Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkeakouluopiskelijat ovat jaksamisensa äärirajoilla: "Korona tappaa paljon enemmän kuin tiedämmekään – se tappaa naurun, se tappaa hymyn"

Vierailija
25.07.2021 |

https://yle.fi/uutiset/3-12030192

Eikö näitä saakelin koronarajoituksia voida ottaa jo kokonaan pois? Ne tekevät nykyään jo paljon enemmän vahinkoa kuin hyötyä. Riskiryhmät ja vanhukset on jo rokotettu, joten rajoituksia ei enää tarvita! Vaikka tartuntoja tuleekin nyt paljon, niin tehohoidossa ei silti ole kuin muutama eikä koronakuolemiakaan juuri tule.

Kommentit (1091)

Vierailija
41/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huuooh jatkakaa boomerit naurettavia ennakkoluulojanne. Saitte mut just vihaamaan teitä niin paljon, että entistä vähemmän olen kiinnostunut teidän pelostanne ja sen varjelusta. Koronaan ei kuole ja long covid on vitsi. Ennekin on lähtenyt hajuaisteja nuhan seurauksena.

Ei kiinnosta enää rajoituksenne kerta joku hullu täällä toivoo sotaa ja tulkitsee masennuksen jonain prinsessointina. Yhtä kylmiä paskakasoja ei maailmassa ole kuin suomalainen keski-ikäinen koronaa pelkäävä läskikasa.

Boomeri onkin äkkiä keski-ikäinen?

Koronaa on syytä pelätä. Ei ole flunssa, ja long covidiin kuuluu pahempia oireita kuin joku aistin menetys.

En nyt kauheasti sitä pelkää, mutta teen kaikkeni etten sairastu tai sairastuta muita. Joka päivä kun töissä voi altistua.

T. Ei-boomer

"pelkää, pelkää, pelkää" sanoo iltalehti, ja kansahan tottelee

"auttaa, auttaa, auttaa" sanoo thl rokotteesta, ja kansahan juoksee piikille.

"long covid tulee oireettomillekin" ai nyt on jo oireettomillakin oireita, ja kansa uskoo.

Olet kuuliainen koronakansalainen, onnea. Seuraavaksi otamme sinun perusoikeutesi, koska et sinä niillä mitään tee.

Korinadenialisti taas tekstihumalassa omista viesteistään. Kuinkas muutenkaan?

Joku päivä kun sinullakin on vielä vapaus niin muista olla kiitollinen kaikille niille ihmisille jotka säilytti järkensä kun sinä sen menetit.

Vierailija
42/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä rajoituksia teillä Suomessa oikein on?

Rajat olleet koko ajan auki, ei maskipakkoa, ei testauspakkoa, ei kokoontumisrajoituksia, ei valvottua karanteenia ja itse saa päättää milloin on taudista toipunut. Etäopetusta oli hetken ja jossainpäin maata baarien aukioloaikoja on rajoitettu. Mutta vielä vaan kitistään kuinka vaikeaa ja kamalaa on.

Jos korona on jotain opettanut, se on tämä:

Se on suomalaiselle linnatuomioon tai maailmanloppuun verrattavissa oleva asia, jos ei baarista viinaa saa.

Perustelijat:

"Siinä menee henkinen ja fyysinen terveys kun ei pääse muodostamaan sosiaalisia kontakteja eikä nauttimaan terassille raikkaasta ulkoilmasta. Myös yhteiskunnan talous horjuu, kun ei käytetä takseja eikä nautita laadukkaita ruoka-annoksia kaupungilla"

Kovin on korkealentoista toimintaa tuo ravintoloissakäynti suomessa.

Näillä perustein siitä pitäisi saada KELA korvaus, kun edistää terveyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nämä koronarajoitukset nyt jonkun mielenterveyden kaataa, niin hyvä, että tulee ilmi jo opiskelun alkuvaiheessa. Ei kykenisi työelämään kuitenkaan.

Vierailija
44/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko38 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukko38 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukko38 kirjoitti:

On se nykynuorilla rankkaa.

Minä kävin hakemassa ammattikorkeasta insinöörin paperit alle 10v sitten.

Päivät töissä, illat koulussa, viikonloppuisin koulutehtävät.

kesät yms lomat töissä, ei lomia viiteen vuoteen.

Samaan aikaan tuli muutama lapsi ja rakennutin omakotitalon. Taloprojekti oli silleen helppo, kun ei tarvinnut itse rakentaa, riitti että olis projektipäällikkönä.

Okei, koronaa ei ollut, mutta ei silloinkaan olisi kerinnyt baarissa käymään tai haalarit päällä kontata puistossa.

Oletko syntynyt -38 vai mistä kivikautiset mielipiteesi ja setämiestyylinen päteminen ovat peräisin?

Olen sitä setämiessukupolvea, jolloin tehtiin töitä menestyksen eteen, eikä kitisty.

Oli tavoitteita joiden eteen painettiin hommia eikä huudeltu yhteiskuntaa antamaan kriisiapua.

Minun nuoruudessani ei ahdistuttu joka hiton oksan rasahduksesta.

Miksi sitten kierrät palstaa ahdistuneena nyt? Miksi valitat joka helvetin ketjussa?

Heippa seuraajani, kiitos kivasta kommentistasi.

Ei, minua ei ahdista enkä valita, kiitos kysymästä.

Tuntuu että reflektoit omia tunteitasi mikun kauttani, mikä ei sinänsä yllätä, on monelle seuraajalleni yleinen tapa purkaa kiukkua.

Muilla foorumeilla on käytössä ignore-toiminto eikä tarvitse lukea sinun kaltaistesi loputonta valitusta ja pätemistä. Täällä sitä ei valitettavasti ole ja joutuu todistamaan myötähäpeää aiheuttavaa egotrippailuasi. Olet brändännyt itsesi nimimerkillä hupiukkosarjaan.

Ei voi kuin ihailla avarakatseista maailmankuvaasi, on olemassa sinun mielipiteesi ja muille painetaan punaista rastia.

Ihaltavaa :)

Vierailija
45/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan jatkaa yliopisto-opintojani etänä. Menköönsä lähiopetukseen ne, jotka haluaa ja, joiden pää ei kestä etänä opiskella. Mutta älkää minua pakottako samaan.

Vierailija
46/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huuooh jatkakaa boomerit naurettavia ennakkoluulojanne. Saitte mut just vihaamaan teitä niin paljon, että entistä vähemmän olen kiinnostunut teidän pelostanne ja sen varjelusta. Koronaan ei kuole ja long covid on vitsi. Ennekin on lähtenyt hajuaisteja nuhan seurauksena.

Ei kiinnosta enää rajoituksenne kerta joku hullu täällä toivoo sotaa ja tulkitsee masennuksen jonain prinsessointina. Yhtä kylmiä paskakasoja ei maailmassa ole kuin suomalainen keski-ikäinen koronaa pelkäävä läskikasa.

Sinun kannattaisi hakea apua tuohon vihaan ja ahdistukseen. Taidat muuten olla se sama tyyppi, joka vouhkasi Loukamaa-ketjussa sadoilla kiukkuviesteillä. Tasan samat maneerit, tyyli ja boomer-hokeminen. 

Vierailija
47/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomeri onkin äkkiä keski-ikäinen?

Koronaa on syytä pelätä. Ei ole flunssa, ja long covidiin kuuluu pahempia oireita kuin joku aistin menetys.

En nyt kauheasti sitä pelkää, mutta teen kaikkeni etten sairastu tai sairastuta muita. Joka päivä kun töissä voi altistua.

T. Ei-boomer

"pelkää, pelkää, pelkää" sanoo iltalehti, ja kansahan tottelee

"auttaa, auttaa, auttaa" sanoo thl rokotteesta, ja kansahan juoksee piikille.

"long covid tulee oireettomillekin" ai nyt on jo oireettomillakin oireita, ja kansa uskoo.

Olet kuuliainen koronakansalainen, onnea. Seuraavaksi otamme sinun perusoikeutesi, koska et sinä niillä mitään tee.

Korinadenialisti taas tekstihumalassa omista viesteistään. Kuinkas muutenkaan?

Joku päivä kun sinullakin on vielä vapaus niin muista olla kiitollinen kaikille niille ihmisille jotka säilytti järkensä kun sinä sen menetit.

Aina yhtä noloa kun joku imartelee itseään noin mahtipontiseen tyyliin. Ihan kuin monologia pitävä sarjakuvahahmo.

Vierailija
48/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekstrovertit ovat kuilun partaalla, eivätkä pysty toimimaan rationaalisesti, vaan auttavat koronaa leviämään toilailuillaan.

Vierailija
49/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko38 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä rajoituksia teillä Suomessa oikein on?

Rajat olleet koko ajan auki, ei maskipakkoa, ei testauspakkoa, ei kokoontumisrajoituksia, ei valvottua karanteenia ja itse saa päättää milloin on taudista toipunut. Etäopetusta oli hetken ja jossainpäin maata baarien aukioloaikoja on rajoitettu. Mutta vielä vaan kitistään kuinka vaikeaa ja kamalaa on.

Jos korona on jotain opettanut, se on tämä:

Se on suomalaiselle linnatuomioon tai maailmanloppuun verrattavissa oleva asia, jos ei baarista viinaa saa.

Perustelijat:

"Siinä menee henkinen ja fyysinen terveys kun ei pääse muodostamaan sosiaalisia kontakteja eikä nauttimaan terassille raikkaasta ulkoilmasta. Myös yhteiskunnan talous horjuu, kun ei käytetä takseja eikä nautita laadukkaita ruoka-annoksia kaupungilla"

Kovin on korkealentoista toimintaa tuo ravintoloissakäynti suomessa.

Näillä perustein siitä pitäisi saada KELA korvaus, kun edistää terveyttä.

Ymmärrän, että jos on ukko38, juntti Ylämaalta, ei ole koskaan edes opiskellut, niin että mikä niissä kokemuksissa on ainutlaatuista. Omasta nuoruudestasikin on varmasti jo niiiiin monta vuotta aikaa, että et muista mikä siitä teki merkityksellistä. Nuoruuteen yleisesti kuuluu vanhemmista irtaantuminen ja kavereiden kanssa hengaileminen.

Se hengailupaikka ei välttämättä ole baari, nykynuorethan juovat paljon vähemmän kuin sinun sukupolvesi joi nuorena. Kertoo oikeastaan lähinnä sinusta itsestäsi, kun kuvittelet, että juorten ainut hengailupaikka on baari, ja ianut tapa viettää vapaa-aikaa on juoda.

Omat korkeakoulu aikani menivät eritavalla ja yhteisöllisyyttä siinä oli enemminkin yhdesäs opiskelu, ne treenit, sekä toki oli paljon erilaisia bileiden järjestämistä. Mutta Se yhteisöllisyys oli se juttu, kun olet aika yksin eripaikkakunnalla, niin koki kuuluvansa porukkaan kun tapasi päivittäin muita, jotka oli samassa tilanteessa.

Sinun kaljanjuontiisihan tämä tilanne ei ole vaikuttanut millään tavalla, kalsarikännit onnistuu samalla tavalla kuin ennekin. Ehkä sinultakin olisi pitänyt viedä jotain niin olisi saatu kuulla kun setämiehet ulisee, nyt ne vaan suoltaa tällasta sontaa vauvafoorumille xD

Vierailija
50/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50- vuotias yliopiston opiskelija. En tule menemään yhdellekään lähikursille ennen kuin olen saanut toisen rokotuksen. Ei ole mitään mielenkiintoa istua samassa tilassa tartuntatilastoja johtavan ikäluokan kanssa.

Vierailija
51/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä varmaan tulekaan olemaan yhtään nuoria työelämässä. Kaikki haluaa vaan influencereiksi ja muiksi taivaanrannanmaalareiksi. Koko elämä pitäisi olla yhtä fuksiaista, muuten ”hymy katoaa”.

Henkinen kestäminen ja resilienssi on onnistuttu sössimään kokonaan näiltä opiskelevilta ikäluokilta. ”Turvallista tilaa” osataan huutaa somessa, kun muuten iskee ahdistus, kun kaikki ei menekään niinkuin itse haluaa.

Ja entäs sitten nämä ”silloin opiskelijaelämässä tapahtuu kaikki”-tyypit. Mitenkäs menneinä vuosikymmeninä amiskoululaiset on saaneet pysymään hymyn huulillaan ja elämänhalun pystyssä, kun ei koskaan ole kuulunut sinne leiriin kaikenmaailman kissanristiäiset ja haalaribileet. Ovat opiskelleet ammattinsa, menneet töihin ja perustaneet perheensä. Siitä se on lähtenyt. Ja lähtee edelleen. Ilman penkkareita, lakkiaisia, fuksiaisia tai muita elämälle tyhjänpäiväisiä riekkujaisia.

Vierailija
52/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmetelen vilpittömästi niitä, jotka pystyvät suoriutumaan yliopisto-opinnoita etänä.

Itse en olisi millään ilveellä selvinnyt  1970-luvulla teknillisen korkeakoulun matematiikan, fysiikan ja sähköopin opinnoista ilman luentoja ja ennen kaikkea assistenttien ohjaamia laskuharjoituksia.

Nykyiset opiskelijat ovat varmaankin minua fiksumpia, mutta tästä huolimatta monelle on varmasti vaikeaa. Yksi mahdollisuus on tietysti se, että edellä mainittujen aineiden vaatimustaso on tänään toinen kuin omana aikanani, mutta siitä minulla ei ole tietoa.

Vierailija
53/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun kannattaisi hakea apua tuohon vihaan ja ahdistukseen. Taidat muuten olla se sama tyyppi, joka vouhkasi Loukamaa-ketjussa sadoilla kiukkuviesteillä. Tasan samat maneerit, tyyli ja boomer-hokeminen. 

Sinä voisit tuohon vainoharhaisuuteen hakea myös jotain apua.

Täällä vauvalla käy paljon enemmän porukkaa, kuin mahdollisesti vainoilet. Mikä Loukamaa???

-lainaamasi

Vierailija
54/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mietin omaa lukio- ja opiskeluaikaani +-20 vuotta sitten, tulee oikein paha olo jos kuvittelen että kaikki tärkeät kokemukset sieltä olisi napsittu pois koronan vuoksi. Fuksiaiset, penkkarit, vanhat, ekat viikot yliopistossa vieraassa kaupungissa kun olet vähän hukassa ja saat turvaa opiskelukavereista jotka samassa tilanteessa. Suurin osa vanhuksista tuskin huomasi muutosta arjessaan koronan myötä, ainakaan omassa lähipiirissä 75-95 vuotiaat eivät pitäneet minään eristystä. Minulle nelikymppisenä lapsiperheellisenä tämä on ollut epämiellyttävää ja vähän raskastakin mutta todelliset kärsijät ovat nuoret. Nuorena tapahtuu ”kaikki”. Ei niitä vuosia saa takaisin mitenkään takautuvasti.

Mikä sen turvan opiskelukavereista nyt esti? Ja jos sun nuoruuden ”kaikki”, oli fuksiaiset ja penkkarit, niin sääliksi käy. Juuri tätä ylidramatisointia harrastetaan aivan älyttömästi, ei ole ihme, että näiden lapset masentuu ilman vanhojen tansseja, kun malli vanhemmilta on ”kauhistele etukäteen, itke ja huuda jälkikäteen”.

Vierailija
55/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nämä koronarajoitukset nyt jonkun mielenterveyden kaataa, niin hyvä, että tulee ilmi jo opiskelun alkuvaiheessa. Ei kykenisi työelämään kuitenkaan.

Totta

Vierailija
56/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Vaasassa muistetaan hyvin miten kävi syksyllä kun opiskelijat päästettiin bilettämään. Alue oli Suomen pahin koronapesä monta viikkoa ja tartunnat nousi erittäin jyrkästi.

Sitäkin suuresti ihmettelen miksi vain puhutaan siitä ettei sairaaloissa ole nyt paljon väkeä. Luuletteko ihan oikeasti että on vain kevyt pikkuflunssa vaikkei joutuisikaan sairaalaan?? Todella ikävä tauti vaikkei rokotettuna sellaisia hengitysoireita saisikaan että joutuisi sairaalaan. Lisäksi long covid mahdollisuus.

Vierailija
57/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alan olla kurkkua myöten täynnä tätä nuorista vinkumista. Tuolla ne menee kavereiden kanssa bilettämässä välittättä ohjeista ja levittävät koronaa koko ajan. Sitten vinkuvat, että lähikouluun pitää päästä koulun henkilöstö tartuttamaan.

Tervetuloa aikuisuuteen. Vapauteen kuuluu myös vastuu. Omilla teoilla on seuraukset. Ei voi tuijottaa vain omaan napaansa, olla välittämättä muista ja vaatia vain oikeuksiaan.

Kaikki tässä kärsivät. Kaikilla on henkisesti rankkaa. Juuri oli tutkimus missä korkeastikoulutetut työelämässä olevat naiset voivat henkisesti pahoin. Ja myös vanhukset hakeutuvat yhä enemmän mielenterveyspalveluihin yksinäisyyden vuoksi.

Mitä olet omalta osaltasi valmis tekemään, että virus ei leviä? Se on tässä se jutun ydin.

Mihin vapauteen? Ongelmahan juuri on, että vapautta ei enää juuri ole, ja kaltaisesi katkerat hapannaamat olisitte valmiita viemään sen vähänkin mitä on jäljellä. Aikuisen elämässä pari vuotta on lyhyt aika, mutta nuoren elämässä valtavan pitkä. Eikä se, että kaikilla on rankkaa mitenkään vähennä nuorten yksinäisyyttä ja epätoivoa. Ja siihen päälle kaltaisesi pikkuruiset sielut vieläpä ylenkatsovat ja toivovat oman vastuunrunnoksi naamioidun pelkuruutensa vuoksi vieläpä lisärajoitteita. Hyi.

Vierailija
58/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 50- vuotias yliopiston opiskelija. En tule menemään yhdellekään lähikursille ennen kuin olen saanut toisen rokotuksen. Ei ole mitään mielenkiintoa istua samassa tilassa tartuntatilastoja johtavan ikäluokan kanssa.

Tämä. Tahtoo unohtua se, että opiskelijoissa on paljon eri ikäisiä. Miksi opetusta pitäisi räätälöidä vain yhden tietyn joukon mukaan. Etäopiskelu sopii monelle paremmin kuin lähiopiskelu.

Vierailija
59/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yäk teitä vadtenmielisiä aikuisia, jotka syyllistätte nuoria siitä, että epävarmuus ja eristäytyminen koettelevat. Taitaa oma elämätön elämä kaihertaa kipeästi, kun sitä pitää muillekin toivoa?

Luopuisitteko itse kaikista nuoruuden muistoistanne vanhojen tansseista ylioppilasjuhliin, sukujuhliin, koulunaloitusjuhliin, interraileihin ja reissuihin, kotibileisiin, sitseihin, festareihin jne jne. Minä en, aivan sydäntä vihloo kun ajattelen että olisin missannut sen kaiken nuoruuden ja nuoren aikuisuuden kukoistuksessa. Ehkä teillä katkerilla narisijoilla ei ollut mitään näistä. Mutta toisin kuin nykynuorten kohdalla, jotka ovat olosuhteiden uhreja, teidän oman elämänne tyhjyys on ihan teidän oma vikanne.

Tukahduttaminen kestää pari kuukautta. Levittämällä rajoituksia tulee lisää. https://www.eroonkoronasta.fi/

Vierailija
60/1091 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alan olla kurkkua myöten täynnä tätä nuorista vinkumista. Tuolla ne menee kavereiden kanssa bilettämässä välittättä ohjeista ja levittävät koronaa koko ajan. Sitten vinkuvat, että lähikouluun pitää päästä koulun henkilöstö tartuttamaan.

Tervetuloa aikuisuuteen. Vapauteen kuuluu myös vastuu. Omilla teoilla on seuraukset. Ei voi tuijottaa vain omaan napaansa, olla välittämättä muista ja vaatia vain oikeuksiaan.

Kaikki tässä kärsivät. Kaikilla on henkisesti rankkaa. Juuri oli tutkimus missä korkeastikoulutetut työelämässä olevat naiset voivat henkisesti pahoin. Ja myös vanhukset hakeutuvat yhä enemmän mielenterveyspalveluihin yksinäisyyden vuoksi.

Mitä olet omalta osaltasi valmis tekemään, että virus ei leviä? Se on tässä se jutun ydin.

Mihin vapauteen? Ongelmahan juuri on, että vapautta ei enää juuri ole, ja kaltaisesi katkerat hapannaamat olisitte valmiita viemään sen vähänkin mitä on jäljellä. Aikuisen elämässä pari vuotta on lyhyt aika, mutta nuoren elämässä valtavan pitkä. Eikä se, että kaikilla on rankkaa mitenkään vähennä nuorten yksinäisyyttä ja epätoivoa. Ja siihen päälle kaltaisesi pikkuruiset sielut vieläpä ylenkatsovat ja toivovat oman vastuunrunnoksi naamioidun pelkuruutensa vuoksi vieläpä lisärajoitteita. Hyi.

Mitäs rajoituksia sinulla nyt on muualla kuin pääsi sisällä? Taidat vain haluta levittää jotta lisää rajoitteita tulisi, kuten vääjäämättä tulee viruksen levitessä entisestään. https://www.eroonkoronasta.fi/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän