Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äkta finlandssvensk, haluatko kysyä?

Vierailija
02.08.2014 |

:)

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 11:27"]

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 11:20"]

Koetko olevasi parempi ihminen kuin tavallinen suomalainen?

[/quote]

et sitten historiaa tunne....

joo, joo, toi on niin loppuunkulunut laisahdus (svenska talande bättre folket) misäköhän toikin on saanut alkuunsa. Ei edes naurata enää kun saa kuulla ton joka ikinen kerta kun paljastan olevani suomenruotsalainen

[/quote]

Vierailija
62/85 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 12:12"]Millaiseksi sheivaat alapäänkarvoituksesi?

Tykkäätkö anaaliseksistä?

[/quote]

...Sheivaan tuohon kummulle kapean kiitoradan, muuten olen paljas. Ja en erityisemmin.

Varsågod

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkös ole ennemmin kaksikielinen suomalainen, onko Sinulla kaksoiskansalaisuus?

Vierailija
64/85 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 12:21"] Etkös ole ennemmin kaksikielinen suomalainen, onko Sinulla kaksoiskansalaisuus?

[/quote]

En tiedä mistä tämän vetäisit. Siis suomenruotsalainen, Suomessa syntynyt ja kasvanut, ruotsi on äidinkieleni ja lapseni on ruotsinkielisessä koulussa.

Vierailija
65/85 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 11:38"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 11:28"]Är du också det enda arvbarnet eller måste du dela på arvet?

Kommer du från västra Finland eller från södra?

[/quote]

Perintö menee "asteittain", eli pienempi osa pikkusiskolleni. Raha on jaettu suvun säädöksien mukaan, jolloin ikä ja lähisukuun kuuluminen/kuulumattomuus näkyvät summassa. Joissain tapauksissa myös ammatti merkitsee.

Etelässä, siellä Kauniaisissa.

[/quote]

Miten ammatti vaikuttaa?

Vierailija
66/85 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea termi "suomenruotsalaisille" on suomenruotsinkieliset, jos äidinkielenä on ruotsinkieli.

Vierailija
67/85 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 12:27"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 11:38"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 11:28"]Är du också det enda arvbarnet eller måste du dela på arvet?

[/quote]

Perintö menee "asteittain", eli pienempi osa pikkusiskolleni. Raha on jaettu suvun säädöksien mukaan, jolloin ikä ja lähisukuun kuuluminen/kuulumattomuus näkyvät summassa. Joissain tapauksissa myös ammatti merkitsee.

[/quote]

Miten ammatti vaikuttaa?

[/quote]

Varallisuuden ja koulutuksen kautta. Jatkaako suvun perinteitä vai ei.

Vierailija
68/85 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut hyödyn kaksikielisessä asemassani työnhaussa. Voin hakea töitä kaikissa pohjoismaissa ja cv:kään ei huono ole. Koulutuskaan ei valitettavasti ole huippuluokkaa mutta kun yrittänyttä ei laiteta ja olen parjannyt hyvin tähän asti. Koulut olen käynyt 100% ruotsiksi ja meillä oli suomenkielen opetus ja äidinkielen tunnit olivat ruotsiksi. Suomenkielestä sain arvosanaksi 7 peruskoulussa...

-ei ap-

Vierailija
69/85 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 12:33"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 12:27"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 11:38"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 11:28"]Är du också det enda arvbarnet eller måste du dela på arvet?

[/quote]

[/quote]

Miten ammatti vaikuttaa?

[/quote]

Varallisuuden ja koulutuksen kautta. Jatkaako suvun perinteitä vai ei.

[/quote]

Eli jos joku kokee paloa graafikoksi, eikä Hanken kiinnosta, niin perintö pois ja eristetään suvusta? Vaikea keksiä vastenmielisempää meininkiä.

Vierailija
70/85 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 11:20"]

Koetko olevasi parempi ihminen kuin tavallinen suomalainen?

[/quote]

Millä perusteella ap ei ole tavallinen suomalainen? Ei jeesus.

Vierailija
71/85 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietitkö koskaan piilevää väkivallan uhkaa mikä kohdistuu teihin Suruihin?

Oletko ajatellut että pakkoruotsin pakottaminen :) aiheuttaa vihaa teitä kohtaan?

Vierailija
72/85 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hyvin ruotsinkielinen ymmärtää norjan kieltä?

Vierailija
73/85 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 11:26"]Onko kiva osata "ruotsia"? Nimittäin Ruotsissa asun ja kun kuulen suomenruotsia, se lähinnä naurattaa.. ne hienot omat sananne joita oikea Ruotsalainen ei edes ymmärtäisi :P

T. Ruotsinsuomalainen.

[/quote]

No, voihan riikinruotsin ja suomenruotsin luokitella eri "murteiksi".

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 11:28"]Nyt yleistän, mutta miksi suomenruotsalaisille ruotsinkielisen palvelun puuttuminen on vakava ongelma, mutta  kun suomenkielinen ei saa äidinkielellään palvelua, asiaa vähätellään ruotsinkielisten taholta. Tässä en nyt tarkoita mitään jääräpäitä yksityisyrittäjiä vaan esim. terveydenhoito- ja sosiaalipalveluita.

[/quote]

Itse en ole ikinä kuullut siitä, ettei suomenkielinen saisi palvelua suomeksi :o Asun siis Kauniaisissa.

Ja suomenruotsalaisena katsoisin oikeudekseni saada palvelua myös ruotsiksi- Suomihan on kaksikielinen maa. Ainakin alueilla, joissa ruotsia puhuvia on enemmän. Esim. Kuopiossa käydessäni puhuin suosiolla suomea. Tosin en loukkaannu, vaikka esim myyjä vaihtaisi kielen yllättäen suomeen.

[/quote]

En menis puhumaan murteista.. miten ruotsalainen ymmärtää esim sanat "jutturna, roskisar.." jotka oikeasti on sakerna ja sopkorgar/soptunnor.. :P Itse tutustuin suomenruotsalaiseen joka oli muuttanut tänne Ruotsiin, ja hänen suurin pelkonsa oli että tulee väärin ymmärretyksi eikä itse ymmärrä oikeaa Ruotsia..

Vierailija
74/85 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 12:44"]

[/quote]

Norjaa on vaikea ymmärtää mutta he ymmärtävät sinua paremmin. Norjan oppii kuukaudessa kun alkaa ymmärtämään kieli erot paremmin...

-ei ap-

Vierailija
75/85 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka Suomi on "kaksikielinen maa", en ikinä palvelisi yhtäkään suomenruotsalaista ruotsiksi, vaikka kieltä osaisinkin. Kuinka paljon tämä vituttaa sinua ja hurrikamujasi?

Vierailija
76/85 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 12:56"]

Vaikka Suomi on "kaksikielinen maa", en ikinä palvelisi yhtäkään suomenruotsalaista ruotsiksi, vaikka kieltä osaisinkin. Kuinka paljon tämä vituttaa sinua ja hurrikamujasi?

[/quote]

Jos asenteesi olisi tuommoinen unohtuisi suomenkieleni erittäin nopeasti. ihan vaan vittuillakseni...

-ei ap-

Vierailija
77/85 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 13:01"]

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 12:56"]

[/quote]

Jos asenteesi olisi tuommoinen unohtuisi suomenkieleni erittäin nopeasti. ihan vaan vittuillakseni...

-ei ap-

[/quote]

Sitten ilmeisesti jäisit ilman palvelua. Melko eeppinen kosto.

Vierailija
78/85 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ei ap-

Tuohan olisi minua todella paljon miellyttävä reaktio, koska 1) paljastaisit itsesi itsekeskeiseksi pellehurriksi, jota ei ole minkäänlaista syytä palvella missään tilanteessa, 2) asiasi ei etenisi senkään vertaa yhtään mihinkään ja 3) muillakin ihmisillä syntyisi hurrivihaa koska tuhlaisit paitsi omaasi niin myös heidänkin aikaansa.

Jätte bra ja skool på dät! :D

Vierailija
79/85 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 12:52"]

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 12:44"]

[/quote]

Norjaa on vaikea ymmärtää mutta he ymmärtävät sinua paremmin. Norjan oppii kuukaudessa kun alkaa ymmärtämään kieli erot paremmin...

-ei ap-

[/quote]En ole ap, mutta olen suomenruotsalainen, joka juuri kävi Norjassa. Totesin, että ymmärrän sanomalehdistä noin 90% vaivatta, samoin tv:ssä uutistenlukijoiden puheesta ainakin 90%, ehkä enemmänkin. Tavisnorjalaisten murteet olivat vähän haastavampia, mutta luulen, että niihin oppisi melko nopeasti, jos vähän aikaa oleskelisi Norjassa (minä olin kolme päivää). Norjassahan puhutaan laajasti erilaisia murteita ja niiden käyttöön jopa kannustetaan.

Vierailija
80/85 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pelkäisin suomalaisten vihaa, vain yksi hullu ja vihainen... Suru koululle tai päiväkotiin. Ihan kamalaa kun vihaa lietsotaan alistamalla kansaa.

En voi ymmärtää Surujen yksisilmäisyyttä. Nautitteko tästä kielisodasta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi