Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kouluratsastus kärsimystä hevoselle?

Vierailija
25.07.2021 |

Etenkin harjoittelu.

Miten hevonen saadaan tekemään näitä temppuja?

Kommentit (504)

Vierailija
381/504 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, "Neiti-Ratsastaa-Kevyesti" saapui epärealistisine yliherkkyyksineen. Jospa lakkaisit kulkemasta pää sateenkaaren värisissä pilvissä. Tätä tämä vapaakasvatus tekee, kaikki realistisuus ja maalaisjärki katoaa. Vai eläinrääkkäystä. Pyh.

Okei, mielestäsi kommenttisi oli kovinkin asiallinen? Olen kerran elämässäni lapsena ollut hevosen selässä ja kieltämättä joku kevyempi maastoratsastus voisi olla mukavaa, jos hevonen siitä tykkäisi. Jos olsin ylipainoinen niin en voisi kuvitellakaan että haluaisin hevosen selkään, mikä rasite eläinparalle. Ihan maalaiselämän kasvatti olen kiitos, nähnyt monenlaista enkä todellakaan vapaata kasvatusta lapsuudessani. Minulla on vain aikuisena noussut arvostus luontoa ja eläimiä kohtaan, ihan kaikkineen pienistä hyönteisistä suurimpiin. 

Ehkä ei, mutta tuntuu ettei järkipuhe tehoa. Jos olet ratsastanut vain kerran, tuskin tie

Niin että jos ei ole itse kansanedustaja, ei voi olla mielipidettä politiikasta? Tämähän on keskustelupalsta. Ihan turhaan kerrot historiaa sinänsä, sillä perheeni toisella osapuolella on kokemusta hevosesta lemmikkinä ja läheisiä joilla on ravihevosia. Kyllä, itselleni se on vieras maailma. Mutta onhan asiaa tutkittu, miten esim. ylipainoiset painavat henkilöt rasittavat hevosten selkää ja ei he monista asioista nauti joita ihmiset heidän toivoo tekevän, kuten ei sirkuseläimetkään jne. Jos hevonen olisikin lemmikki jolta ei vaadita ja odoteta, piiskata tuloksia jne niin yhteistyö sen kanssa voi olla aivan mahtavaa ja palkitsevaa kumminkin puolin. Ja kyllä minulla on rakkaus myös hyönteisiin, pölyttäjiin ja koppakuoriaisineen jne mutta en tietysti luteita kotiini halua. Ei nuo asiat sulje toisiaan pois, etteikö voisi edistää hyviä asioita maailmassa ja miksi itse tarvitsisi silti kärsiä. Miksi sinulla on jokin tarve olla noin hyökkäävä, jos oma toimintasi on täysin eettistä ja eläinystävällistä, mitä pahaa minä olen sinulle tehnyt? 

Vierailija
382/504 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, "Neiti-Ratsastaa-Kevyesti" saapui epärealistisine yliherkkyyksineen. Jospa lakkaisit kulkemasta pää sateenkaaren värisissä pilvissä. Tätä tämä vapaakasvatus tekee, kaikki realistisuus ja maalaisjärki katoaa. Vai eläinrääkkäystä. Pyh.

Okei, mielestäsi kommenttisi oli kovinkin asiallinen? Olen kerran elämässäni lapsena ollut hevosen selässä ja kieltämättä joku kevyempi maastoratsastus voisi olla mukavaa, jos hevonen siitä tykkäisi. Jos olsin ylipainoinen niin en voisi kuvitellakaan että haluaisin hevosen selkään, mikä rasite eläinparalle. Ihan maalaiselämän kasvatti olen kiitos, nähnyt monenlaista enkä todellakaan vapaata kasvatusta lapsuudessani. Minulla on vain aikuisena noussut arvostus luontoa ja eläimiä kohtaan, ihan kaikkineen pienistä hyönteisistä suurimpiin. 

Ehkä ei, mutta tuntuu ettei järkipuhe tehoa. Jos olet ratsastanut vain kerran, tuskin tie

Sivusta, ei tarvitse omistaa koiraa jos huomaa ettei sen lyöminen tai muuten vain ikävä käsittely ole oikein. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/504 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/a/3-7159847

"Brittitutkimuksen perusteella hevosen selässä ei saisi olla enempää kuin 10 prosenttia sen omasta painosta, satulan paino pois lukien. Jos hevonen siis painaisi 500-600kg voisi ratsastaja painavimmillaan olla vain 60 kiloinen."

Vastauksena kommenttiin nro 376 jolle ilmeisesti otti koville faktan esiin tuominen että hevosta ei ole tarkoitettu isojen ihmisten kanniskeluun. 

Vierailija
384/504 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että jos ei ole itse kansanedustaja, ei voi olla mielipidettä politiikasta? Tämähän on keskustelupalsta. Ihan turhaan kerrot historiaa sinänsä, sillä perheeni toisella osapuolella on kokemusta hevosesta lemmikkinä ja läheisiä joilla on ravihevosia. Kyllä, itselleni se on vieras maailma. Mutta onhan asiaa tutkittu, miten esim. ylipainoiset painavat henkilöt rasittavat hevosten selkää ja ei he monista asioista nauti joita ihmiset heidän toivoo tekevän, kuten ei sirkuseläimetkään jne. Jos hevonen olisikin lemmikki jolta ei vaadita ja odoteta, piiskata tuloksia jne niin yhteistyö sen kanssa voi olla aivan mahtavaa ja palkitsevaa kumminkin puolin. Ja kyllä minulla on rakkaus myös hyönteisiin, pölyttäjiin ja koppakuoriaisineen jne mutta en tietysti luteita kotiini halua. Ei nuo asiat sulje toisiaan pois, etteikö voisi edistää hyviä asioita maailmassa ja miksi itse tarvitsisi silti kärsiä. Miksi sinulla on jokin tarve olla noin hyökkäävä, jos oma toimintasi on täysin eettistä ja eläinystävällistä, mitä pahaa minä olen sinulle tehnyt? 

Et mitään, en vain pidä yleistämistä. Itse koskaan piiskaisi, löisi tai liika kuormittaisi hevosta, kun hevosia todella rakastaa, niin ei vain voi tehdä.. Pahoittelen äkäisyyttä ja kärkevyyttä kommentoinnissani, mutta suututtaa tämä yleistäminen, ei kaikki ole hevosurheilussa pahasta. Tiedän joitain kilpahevosia, jotka selvästi nauttivat kilpailemisesta. Ei siinä toki mitään pahaa ole että välittää luonnosta ja pölyttäjistä. Hyvä asiahan se vain on, että pitää huolta luonnosta.

Vierailija
385/504 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/a/3-7159847

"Brittitutkimuksen perusteella hevosen selässä ei saisi olla enempää kuin 10 prosenttia sen omasta painosta, satulan paino pois lukien. Jos hevonen siis painaisi 500-600kg voisi ratsastaja painavimmillaan olla vain 60 kiloinen."

Vastauksena kommenttiin nro 376 jolle ilmeisesti otti koville faktan esiin tuominen että hevosta ei ole tarkoitettu isojen ihmisten kanniskeluun. 

Tuossa mainitaan muitakin tutkimuksia. Tuskinpa isolle hevoselle on haittaa jos hieman isompi ihminen ratsastaa satunnaisesti. Säännöllinen raskaan ihmisen kantaminen sen sijaan tuskin on hyväksi. Luitko myös että islanninhevonen jaksaa kantaa satunnaisesti jopa 200kg taakkoja?

Menee tämäkin painorajoittelu vähän överiksi. Tallilla huomioitiin asia siten, että jos tuntiratsulla oli vaikka yksi hieman isompi ratsastaja, (tosi lihavia oli hyvin harvoin), muiksi tunneiksi laitettiin sitten pieniä ja kevyitä ratsastajia.

Vierailija
386/504 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on innostuneen ja iloisen näköinen kouluratsu. Vai onko sittenkään...

https://www.google.com/search?q=valegro%20pinterest&udm=2&tbs=rimg:CTMy…

Vierailija
387/504 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selain ilmoitti että linkki on estetty haittaohjelman vuoksi. 

Vierailija
388/504 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin että jos ei ole itse kansanedustaja, ei voi olla mielipidettä politiikasta? Tämähän on keskustelupalsta. Ihan turhaan kerrot historiaa sinänsä, sillä perheeni toisella osapuolella on kokemusta hevosesta lemmikkinä ja läheisiä joilla on ravihevosia. Kyllä, itselleni se on vieras maailma. Mutta onhan asiaa tutkittu, miten esim. ylipainoiset painavat henkilöt rasittavat hevosten selkää ja ei he monista asioista nauti joita ihmiset heidän toivoo tekevän, kuten ei sirkuseläimetkään jne. Jos hevonen olisikin lemmikki jolta ei vaadita ja odoteta, piiskata tuloksia jne niin yhteistyö sen kanssa voi olla aivan mahtavaa ja palkitsevaa kumminkin puolin. Ja kyllä minulla on rakkaus myös hyönteisiin, pölyttäjiin ja koppakuoriaisineen jne mutta en tietysti luteita kotiini halua. Ei nuo asiat sulje toisiaan pois, etteikö voisi edistää hyviä asioita maailmassa ja miksi itse tarvitsisi silti kärsiä. Miksi sinulla on jokin tarve olla noin hyökkäävä, j

Kiitos kommentistasi, harvinaista että joku vastaa noinkin nykyaikana. En tietenkään ajattele että suurin osa tai kaikki hevosharrastajista olisi jotain hevosten rääkkääjiä, itselle vain kaikenlainen eläinten kaltoinkohtelu tekee pahaa. On sitten kyseessä se että niitetään tienvarret jne ennen aikojaan ja viedään kukat perhosilta ja mehiläisiltä jne, tai joku suuresti ylipainoinen harrastaa ratsastusta tai joku kohtelee vaikka kurjasti muuta lemmikkiään tai muuten vain joku metsästäjä huvikseen kiduttaa "saalistaan". Pääasia kai se olisi, että arvostetaan luontoa ja eläimiä, siihen kuuluvat ne pölyttäjät, lemmikit ja villieläimet jne, ainakin minulla. Ihan tuttuni raviharrastuksesta tiedän että jotkut kohtelevat hevosiaan kyllä hyvin sinänsä, mutta onhan se kurjaa miten monessa paikassa ei kohdella ja ehkä tälläkin keskustelulla oli tarkoitus kiinnittää huomiota epäkohtiin ja eettisyyteen. Sillä on paljon nuoria harrastajia jotka eivät uskalla puuttua epäkohtiin, koska pelkäävät oman kilpailu-uransa puolesta. Itselleni ravit ja esteratsastus ovat tuntematon harrastus, ja sinänsä epäilyttäviä että näinköhän hevoset niistä nauttivat mutta pääasia olisi että eläimiä ei kiusata ja stressata. Ne ei ole olemassa meitä ja meidän huvituksia varten.

Vierailija
389/504 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dujardinin Valegroa aina vuosien ajan kehuttiin, että on niin onnellisen kilpahevosen perikuva, "happy athlete". Jospa onkin vain saatu hevonen nujerrettua esiintymään millilleen Dujardinin tahdon mukaisesti, hänen kyseenalaisten koulutustapojensa avulla. 

Vierailija
390/504 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommentistasi, harvinaista että joku vastaa noinkin nykyaikana. En tietenkään ajattele että suurin osa tai kaikki hevosharrastajista olisi jotain hevosten rääkkääjiä, itselle vain kaikenlainen eläinten kaltoinkohtelu tekee pahaa. On sitten kyseessä se että niitetään tienvarret jne ennen aikojaan ja viedään kukat perhosilta ja mehiläisiltä jne, tai joku suuresti ylipainoinen harrastaa ratsastusta tai joku kohtelee vaikka kurjasti muuta lemmikkiään tai muuten vain joku metsästäjä huvikseen kiduttaa "saalistaan". Pääasia kai se olisi, että arvostetaan luontoa ja eläimiä, siihen kuuluvat ne pölyttäjät, lemmikit ja villieläimet jne, ainakin minulla. Ihan tuttuni raviharrastuksesta tiedän että jotkut kohtelevat hevosiaan kyllä hyvin sinänsä, mutta onhan se kurjaa miten monessa paikassa ei kohdella ja ehkä tälläkin keskustelulla oli tarkoitus kiinnittää huomiota epäkohtiin ja eettisyyteen. Sillä on paljon nuoria harrastajia jotka eivät uskalla puuttua epäkohtiin, koska pelkäävät oman kilpailu-uransa puolesta. Itselleni ravit ja esteratsastus ovat tuntematon harrastus, ja sinänsä epäilyttäviä että näinköhän hevoset niistä nauttivat mutta pääasia olisi että eläimiä ei kiusata ja stressata. Ne ei ole olemassa meitä ja meidän huvituksia varten

Toki on hyvä että epäkohdista keskustellaan, ehkäpä siten eläinsuojeluvalvontaa tiukennetaan ja kiinnitetään enemmän huomiota hevosten hyvinvointiin kilpailuissa ja valmennuksessa. Nuo kankikuolaimet ja kannukset olisi syytä poistaa kokonaan.

En minäkään pidä metsästyksestä.

Vierailija
391/504 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dujardinin Valegroa aina vuosien ajan kehuttiin, että on niin onnellisen kilpahevosen perikuva, "happy athlete". Jospa onkin vain saatu hevonen nujerrettua esiintymään millilleen Dujardinin tahdon mukaisesti, hänen kyseenalaisten koulutustapojensa avulla. 

On Valegrostakin toisenlaisia kuvia, joissa se vaikuttaa tyytyväiseltä. Mutta tässä on paha mennä kiistämään epämukavaa oloa. Ehkä jo tuo, että kuolaimet näyttävät vetävän suupielet todella kireälle, on syynä.

Vierailija
392/504 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On Valegrostakin toisenlaisia kuvia, joissa se vaikuttaa tyytyväiseltä. Mutta tässä on paha mennä kiistämään epämukavaa oloa. Ehkä jo tuo, että kuolaimet näyttävät vetävän suupielet todella kireälle, on syynä.

Eipä ne oripojatkaan aina kahnaillessaan tai leikkiessään näytä kovin onnellisilta, valkuaiset vilkkuu, vaahto lentää, korvat luimussa.. Jos satut nappaamaan kuva silloin kun kaveri puraisee kankusta, saatat saada kuvan josta, voi tehdä vaikka minkälaisia väärintulkintoja. Yhden satunnaisen otoksen perusteella tilanteesta, ei saa realistista kuvaa.

Vierailija
393/504 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ne oripojatkaan aina kahnaillessaan tai leikkiessään näytä kovin onnellisilta, valkuaiset vilkkuu, vaahto lentää, korvat luimussa.. Jos satut nappaamaan kuva silloin kun kaveri puraisee kankusta, saatat saada kuvan josta, voi tehdä vaikka minkälaisia väärintulkintoja. Yhden satunnaisen otoksen perusteella tilanteesta, ei saa realistista kuvaa.

Ei ehkä saakaan, mutta en silti ymmärrä esimerkkiäsi. Jos persuuksiin puraistaan niin onhan ilma varmasti sen mukainen...? 

Mutta ilmeisesti olet samaa mieltä, että kuvassa ei ole hevonen, jolla on kaikki hyvin.

Vierailija
394/504 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä saakaan, mutta en silti ymmärrä esimerkkiäsi. Jos persuuksiin puraistaan niin onhan ilma varmasti sen mukainen...? 

Mutta ilmeisesti olet samaa mieltä, että kuvassa ei ole hevonen, jolla on kaikki hyvin.

En ole, Yhden kuvan perusteella ei voi mennä sanomaan tuollaista. 

Vierailija
395/504 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein koulutettuna ei. Valitettavasti monet yrittävät kouluttaa hevosen oikoteitä käyttämällä esim. väkivalloin.

Vierailija
396/504 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsille opetetaan eläinrääkkäystä 

Vierailija
397/504 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole, Yhden kuvan perusteella ei voi mennä sanomaan tuollaista. 

No, mutta miltä se yksi kuva näyttää? Käytät kovasti vaivaa kiertääksesi aihetta.

Vierailija
398/504 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä luulet?

Jos koiria pitää hakata, että oppivat, niin entä hevosia, kun ovat paljon uppiniskaisempia.

Hullu. Ei eläimet koe sitä oppimisena niin kuin hakkaaja luulee.  Hakkaaminen ei taida toimia edes ihmiseen. Hevonen kärsii kyllä kun se on vain elävä väline ihmisen toteuttaessa omaa harrastustaan. Koira on enemmän yhteistyökumppani. 

Vierailija
399/504 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ne oripojatkaan aina kahnaillessaan tai leikkiessään näytä kovin onnellisilta, valkuaiset vilkkuu, vaahto lentää, korvat luimussa.. Jos satut nappaamaan kuva silloin kun kaveri puraisee kankusta, saatat saada kuvan josta, voi tehdä vaikka minkälaisia väärintulkintoja. Yhden satunnaisen otoksen perusteella tilanteesta, ei saa realis

Orit keskenään on eri asia kuin se,  että suhteen ihmiseen pitää olla turvallinen, niin ettei tuttu ihminen  aiheuta kipua.

Vierailija
400/504 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsille opetetaan eläinrääkkäystä 

Kuka muka opettaa eläinrääkkäystä? Sinäkö, sun ei kyllä pitäisi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi