Vauvan nukutus omassa huoneessa
Saamme pian esikoisemme ja tarkoituksena olisi laittaa hänet alusta alkaen omaan huoneeseen nukkumaan. Mietin vain, onko tähän mitään vastakkaista perustelua miksi näin ei saisi tehdä? Eli tutkimustietoa tai muuta, ei niinkään mielipiteitä koska niitähän riittää. Että voinko puhtaalla omallatunnolla laittaa lapsen omaan huoneeseen ilman että siitä on todellista haittaa vauvalle?
Meille tämä järjestely sopisi parhaiten: mies hoitaa lasta kotona ja hoitaa myös yösyöttämisen (nukkuu sitten päivällä vauvan kanssa univelkojaan pois, itse opiskelen, joten en saisi nukuttua jos vauva heräilisi pitkin yötä), makuuhuoneemme on pieni ja kalustusta täytyisi aikalailla muuttaa jos tänne pitäisi vielä pinnasänky saada, kumpikaan meistä ei koe kykenevänsä seksiin jos samassa huoneessa on tuhiseva vauva (joo voidaan mennä olohuoneeseen naimaan, mutta siinä ne vaihtoehdot sitten onkin), samaan sänkyyn häntä emme voi ottaa, koska sänky on vain 120cm leveä ja pyörimme molemmat öisin paljon (tuskin voisin nukkua jos pelkäisin litistäväni vauvan kokoajan)
Kommentit (66)
Minäkään en ole herkkäuninen, mutta herään herkästi vauvan/lapsen ääniin. Siksi meillä vauvat hoidetaan vieressä ja isommat lapset (about 1v. ->) saavat nukkua omassa huoneessaan. Kysehän ei vauvan kanssa ole varsinaisesti siitä, että miten herkkäuninen vanhempi on, vaan siitä, miten vanhempi _herkistyy_ vauvan viesteille ja miten reagoi niihin esim. yöllä.
Meillä oli välillä jaksoja, jolloin äiti tai isä oli 1-2 viikkoa putkeen vauvan kanssa ja kun itse oli se reissussa ollut ja tuli kotiin, ei yöllä todellakaan herännyt vauvan tuhinoihin eikä edes kunnon älämölöönkään kuin vasta pidemmän huutelun jälkeen. Sen sijaan kun itse oli ollut pari viikkoa yksin vauvan kanssa ja kumppani tuli kotiin, melkeinpä vitutti kun se "reissussa levännyt" kumppani jatkoi lepäämistä, eikä millään herännyt yöllä. Ihmisen aivot ovat aika valtava kapistus ja vauvalle herkistyy ihan vain, no, olemalla vauvan lähellä ja kuulemalla vauvan viestejä.
Pelkkää höpöhöpöä väitteet kohonneestä kätkytkuolemariskistä!
Tehkää ap niin kuin teille parhaiten sopii, tämän palstan fanaatikoilta ei kannata juuri mielipiteitä kysyä.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 16:22"]
Olet selvästi päätöksesi tehnyt ja mieltäsi et muuta, miksi ihmeessä edes kysyt mielipiteitä? Selitystä kyllä tulee selityksen perään.
älkää ihmiset turhaan neuvoko ap.tä, tuhlaatte vaan aikaanne.
[/quote]
Enkö minä erikseen pyytänyt, etten mielipiteitä kaipaakaan enkä edes käytännön kokemuksia, vaan todellisia tutkimustuloksia? Niitä on tullut aika vähänlaisesti. Mielipiteitä riittää ja niitä olen jo lueskellut aiemmista viestiketjuista.
-Ap
Oletpas sinä tyhmä ja itsekäs kakara. Säälin tulevaa lastasi, et ole valmis äidiksi.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 16:30"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 16:22"]
Olet selvästi päätöksesi tehnyt ja mieltäsi et muuta, miksi ihmeessä edes kysyt mielipiteitä? Selitystä kyllä tulee selityksen perään.
älkää ihmiset turhaan neuvoko ap.tä, tuhlaatte vaan aikaanne.
[/quote]
Enkö minä erikseen pyytänyt, etten mielipiteitä kaipaakaan enkä edes käytännön kokemuksia, vaan todellisia tutkimustuloksia? Niitä on tullut aika vähänlaisesti. Mielipiteitä riittää ja niitä olen jo lueskellut aiemmista viestiketjuista.
-Ap
[/quote]
Oletko googlannut?
Pakko olla provo, ei kait kukaan voi ajatella asioista oikeasti noin....huh...
Jos on todella vaikea ajatella pinnasänkyä samaan huoneeseen, niin tee tosiaan ekoiksi kuukausiksi tila äp-laatikolle sängyn viereen. Ekat kuukaudet on niin väsyttäviä, että parempi kun ei tarvi nousta yöllä niin paljon. Ja ihan vain senkin vuoksi, jotta voit varmistaa, että vauva hengittää yöllä, on helppoa jos voit vain katsoa viereesi ja jatkaa unia.
On totta, että jotkut vauvat nukkuu hyvin omassa huoneessa, mutta odottaisin, että lapsi on edes muutaman kuukauden ja toivottavasti alkaa jo nukkua pidempiä pätkiä yöllä. Meilläkin vauva jätti yösyötöt nopeasti pois, mutta rämistelee edelleen sängyssään keskell yötä herätessään, kunnes joku tulee ottamaan viereen. Joten suosittelen kompromissia, ekat kuukaudet samassa huoneessa, ja sitten kokeilette omaa huonetta.
Ja sen kissan voisitte kyllä käskeä muualle, ettei vain pääse satuttamaan, kyllä vauvan pitää olla ykkönen.
Miksi teet edes lapsen, jos on noin hankalaa? Siirrä opintoja? Ostakaa leveämpi sänky? Antakaa kissa pois? Kasvakaa aikuisiksi?
Kylmä ja pragmaattinen äiti, hui! Tuleva isä vaikuttaa pehmeämmältä taitaa tehdä kuten vaimo käskee...
Olen lukenut jostain kirjasta (Tunneäly?), että lasten aivojen kehitykselle olisi eduksi nukkua aina kolmivuotiaaksi vanhemman vieressä. Mietipä mikä muu nisäkäs eristää vastasyntyneen poikasensa samalla tavalla?
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 16:16"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 15:58"]
Hidastaa myös vauvan luottamussuhteen kehittymistä.
Vauvahan ei todellakaan ensimmäisenä itke nälkäänsä, vaan itku on vasta viimeinen konsti saada ruokaa. Ensin vauva käyttää muita keinoja viestiä nälkäänsä, mm. hamuilu. En usko, että itkuhälytin toistaa vauvan itkua edeltävät tarpeet yhtä aukottomasti kuin läsnä oleva vauva. Esimerkiksi meillä ei vauva ole ikinä (nyt 4kk) itkenyt yöllä nälkäänsä, sillä havahdun ensimmäisiin merkkeihin nälästä ja näin on tosiaan ollut jo ihan vastasyntyneestä.
Se, että vauvan tarpeisiin vastataan ennen viimeistä signaalia, eli itkua, on erittäin tärkeää etenkin alkuvaiheessa. Vauva kokee olevansa turvassa, kun saa ravintoa tarvittaessa ja luottamus vanhempia kohtaan kasvaa, kun vauva kokee, että hänen viestintäänsä osataan tulkita ajoissa. Tämä lisää pikkuhiljaa vauvan kärsivällisyyttä. Jos vauva joutuu usein itkemään ennen ravinnon saantiaan, hän alkaa käyttää itkua aikaisemmassa nälkäviestintä vaiheessa. Eli vauvasta tulee kärsimättömämpi ja itkuisempi.
Tässä vielä opastus vauvan nälkäviestintään. Otsakkeella "imetys", mutta koskee luonnollisesti myös pulloruokittuja vauvoja.
http://www.imetys.fi/materiaali/nalkaviestit_A4x2.pdf
Mitä luulet, missä vaiheessa itkuhälytin huomaa lapsen nälän?
Itkuhälytin voi myös päästellä turhia kohahduksia lapsen unisista liikkeistä. Kumman unta ajoittain turhaan kohiseva itkuhälytin rauhoittaa?
[/quote]
Hyviä pointteja! Mutta, miten sen hamuilun sitten huomaa tai muun pienen tuhinan, vaikka vauva olisikin samassa huoneessa? En ole kovin herkkäuninen, enkä usko että jokainen äiti/iä herää vauvan pienimpiin ääniin. Eli jokatapauksessa vauva joutuisi ilmoittamaan itsestään hieman voimakkaammalla äänellä, ennen kuin me vanhemmat heräisimme ja rekisteröisimme tilanteen? Itkuhälyttimen voin laittaa vaikka korvan juureen (pinnasänkyä en), jolloin tilanne on plus miinus nolla sen suhteen, että kumman huomaan herkemmin; ääntelevän vauvan sängyssään vai itkuhälyttimestä kuuluvan melun.
-Ap
[/quote]
Miten sen huomaa?
Vastaus on biologia. Ei, siitä minulla ei ole esittää tilastotiedettä, sillä se ei ole tilastotiedettä. Fakta nyt vain on se, että äiti herkistyy lapselleen. Ei vain äänille, joita muut ihmiset kuulevat, vaan nimenomaan myös samassa tilassa olevan lapsen hamuilulle ja sille pienelle tuhinalle. Niin se vain on. Ihminen ei ole kone, ihminen on ohjautuu paljon hienommin. Siksi monikaan vauva ei joudu "sikeäunisen äidin" takia itkemään öisin nälkäänsä. Äideillä on vaistot. Myös mies voi herkistyä vauvalle, mutta monet miehet nukkuvat aika sikeästi öisin vauvasta huolimatta, toisin kuin äidit.
Kuten jo sanoin, edes korvan vieressä oleva itkuhälytin ei toista lapsen viestintää samalla tavalla kuin samassa huoneessa oleva vauva. Lisäksi väitän, että itkuhälytin ottaa myös turhia ääniä, jotka suotta valvottavat äitiä/isää.
Eli missään nimessä en koe, että mainitsemasi asetelma on +-0, vaikka näistä vaistoista en nyt voi tilastotiedettä sinulle tehdäkään.
Pinnasänkyihin on saatavilla kissaverkkoja. Googleta kissaverkko pinnasänkyyn tai suojaverkko pinnasänkyyn. Merkkeinä esim Hepe ja Clippsafe.
jos pinnasängyn mahduttaminen huoneeseen tuntuu vaikealta ja äitiyspakkaus jouduttaisiin laittamaan lattialle, suosittelen tutustumaan vuokrattavaan vaavi ensisänkyyn. Googleta "vaavi ensisänky".
Mulle tulee oikeasti fyysisesti paha olo tällaisista keskusteluista. Kissa menee vauvan edelle,omat unet ja opiskelu menee vauvan edelle... Ihan oikeasti, älkää tehkö niitä lapsia jos ette ole valmiita pistämään kaikkea likoon niiden puolesta.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 16:38"]
Miksi teet edes lapsen, jos on noin hankalaa? Siirrä opintoja? Ostakaa leveämpi sänky? Antakaa kissa pois? Kasvakaa aikuisiksi?
[/quote]
En koe tässä mitään hankalaa, sinä ilmeisesti taas koet? Lapsi eri huoneeseen tai äitiyspakkauksessa ekoiksi viikoiksi sängyn viereen? Mitä hankalaa siinä on? Se että jaksaako isukki tai äiti aina juosta lasta eri huoneeseen syöttämään, tuskin on sinun ongelmasi vaan meidän mahdollinen "kärsimyksemme"
-Ap
isälle lastenhuoneeseen patja jossa voi nukkua vauvan vieressä että vauva saa olla aikuisen lähellä
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 16:44"]
Mulle tulee oikeasti fyysisesti paha olo tällaisista keskusteluista. Kissa menee vauvan edelle,omat unet ja opiskelu menee vauvan edelle... Ihan oikeasti, älkää tehkö niitä lapsia jos ette ole valmiita pistämään kaikkea likoon niiden puolesta.
[/quote]
Se, että tekisimme suuresta yleisöstä poikkeavan ratkaisun, ei mielestäni tarkoita, että emme laittaisi lasta kaiken edelle. Ikävää, että koet asian niin. On perheitä, joissa vauva nukkuu omassa huoneessaan ja joissa taas ei nuku. En halunnut mielipiteitä, mutta tässä omani: jokainen tehköön omat ratkaisunsa kaikessa, missä se vahingoita jotain toista. Ja sitä minä tässä nimenomaan olen yrittänyt kysyä, että onko siitä haittaa lapselle, jos tämä nukkuu omassa huoneessaan. Perheet jotka tunnen ja joissa näin on tehty, ei haittaa ole ollut. Mutta valitettavasti tunnen vain muutaman tällaisen perheen, joten siitä ei oikein voi tehdä vielä luotettavaa tutkimustilastoa. -Ap
Järkyttävä ihminen. Halusitko edes lasta? Tuntuu ettet ole mitään hänen eteen valmis tekemään.
Kiitos sinulle joka mainitsit tuon vaavi-ensisängyn! En ole vastaavasta aiemmin kuullutkaan. Tuollaisen saisi kyllä tähänkin huoneeseen hienosti ja juuri tarvittavaksi ajaksi =)
-Ap
Et taida ymmärtää että kyse ei ole nyt teistä vanhemmista ja teidän kärsimyksistä, vaan yritämme takoa päähäsi järkeä mikä olisi hyväksi sinun vauvallesi!! Kuten joku aikasempikin jo kommentoi, tulee ihan paha olo tästä keskustelusta, miten voit olla noin välinpitämätön ja epäkypsä.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 16:51"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 16:44"]
[/quote]
Se, että tekisimme suuresta yleisöstä poikkeavan ratkaisun, ei mielestäni tarkoita, että emme laittaisi lasta kaiken edelle. Ikävää, että koet asian niin. On perheitä, joissa vauva nukkuu omassa huoneessaan ja joissa taas ei nuku. En halunnut mielipiteitä, mutta tässä omani: jokainen tehköön omat ratkaisunsa kaikessa, missä se vahingoita jotain toista. Ja sitä minä tässä nimenomaan olen yrittänyt kysyä, että onko siitä haittaa lapselle, jos tämä nukkuu omassa huoneessaan. Perheet jotka tunnen ja joissa näin on tehty, ei haittaa ole ollut. Mutta valitettavasti tunnen vain muutaman tällaisen perheen, joten siitä ei oikein voi tehdä vielä luotettavaa tutkimustilastoa. -Ap
[/quote]
Tunnen pari ihmistä, jotka tupakoivat raskauden aikana ja saivat silti täysiaikaiset, normaalikokoiset ja terveet vauvat. Heistäkään ei oikein voi tehdä luotettavaa tilastotietoa.
Sinä tunnet pari vauvaa, jotka on jo pieninä eristetty vanhemmistaan ja he voivat toistaikseksi hyvin. Juu, et voi tehdä heistä tilastotietoa.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 16:56"]
Et taida ymmärtää että kyse ei ole nyt teistä vanhemmista ja teidän kärsimyksistä, vaan yritämme takoa päähäsi järkeä mikä olisi hyväksi sinun vauvallesi!! Kuten joku aikasempikin jo kommentoi, tulee ihan paha olo tästä keskustelusta, miten voit olla noin välinpitämätön ja epäkypsä.
[/quote]
Teidän mielestänne siis kaikki vanhemmat, jotka nukuttavat lapsiaan heti syntymästä eri huoneessa, ovat epäkypsiä ja välinpitämättömiä? Aika karmeaa, onneksi en itse ole nuin ennakkoluuloinen.
Kiitokset asiallisista kommenteista, keskustelu alkaa mennä aika typeräksi, joten annan asian olla. Mukavaa kesää!
-Ap
Me siirrettiin vauva omaan huoneeseen nukkumaan 6 viikon ikäisenä. Sen jälkeen niin vauva kuin vanhemmat nukkuivat paremmin. 2 viikon päästä omaan huoneeseen siirrosta vauva rupesi nukkumaan yönsä kokonaan heräämättä.