Äkta finlandssvensk, haluatko kysyä?
Kommentit (85)
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 15:21"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 15:19"]Ensinnäkin, inhoan sanaa pakkoruotsi. Toisekseen, aina voi vikistä, mutta sopii valittaa eduskuntaan jos niin paljon repii.
Ja sitten jos eduskuntaan "vikiseminenkään" ei auta, jää ainoaksi ratkaisuksi enää väkivaltainen vastarinta kieltään pakolla tuputtavia pellehurreja vastaan. Sitäkö te hurrit haluatte - verenvuodatusta kaduilla ja lähipiirissänne - kun ette voi hyvällä luopua naurettavasta pakottamisfetissistänne? Sekö on syvin toivomuksenne?
[/quote]
Ja mikä sinulla on?
[/quote]
Oisko tuolla herne nenässä pakkoruotsista. Kohta kerätään joukkoja iskuja varten. Pelko leviää kyllä äkkiä kun rähinä alkaa.
Onko kivaa kun aiheutatte väkivaltaa?
Miehen puolen suvussa on suomenruotsalaisia ja nämä kävivät vähän aikaa sitten kylässä. Yritin perheen isän kanssa keskustella ruotsiksi mutta tämä vain katsoi minua nenäänsä pitkin :(
Hurrille on lupa (pakko) puhua suomenruotsia vain palvelutilanteessa. Normaalissa kanssakäymisessä käytettynä surkea ruotsinkielentaitosi lähinnä luokkaa häntä - aivan kuin kuvittelisit, että typerä alhainen suomalainen voisi olla ikinä samalla tasolla ylempää rotua edustava herrakansan edustajan kanssa. Muissa kuin ehdotonta alistumissuhdetta kuvastavassa palvelutilanteessa ruotsin puhuminen hurrille on todella loukkaavaa.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 15:33"]Miehen puolen suvussa on suomenruotsalaisia ja nämä kävivät vähän aikaa sitten kylässä. Yritin perheen isän kanssa keskustella ruotsiksi mutta tämä vain katsoi minua nenäänsä pitkin :(
Hurrille on lupa (pakko) puhua suomenruotsia vain palvelutilanteessa. Normaalissa kanssakäymisessä käytettynä surkea ruotsinkielentaitosi lähinnä luokkaa häntä - aivan kuin kuvittelisit, että typerä alhainen suomalainen voisi olla ikinä samalla tasolla ylempää rotua edustava herrakansan edustajan kanssa. Muissa kuin ehdotonta alistumissuhdetta kuvastavassa palvelutilanteessa ruotsin puhuminen hurrille on todella loukkaavaa.
[/quote]
No kun puhun ihan hyvää ja ymmärrettävää ruotsia.. Puoli sukuani asuu Ruotsissa ja olen ruotsia kuullut ja puhunut koko ikäni. En kuitenkaan ole virallisesti kaksikielinen. Äidin kanssa aikoinaan ja välillä edelleenkin keskustellaan ruotsiksi ihan sen takia että taito pysyisi yllä. Jos suomenruotsalaisia pitäisi palvella ruotsiksi asiakaspalvelutilanteissa, miksi he aloittavat suomella?
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 15:22"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 15:13"]Tunnetko Esa Lagerin?
[/quote]
En tunne. Tunnetko sinä Matti Nykäsen?
No leikki leikkinä
[/quote]
Kauniaisten rikkaimpia miehiä ja silmäätekevä - ei kuitenkaan julkkis mut väitän kyllä, että 90% Kauniaisissa asuvista tuntee. Tuskin asutkaan Kauniaisissa?
[/quote]
Niin, en tunne häntä. En myöskään ole alunperin täältä, jos sillä on jotain väliä. Tuskinpa kaikkia tarvitsee tuntea henkilökohtaisesti? Nimi tosin on tuttu.[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 15:22"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 12:11"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 12:01"]12 jatkaa jankkaustaan: ne ruotsinkieliset, jotka "kokevat kaksikieliset koulut liian suomenkielisinä" voisivat jatkossakin laittaa lapsensa ruotsalaisiin kouluihin. Eiväthän ne mihinkään häviäisi! Kaksikieliset perheet (jollainen minunkin perheeni on) sekä ne suomenkieliset, jotka haluavat lapsilleen kunnollisen ruotsin taidon, voisivat käyttää kaksikielisiä kouluja. Mutta tämä ei vain tunnu ruotsinkielisille käyvän. Pelkäättekö erityisasemanne horjuvan, jos useampi suomalainen osaisi kunnolla ruotsia?
[/quote]
On totta, että "lapset voisi laittaa ruotsinkielisiin kouluihin". Toki tähän liittyy mm. koulumatkojen pitenemistä ynnä muuta mukavaa.
Tuolla "liian suomenkielisinä" tarkoitan ilmiötä, jolloin opetus muuttuu pikkuhiljaa suomenkieliseksi ja ruotsis on vähemmän ja vähemmän -aina ei näin käy, onneksi.
No en koe asemani horjuvan :D Parempi vain, jos useampi osaisi ruotsia, mukavampihan se ainakin allekirjoittaneelle olisi.
Tuli muuten mieleen; mitenkähän paljon ero idässä asuvien ja etelämmässä olevien ruotsinkielen taidoissa korostuisi? Jos vaikkapa Jyväskylässä asuva muuttaisi työskentelemään Turkuun, voisi järkytys olla melkoinen yllättävässä ruotsinkielisten määrässä. En nyt sano, etteivätkö itäsuomalaiset osaisi ruotsia, mutta...no. Saattaahan siitä itseellenkin koitua ongelmia sitten myöhemmin.
[/quote]
Itä-Suomessa ei todellakaan osata ruotsia, itse täällä asustelen. Puhun kyllä sujuvaa ruotsia itse, mutta olenkin kotoisin etelä-suomesta. Tuntuu vain että kielitaito katoaa kun en pääse sitä koskaan käyttämään. Olen ravintolassa töissä ja meillä käy jonkin verran umpiruotsalaisia sekä suomenruotsalaisia mutta toiset puhuvat vain englantia ja toiset suomea asiakaspalvelutilanteissa mikä harmittaa minua, olisi kiva päästää reenaamaan omaa kielitaitoa muullakin kuin venäjällä..
Miehen puolen suvussa on suomenruotsalaisia ja nämä kävivät vähän aikaa sitten kylässä. Yritin perheen isän kanssa keskustella ruotsiksi mutta tämä vain katsoi minua nenäänsä pitkin :( Onko tämä yleistä että meidän umpisuomalaisten (vaikka täällä itä-rajalla) kanssa ei haluta keskustella ruotsiksi?
[/quote]
No ainakaan itse en oleta teidän osaavan yhtä hyvin ruotsia, anteeksi nyt jos joku pahoitti mielensä. Ainakaan ystäväni lapset (Kuopiosta) eivät osaa oikeastaan lainkaan ruotsia, yläasteen viimeisillä luokilla siis.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 15:36"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 15:33"]Miehen puolen suvussa on suomenruotsalaisia ja nämä kävivät vähän aikaa sitten kylässä. Yritin perheen isän kanssa keskustella ruotsiksi mutta tämä vain katsoi minua nenäänsä pitkin :(
[/quote]
No kun puhun ihan hyvää ja ymmärrettävää ruotsia.. Puoli sukuani asuu Ruotsissa ja olen ruotsia kuullut ja puhunut koko ikäni. En kuitenkaan ole virallisesti kaksikielinen. Äidin kanssa aikoinaan ja välillä edelleenkin keskustellaan ruotsiksi ihan sen takia että taito pysyisi yllä. Jos suomenruotsalaisia pitäisi palvella ruotsiksi asiakaspalvelutilanteissa, miksi he aloittavat suomella?
[/quote]
En vastannut sinulle äsken noin törkeästi (siis ap tässä :D), mutta ainakin itse aloitan keskustelun automaattisesti suomeksi käydessäni ns"tarpeeksi pohjoisessa". Vaikka ruotsia opiskellaan koulussa, eivät kaikki kuitenkaan näyttää kunnolla osaavan, surullista sinänsä -kyllä ruotsista on hyötyä muutenkin, ei vain suomenruotsalaisten takia :D
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 15:36"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 15:22"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 15:13"]Tunnetko Esa Lagerin?
[/quote]
En tunne. Tunnetko sinä Matti Nykäsen?
No leikki leikkinä
[/quote]
Kauniaisten rikkaimpia miehiä ja silmäätekevä - ei kuitenkaan julkkis mut väitän kyllä, että 90% Kauniaisissa asuvista tuntee. Tuskin asutkaan Kauniaisissa?
[/quote]
Niin, en tunne häntä. En myöskään ole alunperin täältä, jos sillä on jotain väliä. Tuskinpa kaikkia tarvitsee tuntea henkilökohtaisesti? Nimi tosin on tuttu.[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 15:22"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 12:11"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 12:01"]12 jatkaa jankkaustaan: ne ruotsinkieliset, jotka "kokevat kaksikieliset koulut liian suomenkielisinä" voisivat jatkossakin laittaa lapsensa ruotsalaisiin kouluihin. Eiväthän ne mihinkään häviäisi! Kaksikieliset perheet (jollainen minunkin perheeni on) sekä ne suomenkieliset, jotka haluavat lapsilleen kunnollisen ruotsin taidon, voisivat käyttää kaksikielisiä kouluja. Mutta tämä ei vain tunnu ruotsinkielisille käyvän. Pelkäättekö erityisasemanne horjuvan, jos useampi suomalainen osaisi kunnolla ruotsia?
[/quote]
On totta, että "lapset voisi laittaa ruotsinkielisiin kouluihin". Toki tähän liittyy mm. koulumatkojen pitenemistä ynnä muuta mukavaa.
Tuolla "liian suomenkielisinä" tarkoitan ilmiötä, jolloin opetus muuttuu pikkuhiljaa suomenkieliseksi ja ruotsis on vähemmän ja vähemmän -aina ei näin käy, onneksi.
No en koe asemani horjuvan :D Parempi vain, jos useampi osaisi ruotsia, mukavampihan se ainakin allekirjoittaneelle olisi.
Tuli muuten mieleen; mitenkähän paljon ero idässä asuvien ja etelämmässä olevien ruotsinkielen taidoissa korostuisi? Jos vaikkapa Jyväskylässä asuva muuttaisi työskentelemään Turkuun, voisi järkytys olla melkoinen yllättävässä ruotsinkielisten määrässä. En nyt sano, etteivätkö itäsuomalaiset osaisi ruotsia, mutta...no. Saattaahan siitä itseellenkin koitua ongelmia sitten myöhemmin.
[/quote]
Itä-Suomessa ei todellakaan osata ruotsia, itse täällä asustelen. Puhun kyllä sujuvaa ruotsia itse, mutta olenkin kotoisin etelä-suomesta. Tuntuu vain että kielitaito katoaa kun en pääse sitä koskaan käyttämään. Olen ravintolassa töissä ja meillä käy jonkin verran umpiruotsalaisia sekä suomenruotsalaisia mutta toiset puhuvat vain englantia ja toiset suomea asiakaspalvelutilanteissa mikä harmittaa minua, olisi kiva päästää reenaamaan omaa kielitaitoa muullakin kuin venäjällä..
Miehen puolen suvussa on suomenruotsalaisia ja nämä kävivät vähän aikaa sitten kylässä. Yritin perheen isän kanssa keskustella ruotsiksi mutta tämä vain katsoi minua nenäänsä pitkin :( Onko tämä yleistä että meidän umpisuomalaisten (vaikka täällä itä-rajalla) kanssa ei haluta keskustella ruotsiksi?
[/quote]
No ainakaan itse en oleta teidän osaavan yhtä hyvin ruotsia, anteeksi nyt jos joku pahoitti mielensä. Ainakaan ystäväni lapset (Kuopiosta) eivät osaa oikeastaan lainkaan ruotsia, yläasteen viimeisillä luokilla siis.
[/quote]
Mä en olekaan syntyjäni itä-Suomesta :)
Ylemmässä viestissä vastasin tuolle hurrittelijalle että osaan ruotsia siksi hyvin koska minulla on sukulaisia siellä.
Parhaiten on jäänyt mieleen eräs kesä kun myin mansikoita ja auto ajoi viereen. Auto oli täynnä vanhuksia ja pitkään sipisivät ja supisivat siellä. Lopulta eräs rouva tuli ostamaan mansikoita ja kertoi ettei ystävänsä kehdanneet tulla ostamaan koska puhuvat vain ruotsia. Kertoi että ovat aikoinaan lähteneet sotaa pakoon Ruotsiin ja jääneet sinne asumaan. Tässä vaiheessa vaihdoin kielen ruotsiksi ja kerroin rouvalle että voin myydä ne mansikat myös ruotsin kielellä, ei ongelmaa :) Muut eivät silti tulleet autosta mutta rouva vaikutti hyvin ilahtuneelta, hänellekin suomi tuntui olevan vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 15:40"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 15:36"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 15:33"]Miehen puolen suvussa on suomenruotsalaisia ja nämä kävivät vähän aikaa sitten kylässä. Yritin perheen isän kanssa keskustella ruotsiksi mutta tämä vain katsoi minua nenäänsä pitkin :(
[/quote]
[/quote]
En vastannut sinulle äsken noin törkeästi (siis ap tässä :D), mutta ainakin itse aloitan keskustelun automaattisesti suomeksi käydessäni ns"tarpeeksi pohjoisessa". Vaikka ruotsia opiskellaan koulussa, eivät kaikki kuitenkaan näyttää kunnolla osaavan, surullista sinänsä -kyllä ruotsista on hyötyä muutenkin, ei vain suomenruotsalaisten takia :D
[/quote]
Joo, meidän luokalla täällä itä-Suomessa ei oikeastaan kukaan kyennyt edes alkeellisimpaan keskusteluun ruotsiksi yhdeksännellä luokalla. Ei ole mitenkään harvinaista että täällä ei osata, enemmänkin on harvinaisempaa että osataan :D Oli ihan pikkasen turhauttavat kolme vuotta minulle..
No kun puhun ihan hyvää ja ymmärrettävää ruotsia.. Puoli sukuani asuu Ruotsissa ja olen ruotsia kuullut ja puhunut koko ikäni. En kuitenkaan ole virallisesti kaksikielinen. Äidin kanssa aikoinaan ja välillä edelleenkin keskustellaan ruotsiksi ihan sen takia että taito pysyisi yllä.
Korjataan sen verran, että ruotsinkielesi voi siis olla täysin virheetöntä, paha virheesi oli, että puhumalla ruotsia hurrin kanssa (muussa kuin selkeässä alistussuhteessa) sinä (suomalainen) yrität nostaa itseäsi samalle tasolle hurrin kanssa. Tämä loukkaa ylempirotuiseksi itsensä kokeman heikkoitsetuntoisen hurrin egoa.
Jos suomenruotsalaisia pitäisi palvella ruotsiksi asiakaspalvelutilanteissa, miksi he aloittavat suomella?
Koska oikeasti realimaailmassa edes hurri ei ole niin typerä, että kuvittelisi pakkoruotsilla simputettujen suomalaisten oikeasti oppivan sen avulla minkään tasoista ruotsia. Oikeasti he haluavat vain saada hyvää asiakaspalvelua, ja se hoituu parhaiten suomenkielellä suomalaisen kanssa.
Ruotsinkielistä palvelua he "vaativat" vain pikkusieluisuuttaan ja kusipäisyyttään, korostaakseen omaa asemaansa ylempiarvoisena herrakansana, jonka edessä suomalaisten on madeltava jos herra niin käskee.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 15:47"]No kun puhun ihan hyvää ja ymmärrettävää ruotsia.. Puoli sukuani asuu Ruotsissa ja olen ruotsia kuullut ja puhunut koko ikäni. En kuitenkaan ole virallisesti kaksikielinen. Äidin kanssa aikoinaan ja välillä edelleenkin keskustellaan ruotsiksi ihan sen takia että taito pysyisi yllä.
Korjataan sen verran, että ruotsinkielesi voi siis olla täysin virheetöntä, paha virheesi oli, että puhumalla ruotsia hurrin kanssa (muussa kuin selkeässä alistussuhteessa) sinä (suomalainen) yrität nostaa itseäsi samalle tasolle hurrin kanssa. Tämä loukkaa ylempirotuiseksi itsensä kokeman heikkoitsetuntoisen hurrin egoa.
Jos suomenruotsalaisia pitäisi palvella ruotsiksi asiakaspalvelutilanteissa, miksi he aloittavat suomella?
Koska oikeasti realimaailmassa edes hurri ei ole niin typerä, että kuvittelisi pakkoruotsilla simputettujen suomalaisten oikeasti oppivan sen avulla minkään tasoista ruotsia. Oikeasti he haluavat vain saada hyvää asiakaspalvelua, ja se hoituu parhaiten suomenkielellä suomalaisen kanssa.
Ruotsinkielistä palvelua he "vaativat" vain pikkusieluisuuttaan ja kusipäisyyttään, korostaakseen omaa asemaansa ylempiarvoisena herrakansana, jonka edessä suomalaisten on madeltava jos herra niin käskee.
[/quote]
Mikä sun ongelma on?
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 12:56"]
Vaikka Suomi on "kaksikielinen maa", en ikinä palvelisi yhtäkään suomenruotsalaista ruotsiksi, vaikka kieltä osaisinkin. Kuinka paljon tämä vituttaa sinua ja hurrikamujasi?
[/quote]
Sivullisena totean, että jokaisella asiakkaalla on oikeus hankkia tuotteensa ja palvelunsa sieltä mistä haluaa.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 15:51"]Tycker du om att suga kuk?
[/quote]
Kiitos viestistäsi, ei vaan oo hajuakaan mitä tarkottaa.
Sivullisena totean, että jokaisella asiakkaalla on oikeus hankkia tuotteensa ja palvelunsa sieltä mistä haluaa.
Ja tämä on erittäin hyvä asia sellaisten ammattilaisten ja asiantuntijapalveluiden tarjoajien kannalta, joiden kilpailuttaminen maantieteellisesti kauempaa tekee palvelun saamisesta vittumaista, kallista ja erittäin hankalaa. Siinähän pellehurri sitten on ilman palvelua, kun korvaavaa ei saa helposti oikein mistään :D
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 16:01"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 15:51"]Tycker du om att suga kuk?
[/quote]
[/quote]
Att suga kuk behöver inte suga kuk!
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 16:05"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 16:01"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tää on hupaa, pitäiskö laittaa ylläpitoon viestiä asiattomasta viestistä? Uhkaileeko tuo? Vai solvaa?
Luulen että ylläpidossa ei olisi ruotsinkielisiä...mahtais kestää käsittely kauan.
Ap, etkä osaa käyttää "lainaa" -toimintoa? Aika epätoivoista lukea vastauksiasi, joissa on "quote" quoten perään.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 16:16"]Ap, etkä osaa käyttää "lainaa" -toimintoa? Aika epätoivoista lukea vastauksiasi, joissa on "quote" quoten perään.
[/quote]
Niin olen tehnytkin. Ainakin minulla näkyvät normaalisti :) eli ilman tuota quotea
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 16:05"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 16:01"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Vai että sellaista. En muuten ap:na vastannut tuossa ylempänä.
Sellainen kysymys, että vastustatko vapaata kielivalintaa ja jos vastustat, niin miksi?
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 12:11"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 12:01"]12 jatkaa jankkaustaan: ne ruotsinkieliset, jotka "kokevat kaksikieliset koulut liian suomenkielisinä" voisivat jatkossakin laittaa lapsensa ruotsalaisiin kouluihin. Eiväthän ne mihinkään häviäisi! Kaksikieliset perheet (jollainen minunkin perheeni on) sekä ne suomenkieliset, jotka haluavat lapsilleen kunnollisen ruotsin taidon, voisivat käyttää kaksikielisiä kouluja. Mutta tämä ei vain tunnu ruotsinkielisille käyvän. Pelkäättekö erityisasemanne horjuvan, jos useampi suomalainen osaisi kunnolla ruotsia?
[/quote]
[/quote]