Kysy valokuvauksesta!
Taitaa olla reilu vuoden verran aikaa, kun viimeksi tällaisen ketjun aloitin, joku palsta-aktiivi voi vielä muistaakin.
Eli jos on jäänyt jokin asia mietityttämään, niin kysy pois. Vastailen parhaan taitoni mukaan.
Jos joku ihmettelee motiivia, niin tylsä ilta ja auttamisen halu ovat varmaan ne parhaat :)
Kommentit (74)
@26 Tässä on oikeastaan kaksi vaihtoehtoa. Joko kamera on jollain tavalla viallinen (ei tarkenna oikein tms.) tai sitten (älähän pahastu) sitä ei osata käyttää :)
Muutaman kerran olen siis tähän asiaan törmännyt ja yleensä lopputulos on se, että uusi kamera ottaa "ihan yhtä paskoja kuvia" kuin se vanhakin. Mikäli nykyisessä on vikaa, niin silloin toki kameran vaihto tai korjautus on järkevää.
Annan toki silti ehdotukseni, eli jos haluat pysytellä Nikonissa merkkinä, niin Rajala nyt esim. tällä hetkellä myy Nikon D7000 - runkoa AF-S 18-105mm f/3.5-5.6G VR - objektiivilla hintaan 799€. Ko. kamera on huomattavan paljon järeämpää tekoa, kuin nykyinen kamerasi ja hinta-laatusuhteeltaan hyvä.
Toinen vaihtoehto olisi hommata nykyiseen kameraan uusi, parempi objektiivi.
Tsemppiä harrastukseen!
@46 Mitä pidempi polttoväli ja/tai pienempi kenno, sitä tärkeämmäksi kuvaustekniikka muodostuu.
Olympus käyttää ns. runkovakaajaa, eli käytännössä kaikki optiikat ovat näin kuvanvakaajalla varustettuja. Ihmeisiin mikään vakaajajärjestelmä ei pysty, eli oikea kuvaustekniikka tosiaan on tärkeää.
Näihin siis perusosaltaan lukeutuvat suljinajan pitäminen järkevänä, kameran tukeminen kuvan oton ajaksi mahdollisimman hyvin, sulkimen oikeaoppinen puristaminen tärähdysten minimoimiseksi jne.
Nyrkkisääntönä voidaan pitää polttoväliä kerrottuna ns. kroppikertoimella. Eli jos (ja tässä tapauksessa kun) kameran kenno on pienempi, kuin vanha kinofilmiruutu, niin polttoväli kerrotaan tällöin kennon kroppikertoimen kanssa. Olympus on Micro4/3 kamera, eli kroppikerroin on 2. Pinta-alaltaan tämän ko. kameran kenno on siis 1/4 kinofilmiruudusta tai ns. täyden kennon kameran kennosta.
Näin ollen jos polttoväli on vaikkapa 150, niin koeta pitää suljinaika tuplattuna, eli vähintään 1/300s. Mielellään vaikkapa 1/500s, mikäli vain mahdollista. Tämä tarkoittaa aukon suurentamista (pienempi aukkoluku on suurempi aukko) sekä ISO-arvon nostamista ja näiden kahden balanssiin saamista, jotta tuo suljinaika pysyy järkevänä. Mikäli teillä on jo käytössä esim. 75-300mm optiikka, niin ainakin siellä pitkässä päässä pitäisi suljinajan olla vähintään 1/600s, mieluusti taas vaikkapa 1/1000s.
Kuvanvakaajalla pystyy osaltaan näitä rajoja rikkomaan, eli teräviä kuvia tulee pidemmilläkin suljinajoilla, mutta vain liikkumattomista kohteista. Eli kuvanvakaaja (niin hyvä tekninen apuväline kuin se onkin) ei auta kohteen liikkeen pysäyttämisessä millään tavalla.
Katsoin Olympuksen tarjonnan m4/3 - objektiivien osalta ja sieltä tuntuu puuttuvan pidemmät, mutta valovoimaiset objektiivit lähes kokonaan. Aiemmassa 4/3 sarjassa noita oli (olen itse kuvannut alkujaan Olympuksella), eli ne toimivat yhä edelleen sovitteen kanssa Pen-sarjalaistenkin kanssa. Sieltä esim. 50-200mm f/2.8-3.5 olisi erittäin hieno optiikka, joskin melko isokokoinen ja hintava ellei sellaista löydy käytettynä jostain. Tämän hetken tarjonnasta ehkä juuri nuo 75-300mm optiikat vaikuttavat ihan hyviltä, mutta valovoiman puute niitäkin vaivaa.
Tilannehan on oikeastaan melko jännä juuri tuon kroppikertoimen vuoksi, eli itsellä on pisin objektiivi tällä hetkellä 400mm. Olympuksella samaan vastaavuuteen päästään 200mm objektiivilla. Eli siis Olympuksella kuvatessa mennään todella nopeasti todella pitkiin putkiin kinofilmivastaavuudeltaan, jolloin se kuvaaminen kyllä hankaloituu. 300mm vastaakin jo 600mm optiikkaa mun kamerassa jne.
Kysyhän lisää jos haluat tarkempia neuvoja vielä :)
Jesh, suuntaan tästä nukkumaan. Kiitoksia kaikille, jotka ottivat osaa ketjuun.
Enköhän mä tästä taas jossain kohtaa toteuta samanmoisen setin, mutta nyt hyvää yötä palstalaisille!
Saako siis 200 mm zoomattua lähemmäs kuin 50 millisellä ? Anteeksi olen tyhmä :D Kumman itse ostaisit, kun harrastan "vaan kuvailua"
@70 Tätä tarkoitin sillä, että ihmeitä ei profiileillakaan saada aikaan. Yleensäkin profiilit toimivat paremmin esim. rakennusten tai muiden geometristen kohteiden kanssa.
Ihmisten kanssa teen usein siten, että käytän profiilista ainoastaan vinjetoinnin korjauksen ja jätän perspektiivikorjauksen tekemättä. Yllättävän hienosti nämä nykyiset korjaukset kuitenkin toimivat, eli kokeilla aina kannattaa, mikäli siihen on mahdollisuus. Lopputulos voi hyvinkin miellyttää omaa silmää.
Minkä hiton takia Nokia Lumiassa pitää olla 10 erilaista kamerasovellusta, joita kaikkia on vielä niin vaikea käyttää? Käyttöohjeet ovat olemattoman huonot eikä sopivaa toimintoa tahdo löytää millään. Miksei vain voisi olla yksi selkeä sovellus, jossa selkeät vaihtoehdot, ihan sanallisesti otsikoituina?
@72 Hyvä kysymys sinällään, mutta pitää todeta, että en osaa tähän oikein sanoa mitään. Puhelimen kameraa ei juuri tule käytettyä ja näitä Windows-pohjaisia Nokialaisiakin on vain tullut ohimennen näprättyä.
Löytyykö puhelimesta se ns. virallinen kamerasovellus? Ne yleensä ovat toiminnoiltaan melko simppeleitä ja ohjeistukset löytyvät luultavasti käyttöoppaasta tai Nokian nettisivuilta.
Se pitää vielä todeta, että sekavuus ja käyttölogiikan puute ei tunnu rajoittuvan pelkkään kameraan. Sen verran on saanut joskus ihmetellä joitain ihan perusjuttujen toteutusta Lumioissa, että ei se ainakaan ole innostanut ko. laitetta hankkimaan :)
Makrokuvaus kiinnostaa. Kuvasin ennen oikealla järkkärin makro-objektiivilla, mutta se vaati niin lähelle menoa ja huonoissa asennoissa, ettei hyönteiskuvauksesta oikein tullut mitään. Nyt kuvaan 75-300 mm teleputkella ja parin loittorenkaan kanssa, jolloin pystyn kuvaamaan ötökät yli metrin päästä niin, että kohteeseen pystyy tarkentamaan. Onko tekniikkaa mahdollista parantaa vielä jotenkin jollain vehkeillä? Kamerana Canon EOS100D.
@48 Tuo vähäinen työskentelyetäisyys on omalla laillaan ongelmallinen kyllä makrokuvauksessa.
Loittorenkaat ovat ihan ok valinta, mutta ne toimivat parhaiten siinä 50mm molemmin puolin. Eli jostakin 30mm tienoolta aina 150mm asti. Toimivat siis toki myös tuon sulla käytössä olevan objektiivin kanssa, mutta paremmin sen laajemman pään kanssa.
Pidempien objektiivien kanssa on järkevämpää käyttää ns. lähilinssiä, eli optiikan suodinkierteisiin tulevaa "lisäoptiikkaa". Hieman hämäävästi nimetty 500D on juuri tuolle 70-300mm polttovälialueelle suunniteltu. Jos englanti taittuu, niin tästä lisätietoja.
Ongelmanahan loittojen sekä näiden lähilinssien kanssa on supistuva tarkennusalue. Eli yhtenä vaihtoehtona on sitten pidempi makro-objektiivi. Canonilta ainakin löytyy 100mm normi ja L-versiot sekä 180mm makro. Sigmalta sitten 105mm sekä 150mm makro-objektiivit.
Toivottavasti hyvä ratkaisu löytyy, makroilu on nimittäin hauskaa puuhaa. Lisävalaistukseenkin kannattaa tutustua, kun sitä syväterävyyttä harvemmin on liikaa, niin siten pääsee pienemmällä aukolla kuvailemaan.
Mukavaa ötökkäjahtia :)
Kiitos vastauksesta! Mulla on makroputkena Sigman 50 mm ja se on kyllä ongelmallinen tuon lyhyen etäisyyden vaatimuksen takia. Täytyy koittaa noita vinkkejäsi!
Paras kamera on se kamera, mikä on mukana. :) Historian tärkeimmät ja parhaimmat kuvat on otettu juurikin sillä kameralla joka vaan sattui olemaan mukana. Nykyään se tietysti lienee kännykamera. Onneksi niittenkin laatu vaan paranee ja paranee :) Näkisin että tärkein sääntö on, että täyttää kuvan sillä mikä on merkityksellistä.
@51 Olen kyllä hetkisen vielä, laita kysymystä tulemaan...
@52 Näinhän se tuppaa olemaan. Itsellä sen verran vanha kännykkä, että laatu ei päätä huimaa. Siksi pyrin pitämään järkkärin mukana aina kun mahdollista :)
@50 Tuo omistamasi Sigman 50mm on tosiaan todella haastava käyttää juurikin tuon pienen polttovälinsä ansiosta.
Katso jos saat jostain lainaksi 100mm makron, koska se tosiaan tuplaa työskentelyetäisyyden. Laadullisesti noissa Canonin 100mm makroissa ei juuri ole eroa, L-sarjalaisessa on kuvanvakaaja, sääsuojaus ja ehkä marginaalisesti parempi kuvanlaatu. Mutta jos vanhemmalla pärjää, niin sitä saa nykyään melko edullisesti.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 01:53"]
@51 Olen kyllä hetkisen vielä, laita kysymystä tulemaan...
[/quote]
Moi, kiva kun tulit jakamaan osamistasi. Kysyisin, että muistatko monen, monen vuoden takaisen Canonin perusjärkkärin EOS 400D Digital? Mulla on tuollainen melko säästeliäästi käytettynä - sain sen aikanaan kokeneelta harrastelijasukulaiselta, joka osti vähän järeämmän. Kannaattaako sillä alkaa harjottelemaan ja nappailemaan? Ja nitä sillä saa aikaan. Pari sigmaa ja tokinaa lasisina linsseinä.
@55 Olikos sulla kysymys myös vai pidätkö muuten vaan ketjua ylhäällä :)
Moi! Mulla on nikon d3000 tai joku, järjestelmäkamera. Sillä ei tuu tarpeeks hyviä kuvia mun mielestä. Haluaisin ostaa siis uuden järkkärin, mahdollisimman hyvä mutta sais olla korkeintaan 800e. Oisko mitään hyvää settiä missä hyvä kamera ja objektiivi... mä kun en tajua mitään kamerpista tai niistä objekstiiveista, niin ois kiva saada ostettuu hyvä kerralla.. kiitos kos tajusit ja vastaat :))