Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eräällä tuntemallani noin 45-v naisella on puheessaan voimakas murre, vaikkei ole asunut kyseisellä alueella koskaan

Vierailija
24.07.2021 |

Hänen äitinsä on sieltä kotoisin, mutta sukuun ei olla yhteydessä, eikä siellä käydä. On käynyt usein ilmi tämä. Eli se äiti on todellakin ainoa tätä murretta puhuva hänen elämässään. Pk-seudulla syntynyt ja aina elänyt. Aika jännä ja kivakin piirre! Onko tyypillistäkin tällainen vanhemman murteen omaksuminen?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsin perheen, jonka lapset puhuivat aitoa Kannaksen murretta, vaikka kaikki olivat syntyneet Varsinais-Suomessa 1950 -luvulla.

Molemmat vanhemmat toki evakkoja.

Vierailija
2/40 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kai hieman epätavallista. Kiva, että ns uskaltaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa peittää epävarmuuttaan puhumalla erikoisella tavalla. Yhtä tuttavaani luullaan olevan kotoisin Itä-Suomesta vaikka täysin Helsinkiläinen on. Joskus hänen puhu vain menee "överiksi" esim työssä/työhaastatteluissa, joissa yritetään antaa parempaa kuvaa itsestään.

Vierailija
4/40 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun puhun lapsuuden ystäväni kanssa puhelimessa, tai ollaan tavattu niin hänen miehensä tietää sen heti. Siis olen turkulainen, ja ystäväni asuu kauempana. Häneen turun murre tarttuu heti. Myös toinen ystäväni, jonka äiti on pohjoisesta ja puhunut lapselleen omaa murretta niin lapsi alkaa murretta vääntämään äitinsä kanssa. Itselle myös tarttuu toisten murre sanat, on tarttunut myös huono suomi puhetapa maahanmuuttajalta, ja oikeasti ihan tahattomasti😅

Vierailija
5/40 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverimies alkoi puhumaan yhtäkkiä eri alueen murretta, syyksi ilmeni uusi tyttöystävä 😄

Vierailija
6/40 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on Pohjois-Karjalasta. En ole koskaan siellä itse asunut, mutta keskustelen sillä murteella sujuvasti sukulaisteni kanssa :D

Vierailija
7/40 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT: olen asiakaspalvelussa töissä ja ulkomaalaisen kanssa asioidessani puhun hänen aksentillaan, se auttaa häntä ymmärtämään.

Vierailija
8/40 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini on Pohjois-Karjalasta. En ole koskaan siellä itse asunut, mutta keskustelen sillä murteella sujuvasti sukulaisteni kanssa :D

Minullakin on sukulainen, joka luulee vastaavaa. Juu, sen kyllä kuulee, kun toinen vaan vääntää liikaa ja painottaa väärin.

Vierailija
9/40 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin omista tädeistäni sellaisen ilmiön, että he omaksuivat miehensä murteen.

Yksi Kainuussa, yksi Karjalassa, yksi Turussa, yksi kotiseudullaan Pohjois-Pohjanmaalla, mutta mies Pohjanmaalta.

Vierailija
10/40 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania juttuja. Kertokaa lisää! Ah maamme rikas murrekulttuuri ♡

ap

Vierailija
11/40 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä murre?

Vierailija
12/40 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kirjaimellisesti hänen äidinkieli :D Kyllähän eri murteissa on eri rytmi ja jo raskausaikana lapsi tulee tutuksi äitinsä puheen kanssa.

Vierailija
13/40 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenlapsi (Pohjois-Pohjanmaa): Mää meen pesseen käet

Paappa (Etelä-Pohjanmaa): Jaa käret, orotas vähä.

Vierailija
14/40 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun sukulaiset rajantakaisesta Karjalasta sanovat: Mie mään pesemää käit

Vierailija
15/40 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuntenut ihmisen joka asui pääkaupunkiseudulla ja puhui murretta jota puhutaan aivan eri puolella Suomea kuin mistä hän oli kotoisin. Hän oli oppinut sen työpaikalla jossa oli paljon tuota murretta puhuvia. Hän puhui sitä niin täydellisesti että moni uusi työntekijä ei meinannut uskoa että hän ei ollut sieltäpäinkään kotoisin.

Vierailija
16/40 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri oli tilaamassa vesianalysaattoria ja ihmetteli miksi laitevalmistajan vaihde yhdisti hänet yhä uudelleen sairaala-analytiikan puolelle.

Lopulta tajusi pyytäneensä omalla murteellaan veren (veden) analysointihin liittyvää laitteistoa. 😁

Vierailija
17/40 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun joskus huvikseni eri murteilla. Siitä on jäänyt vähän hölmö tapa, joku ulkopuolinen saattaa pitää outona. Ystävistäni on eri puolella Suomea asuvia ja murteet ovat tarttuneet.

Vierailija
18/40 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjois-Karjalassa nuoret, etenkin naiset, käyttävät nykyään mä- ja sä- kieltä, vaikka ovat alkuperäisasukkaita. Myös omat lapseni, vaikka kotona emme ole koskaan käyttäneet muuta kuin mie- ja sie- kieltä.

On kai jotenkin noloa puhua omaa murrettaan kavereille, jotka myös ovat enimmäkseen natiiveja pohjois-karjalaisia, mutta seassa joku junan tuoma.

Vierailija
19/40 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sanosin Oululaisena että käjet :D

Vierailija
20/40 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäpäin Suomea sanotaan kassoa (katsoa)?