaa, että pääsevät tuttavaksi. Sitten isketään jos ei toinen ole koko ajan myötäkarvaan.
Lisäksi tämä narsistiäitimme puhuu että en saa kertoa omia asioitani veljen kuullen, tai niitä pitää piilotella "ettei tule kateelliseksi". Hänet on kasvatettu aivan kieroon. Sääliksi käy, molempien elämä pilalla.
Saattaa katkoa. Mutta motiivi voi olla puhtaasti hyvä ja oman terveyden parantaminen. Tämä koko narsisti viritelmä on todella haitallinen. Antaa useasti ihmisistä ja motiiveista väärän kuvan. Ja ehkä juuri siksi käyttäytymään tavalla joka ei vastaa itseä. Ja siihen ei sitten enää pääsekkään.
Vaikka olisit miten terve toimiva ja hyvä. Niin nyky mittareilla olet narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Naulan kantaan. Aina ja kaikkeen on joku muu syyllinen.
Esittävät kivaa, että pääsevät tuttavaksi. Sitten isketään jos ei toinen ole koko ajan myötäkarvaan.
Jostainhan se sairaus on narsistiin tarttunut??????? Vai ei???? Ei tietenkään sinusta yhtään eihän????
Mun narsisti ei ollut kuka tahansa raskas ystävä, vaan sukulainen, joka hyväksikäytti minua henkisesti ja myös materiaalisesti noin 15 vuotta. Mulla oli jatkuvasti lisääntyvä, mystinen paha olo, lopetin rakkaat harrastukseni koska narsisti vetosi siihen, että hyvillä äideillä ei saa olla mitään omaa, ja hoidan lapseni huonosti jos harrastan yhtään mitään. Nielin kaiken, koska kaikki oli niin tuttua, elin samanlaisessa ilmapiirissä lapsuudenkodissani.
Aloin ymmärtää mistä on kyse, luin tieteellistä kirjallisuutta ihmisen mielenterveydestä ja sen häiriintymisestä. Löysin persoonallisuushäiriöt, piirsin "sukupuun", johon merkitään myös katkenneet välit ja päihde ym. ongelmat. Huomasin, että kaikki tämän ihmiset ympärillä voivat huonosti, myös minä. Aloin toteuttaa no contactia harventamalla tapaamisia. Kun hän alkoi alistaa ja mitätöidä, mm. että sain työni reittä pitkin, kerroin ettei hän ole ja että ajatus on kuulostaa minusta oudolta. Lisäksi muutakin pientä omien puolien pitämistä, mistä kukaan normaali ihminen ja ystävä ei suuttuisi millään tavalla. Narsistissa se herätti vihan.
Välien katkaisun hoitivat hänen 'flying monkeysinsa', eli osa hovia. Hovilaiset lakkasivat tervehtimästä mua. He teeskentelivät, etteivät kuule lainkaan mitä puhun. Tiuskimista, alentavia katseita ja silmien pyöritystä. Ihmettelin sitä silloin, mutta kuvio aukesi vasta myöhemmin. Hovin jäsen myös ilmoitti minulle, etten kuulu heidän perheeseensä tai sukuun. Kaiken takana oli kuitenkin narsisti, laittoi muut likaiselle asialle.