Miksi peruskouluikäisen päivä on pidempi kuin aikuisella opettajalla?
Ystäväni on yläkoulun erityisopettaja ja hänen vkotuntimääränsä oppitunneissa on 24h niin että pisin työpäivä on 6-7h. Toki tekee sen lisäksi valmistelu-ja paperihommia keskimäärin 5h/vkossa mutta silti se jää vähäisemmäksi kuin vaikkapa yläkouluikäisen kouluviikko joka 30-33h ja pisimmät koulupäivät täydet 8h.
Onko 12-15v verrattavissa jaksamisen, keskittymisen ym kanssa aikuiseen henkilöön?
Kommentit (139)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 14:14"]113, sitähän tässä on jo meitä useampi sanonut, että työmäärä vaihtelee. Mutta kummasti opettajat muistavat vain ne raskaammat jaksot.
12, onneksi kaukana toimistorotasta
[/quote]
Työmäärä vaihtelee, mutta miten se tekee mun, yläkoulun aineenopen, työstä kevyempää, että jossain mulla on itseäni lusmumpi kollega, että alakoululaiset kirjoittaa lyhyempiä koevastauksia, että lukion opella voi olla koeviikolla vapaapäivä, että kaikille ei sattunut yhtä kurjia sos.puolen asioita loputtomine palavereineen, että jonkun luokalle ei sattunut erityisoppilaitosten, että joku kehtaa tehdä työnsä vasemmalla kädellä... Ei mikään ammattikunta ole täysin yhdestä puusta veistetty, opet kuitenkin tunnollisimmasta päästä kun esim sairaslomatilastoja tutkittu.
Auttaisiko silti pyhää vihaasi jos pyytäisin anteeksi koko maailman opettajakunnan puolesta niitä yksittäisen helsinkiläisen alakoulun muutaman mätämunaopen toilailuja? Ja btw., mikä lähiö kyseessä?
Hmm. Muuhun nyt kantaa ottamatta: Ap sanoo ystävänsä tekevän töitä kaikki välitunnit ja ruokiksen. Hän ei siis pidä taukoja työpäivän aikana.
Oppilas, jolla on 8 h koulupäivä, viettää välitunnilla + ruokiksella 1h 30 min. Että silleen. Ja juu, tiedän, että kouluissa on erimittaisia välitunteja, mutta silloin se päivä ei kestäkään sitä 8h vaan 8 OPPItuntia eli 8x45min. Joissain kouluissa näitä yhdistellään niin, että 1 tunti kestääkin 90 min. ja vasta sen jälkeen tauko. Tällöin päivä automaattisesti lyhenee, eli saattaa alkaa esim. 8.45 ja päättyä 15.30.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 14:14"]
113, sitähän tässä on jo meitä useampi sanonut, että työmäärä vaihtelee. Mutta kummasti opettajat muistavat vain ne raskaammat jaksot.
[/quote]
[/quote]
Lue ketju ja viisastu. En ole sanonut olevani luovan ammatin harjoittaja, vaan asiantuntijatehtävissä. Ja vapaalla. Ai niin, mutta ettehän te opettajat luettua ymmärrä...
12
[/quote]
Eli TOIMISTOROTTA sittenkin :) :)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 12:47"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 12:27"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 12:21"]87, kiitos. Tulihan se sieltä. Olen kyllä samaa mieltä siitä, että vastuu on iso ja työ tärkeää, enkä halua leikata palkkaannekaan. Kunhan nyt ollaan siis rehellisiä.
12
[/quote]
12 nyt oikeesti, katoin tän ketjun ja eilisen lomaketjun läpi ja sä oot aika kauan täällä jo jankannut. Miten voi jonkun ammattiryhmän mollaaminen olla näin kiinnostavaa! Pelottavaa että joku käyttää lomapäivänä aikaa tällaiseen... Vai töistäkö kirjoittelet?
[/quote]
Yllättävästi yllä olevan jälkeen se 12 hävisi tai muuttui häpeissään tunnistamattomaksi. Pelottavan maaninen opevihaaja. Olisko sama jolla oli lastenhoidosta kieltäytynyt opesisko siinä eilisessä ketjussa?
[/quote]
Hei, minulla on vapaapäivinäni muutakin tekemistä kuin notkua av:lla. Kokeile sinäkin.
Mistä lomaketjusta nyt puhut, en ole sellaiseen osallistunut?
En mollaa kaikkia opettajia, mutta huvittaa se, miten vaikeaa on opettajien myöntää, että joukossa on ns. heikkoja lenkkejä ja että vuotuinen työaika on heillä poikkeuksellisen pieni.
12
[/quote]
Vastaa minulle : Miksi et ryhdy opettajaksi.
Huh, vieläkö tämä keskustelu jatkuu! Ei näköjään mikään vastaus tyydytä: ei se, jos joku sanoo tekevänsä paljon töitä tai jos joku sanoo, ettei tee paljon töitä. Miksi huomio on tässä kysymyksessä? Opettajien työmäärä vaihtelee monista syistä. Tärkeintä kai on oppiminen ja se, ettei oppilaat kärsi. Peruskoululaki on säätänyt oppilaan vuositunnit. Eiköhän niihin ole harkitut syyt? Samoin on opettajien virkaehtosopimus aika tarkkaan mietitty.
Heitän väitteen ilmoille: Ne, jotka tässä jankkaavat (koska aina voi jankata ja vääntää loputtomiin), ovat katkeria lomista ja heitä harmittaa, että joku voi päästä työssään lyhyillä viikoilla. Väitän, että heistä on suuri osa niitä, jotka sitten olisivat näitä lusmuopettajia, koska heissä tämä pieni työmäärä aiheuttaa niin pakkomielteisiä ajatuksia.
Toinen väitteeni: Täällä on aina niitä, joiden kaikki opekaverit valittavat työstään. Mielestäni suurin osa ihmisistä valittaa työstään, mutta koska opettajilla on niin pitkä loma, kiinnittää valittaminen heti kaikkien katkerien huomion. Ainakin omassa tuttavapiirissä ihan jokainen kiroaa joskus työtään.
Kaikissa opeketjuissa on useampi ope sanonut, että joukossa on lusmuja ja ettei työ varmasti ole maailman rankinta. Tätä ei edes vastaajat huomaa.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 14:51"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 12:27"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 12:21"]87, kiitos. Tulihan se sieltä. Olen kyllä samaa mieltä siitä, että vastuu on iso ja työ tärkeää, enkä halua leikata palkkaannekaan. Kunhan nyt ollaan siis rehellisiä.
12
[/quote]
12 nyt oikeesti, katoin tän ketjun ja eilisen lomaketjun läpi ja sä oot aika kauan täällä jo jankannut. Miten voi jonkun ammattiryhmän mollaaminen olla näin kiinnostavaa! Pelottavaa että joku käyttää lomapäivänä aikaa tällaiseen... Vai töistäkö kirjoittelet?
[/quote]
Yllättävästi yllä olevan jälkeen se 12 hävisi tai muuttui häpeissään tunnistamattomaksi. Pelottavan maaninen opevihaaja. Olisko sama jolla oli lastenhoidosta kieltäytynyt opesisko siinä eilisessä ketjussa?
[/quote]
Hei, minulla on vapaapäivinäni muutakin tekemistä kuin notkua av:lla. Kokeile sinäkin.
En mollaa kaikkia opettajia, mutta huvittaa se, miten vaikeaa on opettajien myöntää, että joukossa on ns. heikkoja lenkkejä ja että vuotuinen työaika on heillä poikkeuksellisen pieni.
12
[/quote]
[/quote]
Minulla on hyvä ja mielenkiintoinen työ. En kadehdi opettajia, mutta kommentoin jonkun muun aloittamaa ketjua tunnistamalla sen tosiasian, että opettajilla on vuosittainen työaika kyllä todellakin alhaisempi kuin valtaosalla muita. Mistä huolimatta osa silti lusmuilee hommissaan.
Ei minulla sen kummempaa vihaa ole opettajia kohtaan, miksi olisikaan kun lähipiirissä on useita opettajia. Mutta huvittaa se iänikuinen narina ja muutaman kiire-viikon työtuntimäärän yleistäminen koskemaan koko vuotta.
12
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:11"]
Huh, vieläkö tämä keskustelu jatkuu! Ei näköjään mikään vastaus tyydytä: ei se, jos joku sanoo tekevänsä paljon töitä tai jos joku sanoo, ettei tee paljon töitä. Miksi huomio on tässä kysymyksessä? Opettajien työmäärä vaihtelee monista syistä. Tärkeintä kai on oppiminen ja se, ettei oppilaat kärsi. Peruskoululaki on säätänyt oppilaan vuositunnit. Eiköhän niihin ole harkitut syyt? Samoin on opettajien virkaehtosopimus aika tarkkaan mietitty.
Heitän väitteen ilmoille: Ne, jotka tässä jankkaavat (koska aina voi jankata ja vääntää loputtomiin), ovat katkeria lomista ja heitä harmittaa, että joku voi päästä työssään lyhyillä viikoilla. Väitän, että heistä on suuri osa niitä, jotka sitten olisivat näitä lusmuopettajia, koska heissä tämä pieni työmäärä aiheuttaa niin pakkomielteisiä ajatuksia.
Toinen väitteeni: Täällä on aina niitä, joiden kaikki opekaverit valittavat työstään. Mielestäni suurin osa ihmisistä valittaa työstään, mutta koska opettajilla on niin pitkä loma, kiinnittää valittaminen heti kaikkien katkerien huomion. Ainakin omassa tuttavapiirissä ihan jokainen kiroaa joskus työtään.
Kaikissa opeketjuissa on useampi ope sanonut, että joukossa on lusmuja ja ettei työ varmasti ole maailman rankinta. Tätä ei edes vastaajat huomaa.
[/quote]
Ja kun opettajat vastaavat vääriin käsityksiin tai väittämiin, on se valittamista ;)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 15:25"]
12
[/quote]
[/quote]
[/quote]
12
[/quote]
[/quote]
Minulla on hyvä ja mielenkiintoinen työ. En kadehdi opettajia, mutta kommentoin jonkun muun aloittamaa ketjua tunnistamalla sen tosiasian, että opettajilla on vuosittainen työaika kyllä todellakin alhaisempi kuin valtaosalla muita. Mistä huolimatta osa silti lusmuilee hommissaan.
Ei minulla sen kummempaa vihaa ole opettajia kohtaan, miksi olisikaan kun lähipiirissä on useita opettajia. Mutta huvittaa se iänikuinen narina ja muutaman kiire-viikon työtuntimäärän yleistäminen koskemaan koko vuotta.
12
[/quote]
Ja muissa ammateissako ei lusmuilla eikä valiteta? Minä olen itse asiantuntijatehtävissä ja kyllä niitä lusmuja täälläkin riittää, ja turha on väittää, että muissakaan ammateissa kaikki kokoajan niin kamalasti paahtaa. Jos sinä tai joku opetaja niin teette, niin varottaisiinko taas yleistämästä.
Koitetaan nyt vaan olla rehellesiä ja näillä helteillä myöntää, että kymmenen viikon loma se näissä kommenteissa hiertää!
Järkyttävää tämä kateuden määrä!
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 15:25"]
12
[/quote]
[/quote]
[/quote]
12
[/quote]
[/quote]
12
[/quote]
Listasin työni ja kerroin, että useimmat kollegani työskentelevät aivan yhtä paljon. Työni lopputuloksena minulla on alle 3 viikkoa lomaa koko vuonna jos työt listataan kahdenksan tunnin työpäviksi. Miten voit edelleen väittää, että opettajilla on vuosittainen työaika alhaisempi ja että lusmuilijoitakin löytyy runsain mitoin?
Meillä ei ole muutamaa kiire-viikkoa yläkoulussa. Jaksojärjestelmän takia pidän kokeita ympäri vuoden alkaen elokuun lopusta ja päättyen toukokuun loppuun. En laiskottele enkä lusmuile niin kuin ei kolleganikaan, vaikka emme teekään retkiä tai poikkeuspäiviä jatkuvalla syötöllä. Meillä on oikeasti paljon töitä, ja niitä luettelin pitkässä viestissäni, jota et viitsi kommentoida.
Olet ylimielinen ja pidät kiinni mutu-väitteestäsi yrittäen saada sen koskemaan kokonaista ammattiryhmää. Harmi, että kokemuksesi opettajista ovat noin negatiiviset, mutta koska et ole koskaan kysynyt näiden kantaa asioihin, et todella voi tietää totuutta kaiken takana etkä missään nimessä voi yleistää, että kaikilla opettajilla olisi vain pari kiireviikkoa vuodessa. Yllättyisit kovasti, kun eläisit minun elämääni muutaman viikon.
108
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 10:38"]Sinä, joka jauhat aina vaan näistä retkistä, suostuisitko itse tekemään ylitöitä, ja vielä ottamaan vastuun koulun ulkopuolella, jopa itsellesi vieraassa kaupungissa/maassa kymmenistä teini-ikäisistä? Minä en, sillä jos jotain sattuisi (esim.teinit saisivat jotain hulluja ideoita) minä olisin vastuussa.
Niin, ja en ole opettaja, mutta muistot yläasteesta ja luokkaretkien kaoottisuudesta ovat kyllä tallella. Itse työskentelen päiväkodissa, ja lapsista vastuullisena harkitsen kyllä aina, siis joka kerta ennen retkiä,että onko tarkoituksenmukaista lähteä ryhmän kanssa juuri tälle kyseiselle retkelle (ryhmän koostumus kuten lasten ikä, onko ryhmä itselleni uusi, ja retken kohde eli onko tarkoitus mennä retkelle lähipuistoon vai museoon vilkkaan kaupungin keskustaan).
Turvallisuus menee aina edelle, ja kun nyt on lukenut näistä yläkoulun opettajiin kohdistuneista oikeudenkäynneistäkin, kun oppilas on telonut itsensä, niin en ihmettele yhtään, että yläkoulun opettajat eivät uskalla nykyään edes mennä pulkkamäkeen lasten kanssa. Tai että näyttävät luontodokumentteja sen sijaan että mentäisiin metsäretkelle.
[/quote]
Nimenomaan! Rehtori sai tuomion virkavelvollisuuden laiminlyönnistä, koska liikuntapäivänä joku lapsi oli loukkaantunut pahasti oliko hiihtäessä vai pulkkaillessa? Nyt mietitäänkin voidaanko koulussa ollenkaan opettaaa hiihtoa, suunnistusta jne. koska opettaja ei voi vahtia koko ajan lapsia.
Tältä pohjalta en todellakaan haluaisi lähteä 15-30 lapsen/nuoren kanssa retkelle minnekkään. Kompastuu se lapsi juureen, liukastuu sammaleisella kivellä, jää auton alle, päättää kavereiden kanssa sytyttää roskiksen -on vastuu ja syy minun
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:22"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:05"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:02"]"Kyttäävä asenne" = vanhempi seuraa, mitä lapselle on opetettu ja mitä koulupäivän aikana on tehty. Eli opettajille on ikävää, että vanhempia kiinnostaa, mitä lapset ovat oppineet koulussa, niinkö? Ihan tosi?
[/quote]
Käsittääkseni kyseinen äiti ei ollut niinkään kiinnostunut lapsensa oppimisesta vaan siitä, mitä ope kulloinkin oli tehnyt tai jättänyt tekemättä. Ei todellakaan ole ok näyttää turhanpäiten piirrettyjä, mutta ei toisaalta välttämättä sekään kuulosta hyvältä että vanhempi kuulustelee lapselta koulupäivän etenemisen tunti tunnilta...
[/quote]
Jännä tulkinta sinulla. Kuule, ei siinä mitään KUULUSTELUA ole harjoitettu. Syömme joka ilta illallisen yhdessä koko perhe. Kysyn lapsilta, onko koulussa ollut jotain tavanomaisesta poikkeavaa. Lapsi kertoo eri asioista, tietysti myös positiivisista ja kivoista asioista. Mutta luvattoman usein sanoo, että taas katsottiin piirrettyä tai päästiin ennen aikojaan koulusta.
Oppisisällöt huomaan hyvin, kun kuulustelen lasta kokeisiin. Pitkiä pätkiä kirjasta on hypätty yli, ja kun kysyn, onko niitä käsitelty tunnilla muulla tavoin, lapsi sanoo, että ei mitenkään. Tämäkään ei vaadi mitään kyttäämistä tai vainoharhaisuutta, tuo kokeisiin kuulustelu riittää.
Te opettajat pidätte ilmeisesti tosiaankin meitä vanhempia täysin idiootteina? Luulette, että vanhemmat eivät yhtään piittaa tai seuraa, mitä koulussa tapahtuu?
Ja tosiaan tuo 53:n kommentti osuu villakoiran ytimeen - teistä tuntuu, että jos vanhemmat arvostavat opetusta ja ovat kiinnostuneita koulun toiminnasta, se on KYTTÄÄMISTÄ.
Teillä on asenneongelma ja paha. Toivottavasti teitä ei ole kovin kattava ja laaja otanta tässä ketjussa.
12
[/quote]
Oppikirjat voivat olla vanhoja tai tarkoitettu käytettäväksi esim kahdella luokka-asteella. Kirjan tekijä on voinut myös painottaa/tuoda esille jotain, mitä opetussuunnitelmassa ei ole käsitelty niin laajasti. Lisäksi oppikirjat yleensä sisältävät jotain extraa, joita nohevimmat oppilaat voivat omaksi ilokseen lukea. Se että jotain asiaa ei kirjasta käsitellä, ei tarkoita ettei opetussuunnitelmaa olla seurattu.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 08:47"]
Toki tiedän hojksit sun muut mutta ei niitäkään joka viikolle todellakaan ole ja lisäksi osan valmisteluista voi tehdä, ainakin yatäväni tekee, välitunneilla ja ruokatauolla joka pidempi. Kai nekin voisi vain istua kahvilla mutta hän ei niin tee kuin kork 1x/pvän aikana. Ja oppilashuoltoryhmän kokouksia hällä on 1-2x/kk jotka kestävät 30min-1,5h/kerta.
Ap
[/quote]
No eiköhän se 33h/viikossa OPETTAMISTA ole hieman rankempaa kuin sama tuntimäärä tai enemmän oppilaan näkökulmasta. Varsinkin erityisopettajalla! Ei ole kyse pelkistä tunneista, vaan kuormittavuudesta.
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta miten luulette, että se 2v jaksaa siellä päiväkodissa sen 10h? Kun se ei saisi nukkua päiväuniakaan, että menee illalla seitsemältä nukkumaan. Ei päiväkodissakaan hoitajien työaika ole läheskään lasten "työpäivän" pituinen.
Vastaan nyt epäselviin kohtiin:
1) Mitä asioita sisältyy luokanvalvojuuteen vuositasolla?
- Yhteydenpito huoltajien kanssa, poissaolojen selvitys jne, lv-tuntien pito
2) Kuinka kauan laadit/korjaat kokeita? Tiedän että kieltenopettajilla on liuta valmiita koe-ehdotuksia, joten voi olla, että pääsevät tässä keskimääräistä helpommin.
- Koulussamme kaikki kieltenopet pitävät yhteiset kokeet, joten aina ei tarvitse suunnitella. Käytämme myös jo ennen tehtyjä kokeita. Yhden kokeen suunnitteluun menee ehkä tunti. Korjaamiseen menee tietenkin aikaa, isommissa kokeissa yhden ryhmän kokeeseen menee monta tuntia. Jokaisella ryhmällä on 1-2 koetta per kurssi. Vuodessa 2-3 kurssia aineesta riippuen. Joka kappaleen jälkeen pidän sanakokeen, neljä per kurssi. Joskus kirjoitelmia.
3) Miten kauan teet tuntisuunnitelmia?
-Vaikea sanoa. En tee tuntisuunnitelmia orjallisesti, vaan katson mitä seuraavaksi kirjassa tulee. Kokemuksella tietää, mitä pitää köydä läpi. Viime vuonna oli useita hyppytunteja joiden aikana ehti hyvin tsekkaamaan mitä seuraavaksi.
4) Kuinka päivität osaamistasi?
- Kyllä se osaaminen englantiin ja ruotsiin on ihan kunnossa. TV:n ja median seuraaminen auttaa.
5) Milloin olet suorittanut pakolliset koulutukset?
- Olen toiminut 10 vuotta opena, valmistunut yliopistosta 90-luvun lopulla.
6) Kuinka usein teillä on opettajankokouksia/tiimipalavereita/juhlien suunnittelua ja jos sinä et näihin osallistu, niin kuka ne hoitaa?
- Opettajankokouksiin osallistun tietenkin, se on pakko. Niitä on n. 1/kk. Tiimipalavereita opettajien kesken satunnaisesti. Olen mies muuten (jos ei selvinnyt aiemmin). Juhliensuunnittelu ei ole alaani.
7) Montako vanhempainpalaveria pidit viime vuonna?
- Vain muutamia. Koska minulla oli ysiluokka, eivätkä vanhemmat kyselyn jälkeen katsoneet tarpeelliseksi. Olisin pitänyt enemmän jos olisi haluttu.
Jos nyt sattui olemaan helppoja kahden tunnin päiviä, niin mitään muuta siinä ei ollut. Kahdeksi tunniksi kouluun ja takaisin himaan.
Milloin luet wilmaviestit ja teet merkinnät?
- Jopa oppituntien aikana oppilaiden tehdessä työtä. Hyppytuntisin ja tietenkin myös iltaisin kotona.
Lukematta aiempia kirjoituksia totean, että on ihan eri asia ohjata 20-30 oppilaan luokkaa ja oppilaiden oppimista kuin olla oppilas, ja vastata vain omasta toiminnasta. Oman huomion hajauttaminen 20-30 ihmisen tarpeille ja vuorovaikutukselle, motivoinnille, kannustamiselle, patistelulle, järjetyksenpidolle yms.. vaatii jatkuvaa täyttä läsnäoloa ja on aika vaativaa kognitiolle, muistille, tarkkaavuudelle yms. Pitää huomioida lukuisa määrä asioita yhtäaikaisesti, ja pystyä ohjaamaan paitsi itseä, myös monen kymmenen muun ihmisen toimintaa.
Mielestäni ei ole järkevää verrata oppilaan ja opettajan työmäärää, sillä ne lienevät suht samat (opettajilla on talvella oppituntien päälle kokouksia, korjausta, valmistelua, yhteydenpitoa vanhempiin jne) eli ei tavallisella koululaisella eikä tavallisella opettajalla kyllä mikään 8 tuntia päivässä riitä. Pääministerimme pystyy elämään 8+8+8 säännöllä, mutta tavallinen yläkoululainen, joka tekee läksynsä ja lukee kokeisiin sen tarvittavan 2-3 iltaa, niin ei kyllä tuohon 8+8+8 sääntöön millään pääse ja lisäksi murkkuikäiselle ei yleensä edes riitä 8 tunnin yöuni.
Jos oikeasti halutaan keskustella siitä, että kuinka nuoret jaksavat, niin sit olisi hyvä verrata koululaisen päivää ihan tavallisen ihmisen työpäivään, jolla ilmeisesti ainakin joillain aloilla voi vielä päästä tuohon 8+8+8 sääntöön.
Ainakin oma poika tekee yläkoulussa noin 10 tuntia päivässä kouluasioita matkoineen + viikonloppuisin keskimäärin vielä 2 tuntia per päivä. Se tekee siis noin 54 tuntia viikossa kouluasioita.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 10:54"]
En ymmärrä miten täällä yhtäkkiä valitetaan peruskoululaisten koulupäivien pituuksista. Yhtä pitkiä ne on aina ollut, enkä usko että siellä on mitään mistä voidaan nipistää. Vai pitäisikö Nico-Pettereille antaa vähän armoa vaikka viimeiset vuosikymmenet muutkin ovat joutuneet/saaneet siellä koulussa olemaan pitkää päivää?
Enemmän pitäisi panostaa siihen että koulusta luodaan viihtyisä ympäristö mihin on oikeasti kiva mennä viettämään aikaa jopa 8 tunniksi päivässä oppimaan. :)
[/quote]
Joo, kyllä ne ovat olleet about yhtä pitkiä aina, mutta esimerkiksi peruskoulun yläkoulusta on valinnaisuuksia vähennetty vuosien saatossa kovasti. Itselläni oli vielä ysillä köksää, musikkia, käsityötä ja liikuntaa. Nyt kasille menevällä pojallani on vain kuvista ja liikkaa. Koulupäivät ovat aika paljon rankempia, kun lähes kaikista tunneista tulee läksyä eikä siellä ole välillä taito- ja taideaineita seassa. Lisäksi olen huolissani siitä, että miten oppilaat pystyvät oppimaan asioita, jos kädentaitoja vähennetään, koska ne ovat usein myös pois hahmottamisesta, jota tarvitaan esimerkiksi maantiedossa ja fysiikassakin. Aivojen kehittymiselle olisi siis tärkeää myös nuo taito- ja taideaineet, vaikkei niitä sitten esimerkiksi lukioihin sisään pääsemisessä katsotakaan.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 15:56"]
Lukematta aiempia kirjoituksia totean, että on ihan eri asia ohjata 20-30 oppilaan luokkaa ja oppilaiden oppimista kuin olla oppilas, ja vastata vain omasta toiminnasta. Oman huomion hajauttaminen 20-30 ihmisen tarpeille ja vuorovaikutukselle, motivoinnille, kannustamiselle, patistelulle, järjetyksenpidolle yms.. vaatii jatkuvaa täyttä läsnäoloa ja on aika vaativaa kognitiolle, muistille, tarkkaavuudelle yms. Pitää huomioida lukuisa määrä asioita yhtäaikaisesti, ja pystyä ohjaamaan paitsi itseä, myös monen kymmenen muun ihmisen toimintaa.
[/quote]
Näin se juuri on. Olen tämä ym. yläkoulun kielenope. Ja tämä kyllä kiteytti aika tarkkaan opetustyön luonteen. Tunti toimistohommia on eri asia kuin tunti opetusta. Varsinkin alakoulun puolella.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 14:14"]
113, sitähän tässä on jo meitä useampi sanonut, että työmäärä vaihtelee. Mutta kummasti opettajat muistavat vain ne raskaammat jaksot.
[/quote]
Ainiin, sinä raadat niska limassa luovassa työssä ;D oletko bloggari, sanansäilä heiluu niin vimmatusti tänään?
[/quote]
Lue ketju ja viisastu. En ole sanonut olevani luovan ammatin harjoittaja, vaan asiantuntijatehtävissä. Ja vapaalla. Ai niin, mutta ettehän te opettajat luettua ymmärrä...
12