Herne nokassa
Satuitteko katsomaan Pois paitsiosta -ohjelmaa (torstaina 24.8)?
Mukava ohjelma, mutta jotenkin särähti korvaan ja vedin herneen nenuun, kun aviomies " ylisti" suomalaisen vaimonsa olevan 100% arabi sillä perusteella, että vaimo puhuu arabiaa ja tekee hyvää arabialaista ruokaa. Olisinkohan minä sitten 100% englantilainen, kun puhun englantia ja jos vielä valmistaisin munuaispiirasta???
Herneen vetäisin nokkaani, koska aihe liippaa läheltä. En voi ymmärtää miksi olisin tyytyväinen, jos mieheni kehuisi minun olevan kuin kotomaansa nainen. Kun en kuitenkaan ole... Jos mies haluaa vaimon, joka on x-maalainen, niin miksi ei sitten nai sellaista naista? Lapsetkin ovat kahdenkulttuurin liitosta niin maan perusteellisesti vain x-maalaisia, että.... Nykyään olen alkanutkin muistuttaa siitä ikävästä geeniviasta, että ovat puoliksi suomalaisia. :p
Kommentit (52)
tarkoitit ilmeisesti että et pidä Libanonian ISLAMILAISENA arabimaana mitä se ei täysin olekkaan, mutta arabimaa Libanonin kyllä totisesti on!
Minulle ei kyllä sanasta arabi tai arabimaa tule negatiivisia mielleyhtymiä muutenkaan, se lienee jo tullut tällä palstalla jo selväksi. ;) entä sinulle VIND?
Minusta jokainen arabimaa on erilainen muutenkin.
Olen kyllä käynyt Libanonissakin ja siellä on näitä bordellejakin, mutta ei niitä ympäri kaupunkia ole vaan tietyllä alueilla. tietysti Libanon on vapaamielisempi koska asukkaista 40% on kristittyjä.
Siellä on itseasiassa 18 eri uskontokuntaa edustettuna ja senkin takia erittäin mielenkiintoinen maa.
Toivottavasti tänään ei ketään saa hernettä nenuunsa kirjoituksestani.
En ole käynnyt Libanonissa, mutta ' yllätys yllätys' minulla oli eräs libanonilainen opisk.kaveri(miespuolinen) Ja koska luokallani oli muitakin muslimeja, oli tämä muslimi todella poikkeava tapaus. Hän oli aivan länsimaalainen ajatuksiltaan, ja pukeutumiseltaan, ja ulkonäkökin oli aivan pohjoismaalainen. Todella miellyttävä mies !!! Jos, en olisi ollut jo toisen vaimoke niin hän hän vastasi ihannemiestäni kaikessa-heh- Hän kertoili Libanonista, ja sain sen kuvan, että aika vapaamielinen on ko. valtio. Olen nähnyt paljon kuvia Libanonista, ja olen kieltämättä ihastunut ja haluaisin vierailla siellä, kuten myös mieheni. Mutta, muuten en osaa ottaa kantaa Libanonin vapaamielisyyteen.
MUTTA- Olen itse käynnyt Dubaissa, missä on samanlainen ilmiö olemassa, eli itä-eurooppalaisia naisia kulkee kaduilla minimini mekoissaan, ja muutenkin se elo oli siellä vapautunutta.
Jordania-on myös länsimaalainen, mutta mukava paikka, ei voi sanoa puolittaistakaan pahaa sanaa.
Qatar-on muistuttanut eniten Arabivaltiota. Mutta, sinne en ehkä haluaisi matkustaa pidemmälle lomalle vaan 3 päivää oli riittävä minulle.
Nämä missä me ollaan käyty on varakkaita Arabivaltioita ja varmaan sen takia aika länsimaalaisia kokemuksia, koska kaikkea on ja paljon. Erilaista olisi matkustaa Egyptiin-Palestiinaan ym, missä näkisi sen normaalin arjen, mitä se on muslimivaltioissa.
t. emmi
Minusta on järkyttävää että ihmiset, varsinkin ne joilla on ulkomaalainen puoliso pystyvät hyväksymään toisen maan, kulttuurin edustajan ja ihmisen ainoastaan jos he muistuttavat ulkonäöltään meitä ja ovat tavoiltaan, arvoiltaan länsimaalaisia.
Huomaa kyllä etteivät ihmiset tunne toisia kulttuureja lainkaan jos ainoat asiat mitkä miellyttää, on ne tutuiksi koetut, kultuurin länsimaalaistuneet pirteet. Se on surullista, koska arabikullttuuri on rikas ja monimuotoinen.
Kuinkas se arki sen eksoottisen oman kullan kanssa sitten sujuu?
Ikävä kyllä, minä olen aikuinen nainen ja minun makuaistiani miellyttävät tietynlaiset miehet ja naiset, jokaisella on jotakin hienoa ja kiehtovaa. Kun kerroin tästä opisk.kaveristani niin en toki pitänyt hänestä hänen länsimaalaisen ajattelutavan tai muiden seikkojen vuoksi. Minä kirjoitin, että hän oli ajatuksiltaan vaapaamielinen ja ulkonäöltään aivan kuten Pohjoismaalaiset konsanaan. Mutta minä en pitänyt hänestä näiden seikkojen takia. Minä pidin hänestä, koska hän oli sivistynyt, fiksu, huumorintajuinen ja yksi luokkani miellyttävimmistä ihmisistä.
Ja sitten lapsellisempaa: Hän ei vastannut ulkoisesti minun ihannemiestäni, mutta, kun ihminen on muuten aivan ihana niin eihän sillä ole mitään tekemistä hänen ulkonäkönsä kanssa, vai mitä ? Hänen vapaamielisyytensä ei myöskään iskeytynyt minuun, koska minun ihannemieheni ei ehkä tarvitse olla niin vapaamielinen, mutta hänen vapaamielisyyden ohessa, hän oli ajatteleva ja fiksu mies, ja aina perusteli väittämänsä hyvin.
Minun ihannemies on oma mieheni, täydellisen aasialainen mies 100%, herttainen ja sympaattinen, ei vapaamielinen, fiksu, kotitöitä tekevä,
vaimoaan rakastava, huumorintajuinen.
Ulkonaisesti myöskin ihannemieheni: Lyhyt, muutenkin pienikokoinen ja tumma hiuksinen ruskea silmäinen.
Siiri, kyllä ihmisestä saa pitää ilman sen suurempia kulttuurin tuntemuksiakaan, minun luokallani sattui olemaan yhdessä vaiheessa ihmisiä 15 eri kulttuurista, ja me ystävystyimme, ja ei sitä aina jaksa puhua kulttuurista vaan ihan normaaleista päivittäisistä asioista.
Minun ystäväni voi olla muslimi, kuten luokallani eräs tyttö Pakistanista, paras ystäväni oli korealainen. Heistäkin pidin ilman sen suurempaa maantiteellistä tai kulttuurillista tuntemusta.
Elämä on ihanaa, kun sen oikein ymmärtää. t.emmi
Meillä arki sujuu hyvin-nyt vauvan odotuksen merkeissä, eli ensimmäinen yhteinen lapsemme syntyy, jos kaikki menee hyvin niin ensi talvena. Eilen olimmekin neuvolassa vauvaa kuuntelemassa :-)
Eksotiikka katoaa pian, ja meillä ei sellaista eksotiikka ole koskaan ollutkaan, koska asuimme ensimmäiset yhteiset vuotemme jenkeissä, ja oltiin aika tavallisia tallukoita, eli ei siinä järin paljon eksotiikkaa ollut, mutta romantiikkaa sitäkin enemmän :-)
Ihmisten pitäisi vain koittaa elää sovussa ja löytää sellainen mielen rauha, mikä kattaa sitten kaiken epäoleellisen. Me olemme nainen ja mies ja rakastamme toisiamme niin hyvässä kuin pahassakin, emme elä missään ' kuplassa' , että minä palvoisin ulkomaalaista miestäni ja hän vuoroin minua. Rakkaus on jotakin muuta. Onneksi mieheni on samalla aaltopituudella kanssani.
taas emmi
mutta tuosta yhdestä viestistä sai selkeesti kyllä sen kuva että niemonaan vahvat länsimaalaiset piirteet viähättivät ao henkilössä, jollasen minäkin muuten sattumalta tunnen, pitkä komea mies?
Ko. mies ei viehättänyt minua ulkoisesti, mutta sisäinen kauneus oli sitäkin miellyttävämpää. Ymmärsitkö ? En myöskään pitänyt hänestä, koska hän oli muslimi, Libanonilainen, vapaamielinen jne vaan pidin hänestä koska hän oli MIELLYTTÄVÄ IHMINEN.
Siiri kaikki ihmiset eivät läähätä kulttuurin perässä, vaikka se mielenkiintoista onkin ja olen kiinnostunut eri kulttuureista. Mutta mieheni minä olen nainut ihan eri syistä kuin kulttuurin takia. Se vapaus suokoon meille kaikille, oikeus välittää muista ihmisistä ilman sen kummempaa vapaamielisyyttä/estyneisyyttä.
Hän oli hyvin pitkä (mikä sekin minulle sivu seikka) ja hyvin vaalea, ja ei asu Suomessa vaan rapakon takana NY:ssa.
t.emmi
Emmi69:
Ja koska luokallani oli muitakin muslimeja, oli tämä muslimi todella poikkeava tapaus. Hän oli aivan länsimaalainen ajatuksiltaan, ja pukeutumiseltaan, ja ulkonäkökin oli aivan pohjoismaalainen. Todella miellyttävä mies !!! t. emmi
Ihan vain noin Siirin puolustukseksi (vaikkei Siiri varmaan puolustusta kaipaakaan...) niin kyllä tuosta sinun kirjoituksestasi todellakin sai sellaisen kuvan, että tämä muslimi oli nyt niin poikkeava, koska länsimaalainen ajatuksiltaan, miellyttävä... Eli kyllä minäkin kun luin ekan kerran, niin ajattelin heti että huh huh, muslimit eivät siis yleensä miellyttäviä??? Mutta joo, kiva kun selvensit sitten myöhemmissä kirjoituksissasi.. :)
Olen todellakin pahoillani, jos joku loukkaantui kirjoituksestani, mutta en todellakaan tarkoittanut, etteivätkö muslimit olisi ihan mukavia siinä missä kaikki muutkin ihmiset, kulttuurin, uskontoon, ulkonäköön jne katsomatta. Minä lähinnä ihailin ko. ihmistä, koska hän oli niin vahva mielipiteissään ja ajatuksissaan, mutta aina herrasmies käytökseltään.
Mutta hänen länsimaalaisuutensa tai jokin muu vastaava seikka ei vaikuttanut siihen, että hänestä pidettiin. Halusin lähinnä kirjoituksellani tuoda esille sen, että muslimeissakin on paljon erilaisia ihmisiä, eivä he kaikki ole samanlaisilla ajatuksilla varustettu. Luokallani oli tosiaankin muslimeita monista eri arabivaltioista, ja kaikki he olivat erilaisia.
t.emmi
Hanella ei ole mitaan suomalaisia vastaan, ei todellakaan, mutta han on han, oman maansa ja kulttuurin tuote, eika halua olla tai vaikuttaa muulta. Enka minakaan haluaisi hanen olevan niinkuin suomalainen!
En nainut hanta kulttuurin takia (olin aina ajtellut etten voisi koskaan menna naimisiin senmaalisen kanssa (etelaeurooppa)!), vaan hanen itsensa takia.
Mieheni on hyvin varovainen minun suhteeni, eika koskaan (paitsi leikillaan, kun haluaa kisoitella) sanoisi kuinka olen ihanasti italialinen, tai jotain sen tapaista. Tietaa etta olen ylpea omasta kultturistani ja lisaksi vainoharhaisen alemmuustuntoinen... Jos han haluaa oikeasti snoa jotain hellaa, niin kutsuu minua pieneksi suomalaisekseen. Sen hyvaksyn ;-)
Miksi Libanon ei ole arabimaa?
Naiset gynellä... Mitä sen pitäisi kertoa? Kävin itsekin gynellä äskettäin. Eikös se ole varsin tavallista että siellä käydään silloin tällöin?