Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hormonikierukka

Vierailija
01.08.2014 |

Haluaisin kuulla teidän kokemuksia hormonikierukasta. Harkitsen sen ottoa, mutta pelottaa sivuvaikutukset, laittaminen ja että lähteekö se pois paikoiltaan itekseen.. Tuntuuko se siellä jotenkin? :D

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 13:45"]Haluaisin kuulla teidän kokemuksia hormonikierukasta. Harkitsen sen ottoa, mutta pelottaa sivuvaikutukset, laittaminen ja että lähteekö se pois paikoiltaan itekseen.. Tuntuuko se siellä jotenkin? :D

[/quote]

Itselläni ollut Mirena viime syksystä, eli kohta vuoden. Laittoi vihlaisi, muttei niin pahasti etteikö siitä selviäisi. Söin ohjeiden mukaan kaksi Burana 400 ennen toimenpidettä ja tämä varmaankin auttoi.

Mulla jäi lähestulkoon heti menkat pois. Välillä on pientä tiputtelua, mutta käytännössä kuukautisia ei ole ollenkaan. Kärsin kyllä samoista oireista kuin muutama yllä vastannut - selkä ja olkapäät täynnä finnejä. Naamassa myös. Ennen ei selässä tai olkapäissä ollut mitään, mutta noin 3kk Mirenan laittamisen jälkeen Se alkoi. Lisäksi paino on noussut (johtuuko Mirenasta tai muusta, ken tietää) ja olen saanut raskausarpia alavatsaan.

Varoitan laitosta sen verran, että mene heti lääkäriin jos tuntuu oudolta. Mulla laiton jälkeen vihloi todella kovaa oikealta puolelta kohtua ja tarkastuksessa selvisi, että mulla oli munarakkula vain jatkanut kasvuaan kun normaalisti ne ns. hiipuvat pois. Kierukan laitto oli häirinnyt tätä normaalia kiertoa ja siksi rakkula painoi ja oikea puoli oli kipeä. Tämä on kuulemma melko yleistä ja rakkula parani hyvin itsestään ilman toimenpiteitä.

Kaiken kaikkiaan olen ollut Mirenaan ok tyytyväinen, jos ihoa ei lasketa. Seksihalut taas normaalit/koholla, menkkoja ei ole. Kierukka ei tunnnu miltään minulle tai miehelleni. Enemmän siis nyt plussia kuin miinuksia, kun vielä ihonkin saisi kuntoon. Jostain luin, että ensimmäisen kesän jälkeen pitäisi ihon tilanteen helpottaa, mutta katsotaan kuinka käy.

ps. Olen synnyttämätön, N22

Vierailija
22/22 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toinen Mirena menossa, 9 vuotta ollut käytössä kaikenkaikkiaan. Kuukautisvuotoja ei ole ollut oikeastaan lainkaan, en tarvitse edes pikkuhousunsuojia. Seksuaalinen halukkuus on nyt nelikymppisenä korkeimmillaan kuin ikinä aiemmin. Hormonaalinen vaikutus on huomattavasti pienempi kuin pillereitä käyttäessäni. Pillereillä kärsin joka kuukausi voimakkaista migreeneistä pahoinvointeineen, mutta kierukalla hormonikuormitus ilmeisesti jää hyvinkin paikalliseksi.

Ainoa, mutta myös samalla merkittävä negatiivinen puoli on selkään ilmestynyt akne. Olen käyttänyt apteekin reseptivapaita voiteita (basiron, ei hyvä, värjäytyi lakanat ja pyyhkeet), antibiootteja (sisäisesti sekä voiteena, auttoi juuri kuurin keston ajan), ruokavaliota (sokerit, vehnäjauhot ym turhat hiilarit minimiin), mutta millään näistä ei ole ollut pysyvää vaikutusta. Miestä ei kuulemma näpyt haittaa, itseä tietysti enemmän. Suurin harmitus tästä aiheutuu tietysti kesäaikaan, kun olisi kiva käyttää toppeja ja bikinejä ilman että tarvitsee miettiä selän akneongelmaa.

Tämä on ehkäisynä todella huoleton eikä naisellisuuttani vähennä millään lailla se, ettei kuukautisia ole. Ei ole myöskään PMS-oireita tai migreenejä. Kierukan vaihto sattui, kun siinä joudutan väkisinkin venyttämään kohdunsuuta, etenkin kun synnytyksestäkin oli kulunut jo viisi vuotta. Kannattaa varmaan ottaa etukäteen särkylääkettä kunnon tujaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla