Miksi peruskouluikäisen päivä on pidempi kuin aikuisella opettajalla?
Ystäväni on yläkoulun erityisopettaja ja hänen vkotuntimääränsä oppitunneissa on 24h niin että pisin työpäivä on 6-7h. Toki tekee sen lisäksi valmistelu-ja paperihommia keskimäärin 5h/vkossa mutta silti se jää vähäisemmäksi kuin vaikkapa yläkouluikäisen kouluviikko joka 30-33h ja pisimmät koulupäivät täydet 8h.
Onko 12-15v verrattavissa jaksamisen, keskittymisen ym kanssa aikuiseen henkilöön?
Kommentit (139)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 12:27"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 12:21"]87, kiitos. Tulihan se sieltä. Olen kyllä samaa mieltä siitä, että vastuu on iso ja työ tärkeää, enkä halua leikata palkkaannekaan. Kunhan nyt ollaan siis rehellisiä.
12
[/quote]
12 nyt oikeesti, katoin tän ketjun ja eilisen lomaketjun läpi ja sä oot aika kauan täällä jo jankannut. Miten voi jonkun ammattiryhmän mollaaminen olla näin kiinnostavaa! Pelottavaa että joku käyttää lomapäivänä aikaa tällaiseen... Vai töistäkö kirjoittelet?
[/quote]
Yllättävästi yllä olevan jälkeen se 12 hävisi tai muuttui häpeissään tunnistamattomaksi. Pelottavan maaninen opevihaaja. Olisko sama jolla oli lastenhoidosta kieltäytynyt opesisko siinä eilisessä ketjussa?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 12:44"]Ohhoh!
Kylläpä minä sohaisinkin ampiaispesää tai pikemminkin avasin Pandoran lippaan...
ap
ps, mitä opettajakunnan mätämuniin tulee, niin esim tuon mainitsemani ystävän koulussa on eräs "laaja-alaisen erityisopettajan" tittelillä kulkeva miekkonen jolla ei a. ole juuri siihen pätevöivää koulutusta ja joka b. lusmuaa minkä ehtii eli menee töissään sieltä missä aita on matalin, laittaa muita tekemään töitään, jopa koulunkäyntiohjaajia ja c. puhuu yhteisissä illanvietoissa törkeyksiä ja yrittää iskeä jokaista jolla alapäässä useampi kuin 1 reikä.
[/quote]Et sohaissut yhtään mitään, reppana. Jatkan tässä rauhassa lomaani. Toivottavasti sulla on muutakin elämää kuin roikkua tässä ketjussa.:)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 12:44"]
Ohhoh!
Kylläpä minä sohaisinkin ampiaispesää tai pikemminkin avasin Pandoran lippaan...
ap
ps, mitä opettajakunnan mätämuniin tulee, niin esim tuon mainitsemani ystävän koulussa on eräs "laaja-alaisen erityisopettajan" tittelillä kulkeva miekkonen jolla ei a. ole juuri siihen pätevöivää koulutusta ja joka b. lusmuaa minkä ehtii eli menee töissään sieltä missä aita on matalin, laittaa muita tekemään töitään, jopa koulunkäyntiohjaajia ja c. puhuu yhteisissä illanvietoissa törkeyksiä ja yrittää iskeä jokaista jolla alapäässä useampi kuin 1 reikä.
[/quote]
Ja tuo asia korjautuu täällä mäkättämällä? Ota heti yhteyttä miekkosen esimieheen, ei ole oikein, että mahdollistat tilanteen jatkumisen! Sinun kielenkäyttösi on muuten ihan kamalaa, huomaa, että sivistystasosi on erittäin alhainen. Oletko käynyt peruskoulun loppuun?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 12:36"]
Pakko vastata, kun itse työskentelen koulussa psykologina. Olen huomannut, että opettajissa on paljon eroja toiset tekee töitä paljon ja toiset taas on valinnut alan, koska opettajana voi päästä tosi helpolla. Minun veli esim. on tehnyt näin ja kertoo siitä avoimesti. Hän on aineenopettajana lukiossa.
Kieltämättä välillä huvittaa, kun opettajat valittavat väsymystään. Viime talvenakin kaksi eri opettajaa tulivat koululle jumppaan, kun olin lähdössä kotiin. Molemmat isoon ääneen kauhistelivat, että teen pitkää päivää töissä. Ei siinä mitään, mutta olin lähdössä töistä 15.30 eli puoli tuntia liian aikaisten :) Toinen asian, mikä ärsyttää on, ettei iltapäiviin saa sovittua palevereita helposti. Opettajat haluavat pitää ne aina opetuksen aikaan, ettei tarvi tehdä "ylitöitä". Itse taas tapaisin mieluiten oppilaita, silloin kun he ovat koulussa ja aikuisten kanssa paleveeraisin iltapäivällä. Tähän asiaan itse asiassa rehtori puuttui meidän koulussa ja opettajat eivät saa enää pitää neuvotteluja oppituntien aikana. Saa nähdä toteutuuko rehtorin määräys tulevana lukuvuonna.
[/quote]
Paljonko sinulla on kesälomaa? ; D
Minulla on psykologiystävä, joka lusmuilee joka mkäänteessä---- jne. Tätä voimme jatkaa loputtomiin!
Minä poistun nauttimaan viimeisistä lomapäivistäni, olen ne ansainnut, pidän työstäni opena, mielestäni palkka on myös sellainen että sillä tulee toimeen, äitini saa 2500 € kk, minulla on paljon helpompaa! Ja lomaa on 10 vkoa, eikös olekkin ihanaa. Tunteja on toisissa jaksoissa paljon, toisissa vähän, olen lukion ope.
Jääkää te kateelliset tänne mesoamaan! Naureskelen teille mennessäni!
En tiedä, huomasiko kukaan, mutta yhden opettajaketjun hiljennyttyä toinen avautui. Tai miten päin nyt vaan. Tämän takia rohkenen epäillä, että tälläkin palstalla on oikeasti vain muutama opettajien "etuihin" närkästynyt. Kyllä parikin rakkia saa toki räksytystä aikaan, mutta tosiasia on se, että keskustelupalstat ovat marginaali-ihmisten kultakaivoksia. Loma jatkukoon levollisin mielin siis!
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:54"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:38"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:27"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 08:59"]
Oletkos vähän yksinkertainen. Miten voisit tietää, kuinka paljon tämä yläkoulun opettaja käyttää aikaansa töihin? Hän tekee muutakin, kuin istuu luokassa. Lisäksi opettajan työ jaksottuu kouluvuoden mukaan: koe- ja tenttiviikkojen jälkeen riittää tarkastettavaa koko viikon kaikille illoille ja enemmänkin. Lisäksi hän käy koulutuksissa, lähtee kultamussujesi kanssa luokkaretkille, yökouluun ja muihin tapahtumiin sekä osallistuu koulun yhteisiin juttuihin (huumevalistukset jne.). Nuo tunnit eivät vastaa todellisuutta.
[/quote]
Eikö opettajan valmisteluun käyttämä aika ole verrannollinen yläkoululaisen läksyihin? Vai eikö niihin kulu aikaa? Joillain voi kulua jopa 3-4 tuntia päivässä läksyihin.
Jos on hidas työntekijä, toki aikaa kuluu enemmän kuin pätevämmällä. Ei hitaudesta voi kuitenkaan maksaa ylimääräistä tai huomioida sitä jotenkin muuta työmäärää vähentävänä. Tällaisen opettajan kannattaa pyytää työnohjausta, jos ei selviä töistään normaalissa ajassa.
[/quote]
Kyllä joku on pahasti pielessä jos yläkoululaisella kuluu päivittäin 3-4 h läksyihin, kyllä se normimäärä on noin puoli tuntia.
[/quote]
Älä puhu paskaa. Puoli tuntia riittää hintsusti alakoululaisella, yläkoululaisella ei mitenkään, kun on kieliä ja reaaliaineitakin aika lailla. Ja koeviikkoja on karkeasti otettuna 30-40% viikoista, ja silloin on joka päivä läksyjen lisäksi kokeisiin lukemista. Hyvällä ja tunnollisella oppilaalla menee silloin leikiten 3-4 h päivässä läksyihin. Alisuoriutujat ovat asia erikseen.
[/quote]
"Alisuoriutujista" puheenollen, itse käytin yläasteella läksyihin keskimäärin tunnin viikossa. Kaikista aineista en edes tehnyt läksyjä tunneille, vaan sutaisin vastaukset kirjan sivuille 5 min ennen tunnin alkua tms. Peruskoulun päättyessä sain koulun parhaan oppilaan stipendin ja keskiarvoni oli 9,98. Enkä ole ystäväpiiristäni läheskään ainut, joka harrasti vastaavaa toimintaa, saatika jotenkin poikkeuksellisen älykäs. Lukiostakin kirjoitin ällän paperit ja nykyään opiskelen yliopistossa. Että se niistä alisuoriutujista.
Se hidas ope toisesta ketjusta kommentoi nyt tähänkin.
Olen se, joka laatii vuodessa 56 koetta ja tarkistaa niitä yli 200 tuntia. Tämän lisäksi teetätin oppilaille erilaisia töitä, joita tarkistan noin 90 tuntia. Nämä siis minimejä. Sain kuulla olevani hidas tarkastaja, kun tarkistin vain 5-6 koetta tunnissa ja yhden luokan (eli noin 23 oppilaan kokeet) tarkistan neljässä tunnissa. Kaikki nämä tarkistukset tulevat oppituntien päälle eli käytännössä tarkistan viikonloppuisin ja loma-aikoina (syys-, joulu- ja talvilomilla) ja laskin, että tosiasiassa teen niin paljon ylimääräistä työtä talvisin, että 8 tunnin työajoiksi muutettuna vietän kesällä vain kolme viikkoa lomaa. Tokihan heti olin hidas enkä työni tasalla.
Tuntisuunnitelmani teen työpäivän aikana. Minulla oli viime vuonna 28 opetettavaa tuntia, joka päivä yksi välituntivalvonta, kerran viikkossa tiimipalaveri ja kerran kuussa opettajankokous (klo 15-17). Vanhempainiltoja, joihin minun oli pakko osallistua, oli kolme. Pidin luokkani oppilaille vanhempainvartit eli 23x20 minuuttia. Laadin neljä pedagogista arviota palavereineen ja kaksi HOJKS päivitystä. Voin vakuuttaa, että kun en ole koulutusta näihin asioihin saanut, olin melkoisen pihalla ja käytin todella aikaa näihin. Ensimmäiseen arviooni käytin 8 tuntia, kun väänsin hommaa alusta asti läpi. Muut sujuivat vähän nopeammin.
Pidin näiden lisäksi kahdeksan muuta vanhempainpalaveria ylläolevien lisäksi (näissä myös monniammatillista osaamista mukana). Kaikki palaverit, vanhempainvartit yms. sijoittuivat oppituntieni jälkeen. Välituntisin laitoin edellisen tunnin välineet pois ja otin tarvittavat materiaalit esille toista tuntia varten, usein saatoin etsiä valmiiksi kuvia/materiaalia ja ehkä monistaakin, jos en ollut aiemmin ehtinyt. Monesti oppitunnin jälkeen mietin valmiiksi jo seuraavaa oppituntia. Yksi kahdeksasta palaverista oli siirtopalaveri toisessa koulussa ja matkoihin meni tunti suuntaansa, toinen oli palaveri sairaalakoulussa, muut sitten ihan omalla koululla. Työpäiväni olivat koko vuoden kahta viikkoa lukuunottamatta klo 7.45-15.30, paitsi jos oli palavereja, vanhempainiltoja ja opettajankokouksia. Oppituntien jälkeen laitoin wilma-merkinnät (poissaolot ja ruusut/risut), vastasin viesteihin ja suunnittelin seuraavia tunteja. Hyppytunneilla (minulla koko vuonna vain kaksi) laadin kokeita, suunnittelin tunteja ja yritin palaveerata esim. kuraattorin, erityisopettajan ja opon kanssa luokkani asioista.
Olin neljässä kunnan järjestämässä koulutuksessa klo 15-19 ja kahtena lauantaina pakollisessa koulutuksessa klo 9-15.
Olen ollut työssäni 15 vuotta, en ole mielestäni hidas, vaikka moni täällä näin on tuominnutkin, mutta myönnän olevani tunnollinen. En lusmuile ja yritän oikeasti tehdä parhaani enkä vain jotain oppituntien täytteeksi. Minua kiitellään nimenomaan asiapitoisista tunneista, vaikka osa taas kokee, että pitäisi tehdä enemmän hauskaa (katsella piirrettyjä). En valita työni raskaudesta mutta ärsyttää, jos työtäni vähätellään. Olen mielestäni enemmän kuin ansainnut kesälomani, kun talvella teen kahden kuukauden lisätyöt viikonloppuisin ja iltaisin. On totta, että joku tekee saman työn paljon lyhyemmillä päivillä. Hän näkee sitten enemmän vaivaa, kun tulee valituksia numeroista ja oppilaiden epätasa-arvoisemmasta kohtelusta. Minun numeroistani ei kukaan valita, kun pitkin vuotta voi nähdä, missä mennään.
Olen lukuvuoden jälkeen aika uuvuksissa, ja koen vähättelynä sen, että minua syytetään hitaaksi ja väitetään, että olen poikkeus. Ei se näin mene. Moni opettaja tekee huomaamatonta työtä, korjaa sanakokeita tai pistareita lapsen uimakoulun aikana, miettii tuntisuunnitelmia kotimatkalla ja vastailee vanhempien viesteihin tai laatii kotiin tiedotteita illalla, kun lapset nukkuvat. Monet eivät itsekään tiedosta näitä arjen rutiinien keskellä, kun ovat oppineet tekemään montaa asiaa yhtäaikaa. Se, että joku opettaja laittaa koulun oven kiinni perjantaina klo 13, ei tarkoita, etteikö se opettaja tekisi vielä saman päivän aikana töitä kotona. Työajat ovat joustavat. Jokainen järjestää työaikansa niin, että ne sopivat parhaiten omaan arkeen.
Opettajan työtä on helppo vähätellä, kun kuvitellaan, että tuntia mennään vetämään tuosta vaan vanhan kaavan mukaan ja joskus pari kertaa vuodessa korjataan muutama koe. Ei se kuitenkaan noin mene, jos oikeasti haluaa oppilaiden oppivan. Jokainen luokka on oma kokonaisuutensa erilaisine oppijineen ja siksi se sama asiakin pitää muokata jokaiselle ryhmälle sopivaksi. Yhden luokan kanssa on aloitettava ensin kuulumisia kysellen, kun muuten niitä huudellaan pitkin tuntia, toisen kanssa pitää mennä suoraan asiaan tai muuten tunnista ei tule mitään. Tämäntyyppisiä asioita mietin ruokakaupassa tai jumpassa ja suunnittelen sitten tunnin kulun sen mukaan, miten kyseinen ryhmä vaikuttaa oppivan parhaiten.
En ole ainoa laatuaan, minulla on runsaasti kollegoja, jotka tekevät yhtä paljon tai enemmän töitä kuin minä. Kesällä ladataan akkuja, kun talvi on ollut kiireistä.
Olen yläkoulun opettaja ja opetan kieliä. Opetusvelvollisuus on mulla 20 vkt. Viime lukuvuonna tuli juuri täyteen. Lisäksi luokanvalvojuudesta yksi vkt. Keväällä mulla sattui olemaan niin, että maanantaisin oli opetusta klo 12-14 ja tiistaisin 13-15. Tämä siis koko kevään. Oli erittäin mukavaa. Muina päivinä toki pidempiä työpäiviä.
Väitän, ettei yksikään alakoulun ope meidän koulussamme pahemmin lusmuile, en vaihtaisi koskaan paikkaa heidän kanssaan. Heillä sitä askartelua, monistamista ja suunnittelua piisaa. Itse en hirveästi suunnittele tunteja, koska materiaali on erittäin tuttua. Yritän päästä työssäni mahdollisimman helpolla, mutta niin että opetus ei kärsi. Oppimateriaali käydään läpi se mitä pitää. En anna numeroita yläkanttiin, vaan oikeudenmukaisesti. Koskaan kukaan ei ole tullut valittamaan saamastaan arvosanasta.
Tietenkin kokeiden korjausaikana aikaa kuluu kotona, mutta muuten ei hirveästi mene. Hyppytunneilla, joita sattui olemaan, pystyi hyvin suunnittelemaan seuraavia tunteja. Palkkaa saan käteen nettona n. 2250 e/kk. Lomarahoja ei ole laskettu tähän.
Koulussa en syö ruokalassa. Ruoka on niin huonoa enkä viitsi aterioida oppilaiden seurassa hälyisessä ruokalassa. Omat kotiruokaeväät otan mukaan.
Videoita katsellaan toukokuussa silloin kun numerot on jo annettu. Opiskeluun tämä ei vaikuta heikentävästi.
Joku viisaampi on tämän tuntimäärän meille säätänyt, sen mukaan mennään. Onhan se vähän, mutta kenellä tahansa on mahdollisuus lukea itsensä opettajaksi ja nauttia näistä eduista.
Mihinkään ylimääräisiin projekteihin ja juttuihin en ota osaa, koska niistä ei makseta ja ei ole pakko. Ei tämä kutsumustyö ole.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 22:57"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:54"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:38"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:27"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 08:59"]
Oletkos vähän yksinkertainen. Miten voisit tietää, kuinka paljon tämä yläkoulun opettaja käyttää aikaansa töihin? Hän tekee muutakin, kuin istuu luokassa. Lisäksi opettajan työ jaksottuu kouluvuoden mukaan: koe- ja tenttiviikkojen jälkeen riittää tarkastettavaa koko viikon kaikille illoille ja enemmänkin. Lisäksi hän käy koulutuksissa, lähtee kultamussujesi kanssa luokkaretkille, yökouluun ja muihin tapahtumiin sekä osallistuu koulun yhteisiin juttuihin (huumevalistukset jne.). Nuo tunnit eivät vastaa todellisuutta.
[/quote]
Eikö opettajan valmisteluun käyttämä aika ole verrannollinen yläkoululaisen läksyihin? Vai eikö niihin kulu aikaa? Joillain voi kulua jopa 3-4 tuntia päivässä läksyihin.
Jos on hidas työntekijä, toki aikaa kuluu enemmän kuin pätevämmällä. Ei hitaudesta voi kuitenkaan maksaa ylimääräistä tai huomioida sitä jotenkin muuta työmäärää vähentävänä. Tällaisen opettajan kannattaa pyytää työnohjausta, jos ei selviä töistään normaalissa ajassa.
[/quote]
Kyllä joku on pahasti pielessä jos yläkoululaisella kuluu päivittäin 3-4 h läksyihin, kyllä se normimäärä on noin puoli tuntia.
[/quote]
Älä puhu paskaa. Puoli tuntia riittää hintsusti alakoululaisella, yläkoululaisella ei mitenkään, kun on kieliä ja reaaliaineitakin aika lailla. Ja koeviikkoja on karkeasti otettuna 30-40% viikoista, ja silloin on joka päivä läksyjen lisäksi kokeisiin lukemista. Hyvällä ja tunnollisella oppilaalla menee silloin leikiten 3-4 h päivässä läksyihin. Alisuoriutujat ovat asia erikseen.
[/quote]
"Alisuoriutujista" puheenollen, itse käytin yläasteella läksyihin keskimäärin tunnin viikossa. Kaikista aineista en edes tehnyt läksyjä tunneille, vaan sutaisin vastaukset kirjan sivuille 5 min ennen tunnin alkua tms. Peruskoulun päättyessä sain koulun parhaan oppilaan stipendin ja keskiarvoni oli 9,98. Enkä ole ystäväpiiristäni läheskään ainut, joka harrasti vastaavaa toimintaa, saatika jotenkin poikkeuksellisen älykäs. Lukiostakin kirjoitin ällän paperit ja nykyään opiskelen yliopistossa. Että se niistä alisuoriutujista.
[/quote]
Vuonna kivi ja kuokka oli moni asia erikseen. Minäkin kirjoitin kuusi laudaturia samalla metodilla kuin sinä. Mutta nyt on vaativampaa, ja tosi paljon asioita kuitataan kirjallisesti eli ei välttämättä käsitellä tunnilla suusanallisesti, joten pakko ne on lukea. Mikä vie aikaa.
Olet nopea korjaamaan kokeita! Hitaimmillaan minulla menee 30-40 minuuttia nelisivuisen kokeen korjaamiseen oppilasta kohti. Joitakin pidempiä kirjallisia esitelmiä kommentoidessa ja tarkastaessa menee jopa tunti. Oppilaani ovat yläkoululaisia.
132, olet kiitettävän rehellinen - tosin et nyt ymmärrä, että sinullehan jo maksetaan ylimääräisistä töistä, kun saat noilla työtunneilla ja lomamäärillä täyttä palkkaa. Tämä juurikin on se, jota moni meistä ei-opettajista ei ymmärrä: miten kehtaatte luokitella ylimääräiseksi asioita, joita varten teille kompensoidaan varsinaisten opetustuntien ulkopuolista työtä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 12:47"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 12:27"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 12:21"]87, kiitos. Tulihan se sieltä. Olen kyllä samaa mieltä siitä, että vastuu on iso ja työ tärkeää, enkä halua leikata palkkaannekaan. Kunhan nyt ollaan siis rehellisiä.
12
[/quote]
12 nyt oikeesti, katoin tän ketjun ja eilisen lomaketjun läpi ja sä oot aika kauan täällä jo jankannut. Miten voi jonkun ammattiryhmän mollaaminen olla näin kiinnostavaa! Pelottavaa että joku käyttää lomapäivänä aikaa tällaiseen... Vai töistäkö kirjoittelet?
[/quote]
Yllättävästi yllä olevan jälkeen se 12 hävisi tai muuttui häpeissään tunnistamattomaksi. Pelottavan maaninen opevihaaja. Olisko sama jolla oli lastenhoidosta kieltäytynyt opesisko siinä eilisessä ketjussa?
[/quote]
Hei, minulla on vapaapäivinäni muutakin tekemistä kuin notkua av:lla. Kokeile sinäkin.
Mistä lomaketjusta nyt puhut, en ole sellaiseen osallistunut?
En mollaa kaikkia opettajia, mutta huvittaa se, miten vaikeaa on opettajien myöntää, että joukossa on ns. heikkoja lenkkejä ja että vuotuinen työaika on heillä poikkeuksellisen pieni.
12
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 13:01"]
Pakko vastata, kun itse työskentelen koulussa psykologina. Olen huomannut, että opettajissa on paljon eroja toiset tekee töitä paljon ja toiset taas on valinnut alan, koska opettajana voi päästä tosi helpolla. Minun veli esim. on tehnyt näin ja kertoo siitä avoimesti. Hän on aineenopettajana lukiossa.
Kieltämättä välillä huvittaa, kun opettajat valittavat väsymystään. Viime talvenakin kaksi eri opettajaa tulivat koululle jumppaan, kun olin lähdössä kotiin. Molemmat isoon ääneen kauhistelivat, että teen pitkää päivää töissä. Ei siinä mitään, mutta olin lähdössä töistä 15.30 eli puoli tuntia liian aikaisten :) Toinen asian, mikä ärsyttää on, ettei iltapäiviin saa sovittua palevereita helposti. Opettajat haluavat pitää ne aina opetuksen aikaan, ettei tarvi tehdä "ylitöitä". Itse taas tapaisin mieluiten oppilaita, silloin kun he ovat koulussa ja aikuisten kanssa paleveeraisin iltapäivällä. Tähän asiaan itse asiassa rehtori puuttui meidän koulussa ja opettajat eivät saa enää pitää neuvotteluja oppituntien aikana. Saa nähdä toteutuuko rehtorin määräys tulevana lukuvuonna.
[/quote]
Minulla on psykologiystävä, joka lusmuilee joka mkäänteessä---- jne. Tätä voimme jatkaa loputtomiin!
Minä poistun nauttimaan viimeisistä lomapäivistäni, olen ne ansainnut, pidän työstäni opena, mielestäni palkka on myös sellainen että sillä tulee toimeen, äitini saa 2500 € kk, minulla on paljon helpompaa! Ja lomaa on 10 vkoa, eikös olekkin ihanaa. Tunteja on toisissa jaksoissa paljon, toisissa vähän, olen lukion ope.
[/quote]
Hih, ja te sitten vielä väitätte, että teette kauheasti töitä. Koettakaapa päättää, kumpi se nyt olikaan: hirveesti töitä vai löysä duuni ja lusmuilua.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 12:29"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:57"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:51"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:22"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:05"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:02"]"Kyttäävä asenne" = vanhempi seuraa, mitä lapselle on opetettu ja mitä koulupäivän aikana on tehty. Eli opettajille on ikävää, että vanhempia kiinnostaa, mitä lapset ovat oppineet koulussa, niinkö? Ihan tosi?
[/quote]
Käsittääkseni kyseinen äiti ei ollut niinkään kiinnostunut lapsensa oppimisesta vaan siitä, mitä ope kulloinkin oli tehnyt tai jättänyt tekemättä. Ei todellakaan ole ok näyttää turhanpäiten piirrettyjä, mutta ei toisaalta välttämättä sekään kuulosta hyvältä että vanhempi kuulustelee lapselta koulupäivän etenemisen tunti tunnilta...
[/quote]
Jännä tulkinta sinulla. Kuule, ei siinä mitään KUULUSTELUA ole harjoitettu. Syömme joka ilta illallisen yhdessä koko perhe. Kysyn lapsilta, onko koulussa ollut jotain tavanomaisesta poikkeavaa. Lapsi kertoo eri asioista, tietysti myös positiivisista ja kivoista asioista. Mutta luvattoman usein sanoo, että taas katsottiin piirrettyä tai päästiin ennen aikojaan koulusta.
Oppisisällöt huomaan hyvin, kun kuulustelen lasta kokeisiin. Pitkiä pätkiä kirjasta on hypätty yli, ja kun kysyn, onko niitä käsitelty tunnilla muulla tavoin, lapsi sanoo, että ei mitenkään. Tämäkään ei vaadi mitään kyttäämistä tai vainoharhaisuutta, tuo kokeisiin kuulustelu riittää.
Te opettajat pidätte ilmeisesti tosiaankin meitä vanhempia täysin idiootteina? Luulette, että vanhemmat eivät yhtään piittaa tai seuraa, mitä koulussa tapahtuu?
Ja tosiaan tuo 53:n kommentti osuu villakoiran ytimeen - teistä tuntuu, että jos vanhemmat arvostavat opetusta ja ovat kiinnostuneita koulun toiminnasta, se on KYTTÄÄMISTÄ.
Teillä on asenneongelma ja paha. Toivottavasti teitä ei ole kovin kattava ja laaja otanta tässä ketjussa.
12
[/quote]
Koska pelaat esimerkeillä, kerron yhden:
Olin luokkani kanssa käynyt vuoden mittaan säännöllisesti läpi yhteishenkeen ja ryhmäytymiseen liittyviä tunteja. Puhuttiin kiusaamisesta, hyvästä luokkahengestä ym. Tehtiin ryhmätöitä, leikkejä, keskusteltiin ym. Oppilaille tuli muulta taholta keväällä kysely, jossa kysyttiin, että onko luokassa ollut oppitunteja, joilla käsitellään kiusaamista. Oppilaista tosi moni kysyi, onko meillä ollut sellaisia tunteja. Pikkasen nauratti.
Omat lapset käyvät myös koulua ja olen myös huomannut, millaisia asioita he mieltävät opetukseksi ja mitä kertovat koulusta.
Sinun esimerkkisi voivat olla tosia, niin kuin minunkin.
Älä kiltti hauku mietä kaikkia opettajia joidenkin lusmujen takia ja muista pitää pieni varaus lasten kertomassa. Niin minäkin opettajana teen, kun oppilaat kertovat kodeistaan ;)
[/quote]
Toki pidän varaumaa. Noissa ei kuitenkaan ole tulkinnoista kyse ja osan olen ihan IRL itse kuullut ja todennut.
Ja jos olet lukenut kommenttini, en ole missään väittänytkään, että kaikki opettajat lusmuilevat. Mutta nekin, jotka eivät lusmuile, tekevät lyhyttä työviikkoa ja lomailevat neljäsosan vuodesta, eli en nyt menisi ihan kiistämään oikoseltaan ap:n teesejä.
12
[/quote]Voitko lukea vastauksen 76. Siinä luettelen osan mitä teen koulussamme opetustuntien ohella. En siis jaksa lähteä joka hanketta ja projektia luetteloimaan. Voimme keskustella sitten edelleen kommenttisi jälkeen jos pystyisit olemaan asiallinen. T. Yläkoulun ope
[/quote]
Tiedän hyvin, että teillä on tuntien valmistelua,kokeiden laadintaa ja korjausta, koulutusta, koulun palavereita (nämä kaksi vm. yleensä tosin niin, että opetustunteja jätetään pitämättä), yhteydenpitoa vanhempiin, mahdollisesti oppilashuoltotyöryhmän kokouksia ja HOJKS:eja, JOS luokalla on erityisoppilaita integroituna.
Mutta sen sanoin, että jos luokka on pieni ja integroituja erityisoppilaita on vähän tai ei ollenkaan (terapiapalaverieihin - joita tosin ei yläkoulussa juuri ole, koska ei ole terapioitakaan juuri teineillä enää - ja HOJKSin päivittämiseen kahdesti vuodessa ei kauheasti mene tunteja per oppilas) ja jos opettaja ei ole vasta-alkaja, niin niihin ei todellakaan saa kulumaan 10-13 tuntia viikossa eli noin 2-2,5 tuntia päivässä oppituntien PÄÄLLE. Vasta sitten oltaisiin siinä keskimääräisessä 37 työtunnissa per viikko, jota muiden alojen työntekijöiötä vaaditaan täyden palkan eteen.
12
[/quote]Korjaan: kokoukset työpäivän jälkeen, lauantaityöpäiviä joskus, maahanmuuttajia, psyk.sairaita ja heikkoja oppilaita joka luokallani joita opetan jne. Luokan pienehkö oppilasmäärä ei muuten korreloi mitenkään työn helppouteen, usein päinvastoin! T. Yläkoulun ope
[/quote]
Ei toki korreloi aina, erityisluokallakin max 10 oppilasta. Mutta usein silti on myös pieniä luokkia, ja niissä vähän erityisoppilaita. Yläasteella muutenkin erityisoppilaita on nykyään selvästi vähemmän kuin alakoulussa, koska erityisopetuspäätöksiä pihdataan kunnissa (kunnat maksavat itse kulut nykyään) ja erityisopetuspäätökset tarkistetaan (lue:puretaan) yleensä kuudennella luokalla.
Riippu koulustakin, miten opettajain kokoukset järjestetään, meidän lasten alakoulussa ne olivat pääsääntöisesti koulupäivän aikana niin, että lapset pääsivät kotiin aikaisemmin.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 14:03"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 13:01"]
[/quote]
[/quote]
Hih, ja te sitten vielä väitätte, että teette kauheasti töitä. Koettakaapa päättää, kumpi se nyt olikaan: hirveesti töitä vai löysä duuni ja lusmuilua.
[/quote]
Juurihan sulle edellinenkin vastasi: joskus on hirveästi töitä, ei meinaa vuorokauden tunnit riittää. Ja toisissa jaksoissa voi olla helpompaa.
Että kun tätä rankkaa/kevyttä asiaa ei voi vain tyhjentävästi päättää, riippuu ihmisestä, kouluasteesta, tuurista ja ajankohdasta. Mutta iloista tässä vaihteluissa on, että milloinkaan ei ole tasaisen tappavaa toimistorottailua kuitenkaan!
113, sitähän tässä on jo meitä useampi sanonut, että työmäärä vaihtelee. Mutta kummasti opettajat muistavat vain ne raskaammat jaksot.
12, onneksi kaukana toimistorotasta
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 12:57"]
Olen yläkoulun opettaja ja opetan kieliä. Opetusvelvollisuus on mulla 20 vkt. Viime lukuvuonna tuli juuri täyteen. Lisäksi luokanvalvojuudesta yksi vkt. Keväällä mulla sattui olemaan niin, että maanantaisin oli opetusta klo 12-14 ja tiistaisin 13-15. Tämä siis koko kevään. Oli erittäin mukavaa. Muina päivinä toki pidempiä työpäiviä.
Väitän, ettei yksikään alakoulun ope meidän koulussamme pahemmin lusmuile, en vaihtaisi koskaan paikkaa heidän kanssaan. Heillä sitä askartelua, monistamista ja suunnittelua piisaa. Itse en hirveästi suunnittele tunteja, koska materiaali on erittäin tuttua. Yritän päästä työssäni mahdollisimman helpolla, mutta niin että opetus ei kärsi. Oppimateriaali käydään läpi se mitä pitää. En anna numeroita yläkanttiin, vaan oikeudenmukaisesti. Koskaan kukaan ei ole tullut valittamaan saamastaan arvosanasta.
Tietenkin kokeiden korjausaikana aikaa kuluu kotona, mutta muuten ei hirveästi mene. Hyppytunneilla, joita sattui olemaan, pystyi hyvin suunnittelemaan seuraavia tunteja. Palkkaa saan käteen nettona n. 2250 e/kk. Lomarahoja ei ole laskettu tähän.
Koulussa en syö ruokalassa. Ruoka on niin huonoa enkä viitsi aterioida oppilaiden seurassa hälyisessä ruokalassa. Omat kotiruokaeväät otan mukaan.
Videoita katsellaan toukokuussa silloin kun numerot on jo annettu. Opiskeluun tämä ei vaikuta heikentävästi.
Joku viisaampi on tämän tuntimäärän meille säätänyt, sen mukaan mennään. Onhan se vähän, mutta kenellä tahansa on mahdollisuus lukea itsensä opettajaksi ja nauttia näistä eduista.
Mihinkään ylimääräisiin projekteihin ja juttuihin en ota osaa, koska niistä ei makseta ja ei ole pakko. Ei tämä kutsumustyö ole.
[/quote]
Inhoan näitä yksinkertaisia hehkuttelijoita, jotka eivät vaivaudu kertomaan, miten paljon aikaa menee mihinkin asiaan. Voi olla, että kieltenopettajien joukossa on enemmänkin näitä helpolla pääsijöitä, ainkain opetusvelvollisuus on siitä pienimmästä päästä. Haluaisin kuitenkin kysyä kieltenopettajalta muutaman asian:
1) Mitä asioita sisältyy luokanvalvojuuteen vuositasolla?
2) Kuinka kauan laadit/korjaat kokeita? Tiedän että kieltenopettajilla on liuta valmiita koe-ehdotuksia, joten voi olla, että pääsevät tässä keskimääräistä helpommin.
3) Miten kauan teet tuntisuunnitelmia?
4) Kuinka päivität osaamistasi?
5) Milloin olet suorittanut pakolliset koulutukset?
6) Kuinka usein teillä on opettajankokouksia/tiimipalavereita/juhlien suunnittelua ja jos sinä et näihin osallistu, niin kuka ne hoitaa?
7) Montako vanhempainpalaveria pidit viime vuonna?
Kun kerrot helpoista päivistäsi, et vaivautunut lainkaan listaamaan, mitä muuta se päivä sisältää vai eikö se sinulla sisällä mitään? Milloin luet wilmaviestit ja teet merkinnät? Kuinka paljon aikaa käytät tuntien suunnitteluun? Millä ajalla korjaat ne kokeet? Montako koetta pidät luokkaa kohden vuodessa?
Ystäväni on äidinkielen opettaja ja heillä on huippuvähän opetettavia tunteja. Ystävälläni on lähes jokaisessa jaksossa päivän vapaata tai vain yksi opetettava tunti yhtenä päivänä. Tuntuuhan se pieneltä, mutta toisaalta ystäväni korjaa aineita, esseitä, kokeita hyvin kauan, hän suunnittelee tunteja pidempään ja ylläpitää osaamistaan esim. kirjallisuudesta ja median opetuksesta hyvin aktiivisesti. En rupea hänen vähäisiä tuntejaan kadehtimaan, kun tiedän, että hänen työnsä koostuu niin monesta muustakin asiasta.
Ap luulee, että kokeet korjataan laittamalla kimaltava tähtitarra ja arvosana loppuun :D Tiedoksesi vain, että isompien opiskelijoiden kirjallisuusesseiden yms. töiden korjaamiseen menee tuntikausia, ne pitää lukea huolellisesti, korjata kirjoitus- ja kielioppivirheet, kirjoittaa rakentava palaute ja antaa neuvoja seuraavaan esseeseen. Jos antaisin palautteeksi "Ihan kiva 8+" niin yksikään kultamuruistasi ei oppisi koulussa mitään.
Toki matematiikan kokeet tarkistaa nopeammin, mutta matematiikan opetus ei todellakaan ole niin helppoa kuin kuvittelet. Et voi vain mennä ja lukea kirjasta ääneen jotain. Sinun pitää tietää, miten lapsi näkee asian omasta vinkkelistään, miksi hän tekee jonkun virheen (hahmotushäiriö, keskittymisen puute, huolimattomuus,väärinymmärrys, laiskuus, lukihäiriö, hidasälyisyys vai joku muu? Eroa ei ole aina helppo havaita ja opetustapaa pitää muokata ymmärryksen tasolle sopivasti)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 14:14"]
113, sitähän tässä on jo meitä useampi sanonut, että työmäärä vaihtelee. Mutta kummasti opettajat muistavat vain ne raskaammat jaksot.
12, onneksi kaukana toimistorotasta
[/quote]
Ainiin, sinä raadat niska limassa luovassa työssä ;D oletko bloggari, sanansäilä heiluu niin vimmatusti tänään?
Ohhoh!
ap