Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajista ja kouluista valitetaan entistä enemmän!

Vierailija
26.08.2006 |

Keskisuomalainen: Kouluvalituksia entistä enemmän

Opettajien ja koulujen toiminnasta valitetaan entistä useammin.

Sanomalehti Keskisuomalaisen lääninhallituksilta keräämistä tilastoista

selviää, että valituksia tehtiin Suomessa viime vuonna noin 500. Tämä on

lähes 200 toissavuotista enemmän.

Useimmiten valitukset liittyvät siihen, että lapsi ei ole päässyt

vanhempien haluamaan kouluun.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä aina niistä puuttuu jotain olennaisia tietoja, kuten mihin aikaan ollaan takaisin, otetaanko evästä, onko kyyditys taksikyytiläisille, saako ottaa rahaa mukaan ja minkä verran. Aika oleellisia asioita minusta. Viime vuonna esim. oli lapsella yökoulu, jonne kehotettiin ottamaan makuupussi, evästä ja yöpuku. Laitoin evääksi leipää, hedelmiä ja mehua. No, monella oli ollut limsaa, karkkia, keksejä...Minä pönttö en hoksannut, että niitä saa ottaa, kun yleensä ei saa ja eväät on tarkoittanut jotain terveellistä.

Vierailija
22/65 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on " virallinen" työaika lyhyt ja pitkät lomat. Vastapainona joudutte valmistelemaan tunteja + pitämään yhteyttä vanhempiin myös vapaa-aikana. Täysin ennen kuulumatonta, ettei opettajalle voisi soittaa illalla, jos asia on tärkeä! Ja tiedän opettajan ammatista paljon: vanhempani ovat edelleen opettajia, samoin tätini ja setäni, aviomieheni jne. He kaikki puhuvat silloin tällöin vanhempien kanssa iltaisin ja kyllä, soittavat myös omasta puhelimesta kotoa, jos asiaa on. Kukaan ei ole valittanut asiasta. Täytyy sanoa, ettei ainakaan meillä soi puhelin painajaiseksi asti. Hyvä jos pari kertaa kuussa joutuu muutaman minuutin mies uhraamaan vanhemmille ilta-ajastaan. Vastapainona on sitten jo mukavasti kotona viimeistään kolmen maissa ja kesäisin ehtii tehdä lasten kanssa kaikkea mukavaa enemmän kuin minä.

Miksi ihmeessä pitäisi asiat viestiä ensisijaisesti jollain viholla tai sähköpostilla? Siis tietenkin rutiinijutut, mutta kyllä ongelmat pitää puhua ihan puhelimessa tai jopa kasvotusten. Itse teen työtä, jossa olen oppinut, että ainoa oikea tapa hoitaa " vaikeita" asioita on puhelin. Myös joskus iltaisin, ainakin enemmän kuin mieheni.:) Pelkkä viesteily kirjallisesti on minusta pelkuruutta kohdata tilanne ja selvittää se kerralla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Miksi ihmeessä pitäisi asiat viestiä ensisijaisesti jollain viholla tai sähköpostilla? Siis tietenkin rutiinijutut, mutta kyllä ongelmat pitää puhua ihan puhelimessa tai jopa kasvotusten. Itse teen työtä, jossa olen oppinut, että ainoa oikea tapa hoitaa " vaikeita" asioita on puhelin. Myös joskus iltaisin, ainakin enemmän kuin mieheni.:) Pelkkä viesteily kirjallisesti on minusta pelkuruutta kohdata tilanne ja selvittää se kerralla.

Itse en ollut kukaan noista opettajista, jotka aiemmin kommentoivat yhteydenottotapojen paremmuudesta. Omastakin mielestä paras tapa on kirjallinen eli yläkoulun puolella sähköposti. Luen työpostini päivittäin ja vastaan myös. Näin hoituvat kaikki tiedotus asiat kivasti. Jos sitten tulee ongelmia esim oppilaan koulunkäyntiin tms liittyen niin olemme sopineet sähköpostitse tapaamisajan ja keskustelleet ongelmasta kasvokkain koululla. Joko vain minä itse, vanhempi ja oppilas tai tarvittaessa koko oppilashuoltoryhmä paikalla.

Itse vierastan puhelimessa asioiden selvittelyä, sillä harvoin puhelutilanne esim välitunnillakaan on rauhallinen, sillä ympärillä voi olla muuta hälinää tai sitten puhelu on lopetettava kiireellä, kun välitunti loppuu.

Vierailija
24/65 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

(teen työt töissä)

Illalla minulla on vapaa-aikaa.

Opettajan palkalla ei olla 24h/vrk vastuussa lasten hyvinvoinnista.

En myöskään ole velvollinen käymään vanhempien kanssa minkäänlaisia keskusteluja virka-ajan ulkopuolella, en antamaan omaa puhelinnumeroani enkä soittamaan kotinumerostani. En myöskään ole velvollinen järjestämään iltaretkiä/ yökouluja/ leirikouluja tms.

Jos jotain edellämainiituista teen, teen sen vapaaehtoisesti.

Yritäpä soittaa pankkiin tai päiväkodin lastentarhanopettajalle klo 19 kysyäksesi laina-asioitasi tai sitä, pitääkö janica-jessican ottaa retkelle saappaat vai ei.

Vierailija
25/65 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kertoo, mitä tuli tehtyä. (Ville tässä hei, haukuin juuri Liisaa vitun huoraksi)

Kuinka moni teistä haluaa ottaa vastaan tällaisia puheluja työpäivänsä aikana?

Vierailija
26/65 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

(teen työt töissä)

Illalla minulla on vapaa-aikaa.

Opettajan palkalla ei olla 24h/vrk vastuussa lasten hyvinvoinnista.

En myöskään ole velvollinen käymään vanhempien kanssa minkäänlaisia keskusteluja virka-ajan ulkopuolella, en antamaan omaa puhelinnumeroani enkä soittamaan kotinumerostani. En myöskään ole velvollinen järjestämään iltaretkiä/ yökouluja/ leirikouluja tms.

Jos jotain edellämainiituista teen, teen sen vapaaehtoisesti.

Yritäpä soittaa pankkiin tai päiväkodin lastentarhanopettajalle klo 19 kysyäksesi laina-asioitasi tai sitä, pitääkö janica-jessican ottaa retkelle saappaat vai ei.

Vierailija
27/65 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokan rauhallisuus riippuu seuraavista seikoista

a) oppiaineen kiinnostavuus

b) lasten tausta, hoidossa ja kotona opitut tavat

c) opettajan motivaatio

d) opettajan järjestelmällisyys työtavoissa ja kurinpidossa

e) opettajan karisma

ja olennaista on huomata se, että yksikin tietynlainen oppilas voi saada koko porukan ihan sekaisin. Jos lapsi on häiriintynyt/ sairas/ huonosti kasvatettu, ei hyväkään pedagogi voi mitään.

Vierailija
28/65 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kohdata vanhempia, jotka eivät välitä. Valittakoot ja vaatikoot ihan rauhassa: minä katson olevani sen verran ammattitaitoinen, että tiedän, milloin kyseessä on kohtuuton vaatimus ja milloin olen oikeasti itse tehnyt virheen. Pitää myös muistaa, ettei lapsi pysty vanhempiaan valitsemaan. Minulla on ollut ihania oppilaita, joiden vanhemmat ovat soitelleet mitä hirviömäisimpiä puheluja, joita lapsiraukat ovat hävenneet silmät päästään. Sekin on kuitenkin parempi kuin soittaa itse kotiin ja kuulla, että eipä voisi vähempää kiinnostaa meidän tiinan tekemiset.

Yksi yläkoulun ope

Vierailija
29/65 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina saanut kiitosta siitä, että olen toiminut joustavasti, tehnyt lasten ja vanhempien kanssa juttuja iltaisin ja suostunut järjestelmään keskusteluja esim. klo 19 illalla. Olen antanut kotinumeroni ja vastannut sähköposteihin myös viikonloppuisin. Olen pitänyt yökouluja ja leirikouluja .

Yritin vain painottaa sitä, ettei niin ole pakko tehdä, ja että kannattaa arvostaa opettajaa, joka näin tekee. Mutta siltä, joka ei tee, ei voi ruveta iltatöitä vaatimaan.

Vierailija
30/65 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illallakin, joskus jopa viikonloppuna. En oo ymmärtänyt, ettei niin saa tehdä. Mies on soittanut pankinjohtajallekin. Tämä kun antoi käyntikorttinsa ja sanoi: soittakaa milloin vain, jos on kysyttävää.

Minä taas olen yrittäjä ja työaikani on klo 8-16, mutta asiakkaanryökäleet soittelee vielä yhdeksältäkin kotiin.

Meidän lapsen ope soitti meille tässä yks ilta klo 22, kun oli unohtanut sanoa asian lapselle koulussa. Kamalaa. Miksei lähettänyt vaan viestiä kännykkääni?

Vierailija
31/65 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" toivottavasti tollanen niuho sosialisti ei tuu koskaan mun lasten opeks"

Kuule! On sitä meillä opettajillakin omat perheet, lapset, kotityöt, harrastukset yms. mitä muillakin. Lisäksi täysi oikeus nauttia vapaista hetkistään hyvällä omallatunnolla.

Vierailija
32/65 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on suuri perhe ja jos en ole jossain lasten harrastusreissuilla niin kotona on takuulla hälinää sen verran, että yhtään ei voi keskittyä kenenkään kanssa keskustelemaan oikeasti ja rauhassa. Ei ole kyllä ollut ongelmaakaan tämän asian suhteen. Yleensä kaikki asiat hoidetaan vanhempien toivomuksesta sähköpostilla, ja jos ei minua saa kiinni koulusta puhelimitse koulupäivän aikana, meillä on koulussa tapana ottaa soittopyyntö ja kysyä samalla, mihin aikaan voi soittaa takaisin. t. ope

Vierailija
33/65 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilla vaan tuppaa edelleenkin olemaan se asenne, että muut ovat väärässä ja minä aina oikeassa.

Poikamme entinen ope oli luokan kanssa hermoromahduksen partaalla. Kaikki pojat olivat hänen mukaansa häiriköitä ja kiusasivat tyttöjä. Kellään ei ollut työrauhaa, meidänkin kotona rauhallinen poika oli ihan täpinöissään kun tuli koulusta. Ikinä ei koulussa ollut ollut hyvä päivä.

Sitten kun tuli uusi ope, ongelmat loppuivat siihen paikkaan. Luokassa on hiljaista ja rauhallista. Ope kehuu luokkaansa innokkaaksi, eikä kiusaamista kuulemma esiinny lainkaan. Pojan mukaan koulussa on enimmäkseen " ihan kivaa" ! Ope on pojan mukaan tiukka, mutta reilu.

Kyllä voi tuskainen koulutaival muuttua yhdessä yössä lähes tanssiksi. Että kyllä se aika paljon on opesta kiinni.

Vierailija
34/65 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vaan soita koskaan opettajalle, älä kouluun äläkä ainakaan kotiin.

Älä odota koulusta minkäänlaisia tiedotteita retkistä tai muista tärk asioista

Opettajan ei tarvitse ilmottaa kouluautojen aikataulu muutoksista, vanhempien pitää vain ne tietää jne

Itse olen hankala vanhempi:soitan opelle kouluun(jopa lapsen sairaudesta ,kiusaamisesta luokassa vaikka ei olisi oma lapseni. Olen soittanut opelle kotiinkin, oli antanut numeron

Kaupassa tai kylälläkin olen opelle jutellut

Olenhan maalais tollo....

Vierailija
35/65 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on kodin ja koulun välistä yhteistyötä! Opettajille saa soittaa, opet soittaa myös. Mutta onhan siellä muutenkin vähän eri meininki...vanhempia ja jopa lapsia kuunnellaan. Ei mitään demarisossutouhua!

Vierailija
36/65 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vie oppilaiden retkirahat

haukkuu oppilasta koko luokan kuullen

puhuu vihjaillen tyttöjen rintojen kasvusta(mies ope) matikan tunnilla

haukkuu lapsen vanhemmat koko luokan kuullen

käy käsiksi

vaatii eskarilta lukemaan oppimista

pelottelee oppilaita, kummituksilla, helvetillä, ...

on juovuksissa tunnilla

näistä yhdestäkään ei ole tehty valitusta. Nämä ovat 2 open möläytyksiä

Vierailija
37/65 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos ope Pohojanmaalla?

Vierailija
38/65 |
27.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää poratko, opet saa myös olla vapaina virka-ajan ulkopuolella. Ei niitä kiinnosta teijän janicajoosefit silloin. jos kiinnostaa, sairaita ovat. ei kenenkään tartte tehä vapaa-ajalla töitä.

T. entinen luokanope, nykyinen sihteeri (ihan kännissä=

Vierailija
39/65 |
27.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Isommalla ei ole enää reissuvihkoa ollenkaan. Aina ei lapset muista näyttää reissuvihkoa opettajalle tai antaa kirjettä. Yhden kirjeen olen opelle kirjoittanut, mutta mitään vastausta en saanut.

NO, OISKO AIKA OPETELLA MUISTAMAAN?

Eikä aina itsekään voi soittaa juuri silloin välitunnin aikana, on näet joskus (eli yleensä aina) melkoista kiirettä töissä.

SAMA JUTTU MEILLÄ.

Soittopyynnön jättäminenkin on vähän hankalaa, kun ei yhtään tiedä voiko itse puhua juuri silloin kun ope soittaa.

NIIN, JOTEN KÄSITÄT VARMAAN,ETTEN MÄKÄÄN VOI ITSE PUHUA JUURI SILLOIN KUN SINÄ SOITAT.

Joskus olen yrittänyt soittaa open kännykkään aamulla vähän ennen koulunalkua, mutta hän ei ole vastannut. Tiedotukset olen lähettänyt tekstarina, niihinkään ei tule vastausta. Aika hankalaa on ollut yhteydenpito.

VOI VOI. kUN KUKAAN EI MAKSA OPELLE NIITÄ PUHELINLASKUJA, NIIN EI KAI SE OMILLA RAHOILLAAN SULLE VIESTITTELE.

Se on mielestäni myös vähän hankalaa, kun koulun retkistä yms. tiedotetaan vasta 1-2 päivää aikaisemmin. Joskus olisi niistä lisäkysymyksiä, aikatauluista ja muista, mutta ei oikein tiedä miten asioita kysyisi, ettei vaan olisi häiriöksi. Tässäpä mietittävää tämän syksyn vanhempainiltaan.

SOITAPA VÄLITUNNILLA, LÄHETÄ S-POSTIA. SILLEEN SELVIÄÄ.

Vierailija
40/65 |
27.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Yleensä aina niistä puuttuu jotain olennaisia tietoja, kuten mihin aikaan ollaan takaisin,

PENNUILLE SELVITETÄÄN ASIAT KOULUSSA. JOS KUUNTELEVAT, OSAAVAT SELITTÄÄ KOTONA. LISÄKSI PENSKOILLA KÄNNYT MUKANA. VOIVAT SOITTAA, ET TUUPA ÄITI HAKEMAAN. OLLAAN KOHTA PERILLÄ.

otetaanko evästä,

SATAVARMASTI OPE KERTOO TÄN KOULUSSA.

onko kyyditys taksikyytiläisille

SOITA REKSILLE JA KYSY

, saako ottaa rahaa mukaan ja minkä verran.

TÄMÄKIN IHAN VARMASTI OPPILAILLE KERROTAAN. TIETÄVÄT JOS KUUNTELEVAT,

Aika oleellisia asioita minusta. Viime vuonna esim. oli lapsella yökoulu, jonne kehotettiin ottamaan makuupussi, evästä ja yöpuku. Laitoin evääksi leipää, hedelmiä ja mehua. No, monella oli ollut limsaa, karkkia, keksejä...Minä pönttö en hoksannut, että niitä saa ottaa, kun yleensä ei saa ja eväät on tarkoittanut jotain terveellistä.

NO HUI. TULIKO TRAUMOI?

OPETTAJA (VITTUMAINEN=)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi