Vauvan nukutus omassa huoneessa
Saamme pian esikoisemme ja tarkoituksena olisi laittaa hänet alusta alkaen omaan huoneeseen nukkumaan. Mietin vain, onko tähän mitään vastakkaista perustelua miksi näin ei saisi tehdä? Eli tutkimustietoa tai muuta, ei niinkään mielipiteitä koska niitähän riittää. Että voinko puhtaalla omallatunnolla laittaa lapsen omaan huoneeseen ilman että siitä on todellista haittaa vauvalle?
Meille tämä järjestely sopisi parhaiten: mies hoitaa lasta kotona ja hoitaa myös yösyöttämisen (nukkuu sitten päivällä vauvan kanssa univelkojaan pois, itse opiskelen, joten en saisi nukuttua jos vauva heräilisi pitkin yötä), makuuhuoneemme on pieni ja kalustusta täytyisi aikalailla muuttaa jos tänne pitäisi vielä pinnasänky saada, kumpikaan meistä ei koe kykenevänsä seksiin jos samassa huoneessa on tuhiseva vauva (joo voidaan mennä olohuoneeseen naimaan, mutta siinä ne vaihtoehdot sitten onkin), samaan sänkyyn häntä emme voi ottaa, koska sänky on vain 120cm leveä ja pyörimme molemmat öisin paljon (tuskin voisin nukkua jos pelkäisin litistäväni vauvan kokoajan)
Kommentit (66)
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 15:17"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 15:13"]On paljonkin. Esim. kätkytkuoleman riski on suurempi lapsilla, jotka nukkuvat omassa huoneessa.
Tosi kylmältä tuntuu hylätä pieni vauva omaan huoneeseensa. Raukka juuri tullut kohdun lämpimästä maailmaan. Äidin ja isän hengitys rauhoittaa lasta samassa huoneessa nukkuessa. Lisäksi on paljon helpompaa, kun itse heräät lapsen nälkään ennen kuin lapsi herää täyteen parkuun ja voit ottaa viereen rinnalle.
[/quote] aloittaja ei näköjään aio imettää.
[/quote]
En minäkään pystynyt imettämään omasta halustani huolimatta kuin muutaman viikkoa, mutta lapsi nukkuu silti kanssamme samassa huoneessa. Hyvä se on lapselle tulla äidin viereen juomaan maitoa, vaikka ei imettäisikään.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 15:13"]
On paljonkin. Esim. kätkytkuoleman riski on suurempi lapsilla, jotka nukkuvat omassa huoneessa.
Tosi kylmältä tuntuu hylätä pieni vauva omaan huoneeseensa. Raukka juuri tullut kohdun lämpimästä maailmaan. Äidin ja isän hengitys rauhoittaa lasta samassa huoneessa nukkuessa. Lisäksi on paljon helpompaa, kun itse heräät lapsen nälkään ennen kuin lapsi herää täyteen parkuun ja voit ottaa viereen rinnalle.
[/quote]
Toki vauvalla olisi pinnasängyssään itkuhälytin, jottei tuota nimenomaan tapahdu. Ja tuosta kätkytkuoleman riskistä olen kyllä kuullut, mutta onko sitä tutkimustietoa? Jotenkin en ymmärrä, miten se vauva meidän hengitysäänemme kuulisi, vaikka olisikin samassa huoneessa (erityisesti nukkuessaan)? Mieheni hengittää öisin niin hiljaa, etten kuule hänenkään ääntään vaikka olen siinä vieressä
- Ap
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 15:19"]
Yks tuttu suunnitteli laittavansa vauvan omaan huoneeseensa. Kohta vuoden ikäinen lapsi nukkuu edelleen vanhempiensa välissä.
Kannattaa muistaa, ettei suunnittele liikaa etukäteen. Side vauvaan voikin osoittautua tosi vahvaksi, niin, ettei missään tapauksessa voisi kuvitellakaan nukkuvansa edes kahden metrin päässä vauvasta.
[/quote]
Joo tietenkään tämä suunnitelmamme ei ole ehdoton, mutta jostakin pitää aloittaa (esimerkiksi siitä että tehdänkö tänne tilaa sille pinnasängylle vai ei...) ja ihan omien kykyjen/jaksamisen/vauvan mukaan mennään sitten lopulta.
-Ap
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 15:20"]
On paljonkin. Esim. kätkytkuoleman riski on suurempi lapsilla, jotka nukkuvat omassa huoneessa.
[/quote]
Toki vauvalla olisi pinnasängyssään itkuhälytin, jottei tuota nimenomaan tapahdu. Ja tuosta kätkytkuoleman riskistä olen kyllä kuullut, mutta onko sitä tutkimustietoa? Jotenkin en ymmärrä, miten se vauva meidän hengitysäänemme kuulisi, vaikka olisikin samassa huoneessa (erityisesti nukkuessaan)? Mieheni hengittää öisin niin hiljaa, etten kuule hänenkään ääntään vaikka olen siinä vieressä
- Ap
[/quote]
Kyllä siitä on ihan painavaa tutkimustietoa. Ja voithan itsekin käyttää päätäsi ja ajatella millaista olisi joutua suoraan lämpimästä kohdun suojasta täysin pimeään mustaan huoneeseen, missä ei kuulu mitään.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 15:27"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 15:20"]
[/quote]
- Ap
[/quote]
Kyllä siitä on ihan painavaa tutkimustietoa. Ja voithan itsekin käyttää päätäsi ja ajatella millaista olisi joutua suoraan lämpimästä kohdun suojasta täysin pimeään mustaan huoneeseen, missä ei kuulu mitään.
[/quote]
No nimenomaan nukkuessaan se lapsi kuulee hengitysäänet. Vastasyntyneillä on myös kehittymätön autonominen hermosto ja he saattavat unohtaa hengittää. Tämä tarkoittaa uniapneaa ja silloin on äärimmäisen tärkeää nukkua vanhempien kanssa samassa huoneessa, koska vanhemman hengitys saa lapsen "muistamaan" taas hengittää. Tästä erotetaan vielä kätkytkuolema, joka on monin verroin yleisempi yksin nukkuvilla vauvoilla. Kukaan ei ole kuollut kätkytkuolemaan seurassa ollessaan.
Luultavasti vauva nukkuisi patemmin omassa huoneessa, mutta tulet yllättymään miten kovasti tahdot pysyä itse vauvan lähellä ja miten levoton olet kun vauva on eri huoneessa.
No huh huh!
Onnea valitsemallanne tiellä...
Hidastaa myös vauvan luottamussuhteen kehittymistä.
Vauvahan ei todellakaan ensimmäisenä itke nälkäänsä, vaan itku on vasta viimeinen konsti saada ruokaa. Ensin vauva käyttää muita keinoja viestiä nälkäänsä, mm. hamuilu. En usko, että itkuhälytin toistaa vauvan itkua edeltävät tarpeet yhtä aukottomasti kuin läsnä oleva vauva. Esimerkiksi meillä ei vauva ole ikinä (nyt 4kk) itkenyt yöllä nälkäänsä, sillä havahdun ensimmäisiin merkkeihin nälästä ja näin on tosiaan ollut jo ihan vastasyntyneestä.
Se, että vauvan tarpeisiin vastataan ennen viimeistä signaalia, eli itkua, on erittäin tärkeää etenkin alkuvaiheessa. Vauva kokee olevansa turvassa, kun saa ravintoa tarvittaessa ja luottamus vanhempia kohtaan kasvaa, kun vauva kokee, että hänen viestintäänsä osataan tulkita ajoissa. Tämä lisää pikkuhiljaa vauvan kärsivällisyyttä. Jos vauva joutuu usein itkemään ennen ravinnon saantiaan, hän alkaa käyttää itkua aikaisemmassa nälkäviestintä vaiheessa. Eli vauvasta tulee kärsimättömämpi ja itkuisempi.
Tässä vielä opastus vauvan nälkäviestintään. Otsakkeella "imetys", mutta koskee luonnollisesti myös pulloruokittuja vauvoja.
http://www.imetys.fi/materiaali/nalkaviestit_A4x2.pdf
Mitä luulet, missä vaiheessa itkuhälytin huomaa lapsen nälän?
Itkuhälytin voi myös päästellä turhia kohahduksia lapsen unisista liikkeistä. Kumman unta ajoittain turhaan kohiseva itkuhälytin rauhoittaa?
Olen lukenut myös nuosta "hengityshälyttimistä", eikö sellainen ainakin vähentäisi tuota riskiä hengittämisen lopettamiseen? Tai ainakin huomaisimme jos vauva lakkaa hengittämästä ja voisimme puuttua asiaan?
Kätkytkuolemiin olen perehtyvyt vähänlaisesti, mutta olen ymmärtänyt, ettei niille edelleenkään ole selitystä joten yksin nukuttamisen piikkiin sitä ei voi laittaa. Neuvolassa sanottiin, että kätkytkuolema tulee jos on tullakseen ja sen estäminen on käytännössä mahdotonta.
Unohdin mainita, että meillä on myös kissa, joka on tottunut nukkumaan makuuhuoneessamme. Eikai vauvaa ja kissaa voi pitää samassa huoneessa? Vai onko pinnasänkyihin olemassa jonkinlaisia kissaverkkoja? Kissan siirtäminen toiseen huoneeseen ei onnistu, sillä silloin kukaan ei nukkuisi ja vuokra-asuntomme seinät tulisivat täyteen kynnenjälkiä.
- Ap
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 15:36"]
Luultavasti vauva nukkuisi patemmin omassa huoneessa, mutta tulet yllättymään miten kovasti tahdot pysyä itse vauvan lähellä ja miten levoton olet kun vauva on eri huoneessa.
[/quote]
Ainahan sitä saa haluta, eikä niin? Mutta eihän elämässä muutenkaan saa kaikkea haluamaansa, vaan on tehtävä kompromisseja. Mielestäni asia ei siinä suhteessa poikkea muista, kun on ajateltava järkevyyttä ja käytännöllisyyttä.
-Ap
Ainakin yöimetyksen ajan on paljon helpompaa olla omassa sängyssä, nostaa vauva ä-pakkauslaatikosta tai pinnasänky"sivuvaunusta" viereen syömään ja sitten laittaa vauva takaisin omaan paikkaansa nukkumaan. Pikkuvauvan pulloruokinta öisin on ihan helvetin väsyttävää touhua, joten senkin kannalta olisi fiksuinta, että kun lapsi on saanut syötyä, on sekä lapsella että vanhemmalla oma sänky lähellä. Sitten kun lapsi alkaa nukkua pitkiä yöunia, 6-7 tuntia yössä, on paljon siedettävämpää nousta yöllä ja mennä toiseen huoneeseen (etenkin jos menee vielä keittiön kautta).
Sitäpaitsi noin ekat 3 kk on joka tapauksessa niin tajuttoman väsynyt, että ihan sama vaikka talo tulvisi yöllä - jos vauva nukkuu, niin itsekin nukkuu. :)
Kyllä mä sanoisin, että rankempaa se on hypätä toisessa huoneessa. Tämä mun toinen lapseni on sellainen vauva, joka heräilee paljon yöllä ihan muuten vain. Hänellä auttaa se, että laitan käteni hänen päänsä päälle, mikä onnistuu helposti, kun vauva on siinä ihan lähellä. Ja jos vauvaa ei nukuta - hän saattaa olla hereillä pitempiäkin toveja - hän rauhoittuu, kun otan hänet sivuvaunupinnasängystä ihan lähelle viereeni.
Tuota äitiyspakkauslaatikkoideaa voisi harkita ensimmäisiksi viikoiksi/kuukausiksi, koska se saattaisi tähän huoneeseen vielä mahtuakin. Olisihan se kätevää, mutta mies joutuisi silti menemään keittiöön (eli sen varsinaisen lastenhuoneen viereen) lämmittämään maitoa...
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 16:05"]
Kyllä mä sanoisin, että rankempaa se on hypätä toisessa huoneessa. Tämä mun toinen lapseni on sellainen vauva, joka heräilee paljon yöllä ihan muuten vain. Hänellä auttaa se, että laitan käteni hänen päänsä päälle, mikä onnistuu helposti, kun vauva on siinä ihan lähellä. Ja jos vauvaa ei nukuta - hän saattaa olla hereillä pitempiäkin toveja - hän rauhoittuu, kun otan hänet sivuvaunupinnasängystä ihan lähelle viereeni.
[/quote]
Vauva ei mahdu sänkyymme jos nukumme mieheni kanssa kahdestaan joten viereen häntä ei voi siltikään ottaa. Kissakin mahtuu juuri ja juuri jalkopäähän...
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 16:09"]
Tuota äitiyspakkauslaatikkoideaa voisi harkita ensimmäisiksi viikoiksi/kuukausiksi, koska se saattaisi tähän huoneeseen vielä mahtuakin. Olisihan se kätevää, mutta mies joutuisi silti menemään keittiöön (eli sen varsinaisen lastenhuoneen viereen) lämmittämään maitoa...
[/quote]
Vauva ei mahdu sänkyymme jos nukumme mieheni kanssa kahdestaan joten viereen häntä ei voi siltikään ottaa. Kissakin mahtuu juuri ja juuri jalkopäähän...
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 16:09"]
[/quote]
[/quote]
No mutta jos ei mahdu, eikä uutta sänkyä voi ostaa, eikä voi samassa huoneessa nukuttaa kissan takia, niin ei sitten kai voi muuta kuin nukuttaa siellä toisessa huoneessa.
Jos haluatte että vauva nukkuu eri huoneessa kuin sinä, voi olla fiksuinta hommata miehelle patja tai sohvasänky tms. lastenhuoneeseen. Se ei tarkoita että joka yö pitäisi nukkua siellä, mutta ainakin lapsen hoidosta vastaavalle olisi edes hieman helpotusta, jos ei tarvitse haahuilla ihan ympäri kämppää öisin.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 15:58"]
Hidastaa myös vauvan luottamussuhteen kehittymistä.
Vauvahan ei todellakaan ensimmäisenä itke nälkäänsä, vaan itku on vasta viimeinen konsti saada ruokaa. Ensin vauva käyttää muita keinoja viestiä nälkäänsä, mm. hamuilu. En usko, että itkuhälytin toistaa vauvan itkua edeltävät tarpeet yhtä aukottomasti kuin läsnä oleva vauva. Esimerkiksi meillä ei vauva ole ikinä (nyt 4kk) itkenyt yöllä nälkäänsä, sillä havahdun ensimmäisiin merkkeihin nälästä ja näin on tosiaan ollut jo ihan vastasyntyneestä.
Se, että vauvan tarpeisiin vastataan ennen viimeistä signaalia, eli itkua, on erittäin tärkeää etenkin alkuvaiheessa. Vauva kokee olevansa turvassa, kun saa ravintoa tarvittaessa ja luottamus vanhempia kohtaan kasvaa, kun vauva kokee, että hänen viestintäänsä osataan tulkita ajoissa. Tämä lisää pikkuhiljaa vauvan kärsivällisyyttä. Jos vauva joutuu usein itkemään ennen ravinnon saantiaan, hän alkaa käyttää itkua aikaisemmassa nälkäviestintä vaiheessa. Eli vauvasta tulee kärsimättömämpi ja itkuisempi.
Tässä vielä opastus vauvan nälkäviestintään. Otsakkeella "imetys", mutta koskee luonnollisesti myös pulloruokittuja vauvoja.
http://www.imetys.fi/materiaali/nalkaviestit_A4x2.pdf
Mitä luulet, missä vaiheessa itkuhälytin huomaa lapsen nälän?
Itkuhälytin voi myös päästellä turhia kohahduksia lapsen unisista liikkeistä. Kumman unta ajoittain turhaan kohiseva itkuhälytin rauhoittaa?
[/quote]
Hyviä pointteja! Mutta, miten sen hamuilun sitten huomaa tai muun pienen tuhinan, vaikka vauva olisikin samassa huoneessa? En ole kovin herkkäuninen, enkä usko että jokainen äiti/iä herää vauvan pienimpiin ääniin. Eli jokatapauksessa vauva joutuisi ilmoittamaan itsestään hieman voimakkaammalla äänellä, ennen kuin me vanhemmat heräisimme ja rekisteröisimme tilanteen? Itkuhälyttimen voin laittaa vaikka korvan juureen (pinnasänkyä en), jolloin tilanne on plus miinus nolla sen suhteen, että kumman huomaan herkemmin; ääntelevän vauvan sängyssään vai itkuhälyttimestä kuuluvan melun.
-Ap
Tuntuu, että äidillä ei ole oikein tilaa mielessä tehty vauvalle. Entä jos miettisit asiaa uudelleen?
Tää ei voi olla todellista! Kissa viereen nukkumaan, mut ei omaa lasta.
Olet selvästi päätöksesi tehnyt ja mieltäsi et muuta, miksi ihmeessä edes kysyt mielipiteitä? Selitystä kyllä tulee selityksen perään.
älkää ihmiset turhaan neuvoko ap.tä, tuhlaatte vaan aikaanne.
Yks tuttu suunnitteli laittavansa vauvan omaan huoneeseensa. Kohta vuoden ikäinen lapsi nukkuu edelleen vanhempiensa välissä.
Kannattaa muistaa, ettei suunnittele liikaa etukäteen. Side vauvaan voikin osoittautua tosi vahvaksi, niin, ettei missään tapauksessa voisi kuvitellakaan nukkuvansa edes kahden metrin päässä vauvasta.