Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hormonikierukka

Vierailija
01.08.2014 |

Haluaisin kuulla teidän kokemuksia hormonikierukasta. Harkitsen sen ottoa, mutta pelottaa sivuvaikutukset, laittaminen ja että lähteekö se pois paikoiltaan itekseen.. Tuntuuko se siellä jotenkin? :D

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös kaivataan vastauksis samoihin kysymyksiin :)

Vierailija
2/22 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta kun vain kuparikierukasta. Sen kyllä tunsi joskus kävellessä tai juostessa mutta ei kivuliaalla tavalla. En ole synnyttänyt joten kierukan tippuminen pois paikoiltaan on erittäin epätodennäköistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne mitenkään. En tuntenut kun kierrukka laitettiin. Kun härveliä vietiin sisään kuhtu supisteli. Erittäin helppo ja kivuton. Ja kuukautiset tulee tiputtelu vuotona (kestää 3 päivää)

Vierailija
4/22 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin tyytyväinen. Kärsin aiemmin todella runsaista kuukautisista - nyt menkkoja ei lainkaan! Suosittelen lämpimästi.

Vierailija
5/22 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tunnu, ei satu laittaminen eikä poistaminenkaan. Olisin ollut ikionnellinen hormonikierukan käyttäjä, mutta valitettavasti se aiheutti minulle aknen. Iso harmi (ja pitkä riesa).

Vierailija
6/22 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
7/22 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten hyvä, mut naama ja varsinkin selkä alkoi kukkimaan. Lisäksi tiputteluvuotoa viikko ennen menkkoja, eli vuotoa yhteensä pari viikkoa. Kaksi vuotta kärvistelin, sit otatin kierukan pois. Nyt ei tarvii kärsii finneistä eikä tiputteluvuodoista. Mulla siis näin, joillain ei mitään ongelmaa.

Vierailija
8/22 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen kierukan laitto ei sattunut yhtään. Sen laittoi oma gynekologini. Toisella kertaa kierukan vaihtoi väkisin toinen gyne. Hän oli erittäin kovakourainen ja mulle tuli todella huono olo.

Olen ollut todella tyytyväinen hormonikierukkaan. Runsaat vuodot vaihtuivat alun tiputtelun jälkeen täysin vuodottomaan elämään:-) Mitään sivu vaikutuksia ei ole tullut. Pillereistä ja ehkäisyrenkaasta tuli sivuoireena valtavat mielialan vaihtelut, nyt ei mitään. Iho oli aluksi huonommassa kunnossa mutta sekin jo rauhoittunut.

Suosittelen siis hormonikierukkaa!

Vierailija
9/22 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
10/22 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut Mirena noin vuoden. Kuukautiset ovat koko ajan vähentyneet, nykyään en tarvitse edes pikkuhousunsuojaa - vessassa pyyhkiessä huomaan paperista, että on "kuukautiset". Seksihalut ovat lisääntyneet, mutta ruokahalu vähentynyt. Olen tosi tyytyväinen kuitenkin.

Vierailija
11/22 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli Mirena. Lihoin 15kg ja ja todella paha akne hartioista ylöspäin. Todella yksillöllisiä nämä vaikutukset, ei tiedä ennenkuin kokeilee.

Vierailija
12/22 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolmas Mirena menossa. Ei mitään sivuoireita. Kierukka ei tunnu mitenkään. Mä oon synnyttänyt 5 lasta ja hyvin on pysynyt kierukka paikoillaan. Asettaminen ja poisottaminen ei satu. Buranan voi ottaa halutessaan etukäteen. Mulla on normaalisti todella runsaat kuukautiset. Mirenan kanssa ei ole mitään kipuja. Kuukautiset tulee noin kerran 3 kuukaudessa, kestää pari päivää ja pikkuhousunsuojalla pärjään. Suosittelen lämpimästi!

Vierailija
13/22 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirena kohta 5 vuotta. Ei mitään ongelmia eikä kuukautisia. Ei kipuja eikä sivuvaikutuksia. Ennen oli tosi runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Eli tässä suhteessa elämäni parhaat 5 vuotta.

Vierailija
14/22 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut nyt kohta 3kk enkä kyllä ole tyytyväinen. Laittaminen sattui jonkin verran, mutta se varmaan riippuu lääkäristä ja asiakkaastakin. Kuukautiset ovat olleet ennenkin runsaat, mutta nyt muuttuneet järjettömiksi. Todella runsasta vuotoa 8pv ja muu aika tiputtelua tai vuotoa. Pisin aika ilman vuotoja tänä aikana 6pv, yhteensä ilma vuotoa 14pv. Todella mukavaa kun oltiin reissussa melkein koko kesä ja tämä helle tietysti:-/

Aluksi oli myös kipuja, ensimmäisen kierron aikana pelkäsin että tulee ulos tai puhkaissut kohdun tai jotain, viiltävää kipua monta päivää etenkin istuttaessa. Se kuitenkin on mennyt ohi.

Viimeisimmät menkat, siis kolmannet laittamisen jälkeen ehkä olleet vähän vähemmän järkyttävät kuin viimeiset kaksi, eli ehkä jotain toivoa vuodon niukkenemista on...? Tehokas ehkäisy tosiaan kun ei paljon kiinnosta kun vuodan kuin sikaa lahdattaisiin. Mutta katsotaan nyt vielä. Onneksi ei ole tullut mitään mielialamuutoksia, niistä olin eniten huolissani. 

Vierailija
15/22 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 14:27"]

Muuten hyvä, mut naama ja varsinkin selkä alkoi kukkimaan. Lisäksi tiputteluvuotoa viikko ennen menkkoja, eli vuotoa yhteensä pari viikkoa. Kaksi vuotta kärvistelin, sit otatin kierukan pois. Nyt ei tarvii kärsii finneistä eikä tiputteluvuodoista. Mulla siis näin, joillain ei mitään ongelmaa.

[/quote]

sama homma. Kärvistelin 1,5 v, ja helpotus heti kun tajusin ottaa pois. Lisäksi minusta tuli vihannes, vei kaikki seksihalut, todellista ehkäisyä siis. En suosittele kenellekään.

Vierailija
16/22 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
17/22 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmas Mirena putkeen menossa. Kuukautiset jäivät heti ensimmäisen kohdalla pienen tiputtelun jälkeen pois, eikä vaihtojenkaan aikana ole palannut. Jo yli 10 vuotta ilman kuukautisia, ihanaa! Mitään aknea, lihomista tai mielialavaihteluja ei ole ollut, mutta seksuaalinen halukkuus on kyllä huipussaan. Sekin on vain positiivinen asia.

Vierailija
18/22 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla laittaminen kyllä sattui, mutta onneksi vain hetken. Sen jälkeen puoli vuotta menkat olivat hieman aiempaa niukemmat mutta toisaalta kestivät viikon tai jopa yli. Lisäksi tuli ajoittaisia välivuotojakin. Nyt ilmeisesti ovat menkat (vihdoin) kaikkoamassa, koska edelliset eivät tulleet ollenkaan. Sen sijaan välivuotoja on tullut nyt hieman useammin mutta niiden kanssa pärjää ihan pikkuhousunsuojien kanssa. Vaatii siis alussa todella paljon kärsivällisyyttä mutta ehkä tämä nyt tästä! Finniongelmia tai muita sivuvaikutuksia tai esim. kipuja minulla ei ole ollut.

Vierailija
19/22 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se sieltä itsestään tipu, mutta kohtu saattaa hylkiä vierasesinettä ja työntää sen sieltä pois. Näin kävi mulle muutamassa viikossa. En laittanut uutta. Sukulaisella on jatkuvaa tiputtelua ollut monta vuotta.

Vierailija
20/22 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 13:45"]Haluaisin kuulla teidän kokemuksia hormonikierukasta. Harkitsen sen ottoa, mutta pelottaa sivuvaikutukset, laittaminen ja että lähteekö se pois paikoiltaan itekseen.. Tuntuuko se siellä jotenkin? :D

[/quote]

Itselläni ollut Mirena viime syksystä, eli kohta vuoden. Laittoi vihlaisi, muttei niin pahasti etteikö siitä selviäisi. Söin ohjeiden mukaan kaksi Burana 400 ennen toimenpidettä ja tämä varmaankin auttoi.

Mulla jäi lähestulkoon heti menkat pois. Välillä on pientä tiputtelua, mutta käytännössä kuukautisia ei ole ollenkaan. Kärsin kyllä samoista oireista kuin muutama yllä vastannut - selkä ja olkapäät täynnä finnejä. Naamassa myös. Ennen ei selässä tai olkapäissä ollut mitään, mutta noin 3kk Mirenan laittamisen jälkeen Se alkoi. Lisäksi paino on noussut (johtuuko Mirenasta tai muusta, ken tietää) ja olen saanut raskausarpia alavatsaan.

Varoitan laitosta sen verran, että mene heti lääkäriin jos tuntuu oudolta. Mulla laiton jälkeen vihloi todella kovaa oikealta puolelta kohtua ja tarkastuksessa selvisi, että mulla oli munarakkula vain jatkanut kasvuaan kun normaalisti ne ns. hiipuvat pois. Kierukan laitto oli häirinnyt tätä normaalia kiertoa ja siksi rakkula painoi ja oikea puoli oli kipeä. Tämä on kuulemma melko yleistä ja rakkula parani hyvin itsestään ilman toimenpiteitä.

Kaiken kaikkiaan olen ollut Mirenaan ok tyytyväinen, jos ihoa ei lasketa. Seksihalut taas normaalit/koholla, menkkoja ei ole. Kierukka ei tunnnu miltään minulle tai miehelleni. Enemmän siis nyt plussia kuin miinuksia, kun vielä ihonkin saisi kuntoon. Jostain luin, että ensimmäisen kesän jälkeen pitäisi ihon tilanteen helpottaa, mutta katsotaan kuinka käy.

ps. Olen synnyttämätön, N22