Eräällä tuntemallani noin 45-v naisella on puheessaan voimakas murre, vaikkei ole asunut kyseisellä alueella koskaan
Hänen äitinsä on sieltä kotoisin, mutta sukuun ei olla yhteydessä, eikä siellä käydä. On käynyt usein ilmi tämä. Eli se äiti on todellakin ainoa tätä murretta puhuva hänen elämässään. Pk-seudulla syntynyt ja aina elänyt. Aika jännä ja kivakin piirre! Onko tyypillistäkin tällainen vanhemman murteen omaksuminen?
Kommentit (40)
Tottakai jokainen meistä omaksuu äidinkielen ja puhetavan vanhempiensa mukaan! Tai kuka nyt onkaan kasvattanut.
Eihän kukaan meistä opi mitään oppikirjan mukaista kirjakieltä vaan sen sanavaraston mitä meille puhutaan. Toki voidaan poimia esim asuinalueen sanastoa myöhemmin mutta vanhemmat ne ekat meidän keskustelukumppanit vauvana on!
Vierailija kirjoitti:
Missäpäin Suomea sanotaan kassoa (katsoa)?
Ainakin siirtokarjalainen mummoni näin sanoi,
Ap:n avaus sai alapeukuttajat liikkeelle. Minusta aihe on mielenkiintoinen! Kiva puhua muusta kuin länkyttää julkkiksista tai koronasta tai parisuhteista.
On asunut edellisessä elämässään sillä seudulla.
Minä puhuin lapsena leveää pohjanmaan murretta kuten vanhempani, vaikka asuimme muualla. Nykyäänkin vaihdan "kielen" vanhempien ja tiettyjen sukulaisten seurassa siihen, vaikka arjessa muuten puhun aika yleiskieltä. Itseäni hiukan harmittaa etten osaa luontevasti puhua "omaa" murretta missä seurassa vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini on Pohjois-Karjalasta. En ole koskaan siellä itse asunut, mutta keskustelen sillä murteella sujuvasti sukulaisteni kanssa :D
Minullakin on sukulainen, joka luulee vastaavaa. Juu, sen kyllä kuulee, kun toinen vaan vääntää liikaa ja painottaa väärin.
En minä mitään väännä. Puhun kuin äitini, häneltähän minä sen murteen olen oppinut.
Olen muuten syntynyt ja kasvanut Ruotsissa silloin kun suuret ikäluokat muuttivat sinne työn perässä. Yhä edelleen kuulee mistä päin vanhemmat ovat kotoisin, kun kuuntelee siellä syntyneiden ruotsinsuomalaisten murteita.
Millaista murretta Etelä-Suomessa ennen puhuttiin? En tarkoita siis mitään stadin slangia, vaan Etelä-Suomea - onko siellä edes mitään murretta? Onko jollain vaikkapa alkuperäisiä pohjoisespoolaisia sukulaisia, vaikka mummia ja ukkia, jotka olivat maanviljelijöitä Espoon pohjoisosista. Oliko heillä murretta?
Minuun tarttuu helposti eri alueiden murteet. Viikonloppu Helsingissä saa mut puhumaan stadin slangia tai Pohojanmaan kesäreissun jälkeen väännän leveetä pohojalaasta.
Siksi en pysty ymmärtämään anoppiani, joka muutti Oulusta Turkuu yli 50v sitten ja edelleen puhuu oulua. Miksi se ympärillä kuuluva kieli ei muka tartu?
Vierailija kirjoitti:
Ap:n avaus sai alapeukuttajat liikkeelle. Minusta aihe on mielenkiintoinen! Kiva puhua muusta kuin länkyttää julkkiksista tai koronasta tai parisuhteista.
Miksi alapeukutus ihmisiä niin kiivastuttaa, sehän on vain merkki siitä, että peukuttaja on eri mieltä. Kai se nyt vielä on sallittua, erimieltä oleminen? Vai pitääkö kaikkien olla samaa mieltä, mutta kenen kanssa? Sinun, minun vai Heiskosen Pasin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukutus ihmisiä niin kiivastuttaa, sehän on vain merkki siitä, että peukuttaja on eri mieltä. Kai se nyt vielä on sallittua, erimieltä oleminen? Vai pitääkö kaikkien olla samaa mieltä, mutta kenen kanssa? Sinun, minun vai Heiskosen Pasin?
No hei, olla nyt eri mieltä ap:n kertomasta hänen kokemastaan asiasta, miksi sitä pitää alapeukuttaa? Hän teki tällaisen huomion ja kysyi, onko yleinen ja hirvee alapeukkujen vyöry. Omituista mielestäni!
Minulle tarttuu muiden puhetapa todella herkästi. Ei tarvitse olla kuin viikko työmatkalla "mie-sie" alueella niin jo tulee 100% hämäläistytön suustakin mietä ja sietä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen miettinyt, jotkut jopa tivaavat perusteita eri mieltä olevilta. Miten voi mennä ihon alle jonkun tuntemattoman petkutus.
😏
Vierailija kirjoitti:
Millaista murretta Etelä-Suomessa ennen puhuttiin? En tarkoita siis mitään stadin slangia, vaan Etelä-Suomea - onko siellä edes mitään murretta? Onko jollain vaikkapa alkuperäisiä pohjoisespoolaisia sukulaisia, vaikka mummia ja ukkia, jotka olivat maanviljelijöitä Espoon pohjoisosista. Oliko heillä murretta?
Etelä-Suomi on todella laaja alue. Ei sillä ole mitään yhtenäistä murretta koskaan ollut. Vai tarkoititko Etelä-Suomella pk-seutua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Suomi on todella laaja alue. Ei sillä ole mitään yhtenäistä murretta koskaan ollut. Vai tarkoititko Etelä-Suomella pk-seutua?
No sanotaan vaikka pk-seutu, vanhat Espoon ja Vantaan alueet esimerkiksi.
Tiedän teeskentelijän joka heittelee "mietä ja sietä" joka väliin. Nolon kuulosta sellaselta jotka ei karjalaisia.
Svetogorsk on Suomeen kuulunutta maata mitä neukkula varasti !! Sehän on suomea . Siellä on katolisen kirkon rakentamia taloja vielä suomalaisten hautausmaat . Onko täällä joku Svetlana syömässä ilmaista ruokaa ???
Vierailija kirjoitti:
Tiedän teeskentelijän joka heittelee "mietä ja sietä" joka väliin. Nolon kuulosta sellaselta jotka ei karjalaisia.
Mietä ja sitä kyllä käytetään muuallakin kuin Karjalassa. Lapissa ja Kymenlaaksossa ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Juu, minustakin 89-vuotias mummoni on hirveä teeskentelijä kun puhuu kotiseutujensa murretta, johon kuuluu mie ja sie. Eikä ole edes Karjalasta!
Yksi ystäväni ja hänen siskonsa puhuvat vahvaa mie-sie-murretta, vaikka ovat espoolaisia syntyjään. Heidän äitinsä on itä-Suomesta ja hänellä on vahva murre,vaikka hänkin asuu pääkaupunkiseudulla. Koko heidän perheensä (lapset siis nelikymppisiä!) puhuu siis miekuttaen. Onhan se vähän erikoista.
Asun ja olen syntynyt Turussa kuten jokainen lähin ystävänikin. Suurin osa siis lapsuudenystäviä. Silti saan kuulla säännöllisesti muilta ihmisiltä miten murteeni on tosi voimakas verrattuna ystäviini, siis jos vaikka festareilla liitytään porukassa johonkin seurueeseen.
Mieheni sanoi ekan kerran isäni tavattuaan, että nyt hän tietää miksi puhun niin kuin puhun. Kuulemma täsmälleen samalla tavalla kuin isäni.
Tosin myös äitini on ihan syntyjään turkulainen. Uskon siis että vielä asuin- ja synnyinpaikkaakin voimakkaammin vaikuttaa vanhempien murre ja tapa puhua.