Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajista ja kouluista valitetaan entistä enemmän!

Vierailija
26.08.2006 |

Keskisuomalainen: Kouluvalituksia entistä enemmän

Opettajien ja koulujen toiminnasta valitetaan entistä useammin.

Sanomalehti Keskisuomalaisen lääninhallituksilta keräämistä tilastoista

selviää, että valituksia tehtiin Suomessa viime vuonna noin 500. Tämä on

lähes 200 toissavuotista enemmän.

Useimmiten valitukset liittyvät siihen, että lapsi ei ole päässyt

vanhempien haluamaan kouluun.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko edes missään määrin olla mahdollista, että opettaja-aines olisi huononutnut, ja että näille kanteluille olisi jotain oikeita perusteitakin? Oaj kyllä ajaa pitää tiukasti kiinni siitä periaatteesta, että mahdollisimman moni opettajan työtä tekevä olisi pätevä ja että opettajakoulutus on yliopistoissa. Ja jossain määrin kunnatkin ja hallitus aika pitkälti ovat samalla kannalla. Ovatko opettajat periaatteista huolimatta huonompia? Vai onko siis aivan todella kyse siitä, että vanhemmat vaativat aina vain enemmän?

Vierailija
42/65 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajetaan alas, niin se tarkoittaa sitä, että itsekkyys- ja kilpailuajattelua ajetaan ylos. Se taas johtaa juuri tähän " minun Jennicalleni vain paras on kyllin hyvää" -ajatteluun.

Katselin juuri naapurin päiväkodinvalintaprojektia. Jos on käyty 15 päiväkodissa eikä yksikään miellytä, niin vika ei ole päiväkodeissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun kuuntelen niitä asioita, joista tuttavanikin lastensa opettajille vapaa-aikana soittelevat ja valittavat, niin ymmärrän kyllä, että valitukset ylipäänsä ovat lisääntyneet. Itse olen jotenkin vanhanaikainen, kun en kehtaisi soittaa opettajalle kuin ihan oikeassa todellisessa hädässä, kun taas monella tuntuu olevan asiaa ihan vain siitä, miten juuri heidän lastaan pitäisi muistaa huomioida lukuisin eri tavoin. Ei ole edes yksi kerta kyseessä, kun korviin on kantautunut sekin, että lapsen pitäisi päästä koulusta aikaisemmin siksi, kun hänellä on harrastus!!

Vierailija
44/65 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohdata vanhempia, jotka eivät välitä. Valittakoot ja vaatikoot ihan rauhassa: minä katson olevani sen verran ammattitaitoinen, että tiedän, milloin kyseessä on kohtuuton vaatimus ja milloin olen oikeasti itse tehnyt virheen. Pitää myös muistaa, ettei lapsi pysty vanhempiaan valitsemaan. Minulla on ollut ihania oppilaita, joiden vanhemmat ovat soitelleet mitä hirviömäisimpiä puheluja, joita lapsiraukat ovat hävenneet silmät päästään. Sekin on kuitenkin parempi kuin soittaa itse kotiin ja kuulla, että eipä voisi vähempää kiinnostaa meidän tiinan tekemiset.

Yksi yläkoulun ope

Vierailija
45/65 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse siis on alakoulusta. Nyrkin on esim, tyttäreni opettaja jäämässä eläkkeelle ja tarjolla on opettajaksi kouluavustaja...

joten jos asut jossain lähellä niin otayhteyttä Lopen kuntaan.

Vierailija
46/65 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojan superhyperhuippuopesta on tehty tämän viiden vuoden aikana muutamakin valitus. Valitukset eivät luonnollisesti ole johtaneet mihinkään, koska aiheet ovat olleet ihan naurettavia. Paras juttu oli, kun ope oli antanut yhdelle pojalle koulun luistimet lainaan. Poika kaatui pahasti niillä, joten syy oli tietenkin opettajan, koska oli antanut sellaiset luistimet, joilla ei pysy pystyssä.

Muutenkin tuntuu ihan käsittämättömältä, että ei arvosteta opettajan työtä tai yksityiselämää sen vertaa, että annettaisiin pätevän opettajan tehdä työnsä rauhassa ja myös antaa hänen olla vapaa-ajallaan suht omissa oloissa.

Vierailija
47/65 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On juristikoulutusta, ekonomitutkintoa jne, johtavassa asemassa olevia vanhempia jotka luulevat että opettajaa voi komentaa kuin piikaa passamaan heidän Kotivaloaan niin kuin heille parhaiten sopii...

eniten minua säälittää ne lapset, sillä heidän tulevaisuutensa ei todellakaan tule olemaan kovin ruusuista tuolla menolla.

Vierailija
48/65 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valituksia saavat ne parhaat opetkin. Open ikä, sukupuoli tai työkokemus eivät selitä asiaa.

Vierailija
49/65 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä naapurin pikkukaupungissa, you know...

Tota, mikä koulu on kyseessä?

Vierailija
50/65 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh, tota pitäisiköhän mun siis soittaa Lopen kuntaan ja kertoo, että sain tietää asioista av-palstalta?

Hassua muuten, ettei sinne Lopellekaan aktiivisesti etsitä opettajaa tuossa tilanteessa. Nimittäin itseni lisäksi Lopen lähikunnissa on muitakin työttömiä luokanopettajia. Jos vain tieto kulkisi esim. kunnan nettisivuilla, niin me työttömät opet osaisimme niitä paikkoja hakea.

Se työtön ope

Vierailija
51/65 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siihen se sitten jääkin. Ja lain kirjain voidaan täyttää vaikkapa laittamalla ilmoitus koulun ilmoitustaululle. Siitähän jokaisen on periaatteessa se mahdollista lukea. Ja olen ollut huomaavinani, että tämän tyyppistä ilmoittelua käytetään aika paljonkin. Eli käytännössä vain sisäpiiri tietää vapaista paikoista, ja sieltä sitten valitaan joku epäpätevä tekemään tehtäviä ilman virkaa.

Noissa hakemisissa harrastetaan kaikenmoista muutakin kenkkuilua. Itse olen esimerkiksi kahdesti hakenut open paikkaa (määräaikaista), johon ei sitten hakijoista valittukaan ketään! Ja päteviäkin hakijoita on ollut. Aina en ihan edes osaa käsittää, mistä näissä on oikeasti kyse. Mutta selväksi on tullut, että hakijoita pompotetaan ihan turhaan vaikkapa joidenkin työpaikan sisäisten riitojen vuoksi.

Vierailija
52/65 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...vanhemmatkin ovat muuttuneet toisenlaisiksi ja muuttuvat edelleen. Curling-vanhemmuus valtaa alaa ja valitukset eikun lisääntyy.

Vierailija
53/65 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä tällaista harrastetaan varmaankin joka kunnassa. Itse asiassa esim. tuolla Lopella tätä kunnan ilmoitustaululla viran aukijulistamista on harrastettu, kun on haluttu tietyt opettajat pelata pois pelistä.

Itse olisin päässyt vuosi sitten epäpätevänä erityisluokanopettajaksi Lopelle. Pätevä erityisope pelattiin valehtelemalla pelistä pois.

Jotenkin nyt on aika luonnollista, että päteviä opettajia ei esim. tuonne Lopelle hakeudu.

OPe

Vierailija
54/65 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskin kuitenkaan opettajien taso tai opekoulutuksen tason aleneminen - uskoisin enemmänkin, että koulutuksen taso on korkea ja sisään pääsee aika valikoitu aines, karsinta on sen verran tiukkaa, toki " hutejakin" välillä tapahtuu.

Syy noihin valituksiin on mm resurssipula ja ns erilaisten oppijoiden määrän lisääntyminen. Luokkakoot kasvatat, tavallisissa luokissa on mukana yhä enemmän erityistä tukea tarvitsevia oppilaita. kaikessa säästetään.

Lisäkis vanhempien asenne on muuttunut: juuri tämä " minä kyllä tiedän" asenne, joka sitten näkyy lisääntyvinä turhina yhteydenottoina ja valituksina. Johan se on tälläkin palstalla nähty, miten vanhemmat vaahtoavat turhista asioista.

Opettajan asema on heikentynyt: monet vanhemmat eivät näe opettajaa kasvatuksen ja opetuksen ammattilaisena, joka osaa sen homman taatusti paremmin kuin vanhemmat - heille opettaja on välttämätön paha, joka kohtelee äidin ja isin kultamussukkaa väärin.

Ei ole lainkaan harvinaista, että opettajalle soitetaan illalla kotiin ja kysytään, miten meidän mussukka tänään söi, muistiko laittaa pipon päähän. Tai opettajalle soitetaan aamulla ja sanotaan, että muistuta meidän mussukkaan hammaslääkäristä (ja ei tapahtunut alakoulun puolella).

Yksi asia: suuri ero on vielä pienissä maaseutukunnissa ja kaupungeissa. Oman kokemukseni mukaan maaseutukunnissa " kunnioitetaan" vielä opettajaa ja tämän ammattitaitoa kun taas kaupungissa tulee huomattavasti enemmän näitä turhia valituksia ja vaatimuksia. Maaseudulla vanhemmat kunnioittavat opettajan " puhelinaikoja" - eivät soita kännyyn eivätkä illalla, kaikki soitot tuli opehuoneeseen. Kaupungissa taas ei voi edes ilmoittaa kännynumeroa ja silti joku onkii sen esille ja puhelin pirisee.

Vierailija
55/65 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ammatillisella puolella maikkana eikä tulisi mieleekään antaa omaa kännykkänumeroani kellekään opiskelijalle saatikka vanhemmille. Saa lankapuhelin tai sähköposti kelvata yhteydenpitovälineenä niin kauan kun kaupunki kustantaa minulle virkakännykän.

Vierailija
56/65 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei niitä kukaan käyttänyt. kaupungissa ei tulisi mieleenkään

Vierailija
57/65 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että esimerkiksi oman ikäluokkani (olen 35-vuotias) asenne on myös koko työhön välillä aika kyyninen. Kuntatyönantaja ei nimittäin olojamme myöskään kovin helpoiksi tee. Itselläni on taustalla jo kymmenen pätkätyövuotta. Alussa se kuntien harrastama omituinen vehkeily ei haitannut, mutta kun ikää ja omaa perhettä tulee lisää, se ketkuilu alkaa väsyttää. Työ alkaa tuntua turhalta, kun kunnat vain suosivat epäpäteviä (siis halpoja) opettajia. Määräaikaisuuksilla pelleillään aivan surutta eikä se määräaikaisen open asema työyhteisöissäkään kovin kaksinen ole.

Itse jouduin esim. viime lukuvuonna todella pahaan tilanteeseen, kun kaksi rehtoria taisteli " minun" väliaikaisesta virastani. Olin kevätpuolella tosi väsynyt, en lapsiin enkä vanhempiin vaan omaan työnantajaani. Siinä samassa tajusin myös sen, miksi moni nykyvanhempi on aivan piipussa. Tämä työelämän raakuus verottaa voimavaroja kaikilta, varsinkin naisilta. Kukapa siinä jaksaa sitten olla niin korrekti esim. sitä lapsen opettajaakaan kohtaan, kun esim. jokin Nordea tai UPM kyykyttää kaiken työajan?? Ymmärrän omien kokemuksieni takia pätkätöiden varjossa eläviä perheitä. Lapsethan sen todellisen laskun tästäkin maksavat: heidän opettajansa ovat kärttyisiä ja uupuneita ja vanhemmat samoin.

Minä siis jaksaisin kaiken: erilaiset oppijat, erilaiset vanhemmat, puhelinsoitotkin (ehkä ne pahimmat pitkin hampain). Tätä älytöntä kuntien henkilöstöhallinnointia en tahdo jaksaa. Ja siitä jaksamattomuudesta ne kärsivät varmaan ne oppilaatkin. Ja heidän vanhempansa.

OPe

Vierailija
58/65 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ope ei anna kännykkänumeroaan, ei ole korrektio ottaa sitä selville esim. Enirosta ja soittaa illalla kysyäkseen, etsisikö ope Reino-Pekan kumisaappaat seuraavana päivänä.

Vierailija
59/65 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kuvitella, että jos siirtyy kyläkoulusta kaupunkikouluun, niin näin voisi kääydä. Kyläkoulussahan on aivan sama antaako numeron vai ei, kun kaikki sen jo tietävät kuitenkin. Opettaja ja vanhemmat ovat tuttuja keskenään, jolloin ollaan myös kohteliaita, eikä soitella yömyöhään. Kaupungissa tavat ovat toisenlaiset, ja numeron antaminen melkeinpä moka.

Jotenkin näin voisin asian selitellä, kun itsekin olen samaa ihmetellyt, että miksi opettajat jakelevat privaattinumeroitaan hulluille vanhemmille ja sitten valittavat, kun ne soittavat...

Vierailija
60/65 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulivat ehdottelemaan opettajalle, ettei jaskapetterin tarvitsisi opiskella sitä ja tätä, koska jaskapetteri harrasti niin aktiivisesti jalkapalloa ja hänestä oli joka tapauksessa tulossa kansainvälisen tason huippu-urheilija... Että joo, sen takia voidaan siis unohtaa valtakunnallinen opetussuunnitelma. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi