Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkeakouluopiskelijat ovat jaksamisensa äärirajoilla: "Korona tappaa paljon enemmän kuin tiedämmekään – se tappaa naurun, se tappaa hymyn"

Vierailija
25.07.2021 |

https://yle.fi/uutiset/3-12030192

Eikö näitä saakelin koronarajoituksia voida ottaa jo kokonaan pois? Ne tekevät nykyään jo paljon enemmän vahinkoa kuin hyötyä. Riskiryhmät ja vanhukset on jo rokotettu, joten rajoituksia ei enää tarvita! Vaikka tartuntoja tuleekin nyt paljon, niin tehohoidossa ei silti ole kuin muutama eikä koronakuolemiakaan juuri tule.

Kommentit (1091)

Vierailija
21/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan olla kurkkua myöten täynnä tätä nuorista vinkumista. Tuolla ne menee kavereiden kanssa bilettämässä välittättä ohjeista ja levittävät koronaa koko ajan. Sitten vinkuvat, että lähikouluun pitää päästä koulun henkilöstö tartuttamaan.

Tervetuloa aikuisuuteen. Vapauteen kuuluu myös vastuu. Omilla teoilla on seuraukset. Ei voi tuijottaa vain omaan napaansa, olla välittämättä muista ja vaatia vain oikeuksiaan.

Kaikki tässä kärsivät. Kaikilla on henkisesti rankkaa. Juuri oli tutkimus missä korkeastikoulutetut työelämässä olevat naiset voivat henkisesti pahoin. Ja myös vanhukset hakeutuvat yhä enemmän mielenterveyspalveluihin yksinäisyyden vuoksi.

Mitä olet omalta osaltasi valmis tekemään, että virus ei leviä? Se on tässä se jutun ydin.

Vierailija
22/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Moni syyttää koronaa siitä, että ei viitsi opiskella tai mennä töihin. Just saying.

Kokeile joskus kirjoittaa muutakin kuin kaikkein idioottimaisinta paskaa palstalle. Just saying.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilalle passattuja ja paapottuja kakaroita, pienenpienikin vastoinkäyminen niitä ei kestetä.

Vierailija
24/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko38 kirjoitti:

On se nykynuorilla rankkaa.

Minä kävin hakemassa ammattikorkeasta insinöörin paperit alle 10v sitten.

Päivät töissä, illat koulussa, viikonloppuisin koulutehtävät.

kesät yms lomat töissä, ei lomia viiteen vuoteen.

Samaan aikaan tuli muutama lapsi ja rakennutin omakotitalon. Taloprojekti oli silleen helppo, kun ei tarvinnut itse rakentaa, riitti että olis projektipäällikkönä.

Okei, koronaa ei ollut, mutta ei silloinkaan olisi kerinnyt baarissa käymään tai haalarit päällä kontata puistossa.

Oletko syntynyt -38 vai mistä kivikautiset mielipiteesi ja setämiestyylinen päteminen ovat peräisin?

Olen sitä setämiessukupolvea, jolloin tehtiin töitä menestyksen eteen, eikä kitisty.

Oli tavoitteita joiden eteen painettiin hommia eikä huudeltu yhteiskuntaa antamaan kriisiapua.

Minun nuoruudessani ei ahdistuttu joka hiton oksan rasahduksesta.

Vierailija
25/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Pitäisi alkaa miettiä, onko tässä maassa kohta yhtäkään työkykyistä nuorta jäljellä, Rita sanoo huolestuneena."

Laiskuus ja mukavuudenhalu, työnteko ei kiinnosta koska laiskottelu on mukavempaa.

Siinä ne ongelmat nuorilla.

Tiedot että ihmiskunta on aina syyttänyt nuorisoa laiskaksi ja mukavuudenhaluiseksi? Sinun viestisi edustaa siis ikivanhaa perinnettä. Mitään syvällistä ajattelua et sinäkään edusta.

Anna mun polkea jalkaa ja kiukutella nuorisolle.

Vierailija
26/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko38 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukko38 kirjoitti:

Samaan aikaan tuli muutama lapsi ja rakennutin omakotitalon. Taloprojekti oli silleen helppo, kun ei tarvinnut itse rakentaa, riitti että olis projektipäällikkönä.

Okei, koronaa ei ollut, mutta ei silloinkaan olisi kerinnyt baarissa käymään tai haalarit päällä kontata puistossa.

Oletko syntynyt -38 vai mistä kivikautiset mielipiteesi ja setämiestyylinen päteminen ovat peräisin?

Olen sitä setämiessukupolvea, jolloin tehtiin töitä menestyksen eteen, eikä kitisty.

Oli tavoitteita joiden eteen painettiin hommia eikä huudeltu yhteiskuntaa antamaan kriisiapua.

Miksi sitten kierrät palstaa ahdistuneena nyt? Miksi valitat joka helvetin ketjussa?

Vierailija
27/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yäk teitä vadtenmielisiä aikuisia, jotka syyllistätte nuoria siitä, että epävarmuus ja eristäytyminen koettelevat. Taitaa oma elämätön elämä kaihertaa kipeästi, kun sitä pitää muillekin toivoa?

Luopuisitteko itse kaikista nuoruuden muistoistanne vanhojen tansseista ylioppilasjuhliin, sukujuhliin, koulunaloitusjuhliin, interraileihin ja reissuihin, kotibileisiin, sitseihin, festareihin jne jne. Minä en, aivan sydäntä vihloo kun ajattelen että olisin missannut sen kaiken nuoruuden ja nuoren aikuisuuden kukoistuksessa. Ehkä teillä katkerilla narisijoilla ei ollut mitään näistä. Mutta toisin kuin nykynuorten kohdalla, jotka ovat olosuhteiden uhreja, teidän oman elämänne tyhjyys on ihan teidän oma vikanne.

Kyllä, koettu on nuo elämänkaaren "merkkipylväät", mutta ei haittaisi vaikka olisi jäänyt kokematta, aika tylsiä olivat. Nuorena vaan kuvittelin että on pakko, ne kuuluu asiaan, vasta nyt tajuan että ihan turhia.

Käsitän että joillekin ovat tärkeitä.

Vierailija
28/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yäk teitä vadtenmielisiä aikuisia, jotka syyllistätte nuoria siitä, että epävarmuus ja eristäytyminen koettelevat. Taitaa oma elämätön elämä kaihertaa kipeästi, kun sitä pitää muillekin toivoa?

Luopuisitteko itse kaikista nuoruuden muistoistanne vanhojen tansseista ylioppilasjuhliin, sukujuhliin, koulunaloitusjuhliin, interraileihin ja reissuihin, kotibileisiin, sitseihin, festareihin jne jne. Minä en, aivan sydäntä vihloo kun ajattelen että olisin missannut sen kaiken nuoruuden ja nuoren aikuisuuden kukoistuksessa. Ehkä teillä katkerilla narisijoilla ei ollut mitään näistä. Mutta toisin kuin nykynuorten kohdalla, jotka ovat olosuhteiden uhreja, teidän oman elämänne tyhjyys on ihan teidän oma vikanne.

Voisin, enimmäkseen nuo olivat lasten ördäysreissuja, joissa kaikki olivat sekaisin kuin seinäkellot.

Ei vihloisi yhtään sydäntä, vaikka ne olisivat jääneet tekemättä.

Vierailija
29/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä maailma nyt ei vaan voi pyöriä bileisiin halajavien parikymppisten ehdoilla.

Sen sijaan sen pitää pyöriä riskiryhmien ja hysyeerikkojen ehdoilla? Miksi?

Isoja tapahtumia ja kokoontumisia ei järjestetä, mutta muuten voi elää ihan normaalia elämää. Minä opiskelen etänä, kuten jo ennen koronaa, välillä olen ollut töissä, olen käynyt museoissa ja kirjastoissa, pienissä tapahtumissa, tavannut tuttuja, matkustanut kotimaassa, käyttänyt palveluita, asioinut marketeissa. Monet ovat matkustelleet ulkomaille, bilettäneet, saaneet koronan tai ei. Ei kukaan ole käskenyt pysyä neljän seinän sisällä, jollei henkilöllä ole koronaa/todettua altistusta.

Vierailija
30/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko38 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukko38 kirjoitti:

Miksi sitten kierrät palstaa ahdistuneena nyt? Miksi valitat joka helvetin ketjussa?

Heippa seuraajani, kiitos kivasta kommentistasi.

Ei, minua ei ahdista enkä valita, kiitos kysymästä.

Tuntuu että reflektoit omia tunteitasi mikun kauttani, mikä ei sinänsä yllätä, on monelle seuraajalleni yleinen tapa purkaa kiukkua.

Vierailija
31/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että oikein hymy kuolee, onpa siinä ongelma. Kertoo lähinnä sen, että nuorisolla ei ole todellisia ongelmia.

Vierailija
32/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huuooh jatkakaa boomerit naurettavia ennakkoluulojanne. Saitte mut just vihaamaan teitä niin paljon, että entistä vähemmän olen kiinnostunut teidän pelostanne ja sen varjelusta. Koronaan ei kuole ja long covid on vitsi. Ennekin on lähtenyt hajuaisteja nuhan seurauksena.

Ei kiinnosta enää rajoituksenne kerta joku hullu täällä toivoo sotaa ja tulkitsee masennuksen jonain prinsessointina. Yhtä kylmiä paskakasoja ei maailmassa ole kuin suomalainen keski-ikäinen koronaa pelkäävä läskikasa.

Boomeri onkin äkkiä keski-ikäinen?

Koronaa on syytä pelätä. Ei ole flunssa, ja long covidiin kuuluu pahempia oireita kuin joku aistin menetys.

En nyt kauheasti sitä pelkää, mutta teen kaikkeni etten sairastu tai sairastuta muita. Joka päivä kun töissä voi altistua.

T. Ei-boomer

Vierailija
33/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä suunta on ollut nähtävissä tässä sukupolvessa (ja ikävä kyllä myös seuraavassa) jo kauan. Korona tätä ei aiheuttanut, toki minen kohdalla vauhditti. Rajoituksia ei tällä porukalla ole ollut kuin hetken, niiden syyttäminen on kyllä aivan käsittämätöntä. Etäkoulu taas… Bileet jääneet pois, onpa kauheaa. Ja sit, kun joku tulee vinkumaan, että nuoruus on tunne ja opiskelut on vuorovaikutusta, niin joo, kyllä, miten etäkoulu ne on estänyt? Ei mitenkään.

Vierailija
34/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistosta valmistuneelle tuo teksti tuntuu todella oudolle. En missään tapauksessa halua vähätellä kenenkään ongelmia, mutta en ymmärrä miten tämä liittyy korkeakouluihin. Nämä taitavat koskea lähinnä ammatti"korkeakoulu" opiskelijoita, sillä normaalioloissakin yliopistolla monilla aloilla opiskeluitsessään on juuri tuota, että keneltäkään ei voi oikein kysyä neuvoa, eikä kukaan ole huolehtimassa.

Vierailija
35/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä rajoituksia teillä Suomessa oikein on?

Rajat olleet koko ajan auki, ei maskipakkoa, ei testauspakkoa, ei kokoontumisrajoituksia, ei valvottua karanteenia ja itse saa päättää milloin on taudista toipunut. Etäopetusta oli hetken ja jossainpäin maata baarien aukioloaikoja on rajoitettu. Mutta vielä vaan kitistään kuinka vaikeaa ja kamalaa on.

Vierailija
36/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai että oikein hymy kuolee, onpa siinä ongelma. Kertoo lähinnä sen, että nuorisolla ei ole todellisia ongelmia.

Sinä et voi tietää mitään muiden ihmisten ongelmista.

Vierailija
37/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mietin omaa lukio- ja opiskeluaikaani +-20 vuotta sitten, tulee oikein paha olo jos kuvittelen että kaikki tärkeät kokemukset sieltä olisi napsittu pois koronan vuoksi. Fuksiaiset, penkkarit, vanhat, ekat viikot yliopistossa vieraassa kaupungissa kun olet vähän hukassa ja saat turvaa opiskelukavereista jotka samassa tilanteessa. Suurin osa vanhuksista tuskin huomasi muutosta arjessaan koronan myötä, ainakaan omassa lähipiirissä 75-95 vuotiaat eivät pitäneet minään eristystä. Minulle nelikymppisenä lapsiperheellisenä tämä on ollut epämiellyttävää ja vähän raskastakin mutta todelliset kärsijät ovat nuoret. Nuorena tapahtuu ”kaikki”. Ei niitä vuosia saa takaisin mitenkään takautuvasti.

Vierailija
38/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huuooh jatkakaa boomerit naurettavia ennakkoluulojanne. Saitte mut just vihaamaan teitä niin paljon, että entistä vähemmän olen kiinnostunut teidän pelostanne ja sen varjelusta. Koronaan ei kuole ja long covid on vitsi. Ennekin on lähtenyt hajuaisteja nuhan seurauksena.

Ei kiinnosta enää rajoituksenne kerta joku hullu täällä toivoo sotaa ja tulkitsee masennuksen jonain prinsessointina. Yhtä kylmiä paskakasoja ei maailmassa ole kuin suomalainen keski-ikäinen koronaa pelkäävä läskikasa.

Boomeri onkin äkkiä keski-ikäinen?

Koronaa on syytä pelätä. Ei ole flunssa, ja long covidiin kuuluu pahempia oireita kuin joku aistin menetys.

En nyt kauheasti sitä pelkää, mutta teen kaikkeni etten sairastu tai sairastuta muita. Joka päivä kun töissä voi altistua.

T. Ei-boomer

"pelkää, pelkää, pelkää" sanoo iltalehti, ja kansahan tottelee

"auttaa, auttaa, auttaa" sanoo thl rokotteesta, ja kansahan juoksee piikille.

"long covid tulee oireettomillekin" ai nyt on jo oireettomillakin oireita, ja kansa uskoo.

Olet kuuliainen koronakansalainen, onnea. Seuraavaksi otamme sinun perusoikeutesi, koska et sinä niillä mitään tee.

Vierailija
39/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mietin omaa lukio- ja opiskeluaikaani +-20 vuotta sitten, tulee oikein paha olo jos kuvittelen että kaikki tärkeät kokemukset sieltä olisi napsittu pois koronan vuoksi. Fuksiaiset, penkkarit, vanhat, ekat viikot yliopistossa vieraassa kaupungissa kun olet vähän hukassa ja saat turvaa opiskelukavereista jotka samassa tilanteessa. Suurin osa vanhuksista tuskin huomasi muutosta arjessaan koronan myötä, ainakaan omassa lähipiirissä 75-95 vuotiaat eivät pitäneet minään eristystä. Minulle nelikymppisenä lapsiperheellisenä tämä on ollut epämiellyttävää ja vähän raskastakin mutta todelliset kärsijät ovat nuoret. Nuorena tapahtuu ”kaikki”. Ei niitä vuosia saa takaisin mitenkään takautuvasti.

Jep näinpä, mutta tässä ketjussa vastaileekin pääosin syrjäytyneet, jotka muistelee omaa amis aikaansa, jonka olis voinut yhtä hyvin jättää käymättäkin, niin hyödyllinen se oli. Siksi empatiaa ei löydy, kun oikeestaan ollaan vähän katkeria siitä, ettei itse koskaan edes päässyt näihin merkityksellisiin juttuihin.

Vierailija
40/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei suomalaiset ole koskaan osanneet asettua kenenkään muun kuin itsensä asemaan.

Minä todella säälin opiskelijoita, sukupolvi kokemus jää kokematta, ei todellakaan käy kateeksi! Jos joku hullu tämän takia toivoo sotaa, kun ei ole ollut aitoa ja oikeaa kärsimystä niin... onnea vaan hänelle, äiti ei tainnut rakastaa tarpeeksi kun empatiaa ei ole opittu..

Jos sinulla on ongelma koronan kanssa niin voit vapaasti lukita itsesi kotiin loppuelämäksi mutta muita ihmisiä et voi vaatia siihen.  Ja kyllä tämä on kohtuutonta nuoria kohtaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi