Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumman ylimääräisen vieraan kielen ottaisit lukion ensimmäisellä vuosikurssilla, saksan vai ranskan?

Vierailija
24.07.2021 |

Kumpi on hyödyllisempi?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskan, koska se on vaikeampi kieli (ts. opit saksan helpommin jatko-opinnoissa niillä muutamalla kurssilla) ja koska sitä puhutaan laajemmin maailmassa.

Meidän lukiolaisella on kaksi pitkää kieltä, pitkä matikka, yläasteella alkanut kieli ja tietty ruotsikin. Ei mikään erikoinen setti siinä lukiossa.

Vierailija
22/59 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kumpaakaan, vaan pitkän matematiikan. Noilla kielillä ei tee yhtään mitään.

Kielet ja pitkä matematiikka eivät sulje tosiaan pois. Minä kirjoitin vuosituhannen alussa kolme pitkää kieltä (sis. A-ruotsin) ja pitkän matematiikan. Tosin nykyään pitkää matematiikkaa ilmeisesti arvostetaan enemmän kuin silloin, eli siihen kannattanee panostaa.

AP:tä neuvoisin ottamaan sen, kumpi kieli kiinnostaa enemmän. Ranskalaiset puhuvat käsittääkseni englantia huonommin kuin saksalaiset, jos haluaa sitä kautta pohtia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mahdollista niin selvitä millä pääset jatko-opiskelemaan ja keskity niihin. Panostaisin näihin tärkeisiin aineisiin.

Luin itse innoissani ranskaa lukiossa enkä ole tehnyt sillä yhtään mitään.

Vierailija
24/59 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ranska on brysselin virallinen kieli. joten jos aikoo työllityä byrokraatiksi brysseliin, niin ei muuta kuin ranskaa opiskelemaan.

Vierailija
25/59 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jos tulisi eteen päätöksen tekeminen, niin valitsisin saksankielen.

Muinoin lukiossa valitsin ranskankielen, koska saksankielen opettaja oli ilkimys ja hänen oppilailleen tunnit olivat välillä stressaavia. Ja herkkänä ihmisenä en olisi pärjännyt hänen tunneillaan. Saksankieli olisi tosin ollut kieliopiltaan helpompi kuin ranskankieli.

En kolmen vuoden aikana oppinut edes ääntämään kieltä. Ei vaan oma kieli taipunut. Hukkaan meni nekin kirjarahat.

Vierailija
26/59 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksan, ranska on mielestäni ruma kieli.

Vierailija
27/59 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muinoin lukiossa valitsin ranskankielen, koska saksankielen opettaja oli ilkimys ja hänen oppilailleen tunnit olivat välillä stressaavia. Ja herkkänä ihmisenä en olisi pärjännyt hänen tunneillaan. Saksankieli olisi tosin ollut kieliopiltaan helpompi kuin ranskankieli.

En kolmen vuoden aikana oppinut edes ääntämään kieltä. Ei vaan oma kieli taipunut. Hukkaan meni nekin kirjarahat.

Vielä kun opettelisit kirjoittamaan suomen kieltä.

Vierailija
28/59 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranskan, tosin suosittelisin venäjää jos sitä ei jo opiskele/osaa. Erittäin hyödyllinen kieli Suomessakin.

конечно

Vierailija
29/59 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä kun opettelisit kirjoittamaan suomen kieltä.

Tuliko parempi olo, kun pääsit ilkeilemään? Kuulostat pahansuopalta ihmiseltä.

Vierailija
30/59 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Deutsch, natürlich!

Vierailija
31/59 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskan, se avaa ovet mm. valtionhallinnon tilintarkastukseen.

Vierailija
32/59 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin itse saksan. Ihan sillä perusteella, että sitä olen joskus töissä tarvinnut, ranskaa en ikinä.

Vierailija
33/59 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Français, bien-sûr.

Vierailija
34/59 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranskan, se avaa ovet mm. valtionhallinnon tilintarkastukseen.

Tämä.

Vierailija
35/59 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranska on lähes aina vaatimuksena EU-tehtäviin, myös ihan suomesta käsin työskentelevälle virkamiehelle. Samaten YK:lle (esim. myös Suomen rahoittamiin JPO/UNV -paikkoihin) vaaditaan usein ranskaa, tosin ei ihan samassa mittakaavassa kuin esim 10 vuotta sitten. Jos on mitään pyrkimyksiä noihin hommiin niin ranska on selvä valinta. Lisäksi helpottaa espanjan, italian ym sukukielien opiskelua.

Itse opiskelin Saksan, eikä siitä ollut hyötyä kuin Saksassa lyhyesti asuessa, vaikka työskentelin saksalaisessa firmassa (työkieli oli englanti, koska harva suomalainen osasi saksaa riittävän hyvin työkieleksi).

Nyt jos saisin valita, ottaisin pitkän espanjan tai venäjän saksan sijaan. Opiskelin aikoinaan myös venäjää vuoden ja siitä taas on ollut merkittävää hyötyä mm. Itä-Euroopassa ja jopa Suomessa.

Vierailija
36/59 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos akateemista humanistista kunnianhimoa riittää, niin latina sitten. Se avaa ymmärrystä teologian, juridiikan, historian, filosofian ja filologian suuntiin. Taiteista puhumattakaan.

Vierailija
37/59 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ranskaa puhutaan enemmän eri puolilla maapalloa. Saksaa puhutaan parissa Euroopan maassa.

Niin, Kanadassa ja joissain p-läpi Afrikan maissa, minne normaalijärkinen ihminen ei paikallisen yhteiskunnan levottomuuden takia työnnä nenäänsä, kuten Mosambikiin.

Mosambikin virallinen kieli ei ole ranska vaan portugali. Afrikan ranskankielinen alue ei ole muutenkaan yhtenäinen, vaan monessa muussakin maassa virallisena tai ainakin laajasti käytettynä eurooppalaisena kielenä on entisen siirtomaaisännän kieli.

Vierailija
38/59 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ranska on brysselin virallinen kieli. joten jos aikoo työllityä byrokraatiksi brysseliin, niin ei muuta kuin ranskaa opiskelemaan.

Brysselin kaksikielisellä (ranska & hollanti) alueella ranska on "siviiliyhteiskunnan" enemmistökieli, joten sitä on hyvä osata, jos oleskelee Brysselissä mistä tahansa syystä. Ja jos puhutaan EU-byrokratiasta, englannin asema sisäisenä työkielenä meni ranskan ohi käytännössä kertalaakista 1.5.2004 itälaajentumisen myötä. Mutta EU:hun tavalla tai toisella liittyvissä tehtävissä ranska on varmasti toisena vieraana kielenä edelleen hyödyllisempi kuin saksa.

Vierailija
39/59 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksan. Olen itse lukenut ranskaa enkä ole tarvinnut sitä oikein ikinä. Joskus turistina on ollut hyötyä, mutta olisin selvinnyt englannillakin.

Saksa on suuri maa lähellä ja siellä on paljon oman alani työpaikkoja tarjolla. Jos osaisin saksaa, olisin voinut lähteä sinne töihin..

Vierailija
40/59 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valitsin ranskan, koska se on kauniimpi kieli. Joo, olen vähän bimbo...

Mutta olen käyttänyt työssäni ranskaa. 

Myöhemmin harmitti, etten lukenut saksaa, sillä sen avulla polisin päässyt etenemään suomalaisessa työelämässä.

Jos olisi oikein fiksu, lukisi molempia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi