Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmiset jotka NEUVOO koko ajan ihan kaikessa!? Mikä ongelma sellaisella on?

Vierailija
23.07.2021 |

Ihan oikeasti, tulee olo kuin olisi jotenkin ahdisteltu. Henkistä väkivaltaa tuhahtelujen kera jos "ei neuvot kerran kelpaa".

Kommentit (201)

Vierailija
161/201 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No annas kun mä neuvon sua:

Ihmiset on erilaisia! Valitus on ongelmasta raportointia ja me jotkut mielellämme ratkomme ongelmia.

Normaalit ihmiset neuvoo kun kysytään. Kysymättäneuvojilla on usein mielessään että miksi kukaan ei enää käy kylässä tai kerro mulle enää mitään. Ei silti osaa itselleen tätä ongelmaa ratkaistuksi neuvoa.

Normaali ihminen kysyy ensin luvan muilta, ennen kuin alkaa valittaa "ongelmistaan"! Ilman valituslupaa jätetään omat kesälihomisongelmat kaatamatta muiden niskaan ja puhutaan mukavammista asioista.

Öh. Vähän erikoista kimmastua muiden ihmisten asioista noin paljon. Ehkä et vaan tajua että se ei toiselle ole mikään ihan erityinen ongelma.

Vierailija
162/201 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on erilaisia! Valitus on ongelmasta raportointia ja me jotkut mielellämme ratkomme ongelmia.

Normaalit ihmiset neuvoo kun kysytään. Kysymättäneuvojilla on usein mielessään että miksi kukaan ei enää käy kylässä tai kerro mulle enää mitään. Ei silti osaa itselleen tätä ongelmaa ratkaistuksi neuvoa.

Normaali ihminen kysyy ensin luvan muilta, ennen kuin alkaa valittaa "ongelmistaan"! Ilman valituslupaa jätetään omat kesälihomisongelmat kaatamatta muiden niskaan ja puhutaan mukavammista asioista.

Öh. Vähän erikoista kimmastua muiden ihmisten asioista noin paljon. Ehkä et vaan tajua että se ei toiselle ole mikään ihan erityinen ongelma.

Erikoista tai ei, nyt olet tästä ketjusta oppinut, että ratkaisukeskeisten ihmisten mielestä se jutusteluksi tarkoitettu pikkuvalituksesi jota ei saa yrittää ratkoa, on epämiellyttävää. Koemme sen epäkohteliaaksi.

Kysymys kuuluu, aiotko jatkossa harkita tarkemmin, keiden seurassa valitat? Samalla tavalla kuin me ratkaisukeskeiset yritämme pitää suumme supussa, jos tiedämme että joku arkivalittaja ei arvosta ratkaisuehdotuksia, haluaa vain avautua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/201 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öh. Valituksen kuuntelu syö voimavarojani. Miksi minun pitäisi loputtomasti olla toisen tunkiona, jonka päälle voi kipata kaikki ruikutukset kesäläskeistä?

Vierailija
164/201 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoista tai ei, nyt olet tästä ketjusta oppinut, että ratkaisukeskeisten ihmisten mielestä se jutusteluksi tarkoitettu pikkuvalituksesi jota ei saa yrittää ratkoa, on epämiellyttävää. Koemme sen epäkohteliaaksi.

Kysymys kuuluu, aiotko jatkossa harkita tarkemmin, keiden seurassa valitat? Samalla tavalla kuin me ratkaisukeskeiset yritämme pitää suumme supussa, jos tiedämme että joku arkivalittaja ei arvosta ratkaisuehdotuksia, haluaa vain avautua.

Olen aika suu supussa erään ammattineuvojan kanssa. Suhde on hieman ongelmallinen, kun tämä neuvoja valittelee että ei koskaan tiedä meidän elämästä mitään. No, en oikein jaksa kertoa kun sitten tulee pelkkiä neuvoja. En oikein tiedä mihin tämä kyseinen ihmissuhde enää osaltani perustuu kuin velvollisuuteen jota yritän täyttää. Normaaleja, antoisia ihmissuhteita muiden kanssa, he ovat vastavuoroisia, kuuntelevat ja kysyvät, kuten itsekin. Eivät ole heti neuvomassa.

Vierailija
165/201 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"jota ei saa ratkoa"

Tuota, kuulostaa nyt kyllä aika epäterveeltä kontrollitarpeelta.

Vierailija
166/201 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan tämän piirteen itsessäni, mutta koska tunnistan sen, osaan välttää sen täysimääräistä toteuttamista. Tiedän myös mistä asia omalla kohdallani johtuu. Eli olen hyvin ratkaisukeskeinen ihminen, ja jos otan jonkun oman ongelmani (pienen tai ison) esiin jonkun ihmisen kanssa, niin silloin tyypillisesti haluan kuulla nimenomaan sen ihmisen ratkaisuehdotuksen kyseiseen asiaan. Minkä muun takia asiasta ylipäätään puhuisi? Mutta tiedän, että kaikilla ihmisillä asia ei ole näin, joten yritän välttää "tee niinkuin itsellesi toivoisit tehtävän" mentaliteettia tässä suhteessa etenkin vieraampien ihmisten kanssa.

Sama täällä, ja siksi koitan välttää avun tai ratkaisun tarjoamista ja olen opetellut tunnistamaan milloin sitä oikeasti kaivataan. Onneksi lähimmäiseni hyväksyvät tämän ratkaisukeskeisen puoleni ja suoraan pyytävät kertomaan näkemykseni, jolloin apu on tervetullutta.

Entä jos näette toisessa ihmisessä ongelmia, joita hän ei edes ota puheeksi. Tykkäättekö silloin tyrkyttää neuvoja? Esimerkiksi kaveri on lihonut syystä tai toisesta, mutta ei puhu siitä, niin yritättekö hienovaraisesti tai vähemmän hienovaraisesti neuvoa ruokavalion ja liikunnan kanssa.

Yksi sukulaiseni paasasi minulle monta tuntia, mitä minun kannattaisi tehdä. Enkä ollut itse näitä asioita ottanut millään tavalla puheeksi. Mulla on suurin piirtein koko elämä pielessä, kun en tee samalla tavalla kuin hän. Mulle nämä ratkaisut eivät sovi, koska olen niin erilainen kuin hän.

Sukulaisesi kuulostaa huonokäytöksiseltä. Vaikka olenkin ratkaisukeskeinen, en koskaan pyytämättä neuvo varsinkaan noin henkilökohtaisessa asiassa. Ja erityisesti toisen ulkonäköön liittyvä kommentointi on törkeää

Omasta mielestään, hän tarkoittaa vain hyvää ja on vain huolissaan muiden terveydestä. En tiedä luuleeko hän myös, että muilla on huono muisti vai onko itsellään muistiongelmia, koska hän pitää samat saarnat joka kerta.

Vierailija
167/201 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää tämän ketjun perustella siltä, että monet ammattineuvojat ymmärtävät ammattivalittajien motiiveja ja yrittävät hillitä itseään heidän seurassaan, mutta toisin päin kuvio ei toimi.

Vihjaillaan että kyseessä on persoonallisuusongelma, vaikka kyse on vain siitä että toinen on kiinnostuneempi ratkaisusta ja toinen ongelmasta.

Vierailija
168/201 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger tai ADHD

Vierailija
169/201 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asperger tai ADHD

Vali-valilla?

Vierailija
170/201 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyttää tämän ketjun perustella siltä, että monet ammattineuvojat ymmärtävät ammattivalittajien motiiveja ja yrittävät hillitä itseään heidän seurassaan, mutta toisin päin kuvio ei toimi.

Vihjaillaan että kyseessä on persoonallisuusongelma, vaikka kyse on vain siitä että toinen on kiinnostuneempi ratkaisusta ja toinen ongelmasta.

On kyse ihmisistä jotka neuvoo koko ajan, huolimatta siitä valittaako. Ammattivalittajista täällä ei kukaan puhu muut kuin oman äänensä rakastajat jotka oikeuttavat rajatonta käytöstään.

Vierailija
171/201 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on niitä samoja jotka täällä leikkii kielipoliiseja ja huomauttelee yhdyssanoista sun muista typoista. Rasittavia ihmisiä.

Just tää. Kerran sanoin miehelleni talvella et on täällä kämpässä siis kylmä. Katottiin sohvalla elokuvaa. Nii mitä hän tekee? Sano et oota vähän ja menee siis ja sulkee ikkunan. Voi että mua sieppas niinku Saara Sieppii. Yks Juhannus oli kavereita tulossa grillaan ja huomattiin et hiilet loppu, kello 20 vaille ja kauppa menee kiinni. Yks pariskunta oli jo tullut ja muita siinä odoteltiin. Oota vähän sanoo mies ja lähtee autolle, siis menee autolle ja lähtee. Tulee kahden hiilipussin kaa ja sanoo nippa ehti. Siis oota vähän? Siis ei mitään keskusteluu mitenkä hiilet on loppu just nyt eikä mitään selityksiä kumman piti hakee saati pitkää tikkuu kuka lähtee. Siitä olisi saanut hyvän jutun illaksi mitenkä Timo sai pisimmän tikun ja joutu lähteen vaikka oli jo muutaman kaljan ottanu. Oota vähän lähti vaihtoon Juhannuksen jälkeen.

Vierailija
172/201 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Innokkaille neuvojille voisi järjestää amiksiin julistaja-valistajan ammattitutkintoon johtavan 2 vuotisen opintolinjan. valmistumisen jälkeen pääsee sitten johonkin kunnalliseen pömpeliin möykkäämään hyviä neuvoja parin tonnin peruspalkalla. Tää oli neuvo.

Vierailija
173/201 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yks kaveri koko ajan neuvoo kun ajan autoa, vaikka oltais mun kotikaupungissa, mulla on ollut ajokortti 30 vuotta enkä oo koskaan saanut sakkoa enkä ajanut kolaria. On tosi ärsyttävää🤮🤮🤮Esim käännyn ja vilkku lähtee itekseen pois heti kun auto suoristuu, heti kääntymisen jälkeen sanoo: sulta jäi vilkku päälle ym ym ja kun mennään parkkiin: tossa on tyhjä paikka, niimko en näkis, että niitä on 10...ym ym

Vierailija
174/201 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö neuvojia yhtään hävetä että heitä pidetään rasittavina ihmisinä selän takana? Itseäni ainakin hävettäisi.

Vierailija
175/201 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isosiskoni.

Rasittavinta on se, että alkaa aina paasata jostain asiasta. Tyyliin katsotaan telkkarista esteratsastusta ja hän alkaa selostaa ja opettaa ja neuvoa, mistä siinä on kyse jne.

Ei ole koskaan ollut edes hevosen selässä. Silti omaksuu automaattisesti sen tietäjän roolin.

Kun olin pienempi, sekaantui aina kouluasioihini ja opetti jyräämällä mm soittamaan nokkahuilua päin v+++uja.

Edelleen kun ollaan jo keski-ikäisiä on mielestään minun yläpuolellani, eikä kunnioita mitään rajoja.

Vierailija
176/201 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on niitä samoja jotka täällä leikkii kielipoliiseja ja huomauttelee yhdyssanoista sun muista typoista. Rasittavia ihmisiä.

Just tää. Kerran sanoin miehelleni talvella et on täällä kämpässä siis kylmä. Katottiin sohvalla elokuvaa. Nii mitä hän tekee? Sano et oota vähän ja menee siis ja sulkee ikkunan. Voi että mua sieppas niinku Saara Sieppii.

Olen mies ja hieman autisti. Voisiko joku selittää logiikan miksi tuosta suututaan?

Vierailija
177/201 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

effff kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just tää. Kerran sanoin miehelleni talvella et on täällä kämpässä siis kylmä. Katottiin sohvalla elokuvaa. Nii mitä hän tekee? Sano et oota vähän ja menee siis ja sulkee ikkunan. Voi että mua sieppas niinku Saara Sieppii.

Olen mies ja hieman autisti. Voisiko joku selittää logiikan miksi tuosta suututaan?

Nainen olisi halunnut keskustella asiasta. Hän ei halunnut että mies ratkaisee kylmyyden sulkemalla ikkunan vaan pitää keskustella ja päivitellä jopa ihmetellä kuinka kylmä on ja sitten, sitten nainen vihoviimein huomaa että ikkunahan on auki ja pyytää miestään sulkemaan sen. Sama juttu lie hiilien kaa. Ei ole mitään väliä vaikka kauppa menisi kohta kiinni, siitä hiilestä pitää voida keskustella ja ihmetellä että hiilet on loppu. Lopuksi tietysti todettaisiin että kauppa meni jo kiinni. Se vaan on niin että mies etsii ratkaisuja ja nainen haluaisi keskustella että meillä on ongelma. Ratkaisu siihen on ihan toissijainen asia.

Vierailija
178/201 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo on huomattu.

Laihduttajat valittaa tälläkin palstalla mutta ootas kun joku HOIKKA antaa ohjeita, ne ei kelpaa.

Naiset ei halua neuvoja, naiset haluaa VELLOA ongelmissaan.

TÄMÄ!

Vierailija
179/201 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo on huomattu.

Laihduttajat valittaa tälläkin palstalla mutta ootas kun joku HOIKKA antaa ohjeita, ne ei kelpaa.

Naiset ei halua neuvoja, naiset haluaa VELLOA ongelmissaan.

Olen ollut sekä ylipainoinen, että hoikka. Minun piti olla vuosia hoikka, ennen kuin minulta katosi aivan maaninen tarve syödä. Ei ikänsä hoikka ihminen ole koskaan kokenut sitä hormonimylläkkää, mitä ylimääräinen rasva aiheuttaa ja muokkaa aivoja himoamaan ruokaa.

Nykyään on tosi helppoa syödä normaalisti. En silti ole ylimielinen ja kuvittele, etteikö lihava tiedä, miten normaalisti syödään. Se pitkä matka on vaikea, ei keinot. Jokainen lihava tietää tasan tarkkaan miten laihduttaa. Jos se olisi tiedosta kiinni, kaikki me olisimme laihoja.

Olin lihava ja laihduin silti helposti,tekosyitä.

Vierailija
180/201 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän puolen tunnin aika eräs naikkonen joka ei osaa suomea tulee neuvoo kaikessa  tämän puolen tunnin aikana tullu joh aika monta kertaa rampanut minun huoneessa .