Kumman ylimääräisen vieraan kielen ottaisit lukion ensimmäisellä vuosikurssilla, saksan vai ranskan?
Kommentit (59)
Mun mielestä venäjän kieli on noita kahta hyödyllisempi.
Euroopan talouslehti ja kahden Euroopan verisimmän sodan yksi iso osapuoli (ja toisen aloittaja), ylpeä kansa joka nousee, kun unohtavat viime kerran = saksan kieltä
Talousmahti!!!
Miten hitossa tämän avaavan saa pois päältä?!
Ranskan, saksaa osaan jo C1 tasolle.
Venäjä kiinnostaisi myös.
saksa. enkun ja ruotsin sukulaiskieli. näiden opiskeku tukee toisiaan. saksan ja enkun kautta ymmärtää myös hollantia, joka on käytännössä yksi saksan murteista. oon ollu töissä matkailualalla ja päivittäin tarvinnut saksaa.
Ottaisin ranskan. Se on mielestäni haastavampi kieli kuin saksa, joten sen opiskelu kannattaisi aloittaa aiemmin.
Saksan, se on helpompi.
t. A-saksa, D-ranskaa 1 kurssi ja se jäi siihen :D
Vierailija kirjoitti:
Talousmahti!!!
Miten hitossa tämän avaavan saa pois päältä?!
Avaavan? 🤣
Ranskan kieltä on helpompi opetella vapaa-ajalla. Ranska tulee valtava määrä loistavaa musiikkia, elokuvia jne. Saksalainen musiikki ja tv+leffatuotanto on hirveää
Vierailija kirjoitti:
Sen, kumman maan kulttuuri kiinnostaa enemmän.
Eli Saksa. Kannattaa toivoa sormet ristissä, ettei tarvitse eläessään yrittää selviytyä Ranskassa. Ranskalaiset ovat kamalia moukkia.
Saksan. Olen aina ihaillut Saksaa, saksalaisia ja heidän kulttuuria, ja pitänyt Saksaa Euroopan todellisena sydämenä.
Vierailija kirjoitti:
Ranskan kieltä on helpompi opetella vapaa-ajalla. Ranska tulee valtava määrä loistavaa musiikkia, elokuvia jne. Saksalainen musiikki ja tv+leffatuotanto on hirveää
No ei todellakaan ole! Olen asunut nyt 20 v Saksassa ja musiikki- ja leffatuotanto on täällä fantastista. Ei tietenkään mikä tahansa schlagerhumppa, mutta on niin paljon hyvää musaa täällä. Ja leffoja, sarjoja, todella hyviä. Nyt et tiedä asiasta oikeesti mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole! Olen asunut nyt 20 v Saksassa ja musiikki- ja leffatuotanto on täällä fantastista. Ei tietenkään mikä tahansa schlagerhumppa, mutta on niin paljon hyvää musaa täällä. Ja leffoja, sarjoja, todella hyviä. Nyt et tiedä asiasta oikeesti mitään.
Saksalainen musiikki:DDD Dicke titten kartoffelsalat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksalainen musiikki:DDD Dicke titten kartoffelsalat
Voi voi kun ette siellä tiedä mitään täkäläisestä musiikkiskenestä. Ootte ihan pihalla. Täällä on tosi kuva asua.
Lähtisin mieluummin vaihto-opiskelijaksi Ranskaan, kuin Saksaan. Siis ranskan.
Ranska on yksi YK:n virallisista kielistä, saksa ei ole.
Ranska on edelleen yksi maailmankielistä.
Ottaisin saksan ja opettelisin ranskaa itsekseni. Saksa rankataan pääosin/laajalti/useasti vaikeammaksi ja sitä koen sen itsekin olevan, ranska on huomattavasti helpommasta päästä opetella. Hyötyä? Riippuu lienee siitä mitä siltä kielitaidolta kaipaa? Saksankielen taidolla pääsisin hyviin kohteisiin hyväpalkkaiseen työhön, mitä en ranskankielisistä maista löytäisi. Sveitsissä voisi sitä ranskaa opetella sitten siinä sivussa esim. Saksasta voi olla hyötyä ja apua muuallakin kuin saksankielisissä maissa, esim. Itä-Euroopassa ja Venäjälläkin.
Saksaa koulussa ja töissä ja ranskaa sitten opettelee vaikka ranskankielisen puolison avittamana.
olisin