Äkta finlandssvensk, haluatko kysyä?
Kommentit (85)
Koetko olevasi parempi ihminen kuin tavallinen suomalainen?
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 11:20"]Koetko olevasi parempi ihminen kuin tavallinen suomalainen?
[/quote]
En koe. Enemmän mua ärsyttää kaikki huutelut hurreista ja bättrefolkeista. Siitä olen vähän katkera :D Eivät kaikki suomenruotsalaiset ole varakkaampia. Myönnän; itselläni on PERINTÖrahaa suhteellisen paljon, mitä ei mielestäni "tarvitse" arvostaa samalla tavalla kuin itse hankittua.
Onko kiva osata "ruotsia"? Nimittäin Ruotsissa asun ja kun kuulen suomenruotsia, se lähinnä naurattaa.. ne hienot omat sananne joita oikea Ruotsalainen ei edes ymmärtäisi :P
T. Ruotsinsuomalainen.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 11:20"]
Koetko olevasi parempi ihminen kuin tavallinen suomalainen?
[/quote]
joo, joo, toi on niin loppuunkulunut laisahdus (svenska talande bättre folket) misäköhän toikin on saanut alkuunsa. Ei edes naurata enää kun saa kuulla ton joka ikinen kerta kun paljastan olevani suomenruotsalainen
Nyt yleistän, mutta miksi suomenruotsalaisille ruotsinkielisen palvelun puuttuminen on vakava ongelma, mutta kun suomenkielinen ei saa äidinkielellään palvelua, asiaa vähätellään ruotsinkielisten taholta. Tässä en nyt tarkoita mitään jääräpäitä yksityisyrittäjiä vaan esim. terveydenhoito- ja sosiaalipalveluita.
Är du också det enda arvbarnet eller måste du dela på arvet?
Kommer du från västra Finland eller från södra?
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 11:26"]Onko kiva osata "ruotsia"? Nimittäin Ruotsissa asun ja kun kuulen suomenruotsia, se lähinnä naurattaa.. ne hienot omat sananne joita oikea Ruotsalainen ei edes ymmärtäisi :P
T. Ruotsinsuomalainen.
[/quote]
No, voihan riikinruotsin ja suomenruotsin luokitella eri "murteiksi".
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 11:28"]Nyt yleistän, mutta miksi suomenruotsalaisille ruotsinkielisen palvelun puuttuminen on vakava ongelma, mutta kun suomenkielinen ei saa äidinkielellään palvelua, asiaa vähätellään ruotsinkielisten taholta. Tässä en nyt tarkoita mitään jääräpäitä yksityisyrittäjiä vaan esim. terveydenhoito- ja sosiaalipalveluita.
[/quote]
Itse en ole ikinä kuullut siitä, ettei suomenkielinen saisi palvelua suomeksi :o Asun siis Kauniaisissa.
Ja suomenruotsalaisena katsoisin oikeudekseni saada palvelua myös ruotsiksi- Suomihan on kaksikielinen maa. Ainakin alueilla, joissa ruotsia puhuvia on enemmän. Esim. Kuopiossa käydessäni puhuin suosiolla suomea. Tosin en loukkaannu, vaikka esim myyjä vaihtaisi kielen yllättäen suomeen.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 11:28"]Är du också det enda arvbarnet eller måste du dela på arvet?
Kommer du från västra Finland eller från södra?
[/quote]
Perintö menee "asteittain", eli pienempi osa pikkusiskolleni. Raha on jaettu suvun säädöksien mukaan, jolloin ikä ja lähisukuun kuuluminen/kuulumattomuus näkyvät summassa. Joissain tapauksissa myös ammatti merkitsee.
Etelässä, siellä Kauniaisissa.
Suomenruotsalaiset vaativat ruotsinkielistä palvelua, ja siihen heillä on oikeus. Onhan Suomi virallisesti kaksikielinen. Mutta miksi ruotsinkieliset niin kiivaasti ja kategorisesti vastustavat kaikkia uudistuksia, jotka johtaisivat suomenkielisten parempaan ruotsin taitoon? Esimerkiksi kielikoulut. Maria Wetterstrand herätti keskustelun kaksikielisistä kouluista, ja mikä myrsky ankkalammikossa nousikaan! Ihan kuin suunnitelmissa olisi muuttaa kaikki ruotsalaiset koulut kaksikielisiksi. Kuitenkin kyseessä olisi vastaavanlaiset kielikoulut kuin jo kauan olemassa olleet englantilais-suomalainen, saksalainen jne koulut. Eikö Taxellin paradoksi ole jo aikansa elänyt?
Ap TAAS täällä virittelemässä 'olen rikkaampi ja paremi, vaikka en haluaisi ja minun kuuluu saada palvelua ruotsiksi vaikken oikeasti haluaisi ja miksi minua sorretaan vaikka katson vain alaspäin, kohti muita ihmisiä.. Pyääää' -keskustelua.
kuinka moni lähtee tähän taas..?
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 11:34"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 11:26"]Onko kiva osata "ruotsia"? Nimittäin Ruotsissa asun ja kun kuulen suomenruotsia, se lähinnä naurattaa.. ne hienot omat sananne joita oikea Ruotsalainen ei edes ymmärtäisi :P
T. Ruotsinsuomalainen.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 11:28"]Nyt yleistän, mutta miksi suomenruotsalaisille ruotsinkielisen palvelun puuttuminen on vakava ongelma, mutta kun suomenkielinen ei saa äidinkielellään palvelua, asiaa vähätellään ruotsinkielisten taholta. Tässä en nyt tarkoita mitään jääräpäitä yksityisyrittäjiä vaan esim. terveydenhoito- ja sosiaalipalveluita.
[/quote]
Itse en ole ikinä kuullut siitä, ettei suomenkielinen saisi palvelua suomeksi :o Asun siis Kauniaisissa.
Ja suomenruotsalaisena katsoisin oikeudekseni saada palvelua myös ruotsiksi- Suomihan on kaksikielinen maa. Ainakin alueilla, joissa ruotsia puhuvia on enemmän. Esim. Kuopiossa käydessäni puhuin suosiolla suomea. Tosin en loukkaannu, vaikka esim myyjä vaihtaisi kielen yllättäen suomeen.
[/quote]
Asut Kauniaisissa ja olet ilmeisesti kaksikielinen. Kuitenkin syvällä ruotsinkielisillä alueilla esim. vanhainkodeissa voi olla henkilökuntaa, joka ei osaa/halua puhua suomea. Onko suomenkielinen vanhus oikeutettu saamaan palvelua suomeksi?
Ap TAAS täällä virittelemässä 'olen rikkaampi ja paremi, vaikka en haluaisi ja minun kuuluu saada palvelua ruotsiksi vaikken oikeasti haluaisi ja miksi minua sorretaan vaikka katson vain alaspäin, kohti muita ihmisiä.. Pyääää' -keskustelua.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 11:41"]Suomenruotsalaiset vaativat ruotsinkielistä palvelua, ja siihen heillä on oikeus. Onhan Suomi virallisesti kaksikielinen. Mutta miksi ruotsinkieliset niin kiivaasti ja kategorisesti vastustavat kaikkia uudistuksia, jotka johtaisivat suomenkielisten parempaan ruotsin taitoon? Esimerkiksi kielikoulut. Maria Wetterstrand herätti keskustelun kaksikielisistä kouluista, ja mikä myrsky ankkalammikossa nousikaan! Ihan kuin suunnitelmissa olisi muuttaa kaikki ruotsalaiset koulut kaksikielisiksi. Kuitenkin kyseessä olisi vastaavanlaiset kielikoulut kuin jo kauan olemassa olleet englantilais-suomalainen, saksalainen jne koulut. Eikö Taxellin paradoksi ole jo aikansa elänyt?
[/quote]
Tiedän suomenruotsalaisia, jotka kokevat kaksikieliset koulut ns liian suomenkielisinä. En oikeastaan osaa vastata, oma poikani on ruotsinkielisessä koulussa.
Moni suomenruotsalainen haluaa säilyttää sen ruotsin kotikielenään, jota sitten vahvistetaan koulussa. Toki samalla opiskellaan suomea
.[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 11:42"]Ap TAAS täällä virittelemässä 'olen rikkaampi ja paremi, vaikka en haluaisi ja minun kuuluu saada palvelua ruotsiksi vaikken oikeasti haluaisi ja miksi minua sorretaan vaikka katson vain alaspäin, kohti muita ihmisiä.. Pyääää' -keskustelua.
[/quote]
God morgon vaan sinullekin.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 11:34"]
T. Ruotsinsuomalainen.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Asut Kauniaisissa ja olet ilmeisesti kaksikielinen. Kuitenkin syvällä ruotsinkielisillä alueilla esim. vanhainkodeissa voi olla henkilökuntaa, joka ei osaa/halua puhua suomea. Onko suomenkielinen vanhus oikeutettu saamaan palvelua suomeksi?
[/quote]
On oikeutettu. Edelleenkin kaksikielinen maa, kuitenkin valtaväestön äidinkieli on suomi. Tunnen suomenruotsalaisia, joiden suomen taito ei ole parhaimmillaan ja siksi vaativat palvelua ruotsiksi. Omapa on vikansa, kyllä minäkin olen opiskellut suomea. Järjetöntä touhua.
Mutta kyllä, kuuluisi saada suomeksi palvelua. Esim Liljendalissahan on paljon ruotsinkielisiä, oletan kuitenkin asukkaiden osaavan suomea.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 11:44"]Tunnetko Wille Wileniusta?
[/quote]
No enpä voi sanoa tuntevani henkilökohtaisesti :D
12 jatkaa jankkaustaan: ne ruotsinkieliset, jotka "kokevat kaksikieliset koulut liian suomenkielisinä" voisivat jatkossakin laittaa lapsensa ruotsalaisiin kouluihin. Eiväthän ne mihinkään häviäisi! Kaksikieliset perheet (jollainen minunkin perheeni on) sekä ne suomenkieliset, jotka haluavat lapsilleen kunnollisen ruotsin taidon, voisivat käyttää kaksikielisiä kouluja. Mutta tämä ei vain tunnu ruotsinkielisille käyvän. Pelkäättekö erityisasemanne horjuvan, jos useampi suomalainen osaisi kunnolla ruotsia?
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 12:01"]12 jatkaa jankkaustaan: ne ruotsinkieliset, jotka "kokevat kaksikieliset koulut liian suomenkielisinä" voisivat jatkossakin laittaa lapsensa ruotsalaisiin kouluihin. Eiväthän ne mihinkään häviäisi! Kaksikieliset perheet (jollainen minunkin perheeni on) sekä ne suomenkieliset, jotka haluavat lapsilleen kunnollisen ruotsin taidon, voisivat käyttää kaksikielisiä kouluja. Mutta tämä ei vain tunnu ruotsinkielisille käyvän. Pelkäättekö erityisasemanne horjuvan, jos useampi suomalainen osaisi kunnolla ruotsia?
[/quote]
On totta, että "lapset voisi laittaa ruotsinkielisiin kouluihin". Toki tähän liittyy mm. koulumatkojen pitenemistä ynnä muuta mukavaa.
Tuolla "liian suomenkielisinä" tarkoitan ilmiötä, jolloin opetus muuttuu pikkuhiljaa suomenkieliseksi ja ruotsis on vähemmän ja vähemmän -aina ei näin käy, onneksi.
No en koe asemani horjuvan :D Parempi vain, jos useampi osaisi ruotsia, mukavampihan se ainakin allekirjoittaneelle olisi.
Tuli muuten mieleen; mitenkähän paljon ero idässä asuvien ja etelämmässä olevien ruotsinkielen taidoissa korostuisi? Jos vaikkapa Jyväskylässä asuva muuttaisi työskentelemään Turkuun, voisi järkytys olla melkoinen yllättävässä ruotsinkielisten määrässä. En nyt sano, etteivätkö itäsuomalaiset osaisi ruotsia, mutta...no. Saattaahan siitä itseellenkin koitua ongelmia sitten myöhemmin.
Millaiseksi sheivaat alapäänkarvoituksesi?
Tykkäätkö anaaliseksistä?
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 11:42"]
[/quote]
Miten sanotaan sveduiksi "hääyöaie"?