kirkkoon kuuluminen on out
kuka enää viitsii kuulua kirkkoon tänä päivänä. Ruotsalaiset ovat jo tajunneet jättää kirkon mutta suomalaiset vielä kuvittelevat etti kirkkoon kuuluminen on jotenkin coolia.
Kommentit (11)
On kansainvällisesti vertailllen todella kummallista, että aatteelliseen yhteisöön kuuluminen on normaalitilanne, ja yhteisöstä eroaminen on dramaattinen päätös. Ajatelkaa, jos kaikkien pitäisi olla puolueen jäseniä, ja sitten joistakin puuhuttaisiin että ne on niitä puolueestaeronneita.
Mielestäni kirkon pitäisi koota yhteen ne, jotka kirkon sanoman omakseen kokevat. Täysin maallisten ihmisten tavan vuoksi -jäsenyydessä on jotakin outoa.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 09:49"]
Mielestäni kirkon pitäisi koota yhteen ne, jotka kirkon sanoman omakseen kokevat. Täysin maallisten ihmisten tavan vuoksi -jäsenyydessä on jotakin outoa.
[/quote]
Minusta se on juuri Jeesuksen opetusten mukaista. Hänhän arvosti nimenomaan tavallista kansaa, maan hiljaisia, ja heidän päivittäistä arkielämäänsä. Uskonnollisia raamatunpaukuttajia hän taas kritisoi ehtimiseen.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 09:52"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 09:49"]
Mielestäni kirkon pitäisi koota yhteen ne, jotka kirkon sanoman omakseen kokevat. Täysin maallisten ihmisten tavan vuoksi -jäsenyydessä on jotakin outoa.
[/quote]
Minusta se on juuri Jeesuksen opetusten mukaista. Hänhän arvosti nimenomaan tavallista kansaa, maan hiljaisia, ja heidän päivittäistä arkielämäänsä. Uskonnollisia raamatunpaukuttajia hän taas kritisoi ehtimiseen.
[/quote]
Olen varmaan sivistymätön, mutta oliko Jeesuksen eläessä olemassa raamatunpaukuttajia?
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 09:55"]
Olen varmaan sivistymätön, mutta oliko Jeesuksen eläessä olemassa raamatunpaukuttajia?
[/quote]
Noh, tooranpaukuttajia. Tiedät kyllä mistä on kyse. Niitä, joille uskonnollinen laki menee terveen järjen yli.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 09:52"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 09:49"]
Mielestäni kirkon pitäisi koota yhteen ne, jotka kirkon sanoman omakseen kokevat. Täysin maallisten ihmisten tavan vuoksi -jäsenyydessä on jotakin outoa.
[/quote]
Minusta se on juuri Jeesuksen opetusten mukaista. Hänhän arvosti nimenomaan tavallista kansaa, maan hiljaisia, ja heidän päivittäistä arkielämäänsä. Uskonnollisia raamatunpaukuttajia hän taas kritisoi ehtimiseen.
[/quote]
Tavallinen kansa ja maan hiljaiset voivat aivan mainiosti uskoa evankeliumin ja kuulua sitä julistavaan yhteisöön. Mutta jos ei usko Raamatun sanomaan eikä edes halua elää kristittyjen normien mukaisesti, kirkon jäsenyys on vaikeasti perusteltavissa.
Kirkkoon kuulumisesta (tai kuulumattomuudesta) vaahtoaminen on mielestäni out. Maailmassa on aika paljon muutakin kivaa ja mielenkiintoista kuin se, että miettii kuuluuko joku tyyppi kirkkoon vai ei..
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 10:03"]
Tavallinen kansa ja maan hiljaiset voivat aivan mainiosti uskoa evankeliumin ja kuulua sitä julistavaan yhteisöön. Mutta jos ei usko Raamatun sanomaan eikä edes halua elää kristittyjen normien mukaisesti, kirkon jäsenyys on vaikeasti perusteltavissa.
[/quote]
Eivätkös ne, jotka "uskovat Raamatun sanomaan" = nostavat ihmisten kirjoittaman kirjan Jumalan sanaksi ja näin rikkovat ensimmäistä käskyä, ole sankoin joukoin eroamassa kirkosta?
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 09:40"]
kuka enää viitsii kuulua kirkkoon tänä päivänä. Ruotsalaiset ovat jo tajunneet jättää kirkon mutta suomalaiset vielä kuvittelevat etti kirkkoon kuuluminen on jotenkin coolia.
[/quote]
Tässäkin asiassa sanonta muoti on tyylitajuttomille pitänee paikkansa.
Toiset seuraavaat vain ja ainoastaan muotivirtauksia ja hyppäävät varmaan kaivoonkin, jos se josku muotiin tulee. Toiset elävät omien ajatuksiensa pohjalta ja kuuluvuat niihin yhteisöihin, jotka kokevat omikseen muotivirtauksista riippumatta.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 10:15"][quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 09:40"]
kuka enää viitsii kuulua kirkkoon tänä päivänä. Ruotsalaiset ovat jo tajunneet jättää kirkon mutta suomalaiset vielä kuvittelevat etti kirkkoon kuuluminen on jotenkin coolia.
[/quote]
Tässäkin asiassa sanonta muoti on tyylitajuttomille pitänee paikkansa.
Toiset seuraavaat vain ja ainoastaan muotivirtauksia ja hyppäävät varmaan kaivoonkin, jos se josku muotiin tulee. Toiset elävät omien ajatuksiensa pohjalta ja kuuluvuat niihin yhteisöihin, jotka kokevat omikseen muotivirtauksista riippumatta.
[/quote]
Kyllä nyt muuttuu oma perinteet.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 09:43"]
Pysyn kirkossa vastalauseena eroakirkosta-väen vastenmieliselle vihapropagandalle.
[/quote]Kirkon vastenmielinen propaganda on siis ihan jees? Olet omiesi joukossa.
Pysyn kirkossa vastalauseena eroakirkosta-väen vastenmieliselle vihapropagandalle.